{"id":4333,"date":"2022-05-12T13:15:11","date_gmt":"2022-05-12T13:15:11","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4333"},"modified":"2022-05-12T13:15:14","modified_gmt":"2022-05-12T13:15:14","slug":"vanliga-problem-med-mercedes-slk","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-mercedes-slk\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Mercedes SLK"},"content":{"rendered":"\n

Mercedes SLK\/SLC-klass presenterades f\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen 1998 och lades officiellt ned 2019 n\u00e4r de sista SLK-modellerna l\u00e4mnade produktionsbandet. Anledningen till att Mercedes sparkade SLK \u00e4r att den led n\u00e4r det g\u00e4ller f\u00f6rs\u00e4ljning eftersom den nya gryningen f\u00f6rutsp\u00e5dde att SUV:er och crossovers sannolikt kommer att styra listorna, och det g\u00f6r de.<\/p>\n\n\n\n

SLK \u00e4r en tv\u00e5sitsig sportbil med kort hjulbas vilket inneb\u00e4r att den erbjuder en distinkt k\u00f6rupplevelse som knappast kan matchas av n\u00e5gon annan Mercedes, inte ens Mercedes SL. Den f\u00f6rsta generationen SL \u00e4r den v\u00e4rsta, b\u00e5de f\u00f6r att den var alltf\u00f6r k\u00e4nslig f\u00f6r problem och f\u00f6r att den helt enkelt \u00e4r f\u00f6r gammal.<\/p>\n\n\n\n

Den andra generationen verkar vara lite b\u00e4ttre medan den tredje generationen har sett n\u00e5gra av de b\u00e4sta och n\u00e5gra av de s\u00e4msta SLK-modellerna n\u00e5gonsin. Hur som helst \u00e4r de vanligaste SLK-problemen f\u00f6rknippade med taket, motorerna, rost, kamaxell\u00e4ckage och elen.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r sv\u00e5rt att ge en allm\u00e4n bed\u00f6mning av tillf\u00f6rlitligheten eftersom vissa modeller \u00e4r mycket b\u00e4ttre \u00e4n andra. Hur som helst \u00e4r SLK inte den mest tillf\u00f6rlitliga bilen som Mercedes n\u00e5gonsin har tillverkat, men om du tar v\u00e4l hand om den kan den bli det.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes SLK – Problem med taket<\/h2>\n\n\n\n

SLK \u00e4r en roadster med h\u00e5rt tak och den tenderar att drabbas av en hel del takrelaterade problem, och de mest framtr\u00e4dande \u00e4r l\u00e4ckor. Anledningen \u00e4r att t\u00e4tningarna runt soltakets \u00f6ppning helt enkelt slits ut med tiden, s\u00e4rskilt om de inte reng\u00f6rs konstant. Tyv\u00e4rr drabbar dessa problem \u00e4ven de nyare SLK-modellerna och det \u00e4r d\u00e4rf\u00f6r m\u00e5nga fortfarande undviker att k\u00f6pa dem.<\/p>\n\n\n\n

Om du \u00e4r ute efter en begagnad SLK, se till att kontrollera golven f\u00f6r eventuella tecken p\u00e5 vattenintr\u00e4ngning, ta ut mattorna och titta \u00e4ven under s\u00e4tena. Fukt tenderar att sippra in i SLK l\u00e5ngsamt, men n\u00e4r den g\u00f6r det kan den f\u00f6rst\u00f6ra interi\u00f6ren f\u00f6r gott. Det \u00e4r ocks\u00e5 v\u00e4rt att n\u00e4mna att takmekanismen tenderar att g\u00e5 s\u00f6nder och kan kosta mellan 200 och 750 dollar att laga.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes SLK – Motorproblem<\/h2>\n\n\n\n

Ing\u00e5ngsmotorerna M271 och M272 i Mercedes SLK kan ge betydande problem och kan eventuellt till och med pensionera hela bilen. Dessa tv\u00e5 motorer lider av tv\u00e5 betydande problem, det f\u00f6rsta \u00e4r balansaxeln och det andra \u00e4r motorns tandrem.<\/p>\n\n\n\n

Om axeln g\u00e5r s\u00f6nder m\u00e5ste du ta bort motorn helt och h\u00e5llet f\u00f6r att \u00e5tg\u00e4rda detta, vilket kan kosta upp\u00e5t 3 500 dollar. Men om tandremmen g\u00e5r s\u00f6nder medan motorn \u00e4r ig\u00e5ng kan det mycket l\u00e4tt f\u00f6rst\u00f6ra hela motorn. Om detta sker p\u00e5 \u00e4ldre modeller kan priset f\u00f6r en helt ny motor vara h\u00f6gre \u00e4n bilens restv\u00e4rde.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes SLK – rostproblem<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes SLK-modeller fr\u00e5n f\u00f6re 2003 \u00e4r \u00f6k\u00e4nda n\u00e4r det g\u00e4ller rost. S\u00e5 mycket att m\u00e5nga Mercedesentusiaster anser att dessa tidiga SLK-modeller upplever de allvarligaste rostfl\u00e4ckarna av alla Mercedes-modeller fr\u00e5n efter 1990-talet som finns.<\/p>\n\n\n\n

