{"id":4278,"date":"2022-05-09T11:21:56","date_gmt":"2022-05-09T11:21:56","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4278"},"modified":"2022-05-09T11:21:59","modified_gmt":"2022-05-09T11:21:59","slug":"vanliga-problem-med-bmw-218d","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-bmw-218d\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med BMW 218d"},"content":{"rendered":"\n

BMW 218d \u00e4r en subkompakt bil med m\u00e5nga utm\u00e4rkta egenskaper. Bilen har fem d\u00f6rrar, ett stort lastutrymme, en rymlig interi\u00f6r och \u00e4r mycket br\u00e4nsleeffektiv. Trots att BMW 218d har dessa exceptionella egenskaper har den ocks\u00e5 flera problem som intresserade k\u00f6pare b\u00f6r k\u00e4nna till.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e5gra av de vanligaste problemen med BMW 218d \u00e4r EGR-modulens kylare kan l\u00e4cka, elektriska fel, fel p\u00e5 servostyrningen, fel p\u00e5 servost\u00f6det, luftkonditioneringsproblem, oljel\u00e4ckage och kopplingsproblem. Observera att vissa problem kom med vissa modeller och att BMW utf\u00e4rdat en \u00e5terkallelse.<\/p>\n\n\n\n

Till exempel \u00e4r problemet med l\u00e4ckage av EGR-kylaren vanligt p\u00e5 BMW 218d tillverkad mellan 2014 och 2019. Andra problem uppst\u00e5r tv\u00e4rtom n\u00e4r du l\u00e4gger p\u00e5 flera mil. Och eftersom BMW har m\u00e5nga plastdelar b\u00f6rjar de flesta komponenter utveckla problem redan vid 60 000 mil om bilen inte underh\u00e5lls ordentligt.<\/p>\n\n\n\n

Vilka \u00e4r de vanligaste problemen med 218d?<\/h2>\n\n\n\n

EGR-modulens kylare kan l\u00e4cka.<\/h4>\n\n\n\n

Detta \u00e4r ett tillverkarrelaterat problem som \u00e4r f\u00f6rknippat med BMW 218d-modeller tillverkade mellan 2014 och 2019. Anledningen till att avgas\u00e5terf\u00f6ringen kan l\u00e4cka beror p\u00e5 att det l\u00e4cker glykolkylmedel som i kombination med sot och oljesediment i EGR-modulen kan bilda ant\u00e4ndbara avlagringar.<\/p>\n\n\n\n

BMW \u00e5terkallade BMW:er med detta problem. S\u00e5 om du k\u00f6per en begagnad BMW 218d tillverkad mellan 2014 och 2019 b\u00f6r du f\u00f6rs\u00e4kra dig om att \u00e4garen har l\u00e5tit \u00e5tg\u00e4rda detta problem.<\/p>\n\n\n\n

Bristande st\u00f6d f\u00f6r servostyrning<\/h4>\n\n\n\n

ECU:n eller den elektroniska kontrollenheten f\u00f6r den elektriska servostyrningen \u00e4r inte s\u00e4rskilt h\u00e5llbar. S\u00e5 efter att din bil har k\u00f6rt flera mil kan servostyrningsst\u00f6det g\u00e5 s\u00f6nder. F\u00f6r att undvika att detta h\u00e4nder m\u00e5ste du ta din bil p\u00e5 inspektion varje \u00e5r. Dessutom kan detta \u00e5tg\u00e4rdas genom att reparera d\u00e5liga anslutningar och byta ut d\u00e5liga delar.<\/p>\n\n\n\n

Elektriska fel<\/h4>\n\n\n\n

De flesta BMW har elektriska problem p\u00e5 grund av den d\u00e5liga utformningen av avloppet. \u00c4nd\u00e5 \u00e4r elektriska problem med BMW 218d oftast f\u00f6rknippade med skador eller normalt slitage. Ledningar skadas vanligtvis av v\u00e4rme efter att ha k\u00f6rt flera mil. Att f\u00f6lja BMW:s schemalagda underh\u00e5llsservice b\u00f6r hj\u00e4lpa till att undvika s\u00e5dana mindre problem.<\/p>\n\n\n\n

