{"id":4269,"date":"2022-05-09T11:17:42","date_gmt":"2022-05-09T11:17:42","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4269"},"modified":"2022-05-09T11:17:46","modified_gmt":"2022-05-09T11:17:46","slug":"bmw-e60-allt-du-behover-veta","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/bmw-e60-allt-du-behover-veta\/","title":{"rendered":"BMW E60 – Allt du beh\u00f6ver veta"},"content":{"rendered":"\n

BMW E60 \u00e4r designad av Boyke Boyer och Davide Arcangeli. Det \u00e4r en av de mest popul\u00e4ra BMW midsize 5-serien, p\u00e5 grund av sin unika design och de h\u00f6gteknologiska funktioner som den var utrustad med.<\/p>\n\n\n\n

Dessutom \u00e4r BMW E60 rymlig, bekv\u00e4m och rolig att k\u00f6ra. Detta beror p\u00e5 att den kommer med en m\u00e4ngd olika motoralternativ och varianter att v\u00e4lja mellan. Med fem sittplatser, en rymlig kup\u00e9 och ett stort bagageutrymme \u00e4r det en utm\u00e4rkt familjebil.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4nd\u00e5 kom den ocks\u00e5 med en del av sina problem som intresserade k\u00f6pare och anv\u00e4ndare m\u00e5ste ta itu med. P\u00e5 det hela taget \u00e4r den p\u00e5litlig men ganska dyr att underh\u00e5lla.<\/p>\n\n\n\n

BMW E60:s historia<\/h2>\n\n\n\n

Den femte generationen av BMW 5-seriebilar best\u00e5r av BMW E60, som \u00e4r sedanversionen, och BMW E61, som \u00e4r vagnen eller touringversionen. E60\/E61 tillverkades mellan 2003 och 2010, och den brukar vanligtvis kallas E60.<\/p>\n\n\n\n

BMW E60 var kontroversiell innan den fick gr\u00f6nt ljus f\u00f6r produktion. Detta efter att Arcangelis design f\u00f6r E60 n\u00e4stan f\u00f6rkastades av BMW. Designen kunde inte \u00f6vers\u00e4ttas till en lermodell p\u00e5 grund av dess komplexa former. Men efter veckor av h\u00e5rt arbete satte Arcangeli och hans team f\u00e4rdig skalmodellen och BMW accepterade den.<\/p>\n\n\n\n

Senare blev E60 5-serien en ber\u00f6md version av den mellanstora sedanen. Tack vare sin 50\/50 viktf\u00f6rdelning som gjorde den till en bekv\u00e4m h\u00f6gpresterande bil. Dessutom hade den avancerade tekniska funktioner som adaptiv styrning, r\u00f6ststyrning, head-up display och nattseende som gjorde den till en av de mest avancerade bilarna i sin generation.<\/p>\n\n\n\n

BMW E60 5-serien erbj\u00f6ds med olika bensin- och dieselmotorer, fr\u00e4mst inline-4- och inline-6-motorer. Dessutom erbj\u00f6ds \u00e4ven en 4,4-liters V-8 i 540i- och 550i-trimmarna. Den mest framst\u00e5ende BMW E60 5-serien var \u00e4nd\u00e5 M5 med den 5,0-liters V-10-motorn.<\/p>\n\n\n\n

BMW M5 hade en S85-motor med naturlig luftning som skilde sig fr\u00e5n de vanliga motorerna som BMW tillverkar. Den h\u00e4r kraftfulla motorn producerade en exceptionell effekt p\u00e5 500 hk och ett vridmoment p\u00e5 384 lb-ft. Dessutom monterades den h\u00e4r motorn \u00e4ven i M5-vagnen, som var den enda touringversionen av den h\u00f6gpresterande mellanklassen, bortsett fr\u00e5n den kortlivade E34-versionen fr\u00e5n 1992 till 1995.<\/p>\n\n\n\n

Funktioner hos BM E60<\/h2>\n\n\n\n

Utseende<\/h4>\n\n\n\n

BMW E60 sedan \u00e4r en unik men vackert utformad bil. Den inledde en ny BMW-stil d\u00e5 den avvek fr\u00e5n den traditionella BMW-stylingen. Den hade en design med ”flammarnas yta”, som var ny p\u00e5 den tiden. \u00c4n idag ser BMW E60 fortfarande elegant ut och den \u00e4r mycket tilltalande.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6rutom att den h\u00e4r bilen introducerade en ny design introducerade den ocks\u00e5 nya elektroniska funktioner, som head-up-display, iDrive infotainmentsystem, aktiv styrning, k\u00f6rf\u00e4ltsvarning, aktiv farth\u00e5llare, r\u00f6ststyrning och m\u00f6rkerseende. Dessutom var det den f\u00f6rsta BMW 5-serien med en turboladdad bensinmotor, en 6-v\u00e4xlad automatisk v\u00e4xell\u00e5da och regenerativ bromsning.<\/p>\n\n\n\n

Interi\u00f6ren i E60 var ocks\u00e5 av h\u00f6gsta klass med den senaste tekniken och dyra material. Som de flesta BMW hade den l\u00e4derstolar, luftkonditionering, muggh\u00e5llare, innerbelysning, servostyrning och mycket mer.<\/p>\n\n\n\n

BMW E60 5-serien har en hjulbas p\u00e5 114 tum, en l\u00e4ngd p\u00e5 190,6 tum, en bredd p\u00e5 72,8 tum och en h\u00f6jd p\u00e5 58 tum. Det \u00e4r en vanlig lyxig mellanstor sedan.<\/p>\n\n\n\n

