{"id":4339,"date":"2022-05-12T13:19:26","date_gmt":"2022-05-12T13:19:26","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4339"},"modified":"2022-05-12T13:19:29","modified_gmt":"2022-05-12T13:19:29","slug":"ar-bmw-m3-en-bra-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-bmw-m3-en-bra-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r BMW M3 en bra bil?"},"content":{"rendered":"\n

BMW M3 har funnits p\u00e5 marknaden i \u00f6ver 35 \u00e5r. Det \u00e4r en av de roliga BMW 3-serie bilarna att k\u00f6ra, men den \u00e4r ocks\u00e5 ganska dyr att underh\u00e5lla. Men \u00e4r BMW M3 en bra bil?<\/p>\n\n\n\n

BMW M3 \u00e4r bra f\u00f6r dem som letar efter en h\u00f6gpresterande, lyxig och bekv\u00e4m sportbil, medan den \u00e4r ol\u00e4mplig f\u00f6r dem som letar efter en bil med l\u00e5gt underh\u00e5ll och h\u00f6gt \u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljningsv\u00e4rde. P\u00e5 det hela taget presterar den enast\u00e5ende och \u00e4r en av de b\u00e4sta BMW-sportbilarna. Den kallades en g\u00e5ng f\u00f6r en entusiasts bildr\u00f6m.<\/p>\n\n\n\n

BMW M3:s historia<\/h2>\n\n\n\n

BMW M3 tillverkas av BMW:s Motorsport GmbH som tidigare skapades 1972. Denna division av BMW bildades f\u00f6r att etablera BMW:s racingprogram och den blev popul\u00e4r p\u00e5 70- och 80-talet. Trots detta tillverkades BMW M3 f\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen 1986 och E30 M3 var den f\u00f6rsta modellen.<\/p>\n\n\n\n

Dessutom \u00e4r BMW M3 en h\u00f6gpresterande version av BMW 3-serien, som \u00e4r den mest s\u00e5lda BMW-serien. M3 introducerades f\u00f6rst i en coup\u00e9kaross, med en cabrioletkaross som introducerades n\u00e5gra \u00e5r senare. Trots detta hade M3 sedanversioner i versionerna E36 och E90.<\/p>\n\n\n\n

Fr\u00e5n 2014 till idag tillverkas M3 endast i sedanversioner eftersom coupe och cabrioleterna omprofilerades till BMW 4-Series-serien. Som ett resultat av detta blir M4 den h\u00f6gpresterande versionen.<\/p>\n\n\n\n

Funktioner hos BMW M3<\/h2>\n\n\n\n

Utseende<\/h4>\n\n\n\n

Eftersom BMW M3 \u00e4r en h\u00f6gpresterande sportbil \u00e4r den snygg med ett sportigt utseende. Den har en stor vertikal njurgrill som f\u00f6rb\u00e4ttrar luftfl\u00f6det och kylningen men ocks\u00e5 ger bilen ett unikt utseende. Andra utm\u00e4rkande egenskaper \u00e4r LED-str\u00e5lkastare, ett tak i kolfiber, M-specifika spegelh\u00e4ttor och 18-tums hjul.<\/p>\n\n\n\n

BMW M3 har en hjulbas p\u00e5 112,5 tum, en l\u00e4ngd p\u00e5 189,1 tum, en bredd p\u00e5 74,3 tum och en h\u00f6jd p\u00e5 6,5 tum.<\/p>\n\n\n\n

Prestanda<\/h4>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller prestanda \u00e4r BMW M3 ett odjur p\u00e5 v\u00e4gen. Den har tre trims niv\u00e5er, inklusive bas sedan, competition sedan och competition xDrive sedan. Bas-sedanen och t\u00e4vlings-sedanen har ett bakhjulsdrivet system, medan t\u00e4vlings-sedanen xDrive har ett AWD-system.<\/p>\n\n\n\n

Alla de tre trimmorna har en 3,0-liters twin-turbo inline-6-motor med dubbelturbo som levererar maximalt 473 hk och 406 lb-ft vridmoment. Konkurrensvarianten \u00e4r dock n\u00e5got kraftfullare och levererar maximalt 503 hk och 479 lb-ft vridmoment.<\/p>\n\n\n\n

Komfort och lastutrymme<\/h4>\n\n\n\n

BMW M3 erbjuder en hyfsad kup\u00e9 och ett hyfsat lastutrymme. Dessutom har den plats f\u00f6r upp till fem personer och den \u00e4r rymlig i frams\u00e4tet, men s\u00e4tena p\u00e5 andra raden \u00e4r inte s\u00e4rskilt bekv\u00e4ma, s\u00e4rskilt inte mitts\u00e4tet. Med totalt 13 kubikfot lastutrymme \u00e4r detta ganska bra men inte det mest rymliga i sin klass.<\/p>\n\n\n\n

Br\u00e4nsleeffektivt<\/h3>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller effektivitet \u00e4r BMW M3 bland de minst effektiva BMW-sedanerna p\u00e5 marknaden. Detta beror p\u00e5 att den kommer med ett EPA-betyg p\u00e5 16 mpg i staden, 23 mpg p\u00e5 motorv\u00e4gen och en kombinerad 19 mpg. Dessutom \u00e4r bilen mindre effektiv ju mer avancerad trimningen \u00e4r.<\/p>\n\n\n\n

