{"id":4262,"date":"2022-05-03T11:19:58","date_gmt":"2022-05-03T11:19:58","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4262"},"modified":"2022-05-03T11:20:02","modified_gmt":"2022-05-03T11:20:02","slug":"bmw-n47-allt-du-behover-veta","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/bmw-n47-allt-du-behover-veta\/","title":{"rendered":"BMW N47 – Allt du beh\u00f6ver veta"},"content":{"rendered":"\n

BMW grundades i M\u00fcnchen 1916. Sedan dess har detta m\u00e4rke producerat bilar som m\u00e5nga m\u00e4nniskor har f\u00f6r\u00e4lskat sig i. Dessutom har BMW producerat n\u00e5gra fantastiska motorer p\u00e5 v\u00e4gen som gett grus, kraft och h\u00e5llbarhet. En av dessa motorer \u00e4r BMW N47.<\/p>\n\n\n\n

BMW N47-motorn \u00e4r en kraftfull och h\u00f6gpresterande motor. Den \u00e4r ocks\u00e5 mycket effektiv eftersom den f\u00f6rbrukar lite br\u00e4nsle j\u00e4mf\u00f6rt med konkurrerande motorer i sin generation. Den h\u00e4r motorn \u00e4r dock op\u00e5litlig, skrymmande och dyr att underh\u00e5lla. Men om den underh\u00e5lls p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt h\u00e5ller den v\u00e4ldigt l\u00e4nge.<\/p>\n\n\n\n

BMW N47-motorns historia<\/h2>\n\n\n\n

BMW N47-motorn \u00e4r en fyrcylindrig common rail dieselmotor fr\u00e5n BMW. Den h\u00e4r motorn ersatte M47-motorn 2007 och den eftertr\u00e4ddes av B47-motorn 2014. Den var allts\u00e5 i bruk mellan 2007 och 2013.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r N47-motorn lanserades i mars 2007 installerades den i de f\u00f6rb\u00e4ttrade modellerna BMW 1-serie BMW E87 och E81. Samma \u00e5r installerades den \u00e4ven i 1-serien E82 och E88. \u00c4nd\u00e5 har denna motor installerats i andra BMW-serier, till exempel 5-serien E60 och E61 samt 3-serien E90, E91, E92, E93 och E94.<\/p>\n\n\n\n

Twin turbo-versionen<\/h4>\n\n\n\n

\u00c5r 2007 lanserade BMW en dubbel sekventiell turbomodell. Denna modell producerade totalt 150 kW (201 hk) och \u00e4r den f\u00f6rsta produktionsdieseln som uppn\u00e5r en s\u00e4rskild effekt p\u00e5 mer \u00e4n 75 kW (100 hk) per liter. Dessutom anv\u00e4nder den samma turboteknik som f\u00f6rst visades i BMW E60 535d.<\/p>\n\n\n\n

Observera att modellen med 150 kW (201 hk) anv\u00e4ndes i BMW E87 123d, E84 X1 xDrive 23d och F22 225d. D\u00e4refter fick motorn en uppdatering som \u00f6kade den totala effekten till 160 kW (215 hk) och monterades i BMW F30 325d, F10 525d och F32 425d.<\/p>\n\n\n\n

BMW N47 motorvarianter<\/h2>\n\n\n\n

Motor Volym F\u00f6rtrycket Kompressionsf\u00f6rh\u00e5llande Effekt Vridmoment \u00c5r
N47D16 1,6 l (1 598 cc) 16,5:1 70 kW (94 hk) vid 4000 varv\/min 235 N.m (173 lb.ft) vid 1500 till 2750 varv\/min 2013
85 kW (114 hk) vid 4000 varv per minut 260 N.m (192 lb.ft) vid 1500 till 2750 varv per minut 2012
N47D20<\/p>\n\n\n\n

2,0 liter (1 995 cc)<\/p>\n\n\n\n

16,5:1 85 kW (114 hk) vid 4000 varv per minut 260 N.m (192 lb.ft) vid 1750 varv per minut 09\/2009
105 kW (141 hk) vid 4000 varv per minut 300 N.m (221 lb.ft) vid 3000 varv per minut 03\/2007
120 kW (161 hk) vid 4000 varv per minut 340 N.m (251 lb.ft) vid 2000 varv per minut 09\/2009
130 kW (174 hk) vid 4000 varv per minut 350 N.m (258 lb.ft) vid 3000 varv per minut 03\/2007
135 kW (181 hk) vid 4000 varv per minut 380 N.m (280 lb.ft) vid 2750 varv per minut 03\/2010
16,1:1 150 kW (201 hk) @4 400 varv\/min 400 N.m (295 lb.ft) @ 2000 varv\/min 03\/2010
16,5:1 160 kW (215 hk) vid 4 400 varv per minut 450 N.m (332 lb.ft) vid 2 500 varv per minut 2011<\/p>\n\n\n\n