Senare modeller verkar klara sig betydligt b\u00e4ttre eftersom Mercedes har inf\u00f6rt massor av rostskyddande teknik som galvaniserat st\u00e5l. Oavsett vilket, se till att g\u00e5 igenom de svaga punkterna, till exempel under bilen, under hjulhusen, runt str\u00e5lkastaren, under d\u00f6rrarna samt p\u00e5 huven och bagageluckan.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes SLK – Nockaxell\u00e4ckage<\/h2>\n\n\n\n

Kamaxeljusterarna i Mercedes Benz SLK \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att l\u00e4cka olja som l\u00e4tt kan hitta sin v\u00e4g till ledningsn\u00e4tet och kosta dig cirka 1 000-1 500 dollar att \u00e5tg\u00e4rda. Dessa \u00e4r till och med k\u00e4nda f\u00f6r att komma i kontakt med ECU direkt vilket potentiellt kan orsaka alla m\u00f6jliga elektriska problem med bilen.<\/p>\n\n\n\n

Se till att kontrollera kamaxeljusteringsmagneterna, ECU:n och ledningsn\u00e4tet f\u00f6r eventuella tecken p\u00e5 olja eftersom dessa m\u00e5ste \u00e5tg\u00e4rdas s\u00e5 snart som m\u00f6jligt.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes SLK – Elektriska problem<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4ldre Mercedes SLK-modeller \u00e4r ben\u00e4gna att ha alla m\u00f6jliga elektriska problem, men \u00e4ven de nyare modellerna \u00e4r inte helt fria fr\u00e5n dem. Problem med takmekanismen, elektriska f\u00f6nster, yttre belysning, instrumentbr\u00e4dan och alla slags elektriska komponenter \u00e4r mer eller mindre oundvikliga med SLK.<\/p>\n\n\n\n

Detta inneb\u00e4r att exemplar med l\u00e4gre k\u00f6rstr\u00e4cka klarar sig mycket b\u00e4ttre, men v\u00e4l underh\u00e5llna exemplar med h\u00f6g k\u00f6rstr\u00e4cka \u00e4r ocks\u00e5 acceptabla.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Mercedes Benz SLK\/SLC en bra bil?<\/h3>\n\n\n\n

Mercedes Benz SLK \u00e4r verkligen en bra bil om du \u00e4r ute efter en tv\u00e5sitsig roadster SWB-sportbil. Sanningen \u00e4r att de som \u00e4r intresserade av den h\u00e4r typen av bilar tenderar att \u00e4lska SLK, s\u00e4rskilt AMG V8-modellerna. \u00c5 andra sidan undviker m\u00e4nniskor som inte \u00e4r intresserade av den h\u00e4r typen av bilar vanligtvis dessa med avst\u00e5nd.<\/p>\n\n\n\n

Faktum \u00e4r att dessa bilar inte \u00e4r s\u00e5 logiska eftersom de \u00e4r helgkryssare som \u00e4r gjorda f\u00f6r n\u00f6je och inte f\u00f6r daglig k\u00f6rning. Som s\u00e5dan, om du vill ha det kommer du f\u00f6rmodligen att gilla SLK. Om du inte \u00e4r den typen av kille kommer du att betrakta SLK som v\u00e4rdel\u00f6s.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r upph\u00f6rde Mercedes med SLK\/SLC?<\/h4>\n\n\n\n

Redan 2019 satte Mercedes officiellt stopp f\u00f6r produktionen av den \u00e4lskade Mercedes SLK. Anledningen till att de gjorde detta \u00e4r att dessa bilar inte \u00e4r lika popul\u00e4ra som de en g\u00e5ng var och f\u00f6r att det inte gav n\u00e5gon mening, ingen vinst att utveckla en helt ny SLK med vetskap om att knappt n\u00e5gon kommer att k\u00f6pa den.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes lade d\u00e4rf\u00f6r mer pengar p\u00e5 att designa och bygga nya SUV:er och crossovers, vilket ocks\u00e5 satte stopp f\u00f6r produktionen av Mercedes SL. Vi har dock nyligen sett SL komma tillbaka fr\u00e5n livet efter d\u00f6den, s\u00e5 allt hopp \u00e4r inte f\u00f6rlorat med SLK.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Mercedes SLK\/SLC b\u00e4ttre \u00e4n Mercedes SL?<\/h3>\n\n\n\n

Mercedes Benz SL \u00e4r storebror till SLK\/SLC, vilket inneb\u00e4r att den \u00e4r st\u00f6rre, kraftfullare, b\u00e4ttre utrustad, mer praktisk och dyrare. SL:s anv\u00e4ndbarhet \u00e4r dock mer eller mindre densamma som SLK:s, vilket inneb\u00e4r att all den extra storleken inte har lett till st\u00f6rre sittutrymme.<\/p>\n\n\n\n

Skillnaderna mellan de tv\u00e5 \u00e4r allts\u00e5 inte betydande, men SL \u00e4r en mycket b\u00e4ttre bil och lider inte av imageproblem i lika h\u00f6g grad som SLK\/SLC.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Mercedes SLK\/SLC-klass presenterades f\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen 1998 och lades officiellt ned 2019 n\u00e4r de sista SLK-modellerna l\u00e4mnade produktionsbandet. Anledningen till att Mercedes sparkade SLK \u00e4r att den led n\u00e4r det<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4334,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4333"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4333"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4333\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4335,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4333\/revisions\/4335"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4334"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4333"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4333"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4333"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}