Prestanda<\/h4>\n\n\n\n

Eftersom E60 5-Series har flera varianter skiljer sig prestandan \u00e5t fr\u00e5n en variant till en annan. \u00c4nd\u00e5 presterar bensinvarianterna mycket b\u00e4ttre \u00e4n sina dieselmotparter. S\u00e5 om du vill ha en bil med h\u00f6ga prestanda ska du v\u00e4lja bensinvarianterna. Men om du vill spara p\u00e5 br\u00e4nsle b\u00f6r du \u00f6verv\u00e4ga att v\u00e4lja dieselvarianterna.<\/p>\n\n\n\n

Den b\u00e4st presterande BMW E60-varianten \u00e4r 2007 \u00e5rs M5 med maximalt 507 hk och 384 lb-ft vridmoment. Den har ocks\u00e5 en topphastighet p\u00e5 155 mph och kan accelerera fr\u00e5n 0 till 60 p\u00e5 bara 4,7 sekunder. Den mest kraftfulla dieselversionen (2007 535d) har d\u00e4remot h\u00f6gst 286 hk.<\/p>\n\n\n\n

Komfort och lastutrymme<\/h4>\n\n\n\n

Eftersom BMW E60 \u00e4r en mellanstor sedan \u00e4r den mycket rymlig och mycket bekv\u00e4m, vilket g\u00f6r den till en perfekt familjebil. Dessutom har den fyra d\u00f6rrar med plats f\u00f6r upp till fem personer. F\u00f6rutom att den har en rymlig kup\u00e9 har den ocks\u00e5 ett stort bagageutrymme med totalt 520 liter. S\u00e5 du kan f\u00e5 plats med ditt bagage utan problem.<\/p>\n\n\n\n

Br\u00e4nsleeffektivitet<\/h3>\n\n\n\n

Lyxbilar \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att vara br\u00e4nsleslukare. Det \u00e4r dock inte fallet med BMW:s och BMW E60 \u00e4r inget undantag. Den h\u00e4r bilen \u00e4r br\u00e4nslesn\u00e5l. Till exempel har 2005 \u00e5rs BMW 525i ett EPA-v\u00e4rde p\u00e5 17 mpg i staden, 34 mpg p\u00e5 motorv\u00e4gen och ett kombinerat 25 mpg.<\/p>\n\n\n\n

Pris<\/h4>\n\n\n\n

Den h\u00e4r bilen lades ned 2010, d\u00e4rf\u00f6r kan du bara hitta en begagnad bil p\u00e5 marknaden eftersom de inte l\u00e4ngre tillverkas. En begagnad BMW E60 av h\u00f6g kvalitet g\u00e5r f\u00f6r cirka 22 000 dollar. Detta varierar dock fr\u00e5n ett st\u00e4lle till ett annat.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

Vad betyder E60 p\u00e5 BMW?<\/h4>\n\n\n\n

I detalj betyder E60 p\u00e5 BMW Entwicklung 60 (utveckling 60) som ocks\u00e5 kan kallas Evolution 60. 60 \u00e4r en indikation p\u00e5 att detta \u00e4r BMW:s 60:e modellkonstruktion sedan f\u00f6retaget startade 1916. Alla konstruktioner produceras dock inte eftersom vissa \u00e4r konceptbilar som ocks\u00e5 f\u00e5r E-namnet.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r BMW E60 en bra bil?<\/h4>\n\n\n\n

Ja, BMW E60 \u00e4r en utm\u00e4rkt bil eftersom den har utformats p\u00e5 olika s\u00e4tt men den har ocks\u00e5 unika egenskaper. Bilen \u00e4r ocks\u00e5 lyxig, br\u00e4nslesn\u00e5l och rymlig. Trots detta har den flera nackdelar, s\u00e5som d\u00e5lig tillf\u00f6rlitlighet och dyrt underh\u00e5ll. P\u00e5 det hela taget \u00e4r det en trevlig bil f\u00f6r personer som vill ha en unik lyxig sedan fr\u00e5n BMW.<\/p>\n\n\n\n

Vilka \u00e4r de vanligaste problemen med BMW E60?<\/h4>\n\n\n\n

Innan du investerar i en BMW E60 \u00e4r det viktigt att k\u00e4nna till n\u00e5gra av de problem som du sannolikt kommer att st\u00f6ta p\u00e5. N\u00e5gra av problemen \u00e4r fel p\u00e5 styrarmarna, s\u00f6nderrivna s\u00e4ten, l\u00e4ckande absorbenter, problem med v\u00e4xell\u00e5dan, l\u00e4ckande ventilk\u00e5por, fel p\u00e5 bromskraftf\u00f6rst\u00e4rkaren och felaktigt termostathus.<\/p>\n\n\n\n

Slutsats<\/h2>\n\n\n\n

BMW E60 h\u00e5ller n\u00e4stan p\u00e5 att bli en klassiker. Tack vare sin unika men eleganta design som g\u00f6r att den sticker ut fr\u00e5n bilarna i sin generation. Dessutom har det h\u00e4r fordonet m\u00e5nga h\u00f6gteknologiska funktioner och det \u00e4r dessutom bekv\u00e4mt och rymligt. Men som v\u00e4ntat kommer den ocks\u00e5 med en del problem som du b\u00f6r se upp f\u00f6r.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

BMW E60 \u00e4r designad av Boyke Boyer och Davide Arcangeli. Det \u00e4r en av de mest popul\u00e4ra BMW midsize 5-serien, p\u00e5 grund av sin unika design och de h\u00f6gteknologiska funktioner<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4270,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4269"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4269"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4269\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4271,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4269\/revisions\/4271"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4270"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4269"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4269"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4269"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}