{"id":4287,"date":"2022-05-09T11:28:32","date_gmt":"2022-05-09T11:28:32","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4287"},"modified":"2022-05-09T11:28:35","modified_gmt":"2022-05-09T11:28:35","slug":"vanliga-problem-med-audi-q7","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-audi-q7\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Audi Q7"},"content":{"rendered":"\n

Audi Q7 \u00e4r en stor familje-SUV som kan transportera upp till sju personer. Det inneb\u00e4r att Q7 \u00e4r Audis SUV i toppklass, \u00e5tminstone innan Audi Q9 ser dagens ljus. Den f\u00f6rsta Q7 sl\u00e4pptes p\u00e5 2000-talet, men den andra generationen Q7 kom 2017 och ansiktslyftades f\u00f6r ett eller tv\u00e5 \u00e5r sedan.<\/p>\n\n\n\n

Q7 delar m\u00e5nga av sina delar med andra VW SUV:er som Porsche Cayenne, VW Touareg och till och med Bentley Benteyga. Det borde inneb\u00e4ra att alla dessa delar \u00e4r tillf\u00f6rlitliga, men det \u00e4r inte alltid fallet med lyxiga SUV:er som tenderar att vara n\u00e5gra av de mest problematiska bilarna p\u00e5 marknaden, \u00e5tminstone n\u00e4r det g\u00e4ller kostnaderna.<\/p>\n\n\n\n

Audi Q7 lider av problem med t\u00e4ndspolarna, slitna CV-st\u00f6vlar, problem med styrkedjan, problem med trycket i br\u00e4nsletanken och problem med f\u00f6r tidigt d\u00e4ckslitage. Vissa av dessa problem, som de som \u00e4r f\u00f6rknippade med motorns timing-system, kan kosta tiotusentals dollar medan andra, som f\u00f6r tidigt d\u00e4ckslitage, kan l\u00f6sas enkelt.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget \u00e4r Q7 en hyfsat p\u00e5litlig SUV, men den beh\u00f6ver ett grundligt underh\u00e5ll i r\u00e4tt tid. Utan det har lyxiga SUV:er inte en chans att h\u00e5lla s\u00e5 l\u00e4nge som de kan. Om du d\u00e4rf\u00f6r \u00e4r intresserad av att k\u00f6pa en av dessa, se till att s\u00e4tta undan lite pengar f\u00f6r underh\u00e5ll.<\/p>\n\n\n\n

Audi Q7 – Problem med t\u00e4ndspolen<\/h2>\n\n\n\n

Audi, VW och resten av Volkswagen Auto Group \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att ha problem med t\u00e4ndspolar och t\u00e4ndstift. Spolarna har till uppgift att \u00f6verf\u00f6ra sp\u00e4nning fr\u00e5n batteriet f\u00f6r att orsaka en gnista som t\u00e4nder f\u00f6rbr\u00e4nningsprocessen. Om en spole b\u00f6rjar g\u00e5 s\u00f6nder kommer motoravvikelser snart att bli v\u00e4rre och v\u00e4rre.<\/p>\n\n\n\n

Oavsett om en eller tv\u00e5 spolar g\u00e5r s\u00f6nder b\u00f6r du byta ut dem alla samtidigt f\u00f6r att undvika att detta problem uppst\u00e5r igen under den n\u00e4rmaste m\u00e5naden eller tv\u00e5. Det b\u00f6r kosta dig cirka 500 dollar att byta ut dem alla p\u00e5 en g\u00e5ng, men du b\u00f6r vara n\u00f6jd i cirka 60 000 miles.<\/p>\n\n\n\n

Audi Q7 – slitna CV-st\u00f6vlar<\/h2>\n\n\n\n

CV-st\u00f6veln (Constant Velocity) \u00e4r fylld med fett som beh\u00f6vs f\u00f6r att sm\u00f6rja lederna. Om lederna inte sm\u00f6rjs ordentligt kan det orsaka en hel del skador p\u00e5 drivlinan. Problemet beror fr\u00e4mst p\u00e5 att dessa CV-st\u00f6vlar spricker och l\u00e5ter smuts och skr\u00e4p komma in i axelleden, vilket kan g\u00f6ra drivlinan oanv\u00e4ndbar.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r detta h\u00e4nder \u00e4r det enda du kan g\u00f6ra att byta ut st\u00f6vlarna. Den goda nyheten \u00e4r att detta problem \u00e4r ganska l\u00e4tt att diagnostisera medan en erfaren VW\/Audi-mekaniker b\u00f6r kunna byta ut dem p\u00e5 nolltid. Kostnaderna f\u00f6r att \u00e5tg\u00e4rda detta ligger ocks\u00e5 n\u00e5gonstans runt 500 dollar, men det beror p\u00e5 vad som ocks\u00e5 beh\u00f6ver bytas ut.<\/p>\n\n\n\n

Audi Q7 – Problem med styrkedjan<\/h2>\n\n\n\n

Tyska lyxbilar och problem med styrkedjan verkar p\u00e5 n\u00e5got s\u00e4tt alltid vara sammankopplade. Problemet h\u00e4r \u00e4r precis som med alla andra VW\/Audi-produkter d\u00e4r timingkedjans sp\u00e4nnare blir of\u00f6rm\u00f6gen att ge tillr\u00e4cklig sp\u00e4nning till kedjan vilket kan f\u00e5 kedjan att hoppa runt. Detta leder i slut\u00e4ndan till allvarliga motorskador, s\u00e5 mycket att det kan g\u00f6ra en hel motor oanv\u00e4ndbar.<\/p>\n\n\n\n

