{"id":4345,"date":"2022-05-12T13:22:31","date_gmt":"2022-05-12T13:22:31","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4345"},"modified":"2022-05-12T13:22:35","modified_gmt":"2022-05-12T13:22:35","slug":"ar-bmw-m5-en-bra-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-bmw-m5-en-bra-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r BMW M5 en bra bil?"},"content":{"rendered":"\n

BMW M5 \u00e4r en av de mest kraftfulla sedans p\u00e5 marknaden. Den \u00e4r ocks\u00e5 elegant konstruerad med en fin och lyxig interi\u00f6r. \u00c4nd\u00e5 har den ocks\u00e5 flera problem och den \u00e4r dyr att underh\u00e5lla. Med det sagt, \u00e4r BMW M5 en bra bil?<\/p>\n\n\n\n

Ja, BMW M5 \u00e4r en bra bil men den har ocks\u00e5 flera brister. N\u00e5gra av de saker som sticker ut med BMW M5 \u00e4r dess exceptionella prestanda, h\u00e4ftiga k\u00f6rning, fantastiska utseende, s\u00e4kerhet och kraftfulla motorer. Dess nackdelar \u00e4r tv\u00e4rtom h\u00f6ga underh\u00e5llskostnader, mindre tillf\u00f6rlitlighet och h\u00f6g startkostnad.<\/p>\n\n\n\n

BMW M5:s historia<\/h2>\n\n\n\n

BMW M5 \u00e4r en del av BMW GmbH eller BMW M, som \u00e4r BMW:s prestandadivision. Den \u00e4r ocks\u00e5 en del av BMW 5-serien, som inneh\u00e5ller flera exceptionella lyxiga mellanstora bilar. Majoriteten av M5:orna kommer i karosseristilen sedan, medan n\u00e5gra f\u00e5 kommer i karosseristilen kombi.<\/p>\n\n\n\n

Den f\u00f6rsta BMW M5 tillverkades f\u00f6r hand 1985 p\u00e5 E28 535i-chassit med en f\u00f6rb\u00e4ttrad motor fr\u00e5n M1. Efter tillverkningen var den den snabbaste sedanen p\u00e5 marknaden. Fr\u00e5n 1984 till 2016 var BMW M5 utrustad med ett bakhjulsdrivet system, medan detta \u00e4ndrades till ett fyrhjulsdrivet system 2017 till idag.<\/p>\n\n\n\n

Funktioner hos BMW M5<\/h2>\n\n\n\n

Utseende<\/h4>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller utseendet \u00e4r BMW M5 en av de snyggaste BMW-sedanerna p\u00e5 marknaden. Den h\u00e4r bilen har en elegant exteri\u00f6r och en cool och lyxig interi\u00f6r. N\u00e5gra av de funktioner som sticker ut \u00e4r st\u00f6rre njurgaller, dagsljus, LED-str\u00e5lkastare och 19-tums M dubbelekiga bi-color-f\u00e4lgar.<\/p>\n\n\n\n

Interi\u00f6ren i den senaste BMW M5 har samma storlek som en gammal BMW 7-serie. Dessutom \u00e4r den utrustad med h\u00e4rliga, elektriskt justerbara buckets\u00e4ten fram och andra grundl\u00e4ggande BMW-funktioner. M5 har en hjulbas p\u00e5 117,4 tum, en l\u00e4ngd p\u00e5 196,4 tum, en bredd p\u00e5 74,9 tum och en h\u00f6jd p\u00e5 57,8 tum.<\/p>\n\n\n\n

Prestanda<\/h4>\n\n\n\n

Om hastighet och prestanda \u00e4r dina prioriteringar \u00e4r BMW M5 en perfekt bil f\u00f6r dig. Den h\u00e4r bilen finns i tv\u00e5 trimsversioner som b\u00e5de \u00e4r snabba och presterar enast\u00e5ende. Basutrustningen \u00e4r BMW M5 sedan som har en 4,4-liters twin-turbo V8-motor med dubbelturbo med AWD och 8-v\u00e4xlad automatisk v\u00e4xell\u00e5da. T\u00e4vlingstrimman kommer ocks\u00e5 med samma motor, v\u00e4xell\u00e5da och drivlina.<\/p>\n\n\n\n

Motorn i BMW M5 basutf\u00f6rande producerar upp till 600 hk och 553 lb-ft vridmoment, medan Competition-trimmen levererar upp till 627 hk och 553 lb-ft vridmoment. Dessutom \u00e4r Competition-trimmen ocks\u00e5 snabb eftersom den kan accelerera fr\u00e5n 0 till 60 p\u00e5 bara 3,1 sekunder och den har en toppfart p\u00e5 190 mph.<\/p>\n\n\n\n

Komfort och lastutrymme<\/h4>\n\n\n\n

BMW M5 har en trevlig och lyxig kup\u00e9. Den \u00e4r ocks\u00e5 rymlig eftersom den rymmer upp till fem personer bekv\u00e4mt. Dessutom har den ett stort bagageutrymme som rymmer mycket bagage, vilket g\u00f6r den till en trevlig bil f\u00f6r en helgpicknick eller vandring.<\/p>\n\n\n\n

Br\u00e4nsleeffektivitet<\/h3>\n\n\n\n

Liksom de flesta lyxsedaner har BMW M5 d\u00e5lig br\u00e4nsleeffektivitet eftersom den f\u00f6rbrukar mycket br\u00e4nsle. Den h\u00e4r bilen har ett EPA-betyg p\u00e5 15 mpg i staden, 21 mpg p\u00e5 motorv\u00e4gen och ett kombinerat 17 mpg. Detta \u00e4r ganska l\u00e5gt j\u00e4mf\u00f6rt med de flesta av dess konkurrenter. S\u00e5 om du vill k\u00f6pa den h\u00e4r bilen b\u00f6r du vara beredd att spendera mer pengar p\u00e5 br\u00e4nsle \u00e4n p\u00e5 en genomsnittlig bil.<\/p>\n\n\n\n

