{"id":4266,"date":"2022-05-09T11:16:47","date_gmt":"2022-05-09T11:16:47","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4266"},"modified":"2022-05-09T11:16:50","modified_gmt":"2022-05-09T11:16:50","slug":"vanliga-problem-med-bmw-e60","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-bmw-e60\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med BMW E60"},"content":{"rendered":"\n

BMW E60 tillverkades mellan 2003 och 2010. Under den h\u00e4r perioden var den en av de b\u00e4sta BMW 5-serie-sedanerna eftersom den var unikt utformad och kom med massor av ny teknik.<\/p>\n\n\n\n

Dessutom \u00e4r BMW E60 rymlig, bekv\u00e4m, lyxig och p\u00e5litlig. Eftersom denna bil kom med flera nya tekniker hade den flera problem att hantera. Dessa gjorde att den blev mindre p\u00e5litlig och dyr att underh\u00e5lla.<\/p>\n\n\n\n

Vanliga problem med BMW E60 5-serien \u00e4r fel p\u00e5 styrarmar, fel p\u00e5 bromskraftf\u00f6rst\u00e4rkare, l\u00e4ckande absorbenter, s\u00f6nderrivna s\u00e4ten, transmissionsproblem, br\u00e4nslerelaterade problem och fel fungerande slipring, f\u00f6r att n\u00e4mna n\u00e5gra.<\/p>\n\n\n\n

Vilka \u00e4r de vanligaste problemen med BMW E60?<\/h2>\n\n\n\n

Br\u00e4nslerelaterade problem<\/h3>\n\n\n\n

Ett vanligt problem med BMW E60 \u00e4r br\u00e4nsleproblem. Detta problem \u00e4r utbrett p\u00e5 BMW 535i. Problemet orsakas av en felaktig termostat och br\u00e4nslepumpar. N\u00e4r dessa delar slits ut eller skadas orsakar de effektf\u00f6rlust, minskad bensinprestanda, gn\u00e4llande ljud, kylmedelsl\u00e4ckage och problem med v\u00e4rmaren.<\/p>\n\n\n\n

Reparera eller byt ut den defekta br\u00e4nslepumpen eller termostaten f\u00f6r att \u00e5tg\u00e4rda problemet. L\u00e5t dessutom inte br\u00e4nslepumpen eller termostaten slitas ut helt innan du byter ut dem.<\/p>\n\n\n\n

Fel p\u00e5 styrarmen<\/h4>\n\n\n\n

N\u00e4r din BMW E60 n\u00e5r runt 40 000 mil kan du b\u00f6rja f\u00e5 problem med fel p\u00e5 styrarmen eller s\u00e5 kan \u00e4ven bussningarna g\u00e5 s\u00f6nder. Om den h\u00e4r delen blir defekt kan du f\u00e5 en l\u00f6s styrning som leder till allvarliga problem med fj\u00e4dringssystemet. Se till att byta ut en d\u00e5lig styrarm och bussningar.<\/p>\n\n\n\n

Problem med v\u00e4xell\u00e5dan<\/h4>\n\n\n\n

Transmissionsproblem \u00e4r ocks\u00e5 vanliga p\u00e5 de flesta BMW E60, men de \u00e4r v\u00e4rre p\u00e5 BMW E60 5-serie 530d. Den automatiska ZF-transmissionen i den h\u00e4r modellen utvecklar problem n\u00e4r transmissionsdelarna b\u00f6rjar slitas ut. Eftersom de flesta av delarna \u00e4r tillverkade av plast slits de mycket snabbare.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r transmissionen \u00e4r d\u00e5lig b\u00f6rjar du h\u00f6ra konstiga ljud n\u00e4r du v\u00e4xlar fr\u00e5n parkering till k\u00f6rning. Observera att kostnaden f\u00f6r att reparera en d\u00e5lig v\u00e4xell\u00e5da i E60 \u00e4r kostsam.<\/p>\n\n\n\n

