{"id":4275,"date":"2022-05-09T11:20:30","date_gmt":"2022-05-09T11:20:30","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4275"},"modified":"2022-05-09T11:20:34","modified_gmt":"2022-05-09T11:20:34","slug":"vanliga-problem-med-bmw-n20-motorn","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-bmw-n20-motorn\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med BMW N20-motorn"},"content":{"rendered":"\n

BMW har flera exceptionella motorer p\u00e5 marknaden, och BMW N20 \u00e4r en av dem. Den h\u00e4r motorn introducerades 2011 f\u00f6r att ers\u00e4tta motorerna N52 och N53. Trots att N20-motorn \u00e4r tillf\u00f6rlitlig har den ocks\u00e5 flera problem. Vilka \u00e4r de vanligaste problemen med BMW N20-motorn?<\/p>\n\n\n\n

N\u00e5gra av de vanligaste problemen med BMW N20-motorn \u00e4r problem med styrkedjan, oljel\u00e4ckage, problem med kylsystemet, d\u00e5liga t\u00e4ndstift, frekventa oljebyten, sprucken packning f\u00f6r oljefilterhuset och d\u00e5lig luftfl\u00f6desm\u00e4tare. Trots att BMW N20-motorn har flera problem \u00e4r den tillf\u00f6rlitlig och presterar utm\u00e4rkt.<\/p>\n\n\n\n

BMW N20-motorn har 1,6 liters och 2,0 liters alternativ. Det \u00e4r ocks\u00e5 en turboladdad fyrcylindrig DOHC- bensinmotor med variabelt ventillyft och variabel ventilstyrning. Den h\u00e4r motorn ersatte den sj\u00e4lvdragande sexcylindriga N52\/N53 eftersom den driver likv\u00e4rdiga modeller och d\u00e4rmed ger liknande h\u00e4stkrafter som N52- och N53-motorerna.<\/p>\n\n\n\n

N20 har dock ett b\u00e4ttre vridmoment vid l\u00e5ga varvtal och h\u00f6gre effektivitet \u00e4n N52\/N53-motorerna. Dessutom \u00e4r den utrustad med en turbokompressor med tv\u00e5 rullar, dubbel-VANOS, Valvetronic, direktinsprutning, automatisk stopp-start och en elektrisk vattenpump.<\/p>\n\n\n\n

Vilka \u00e4r de vanligaste problemen med BMW N20-motorn?<\/h2>\n\n\n\n

Problem med styrkedjan<\/h3>\n\n\n\n

Det vanligaste problemet med BMW N20-motorn \u00e4r styrkedjan. Detta problem \u00e4r vanligt f\u00f6rekommande p\u00e5 n\u00e4stan alla BMW. \u00c4nd\u00e5 \u00e4r detta problem utbrett p\u00e5 BMW N20-motorer tillverkade mellan 2011 och 2015. Detta beror p\u00e5 att BMW har gjort om delar av styrkedjan p\u00e5 BMW N20-motorer som tillverkats efter 2015; d\u00e4rf\u00f6r \u00e4r detta problem inte vanligt.<\/p>\n\n\n\n

Tecken p\u00e5 en d\u00e5lig styrkedja p\u00e5 N20-motorn \u00e4r \u00f6verdriven slapphet, ett h\u00f6gt gn\u00e4ll fr\u00e5n motorn och en hel del repor p\u00e5 kedjan.<\/p>\n\n\n\n

Oljel\u00e4ckage<\/h3>\n\n\n\n

Ett annat vanligt problem som BMW-anv\u00e4ndare med N20-motor m\u00f6ter \u00e4r oljel\u00e4ckage. Detta h\u00e4nder eftersom ventilk\u00e5pan och ventilk\u00e5papackningen \u00e4r tillverkade av plast respektive gummi. D\u00e4rf\u00f6r slits de snabbt, vilket g\u00f6r att olja b\u00f6rjar l\u00e4cka och orsakar olika problem.<\/p>\n\n\n\n