Problem med luftkonditioneringen<\/h4>\n\n\n\n

Luftkonditioneringssystemet kan ocks\u00e5 utveckla vissa problem efter att ha k\u00f6rt flera mil. Den fr\u00e4msta orsaken till luftkonditioneringsproblem \u00e4r kopplad till att freonv\u00e4tskan l\u00e4cker eller att det finns en l\u00e4cka i luftkonditioneringssystemet. Ta bilen till en BMW-mekaniker eller ett servicecenter f\u00f6r reparation.<\/p>\n\n\n\n

Uppbl\u00e5st turbo<\/h4>\n\n\n\n

Detta \u00e4r ett vanligt problem med de flesta BMW:er. Om du tar l\u00e5ng tid p\u00e5 dig att byta olja p\u00e5 BMW 218d kan det sluta med en spr\u00e4ngd turbo. D\u00e4rf\u00f6r \u00e4r det viktigt att byta olja p\u00e5 din BMW 218d var 12 000:e mil. Dessutom kan smutsig olja eller brist p\u00e5 olja orsaka att turbon spr\u00e4ngs.<\/p>\n\n\n\n

Kopplingsproblem<\/h3>\n\n\n\n

En koppling \u00e4r billig att byta ut och underh\u00e5lla. Dessutom tar det flera mil innan en koppling blir d\u00e5lig. Som ett resultat av detta gl\u00f6mmer de flesta BMW-\u00e4gare att underh\u00e5lla sin koppling s\u00e5 att den blir d\u00e5lig. En d\u00e5lig koppling visar tecken som vibrationer, sv\u00e5r att trycka p\u00e5 eller att pedalen blir s\u00e5 l\u00e4tt att trycka p\u00e5. L\u00e5t din koppling bytas ut var 100 000:e mil.<\/p>\n\n\n\n

Oljel\u00e4ckage<\/h4>\n\n\n\n

Sist men inte minst \u00e4r oljel\u00e4ckage ett annat stort problem som de flesta BMW-modeller har, inklusive BMW 218d. Detta orsakas vanligtvis av delar av l\u00e5g kvalitet, s\u00e5som plastoljefilter och gummipackningar f\u00f6r locket. Dessa delar slits snabbare vilket leder till att oljan l\u00e4cker. H\u00e5ll ett \u00f6ga p\u00e5 dessa delar och byt ut dem i tid.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r BMW 218d en bra bil?<\/h4>\n\n\n\n

Ja, BMW 218d \u00e4r en utm\u00e4rkt bil. Den h\u00e4r multifunktionella bilen \u00e4r en trevlig vardagsbil eftersom den \u00e4r rymlig, br\u00e4nslesn\u00e5l och presterar enast\u00e5ende. Dessutom \u00e4r den h\u00e4r bilen p\u00e5litlig, vilket g\u00f6r den till en bra bil f\u00f6r daglig k\u00f6rning. Den \u00e4r dock inte l\u00e4mplig f\u00f6r personer som letar efter en lyxig och h\u00f6gpresterande bil.<\/p>\n\n\n\n

Vilket \u00e4r det mest tillf\u00f6rlitliga BMW 218d-modell\u00e5ret?<\/h4>\n\n\n\n

Den mest tillf\u00f6rlitliga BMW 218d tillverkades 2016 och 2019. De mest besv\u00e4rliga BMW 218d-modellerna tillverkades tv\u00e4rtom \u00e5r 2020. S\u00e5 om du vill undvika att uppleva flera problem, v\u00e4lj de mer tillf\u00f6rlitliga BMW 218d-modellerna som tillverkades 2016 och 2018.<\/p>\n\n\n\n