L\u00e4ckande d\u00e4mpare<\/h3>\n\n\n\n

Ett annat vanligt problem som BMW E60-\u00e4gare b\u00f6r vara beredda att hantera \u00e4r l\u00e4ckande absorbenter. Eftersom dessa delar uts\u00e4tts f\u00f6r smuts och damm tenderar de att slitas ut snabbare. De fr\u00e4mre absorbenterna slits snabbare \u00e4n de bakre absorbenterna. Du b\u00f6r d\u00e4rf\u00f6r inspektera dem var 40 000 till 50 000 mil och byta ut dem vid behov.<\/p>\n\n\n\n

Bristande bromsf\u00f6rst\u00e4rkare<\/h3>\n\n\n\n

Det h\u00e4r problemet har rapporterats av ett f\u00e5tal f\u00f6rare. Felet p\u00e5 bromsf\u00f6rst\u00e4rkaren ledde till att bromsarna var mycket sv\u00e5ra att trycka in. Problemet har kopplats till en felaktig slang som l\u00e4cker olja in i bromsf\u00f6rst\u00e4rkaren. Som ett resultat av detta \u00e5terkallades vissa BMW E60-modeller. Kontrollera alltid denna fr\u00e5ga innan du k\u00f6per en begagnad BMW E60-modell.<\/p>\n\n\n\n

Felaktigt termostathus<\/h3>\n\n\n\n

Ett felaktigt termostathus \u00e4r ett annat problem som BMW E60-\u00e4gare b\u00f6r vara beredda p\u00e5 att m\u00f6ta. Detta sker vanligtvis p\u00e5 grund av ett ledningsfel i termostaten som f\u00f6rhindrar att elektriska signaler skickas till bilens kyl- eller v\u00e4rmesystem. Byt ut termostaten.<\/p>\n\n\n\n

Fel i det aktiva styrsystemet<\/h4>\n\n\n\n

Huvudorsaken till att de flesta BMW E60 har det h\u00e4r problemet \u00e4r att servostyrningsremmarna slits snabbare. S\u00e5 om de inte byts ut i tid kommer de att leda till att det aktiva styrsystemet blir felaktigt. Andra orsaker kan vara pumpfel, blockerade slangar, felaktig servostyrningsh\u00e4ck, felande hjulglidring och en defekt aktivstyrningsmodul.<\/p>\n\n\n\n

L\u00e4ckande ventilk\u00e5pa eller oljefilterh\u00f6lje.<\/h3>\n\n\n\n

Ventilk\u00e5pan i BMW E60 slits snabbare. N\u00e4r detta h\u00e4nder kan det spricka eller g\u00e5 s\u00f6nder och p\u00e5verka andra delar, till exempel oljefilterhuset. Tecken p\u00e5 ett d\u00e5ligt ventilk\u00e5pa \u00e4r bland annat oljel\u00e4ckage, l\u00e5g motorolja och en smutsig ventilk\u00e5pa. Byt ut de slitna delarna s\u00e5 snart som m\u00f6jligt f\u00f6r att undvika att problemen eskalerar.<\/p>\n\n\n\n

Avslitna eller trasiga s\u00e4ten<\/h4>\n\n\n\n

Trasiga eller trasiga s\u00e4ten \u00e4r mycket vanliga i BMW. Detta beror fr\u00e4mst p\u00e5 kvaliteten p\u00e5 de material som anv\u00e4nds f\u00f6r att tillverka s\u00e4tena. Detta \u00e4r dock ett litet problem eftersom de s\u00f6nderrivna s\u00e4tena kan sys eller bytas ut.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r BMW E60 tillf\u00f6rlitlig?<\/h4>\n\n\n\n