Ventilk\u00e5pan och packningen till ventilk\u00e5pan b\u00f6r bytas var 60 000 mil f\u00f6r att undvika oljel\u00e4ckage och andra problem.<\/p>\n\n\n\n

Sprucken packning f\u00f6r oljefilterhus<\/h4>\n\n\n\n

Precis som ventilk\u00e5pspackningen \u00e4r oljefilterhusets packning ocks\u00e5 gjord av gummi som inte h\u00e5ller l\u00e4nge. Efter att ha k\u00f6rt \u00f6ver 60 000 mil b\u00f6r du se \u00f6ver den h\u00e4r komponenten eftersom den kan spricka och orsaka flera problem. Byt ut oljefilterhusets packning var 60 000 miles.<\/p>\n\n\n\n

D\u00e5liga t\u00e4ndstift och t\u00e4ndspolar<\/h4>\n\n\n\n

T\u00e4ndstift och t\u00e4ndspolar slits snabbare. S\u00e5 efter 50 000 mil b\u00f6r du byta t\u00e4ndstift och t\u00e4ndspolar f\u00f6r att se till att motorn g\u00e5r smidigt. Dessa tv\u00e5 delar \u00e4r viktiga eftersom de t\u00e4nder luft\/br\u00e4nsleblandningen i cylindern och p\u00e5 s\u00e5 s\u00e4tt genererar kraft.<\/p>\n\n\n\n

Frekventa oljebyten<\/h4>\n\n\n\n

N\u00e4r din BMW N20 har k\u00f6rt flera mil b\u00f6r du observera oljeniv\u00e5n eftersom en d\u00e5lig packning f\u00f6r oljefilterhuset och en d\u00e5lig packning f\u00f6r ventilk\u00e5pan kan leda till att motorn f\u00f6rlorar olja. D\u00e4rf\u00f6r kan du tvingas fylla p\u00e5 olja oftare \u00e4n normalt. Byt olja var 7 000:e mil.<\/p>\n\n\n\n

D\u00e5lig luftfl\u00f6desm\u00e4tare eller luftmassesensor.<\/h4>\n\n\n\n

En annan vanlig sak som \u00e4gare av BMW N20-motorer kan r\u00e5ka ut f\u00f6r \u00e4r h\u00f6g br\u00e4nslef\u00f6rbrukning. Detta orsakas huvudsakligen av en d\u00e5lig luftfl\u00f6desm\u00e4tare eller massluftfl\u00f6dessensor. Om massluftfl\u00f6dessensorn blir d\u00e5lig eller defekt kan motorn b\u00f6rja g\u00e5 f\u00f6r fett och leda till d\u00e5lig br\u00e4nsleekonomi. Byt ut den d\u00e5liga massluftfl\u00f6dessensorn.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r BMW N20-motorn tillf\u00f6rlitlig?<\/h4>\n\n\n\n

Det beror p\u00e5 vilket \u00e5rsmodell du talar om. Det beror p\u00e5 att den tidigare BMW N20-motorn, som byggdes mellan 2011 och 2015, har m\u00e5nga problem. \u00c5 andra sidan har den senare modellen, som byggdes mellan 2015 och 2017 f\u00e4rre problem. S\u00e5 den senare modellen \u00e4r mer tillf\u00f6rlitlig \u00e4n den \u00e4ldre modellen.<\/p>\n\n\n\n

Sammantaget \u00e4r BMW N20-motorn tillf\u00f6rlitlig eftersom den rankas n\u00e5got \u00f6ver genomsnittlig tillf\u00f6rlitlighet. Men som de flesta BMW-motorer \u00e4r den h\u00e4r motorn ocks\u00e5 kostsam och besv\u00e4rlig att reparera.<\/p>\n\n\n\n

Vilka BMW-modeller har BMW N20-motorn?<\/h4>\n\n\n\n

Flera BMW-modeller \u00e4r utrustade med N20-motorn. N\u00e5gra av dem \u00e4r 2013 till 2016 E89 Z4 sDrive18i, 2011 till 2017 F25 X3 sDrive20i, 2014 till 2016 F32 420i, 2011 till 2016 F10 520i, 2013 till 2016 F10 520Li, 2011 till 2016 E89 Z4 sDrive28i, 2014 till 2016 F32 428i och m\u00e5nga fler.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r ska BMW N20-kopplingskedjan bytas ut?<\/h4>\n\n\n\n