Efter hur m\u00e5nga mil b\u00f6rjar BMW 218d f\u00e5 problem?<\/h4>\n\n\n\n

Liksom de flesta kompakta BMW-modeller b\u00f6rjar BMW 218d f\u00e5 problem redan vid 60 000 mil. Men med r\u00e4tt sk\u00f6tsel och underh\u00e5ll kanske du inte f\u00e5r problem f\u00f6rr\u00e4n du har k\u00f6rt \u00f6ver 100 000 mil. Trots detta kan vissa personer b\u00f6rja uppleva problem efter att de har k\u00f6rt 120 000 mil.<\/p>\n\n\n\n

Hur l\u00e4nge h\u00e5ller en BMW 218d?<\/h4>\n\n\n\n

Det beror p\u00e5 hur v\u00e4l du underh\u00e5ller bilen och dina k\u00f6rvanor. Om du f\u00f6ljer BMW:s schemalagda underh\u00e5llsservice kan din bil h\u00e5lla \u00f6ver 200 000 mil. Men om du inte tar v\u00e4l hand om din bil kan du f\u00e5 problem med att klara \u00f6ver 150 000 mil.<\/p>\n\n\n\n

BMW 218d \u00e4r en mycket p\u00e5litlig bil eftersom m\u00e5nga tillf\u00f6rlitlighetsinstitut som Consumer Reports och J.D. Power har bed\u00f6mt den som \u00f6ver genomsnittlig tillf\u00f6rlitlighet. Det betyder att den har en p\u00e5litlig motor och rapporterar f\u00e4rre problem \u00e4n de flesta bilar i sin klass.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r det dyrt att underh\u00e5lla BMW 218d?<\/h4>\n\n\n\n

Under de f\u00f6rsta 10 \u00e5ren som du \u00e4ger en BMW 218d kostar det dig cirka 13 700 dollar att underh\u00e5lla den. Om du j\u00e4mf\u00f6r detta med andra liknande bilar kommer du att uppt\u00e4cka att kostnaden \u00e4r ganska h\u00f6g. Om du vill spara pengar b\u00f6r du d\u00e4rf\u00f6r \u00f6verv\u00e4ga att skaffa en MPV som \u00e4r billigare att underh\u00e5lla.<\/p>\n\n\n\n

Den h\u00f6ga kostnaden f\u00f6r att underh\u00e5lla BMW 218d kan kopplas till den h\u00f6ga kostnaden f\u00f6r att skaffa BMW 218d OEM-reservdelar. Dessutom \u00e4r kostnaden f\u00f6r BMW-service h\u00f6g, vilket g\u00f6r att den totala reparations- och underh\u00e5llskostnaden f\u00f6r bilen blir h\u00f6g.<\/p>\n\n\n\n

Slutsats<\/h2>\n\n\n\n

Sammanfattningsvis \u00e4r BMW 218d en p\u00e5litlig bil, men den har ocks\u00e5 flera utmaningar som intresserade k\u00f6pare b\u00f6r k\u00e4nna till. N\u00e5gra av de anm\u00e4rkningsv\u00e4rda problem som intresserade k\u00f6pare eller \u00e4gare av BMW 218d b\u00f6r f\u00f6rv\u00e4nta sig att f\u00e5 \u00e4r elektriska fel, EGR-modulens kylare kan l\u00e4cka, turbon \u00e4r spr\u00e4ngd, fel p\u00e5 servost\u00f6det och oljel\u00e4ckage.<\/p>\n\n\n\n

Innan du k\u00f6per en begagnad BMW 218d, kontrollera och ta reda p\u00e5 om den \u00e5terkallats och om den begagnade hanterat problemet. Om inte, se till att problemet \u00e4r hanterat innan du byter \u00e4gare. De flesta av de problem som BMW 218d st\u00e5r inf\u00f6r kan hanteras av en certifierad BMW-tekniker eller fr\u00e5n BMW:s servicecenter.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

BMW 218d \u00e4r en subkompakt bil med m\u00e5nga utm\u00e4rkta egenskaper. Bilen har fem d\u00f6rrar, ett stort lastutrymme, en rymlig interi\u00f6r och \u00e4r mycket br\u00e4nsleeffektiv. Trots att BMW 218d har dessa<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4279,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4278"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4278"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4278\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4280,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4278\/revisions\/4280"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4279"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4278"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4278"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4278"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}