Nej, BW E60 \u00e4r inte en p\u00e5litlig bil. Detta beror p\u00e5 att den kommer med flera problem, s\u00e5som transmissionsproblem, elektriska problem och mycket mer. Dessutom ger m\u00e5nga tillf\u00f6rlitlighetsorgan den en tillf\u00f6rlitlighet som ligger under genomsnittet, eftersom den h\u00e4r bilen registrerar fler problem \u00e4n branschgenomsnittet.<\/p>\n\n\n\n

S\u00e5 om tillf\u00f6rlitlighet \u00e4r vad du letar efter i en bil, h\u00e5ll dig borta fr\u00e5n BMW E60 eller n\u00e5gon annan BMW 5-serie. BMW 5-serien \u00e4r bland de minst tillf\u00f6rlitliga BMW-linjerna.<\/p>\n\n\n\n

Vilken \u00e4r den mest tillf\u00f6rlitliga BMW E60-modellen?<\/h4>\n\n\n\n

Den mest tillf\u00f6rlitliga BMW E60-modellen \u00e4r BMW 528i. Denna exceptionella sedan var utrustad med en 3,0-liters N52 naturgasdriven rak-6-motor. N52-motorn \u00e4r inte bara en av BMW:s mest tillf\u00f6rlitliga motorer, utan den \u00e4r ocks\u00e5 kraftfull med f\u00e5 problem.<\/p>\n\n\n\n

Oavsett, om du k\u00f6per en begagnad BMW E60 5-Series 528i modell, se till att den \u00e4r v\u00e4l underh\u00e5llen f\u00f6r att undvika att f\u00e5 kostsamma reparationer i framtiden.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r BMW E60 dyr att underh\u00e5lla?<\/h4>\n\n\n\n

Ja, BMW E60 \u00e4r dyr att underh\u00e5lla eftersom den kommer med massor av ny teknik av sitt fel. Som ett resultat av detta kan den h\u00e4r bilen vara dyr att reparera och underh\u00e5lla. Eftersom BMW OEM-delar och arbete \u00e4r dyra g\u00f6r de \u00e4nd\u00e5 att den totala underh\u00e5llskostnaden blir avsev\u00e4rt h\u00f6g.<\/p>\n\n\n\n

Efter hur m\u00e5nga mil b\u00f6rjar BMW E60 f\u00e5 problem?<\/h4>\n\n\n\n

Med r\u00e4tt underh\u00e5ll b\u00f6r BMW E60 inte ha n\u00e5gra innan den n\u00e5r 100 000 mil. Men om den inte underh\u00e5lls ordentligt kan den h\u00e4r bilen b\u00f6rja f\u00e5 problem redan vid 50 000 mil. Om den dessutom underh\u00e5lls p\u00e5 ett bra s\u00e4tt kan den h\u00e5lla i mer \u00e4n 250 000 mil.<\/p>\n\n\n\n

Sammanfattning<\/h2>\n\n\n\n

Efter att ha tittat p\u00e5 de vanligaste problemen som BMW E60 5-Series st\u00e5r inf\u00f6r kan du nu fokusera p\u00e5 att underh\u00e5lla din bil f\u00f6r att f\u00e5 en l\u00e5ng livsl\u00e4ngd. E60 \u00e4r en trevlig bil med h\u00f6gteknologiska funktioner och exceptionella prestanda. Men utan r\u00e4tt sk\u00f6tsel och underh\u00e5ll kan den h\u00e4r bilen bli en huvudv\u00e4rk att \u00e4ga.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6lj BMW:s serviceprogram f\u00f6r schemalagt underh\u00e5ll f\u00f6r att se till att din E60 h\u00e5ller sig i form och fungerar optimalt. Detta kommer att minska den totala kostnaden f\u00f6r reparation och underh\u00e5ll i framtiden.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

BMW E60 tillverkades mellan 2003 och 2010. Under den h\u00e4r perioden var den en av de b\u00e4sta BMW 5-serie-sedanerna eftersom den var unikt utformad och kom med massor av ny<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4267,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4266"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4266"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4266\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4268,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4266\/revisions\/4268"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4267"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4266"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4266"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4266"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}