Beroende p\u00e5 hur v\u00e4l du underh\u00e5ller din BMW-bil med N20-motor kan du b\u00f6rja uppleva problem med styrkedjan efter att ha k\u00f6rt 50 000 mil. Men om du inte underh\u00e5ller din bil ordentligt kan du b\u00f6rja f\u00e5 dessa problem redan vid 40 000 mil. D\u00e4rf\u00f6r b\u00f6r du kontrollera och byta ut styrkedjan p\u00e5 N20-motorn var 50 000:e mil.<\/p>\n\n\n\n

Efter hur m\u00e5nga mil b\u00f6rjar BMW N20-motorn f\u00e5 problem?<\/h4>\n\n\n\n

Det beror p\u00e5 hur v\u00e4l du tar hand om din BMW. Icke desto mindre b\u00f6r personer med BMW-bilar som \u00e4r utrustade med N20-motorer r\u00e4kna med att b\u00f6rja f\u00e5 mindre problem efter att ha k\u00f6rt \u00f6ver 60 000 mil. Allvarliga problem b\u00f6r b\u00f6rja efter att ha k\u00f6rt 100 000 mil.<\/p>\n\n\n\n

Om du alltid underh\u00e5ller din bil v\u00e4l b\u00f6r du uppleva allvarliga problem och st\u00f6rre reparationer kan g\u00f6ras efter att ha k\u00f6rt \u00f6ver 150 000 mil.<\/p>\n\n\n\n

Hur mycket kostar en ombyggnad av en BMW-motor?<\/h4>\n\n\n\n

Att reparera en motor \u00e4r ganska billigare j\u00e4mf\u00f6rt med att bygga om motorn. Om problemen \u00e4r m\u00e5nga \u00e4r det dock b\u00e4ttre att bygga om motorn ist\u00e4llet f\u00f6r att reparera bara n\u00e5gra f\u00e5 problem. Kostnaden f\u00f6r att reparera en BMW-motor kan kosta mellan 3 000 och 5 000 dollar. Naturligtvis varierar kostnaden beroende p\u00e5 vilken typ av motor det r\u00f6r sig om.<\/p>\n\n\n\n

Men om du t\u00e4nker bygga om en BMW N20-motor m\u00e5ste du dela p\u00e5 cirka 4 500 dollar. N20 \u00e4r en av BMW:s mest kostsamma motorer.<\/p>\n\n\n\n

Sammanfattning<\/h2>\n\n\n\n

Om du har f\u00f6r avsikt att k\u00f6pa en BMW med en N20-motor \u00e4r det viktigt att k\u00e4nna till n\u00e5gra av de problem som du sannolikt kommer att m\u00f6ta innan du investerar i den. BMW N20 \u00e4r en p\u00e5litlig motor som byggdes mellan 2011 och 2017. Den har dock en del vanliga problem, till exempel problem med styrkedjan, oljel\u00e4ckage, d\u00e5liga t\u00e4ndstift och problem med kylsystemet.<\/p>\n\n\n\n

Den goda nyheten \u00e4r att de flesta av dessa problem kan hanteras av en professionell BMW-mekaniker eller p\u00e5 ett BMW-servicecenter. P\u00e5 det hela taget kommer r\u00e4tt underh\u00e5ll att f\u00f6rl\u00e4nga livsl\u00e4ngden p\u00e5 BMW N20-motorn.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

BMW har flera exceptionella motorer p\u00e5 marknaden, och BMW N20 \u00e4r en av dem. Den h\u00e4r motorn introducerades 2011 f\u00f6r att ers\u00e4tta motorerna N52 och N53. Trots att N20-motorn \u00e4r<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4276,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4275"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4275"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4275\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4277,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4275\/revisions\/4277"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4276"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4275"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4275"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4275"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}