{"id":432,"date":"2021-04-20T13:34:00","date_gmt":"2021-04-20T13:34:00","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=432"},"modified":"2021-04-20T13:34:00","modified_gmt":"2021-04-20T13:34:00","slug":"den-samsta-bmwn-att-kopa-begagnad","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/den-samsta-bmwn-att-kopa-begagnad\/","title":{"rendered":"Den s\u00e4msta BMW:n att k\u00f6pa begagnad"},"content":{"rendered":"\n

Vi vet alla att vissa BMW-f\u00f6rare pressar sina bilar till det yttersta. Denna stigmatisering av dem har f\u00e5tt priserna p\u00e5 begagnade BMW:er att rasa. Men det finns en viss sanning i tales\u00e4ttet att BMW:er ska k\u00f6pas med f\u00f6rsiktighet n\u00e4r du inte \u00e4r den f\u00f6rsta \u00e4garen till ditt fordon.
\u00c4ven om inte alla begagnade BMW har problem finns det vissa begagnade modeller som BMW 1-serien (2004 – 2011) som du b\u00f6r undvika att k\u00f6pa.<\/p>\n\n\n\n

Hur op\u00e5litliga \u00e4r begagnade BMW 1 Series?<\/h2>\n\n\n\n

Huruvida ett fordon har f\u00e5tt regelbunden service eller inte spelar stor roll f\u00f6r utfallet av ditt k\u00f6p. Se alltid till att kontrollera hjul och bromsar och inspektera om det finns tecken p\u00e5 aggressiv k\u00f6rning. Om hjulen \u00e4r uppbromsade \u00e4r detta ett bra tecken p\u00e5 att det kan finnas fler problem med fordonet p\u00e5 grund av den tidigare \u00e4garens k\u00f6rstil.
BMW 1-serien utformades och tillverkades ursprungligen som en kopia av VW Golf. N\u00e5got som BMW utel\u00e4mnade h\u00e4r \u00e4r att Golf \u00e4r specifikt utformad f\u00f6r att s\u00e4tta komfort f\u00f6re hantering och hastighet, och \u00e4r mycket mer praktisk och h\u00e5llbar \u00e4n BMW:s motsvarighet.
Tv\u00e5 tredjedelar av alla tillfr\u00e5gade f\u00f6rare av BMW A1-serien i Storbritannien och USA har rapporterat att deras bilar n\u00e5gon g\u00e5ng drabbats av problem. Vare sig det var motorproblem, batteriproblem eller n\u00e5gra vanliga reparationer, uppgick reparationerna och servicen i genomsnitt till mer \u00e4n 2 000 dollar. Mycket f\u00e5 av f\u00f6rarna rekommenderade faktiskt sin specifika bilmodell till andra.<\/p>\n\n\n\n

Vanliga motorproblem<\/h3>\n\n\n\n

N\u00e4r du k\u00f6per en begagnad BMW 1-serie, s\u00e4rskilt modellerna fr\u00e5n 2004-2011, b\u00f6r du ocks\u00e5 \u00e4gna stor uppm\u00e4rksamhet \u00e5t motorns eftert\u00e4ndning. Om du ser tecken p\u00e5 grov g\u00e5ng, eller om t.ex. temperaturen i motorn stiger och sjunker helt pl\u00f6tsligt, har du ett problem. Dessa symtom inneb\u00e4r att t\u00e4ndspolpaketet har g\u00e5tt s\u00f6nder.
Om du dessutom k\u00e4nner n\u00e5gon lukt av bensin i bilen \u00e4r det ocks\u00e5 n\u00e5got att oroa sig f\u00f6r.<\/p>\n\n\n\n

D\u00e4ck, felaktiga v\u00e4xell\u00e5dor och bromsar<\/h3>\n\n\n\n

BMW 1 Series drabbas ofta av sp\u00e5rningsproblem och felaktiga styrst\u00e4nger, vilket g\u00f6r att framd\u00e4cken slits ut mycket snabbt j\u00e4mf\u00f6rt med andra modeller. Detta \u00e4r \u00e5tminstone ett av de minst kostsamma utbytena.
Bortsett fr\u00e5n detta har m\u00e5nga anv\u00e4ndare rapporterat att de upplevt problem med den manuella v\u00e4xell\u00e5dan och kopplingarna i sina bilar. Ibland \u00e4r det sv\u00e5rt eller till och med om\u00f6jligt att v\u00e4xla till n\u00e4sta v\u00e4xel, vilket kan vara direkt farligt, om inte minst frustrerande.
Studier fr\u00e5n riskhanteringsgruppen CAP Derwent visar att BMW 1-serien kan beh\u00f6va ett bromsbyte. Eller i vissa fall kan det beh\u00f6vas en st\u00f6rre reparation av motor, v\u00e4xell\u00e5da eller fj\u00e4dring, \u00e4ven inom de f\u00f6rsta 80 000 milen.<\/p>\n\n\n\n

Mindre kostsamma fel och reparationer i BMW 1-serien<\/h4>\n\n\n\n

M\u00e5nga andra fel noteras i begagnade och \u00e4ven nya BMW 1-serie, till exempel felaktiga krockkuddesystem, varningslampor p\u00e5 instrumentbr\u00e4dan utan anledning, f\u00f6nster som st\u00e4ngs och inte kan \u00f6ppnas, motorens ECU:er som inte fungerar och m\u00e5nga andra som till och med inkluderar viktiga s\u00e4kerhetsfunktioner som st\u00e4ngs av.
Andra stora problem \u00e4r bland annat problem med axlarna och felaktiga s\u00e4kerhetsb\u00e4lten. F\u00f6r att inte tala om att vissa fordon med dieselmotor rapporterades ha fattat eld. \u00c5 andra sidan f\u00f6rekom dessa problem i ett mycket litet antal bilar.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6rdelar och nackdelar med BMW 1-serien<\/h4>\n\n\n\n