Problemet h\u00e4r \u00e4r att vissa kunder fick betala mellan 2 000 och 3 000 dollar f\u00f6r att \u00e5tg\u00e4rda detta eftersom hela motorn m\u00e5ste tas bort f\u00f6r att \u00e5tg\u00e4rda detta. Om du tittar p\u00e5 ett exemplar som inte har f\u00e5tt sin kedja utbytt efter att ha passerat 100 000 milsgr\u00e4nsen ska du vara mycket uppm\u00e4rksam p\u00e5 det eftersom det kan orsaka stora skador.<\/p>\n\n\n\n

Audi Q7 – Problem med trycks\u00e4ttning i br\u00e4nsletanken<\/h2>\n\n\n\n

Om du h\u00f6r ett poppande ljud fr\u00e5n br\u00e4nsletankomr\u00e5det \u00e4r det troligt att du har problem med trycks\u00e4ttningen av br\u00e4nsletanken. Problemet beror p\u00e5 ett problem med en ventil som sitter ovanp\u00e5 insugningsr\u00f6ret, \u00e4ven k\u00e4nd som N80- eller Evap-reningsventilen.<\/p>\n\n\n\n

Om ventilen inte fungerar kan den inte st\u00e4nga helt och h\u00e5llet, vilket inneb\u00e4r att det blir sv\u00e5rt f\u00f6r trycket att byggas upp i br\u00e4nsletanken. Det enda s\u00e4ttet hur man kan \u00e5tg\u00e4rda detta \u00e4r att bara byta ut ventilen helt och h\u00e5llet och du b\u00f6r vara bra f\u00f6r en l\u00e5ng tid.<\/p>\n\n\n\n

Audi Q7 – F\u00f6r tidigt d\u00e4ckslitage<\/h2>\n\n\n\n

Audi Q7 \u00e4r en tung SUV vilket inneb\u00e4r att den g\u00e5r igenom d\u00e4cken som ingen annan. Problemet h\u00e4r \u00e4r att d\u00e4ck till Q7 kan kosta 2 000 dollar i vissa fall s\u00e5 du vill definitivt att de ska h\u00e5lla s\u00e5 l\u00e4nge som de ska. Se till att utf\u00f6ra d\u00e4ckrotationer, hjuljustering och d\u00e4ckbalansering om du vill f\u00f6rl\u00e4nga d\u00e4ckens livsl\u00e4ngd s\u00e5 mycket som m\u00f6jligt.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Audi Q7 en bra bil?<\/h4>\n\n\n\n

Audi Q7 \u00e4r Audis st\u00f6rsta och mest rymliga lyxiga SUV, vilket inneb\u00e4r att det verkligen \u00e4r en bra bil. Bilar som dessa \u00e4r dock inte bara dyra utan ocks\u00e5 underh\u00e5llsintensiva, vilket inneb\u00e4r att du m\u00e5ste spendera mycket pengar f\u00f6r att underh\u00e5lla en bil som Q7. Om du g\u00f6r det kommer du att njuta av en klassledande premiumupplevelse f\u00f6r dig sj\u00e4lv och hela din familj.<\/p>\n\n\n\n

Q7 f\u00e5r alla de senaste och b\u00e4sta tillvalsfunktionerna vilket inneb\u00e4r att den \u00e4r avancerad, s\u00e4ker, lyxig, rymlig, praktisk och kan till och med k\u00f6ra offroad.<\/p>\n\n\n\n

Vilken Audi Q7 \u00e4r b\u00e4st?<\/h4>\n\n\n\n

Det g\u00e5r inte att komma runt det faktum att Q7 \u00e4r dyr, s\u00e4rskilt den senaste Q7-modellen. Hur som helst \u00e4r den nyaste Q7-modellen den \u00f6verl\u00e4gset b\u00e4sta av dem alla eftersom den \u00e4r den nyaste, den mest p\u00e5litliga och fullmatad med alla de senaste funktionerna.<\/p>\n\n\n\n

Den andra Q7-modellen fr\u00e5n f\u00f6re faceliftet \u00e4r likadan, men den lider av tillf\u00f6rlitlighetsproblem mycket oftare. Den 1:a generationen Q7 \u00e4r den s\u00e4msta n\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet och underh\u00e5ll medan den 1:a generationen efter facelift \u00e4r lite b\u00e4ttre.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Audi Q7 en bra terr\u00e4ngbil?<\/h4>\n\n\n\n

4×4:or \u00e4r inte vad de brukade vara, vilket inneb\u00e4r att inte alla \u00e4r gjorda f\u00f6r att g\u00e5 i terr\u00e4ng. Visst kan Q7 klara sig i halvt utmanande terr\u00e4ngmilj\u00f6er, men knappast n\u00e5gon kommer n\u00e5gonsin att ta med en lyxig SUV p\u00e5 terr\u00e4ngk\u00f6rning.<\/p>\n\n\n\n

Verkligheten \u00e4r att dessa bilar \u00e4r alldeles f\u00f6r dyra f\u00f6r att k\u00f6ras p\u00e5 banor som har stor chans att skada dem. P\u00e5 det hela taget \u00e4r Q7 ingen Jeep Wrangler, men den kan klara av upp till medelh\u00f6g terr\u00e4ngk\u00f6rning med r\u00e4tt utrustning och r\u00e4tt d\u00e4ck.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Audi Q7 \u00e4r en stor familje-SUV som kan transportera upp till sju personer. Det inneb\u00e4r att Q7 \u00e4r Audis SUV i toppklass, \u00e5tminstone innan Audi Q9 ser dagens ljus. Den<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4288,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[4],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4287"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4287"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4287\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4289,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4287\/revisions\/4289"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4288"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4287"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4287"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4287"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}