Pris<\/h4>\n\n\n\n

Eftersom BMW M3 \u00e4r en h\u00f6gpresterande bil \u00e4r den dyrare \u00e4n den genomsnittliga BMW-sedanen. En ny BMW M3 kommer att kosta dig minst 71 000 dollar. Om du d\u00e4remot vill ha en begagnad BMW M3-modell av h\u00f6g kvalitet varierar priserna beroende p\u00e5 modell\u00e5r. Vissa BMW M3 har blivit ikoniska och kostar \u00f6ver 120 000 dollar. P\u00e5 samma s\u00e4tt kostar vissa s\u00e5 lite som 1 000 dollar.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

Hur snabb \u00e4r BMW M3?<\/h4>\n\n\n\n

BMW M3 \u00e4r en av de snabbaste prestandabilarna p\u00e5 marknaden. Den har en topphastighet p\u00e5 155 mph och kan accelerera fr\u00e5n 0 till 60 p\u00e5 bara 3,4 sekunder. Utan begr\u00e4nsaren kan den h\u00e4r bilen dock n\u00e5 upp till 190 mph, vilket \u00e4r en av de b\u00e4sta i sin klass.<\/p>\n\n\n\n

Om du vill ha en snabb BMW M3-modell kan du \u00f6verv\u00e4ga att skaffa BMW M3 Competition xDrive-trimningen.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r begagnade BMW M3 tillf\u00f6rlitliga?<\/h3>\n\n\n\n

Det beror p\u00e5 modell\u00e5ret och bilens skick. Till exempel \u00e4r en begagnad BMW M3-modell fr\u00e5n 2017 eller 2006 mer tillf\u00f6rlitlig \u00e4n en begagnad BMW M3 fr\u00e5n 2008 eller 2002 \u00e5rs modell. Dessutom \u00e4r det avg\u00f6rande att k\u00f6pa en bil som har underh\u00e5llits v\u00e4l f\u00f6r att undvika att f\u00e5 problem. Om du d\u00e4remot k\u00f6per en begagnad BMW M3 som inte underh\u00e5llits ordentligt kommer den att vara op\u00e5litlig.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget \u00e4r det kostsamt att k\u00f6pa en begagnad BMW M3 eftersom kostnaden f\u00f6r reparation och underh\u00e5ll \u00e4r ganska h\u00f6g.<\/p>\n\n\n\n

Vilka \u00e4r de vanligaste problemen med BMW M3?<\/h4>\n\n\n\n

BMW M3 m\u00e5 vara en h\u00f6gpresterande bil, men den har ocks\u00e5 flera problem som intresserade k\u00f6pare b\u00f6r k\u00e4nna till. N\u00e5gra av dem \u00e4r en defekt kylare, oljel\u00e4ckage, bullrig motor, motorfel, defekt v\u00e4xell\u00e5da, fel p\u00e5 tomg\u00e5ngsregleringsventilen, fel p\u00e5 spj\u00e4llkroppens man\u00f6verdon, defekt kylare och mycket mer.<\/p>\n\n\n\n

Vilken \u00e4r den mest tillf\u00f6rlitliga BMW M3?<\/h4>\n\n\n\n

Titeln f\u00f6r den mest tillf\u00f6rlitliga BMW M3-modellen g\u00e5r till 2017 \u00e5rs BMW M3. Den \u00e4r t\u00e4tt f\u00f6ljd av BMW M3 fr\u00e5n 2006. Dessa tv\u00e5 bilar \u00e4r inte bara tillf\u00f6rlitliga, utan de \u00e4r ocks\u00e5 n\u00e5gra av de finaste bilmodellerna i M3-serien. Interi\u00f6ren \u00e4r f\u00f6rstklassig och prestandan \u00e4r exceptionell.<\/p>\n\n\n\n

Hur l\u00e4nge h\u00e5ller BMW M3?<\/h4>\n\n\n\n

BMW M3 \u00e4r bland de minst tillf\u00f6rlitliga BMW-modellerna p\u00e5 marknaden. Oavsett detta kan den h\u00e4r bilen h\u00e5lla \u00f6ver en l\u00e5ng period om den \u00e4r v\u00e4l underh\u00e5llen. I de flesta fall h\u00e5ller dessa bilar mellan 150 000 och 250 000 mil. Vissa anv\u00e4ndare har dock rapporterat att de har k\u00f6rt \u00f6ver 280 000 mil.<\/p>\n\n\n\n

Slutsats<\/h2>\n\n\n\n

BMW M3 \u00e4r en exceptionell prestandabil och den \u00e4r rolig att k\u00f6ra. Den \u00e4r ocks\u00e5 lyxig, elegant och mycket snabb. Den har dock ett l\u00e5gt \u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljningsv\u00e4rde och \u00e4r ganska dyr att reparera. N\u00e5gra av de vanligaste problemen som BMW M3-anv\u00e4ndare b\u00f6r vara beredda att ta itu med \u00e4r en defekt kylare, oljel\u00e4ckage, motorproblem, bullrig motor och defekt v\u00e4xell\u00e5da.<\/p>\n\n\n\n

Generellt sett \u00e4r BMW M3 en trevlig bil med f\u00f6rstklassiga funktioner och enast\u00e5ende prestanda. Den \u00e4r dock ocks\u00e5 op\u00e5litlig men l\u00e5nglivad n\u00e4r den underh\u00e5lls p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

BMW M3 har funnits p\u00e5 marknaden i \u00f6ver 35 \u00e5r. Det \u00e4r en av de roliga BMW 3-serie bilarna att k\u00f6ra, men den \u00e4r ocks\u00e5 ganska dyr att underh\u00e5lla. Men<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4340,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4339"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4339"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4339\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4341,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4339\/revisions\/4341"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4340"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4339"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4339"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4339"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}