Bortsett fr\u00e5n alla kostsamma reparationer, fel och brister har BMW 1-serien n\u00e5gra inneboende f\u00f6r- och nackdelar som man m\u00e5ste ta h\u00e4nsyn till innan man k\u00f6per den.
J\u00e4mf\u00f6rt med andra konkurrenter till nischen f\u00f6r en sportig hatchback, som Mercedes A-klass, Audi A3 hatchback eller VW:s Golf, \u00e4r BMW 1 Series mycket smidigare n\u00e4r det g\u00e4ller hanteringen.
Dess styrning \u00e4r p\u00e5 pricken och ger en sportigare k\u00e4nsla \u00e4n konkurrenterna. I j\u00e4mf\u00f6relse med A-klassen har den mer benutrymme samt huvudutrymme framtill.
\u00c5 andra sidan \u00e4r bagageutrymmet ganska litet och baks\u00e4tet har inget benutrymme alls och \u00e4r ganska tr\u00e5ngt. P\u00e5 grund av den sportiga fj\u00e4dringen \u00e4r detta en fast och grov bil. Dessutom \u00e4r standardink\u00f6psalternativen ganska sparsamt utrustade med funktioner j\u00e4mf\u00f6rt med konkurrenterna.<\/p>\n\n\n\n

Vilka andra d\u00e5liga begagnade BMW-bilar b\u00f6r man undvika att k\u00f6pa?<\/h2>\n\n\n\n

Undvik att k\u00f6pa en begagnad BMW 318D, eftersom tandremmarna p\u00e5 dessa fordon rapporteras beh\u00f6va bytas ganska ofta. Och av n\u00e5gon anledning \u00e4r en obehaglig \u00f6verraskning f\u00f6r den nya \u00e4garen att hela motorn m\u00e5ste tas bort f\u00f6r att byta ut en tandrem p\u00e5 dessa.
Motorns sv\u00e5rfunna och sv\u00e5rbytbara elektriska munstycken av h\u00f6g kvalitet p\u00e5 motorn g\u00e5r ocks\u00e5 s\u00f6nder ganska snabbt. Ganska dyra reparationer \u00f6verlag. Om du planerar att k\u00f6pa en s\u00e5dan h\u00e4r, l\u00e4gg undan lite pengar f\u00f6r reparationerna i f\u00f6rv\u00e4g.
BMW X5 och 5-serier \u00f6verlag \u00e4r ocks\u00e5 no-no. X5 har allvarliga konstruktionsfel, s\u00e4rskilt i interi\u00f6ren, som kan f\u00e5 dig att f\u00f6redra att \u00e5ka cykel framf\u00f6r bil. Det finns en liten motor, kostsamma motorreparationer och f\u00f6r mycket elektronik, varav de flesta aldrig anv\u00e4nds av anv\u00e4ndarna, som kommer hand i hand med detta k\u00f6p.<\/p>\n\n\n\n

Vanliga fr\u00e5gor om begagnade BMW<\/h2>\n\n\n\n

Vad \u00e4r problemet med att k\u00f6pa en begagnad BMW?<\/h4>\n\n\n\n

Erfarna mekaniker och bilentusiaster rekommenderar att man h\u00e5ller sig borta fr\u00e5n begagnade BMW-bilar. Detta beror inte bara p\u00e5 att deras \u00e4gare har k\u00f6rt dem aggressivt, utan ocks\u00e5 p\u00e5 grund av m\u00e5nga problem som du kan uppleva med fordonen.
Kostsamma reparationer g\u00e5r hand i hand med begagnade BMW och det vore b\u00e4ttre att faktiskt v\u00e4lja ett annat m\u00e4rke eller k\u00f6pa en ny BMW f\u00f6r samma pris som du s\u00e5 sm\u00e5ningom skulle ge upp f\u00f6r underh\u00e5ll.<\/p>\n\n\n\n

Hur dyrt \u00e4r det i genomsnitt att underh\u00e5lla en BMW?<\/h4>\n\n\n\n

Forskningsdata visar att BMW \u00e4r en av de dyraste bilarna att underh\u00e5lla och serva i v\u00e4rlden. De genomsnittliga reparationskostnaderna f\u00f6r ett decennium uppskattas till n\u00e4stan 20 000 dollar, vilket inneb\u00e4r att du skulle beh\u00f6va betala halva bilens v\u00e4rde f\u00f6r att h\u00e5lla den p\u00e5 v\u00e4gen.<\/p>\n\n\n\n

Vilken \u00e4r den mest p\u00e5litliga BMW du kan k\u00f6pa?<\/h4>\n\n\n\n

Den mest tillf\u00f6rlitliga BMW som du kan k\u00f6pa \u00e4r E90 328i eller 325i. En titt p\u00e5 b\u00e5de 2006 och 2008 \u00e5rs modeller har visat att b\u00e5da \u00e4r fortsatt kraftfulla och p\u00e5litliga. De icke-turboladdade modellerna har noterats vara ganska mycket mer tillf\u00f6rlitliga \u00e4n de turboladdade. Mer kraft inneb\u00e4r inte alltid en b\u00e4ttre bil.<\/p>\n\n\n\n

<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Vi vet alla att vissa BMW-f\u00f6rare pressar sina bilar till det yttersta. Denna stigmatisering av dem har f\u00e5tt priserna p\u00e5 begagnade BMW:er att rasa. Men det finns en viss sanning<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":433,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/432"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=432"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/432\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/433"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=432"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=432"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=432"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}