Pris<\/h4>\n\n\n\n

BMW M5 \u00e4r en av de dyraste mellanstora lyxsedanerna p\u00e5 marknaden. Den har ett grundpris p\u00e5 cirka 103 700 dollar och t\u00e4vlingsutrustningen g\u00e5r f\u00f6r \u00f6ver 140 000 dollar. Men om du letar efter en begagnad M5 av h\u00f6g kvalitet kan du f\u00e5 den f\u00f6r cirka 40 000 dollar, beroende p\u00e5 modell\u00e5r och skick.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

Hur snabb \u00e4r BMW M5?<\/h3>\n\n\n\n

BMW M5 \u00e4r en av de snabbaste BMW-sedanerna p\u00e5 marknaden. Dess t\u00e4vlingsutf\u00f6rande \u00e4r snabbare \u00e4n basutf\u00f6randet, med en acceleration p\u00e5 3,1 sekunder fr\u00e5n 0 till 60 mph. Dessutom har den ocks\u00e5 en topphastighet p\u00e5 190 mph. Basutrustningen tar 3,2 sekunder att accelerera fr\u00e5n 0 till 60 och har en toppfart p\u00e5 155 mph.<\/p>\n\n\n\n

Vilket \u00e4r det minst tillf\u00f6rlitliga BMW M5-modell\u00e5ret?<\/h4>\n\n\n\n

Det minst tillf\u00f6rlitliga BMW M5-modell\u00e5ret \u00e4r 2012 \u00e5rs BMW M5. Den h\u00e4r bilen hade flera problem och BMW var till och med tvungna att utf\u00e4rda n\u00e5gra \u00e5terkallelser. Det mest irriterande problemet med 2012 \u00e5rs BMW M5 \u00e4r en misslyckad vakuumpump. P\u00e5 grund av avsaknaden av sm\u00f6rjning blev vakuumpumpen d\u00e5lig efter att ha k\u00f6rt flera mil.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6rutom 2012 \u00e5rs BMW M5 finns det \u00e4ven andra modell\u00e5r som hade allvarliga problem och de inkluderar 2013, 2014 och 2019 \u00e5rs BMW M5-modeller.<\/p>\n\n\n\n

Hur l\u00e4nge h\u00e5ller BMW M5?<\/h4>\n\n\n\n

BMW M5 \u00e4r bland de minst p\u00e5litliga BMW-modellerna p\u00e5 marknaden. Medan de flesta BMW-modeller eller -serier klockar \u00f6ver 250 000 mil h\u00e5ller BMW M5 vanligtvis upp till 200 000 mil. I genomsnitt h\u00e5ller de flesta BMW M5-modeller mellan 150 000 och 200 000 mil. Men med r\u00e4tt sk\u00f6tsel och underh\u00e5ll kan BMW M5 h\u00e5lla \u00f6ver 200 000 mil.<\/p>\n\n\n\n

Vilka \u00e4r de vanligaste problemen med BMW M5?<\/h3>\n\n\n\n

Innan du investerar i BMW M5 \u00e4r det viktigt att k\u00e4nna till n\u00e5gra av de problem som du kommer att beh\u00f6va ta itu med under bilens \u00e4gande. Vanliga problem med BMW M5 \u00e4r fel p\u00e5 elektriska s\u00e4ten, \u00f6verdriven oljef\u00f6rbrukning, elektriska problem, motorproblem, fel p\u00e5 bakluckan, d\u00e5lig tomg\u00e5ng f\u00f6r motorn och transmissionsproblem.<\/p>\n\n\n\n

Vilken bil \u00e4r b\u00e4st – BMW M5 eller Audi RS7?<\/h4>\n\n\n\n

BMW M5 och Audi RS7 Sportback \u00e4r n\u00e5gra av de mest framst\u00e5ende lyxiga sportbilarna p\u00e5 marknaden. Trots detta \u00e4r BMW M5 den b\u00e4ttre bilen f\u00f6r personer som s\u00f6ker en h\u00f6gpresterande och snabbare bil. \u00c5 andra sidan erbjuder Audi RS7 mer lyx, kabinutrymme och bagageutrymme.<\/p>\n\n\n\n

Slutsats<\/h2>\n\n\n\n

Generellt sett \u00e4r BMW M5 en dr\u00f6mbil f\u00f6r sportbilsentusiaster. Den \u00e4r snabb, lyxig, snygg, avancerad, s\u00e4ker och rymlig. Men den har ocks\u00e5 flera problem som anv\u00e4ndarna b\u00f6r k\u00e4nna till, till exempel h\u00f6g oljef\u00f6rbrukning, motorproblem, transmissionsproblem, elektriska utmaningar och l\u00e5g tillf\u00f6rlitlighet.<\/p>\n\n\n\n

Trots att BMW M5 har flera problem \u00e4r den en exceptionell bil med exceptionella h\u00f6gpresterande trims. Trots detta \u00e4r den dyr att underh\u00e5lla och h\u00e5ller inte lika l\u00e4nge som de flesta av sina konkurrenter.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

BMW M5 \u00e4r en av de mest kraftfulla sedans p\u00e5 marknaden. Den \u00e4r ocks\u00e5 elegant konstruerad med en fin och lyxig interi\u00f6r. \u00c4nd\u00e5 har den ocks\u00e5 flera problem och den<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4346,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4345"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4345"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4345\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4347,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4345\/revisions\/4347"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4346"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4345"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4345"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4345"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}