Motor Cylindervolym Kompressionsf\u00f6rh\u00e5llande Effekt Vridmoment \u00c5r
N47D16 1,6 liter (1 598 cc) 16,5:1 70 kW (94 hk) vid 4 000 varv\/min 235 N.m (173 lb.ft) vid 1 500 till 2 750 varv\/min 2013
85 kW (114 hk) vid 4000 varv per minut 260 N.m (192 lb.ft) vid 1500 till 2750 varv per minut 2012
N47D20 2,0 l (1 995 cc) 16,5:1 85 kW (114 hk) vid 4000 varv\/min 260 N.m (192 lb.ft) vid 1750 varv\/min sep-09
105 kW (141 hk) vid 4000 varv per minut 300 N.m (221 lb.ft) vid 3000 varv per minut mar-07
120 kW (161 hk) vid 4000 varv per minut 340 N.m (251 lb.ft) vid 2000 varv per minut sep-09
130 kW (174 hk) vid 4000 varv per minut 350 N.m (258 lb.ft) vid 3000 varv per minut mar-07
135 kW (181 hk) vid 4000 varv per minut 380 N.m (280 lb.ft) vid 2750 varv per minut mar-10
16,1:1 150 kW (201 hk) @4 400 varv\/min 400 N.m (295 lb.ft) @ 2000 varv\/min mar-10
16,5:1 160 kW (215 hk) vid 4 400 varv per minut 450 N.m (332 lb.ft) vid 2 500 varv per minut 2011<\/p>\n\n\n\n

Funktioner hos BMW N47<\/h2>\n\n\n\n

BMW N47-motorn har ett vevhus i aluminium med termiskt sammanfogade foder i gr\u00e5tt gjutj\u00e4rn. Dessutom har alla motorversioner tv\u00e5 n\u00e5llagda balanseraxlar som \u00e4r sammanfogade i vevhuset, med undantag f\u00f6r 85-kW-versionen i 116d.<\/p>\n\n\n\n

Dessutom har den ett fyrcylindrigt huvud med tv\u00e5 \u00f6verliggande kamaxlar som driver ventilerna via rullv\u00e4xelarmar. Medan common-railinsprutningsmekanismen p\u00e5 den h\u00e4r motorn arbetar vid ett tryck p\u00e5 mellan 1600 och 2000 bar. Dessutom sprutas br\u00e4nslet in i f\u00f6rbr\u00e4nningskammaren genom de centralt placerade solenoidventilinsprutarna.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r ocks\u00e5 viktigt att notera att de flesta varianter av BMW N47-motorn har turboladdare med justerbar turbinskovelupps\u00e4ttning. Dessutom har de mest kraftfulla stegen, som 150 kW och 160 kW, tv\u00e5 turboladdare som arbetar enligt den f\u00f6renade principen f\u00f6r registerladdning och flerskiktsladdning.<\/p>\n\n\n\n

Sist men inte minst har motorn ett dieselpartikelfilter som renar avgaserna. Detta filter \u00e4r placerat bredvid motorn med en oxidationskatalysator uppstr\u00f6ms.<\/p>\n\n\n\n

Effekt hos N47-motorerna<\/h4>\n\n\n\n

BMW N47-motorvarianterna har effekter fr\u00e5n 163 hk till 218 hk. De mer kraftfulla motorerna har d\u00e4remot ett piezo common rail insprutningssystem med ett arbetstryck p\u00e5 1800 till 2000 bar. Medan de svagare motorerna har ett insprutningstryck som b\u00f6rjar fr\u00e5n 1600 bar.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r BMW N47 en bra motor?<\/h4>\n\n\n\n

Ja, BMW N47-motorn \u00e4r en mycket bra motor. Den \u00e4r kraftfull, br\u00e4nslesn\u00e5l, tyst och ger ett behagligt ljud. Men den h\u00e4r motorn har ocks\u00e5 flera problem som kan locka tusentals dollar i reparation och underh\u00e5ll.<\/p>\n\n\n\n

Till exempel kan problemet med styrkedjan kosta dig minst 800 dollar i reparationer. Dessutom kan du bli tvungen att demontera hela motorn, vilket \u00e4r arbetsamt och extremt kostsamt.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r b\u00f6rjar BMW N47 f\u00e5 problem?<\/h4>\n\n\n\n

Vissa BMW N47-f\u00f6rare har rapporterat att de registrerar problem redan vid 20 000 mil. De flesta b\u00f6rjar dock f\u00e5 problem med styrkedjan efter 60 000 mil. Men om du h\u00e5ller din BMW N47 i schack kan du b\u00f6rja uppleva de flesta problemen efter att ha k\u00f6rt \u00f6ver 100 000 mil.<\/p>\n\n\n\n

Vilka \u00e4r de vanligaste problemen med BMW N47?<\/h3>\n\n\n\n

BMW N47-motorn \u00e4r en av de minst tillf\u00f6rlitliga BMW-motorer som n\u00e5gonsin byggts. Detta beror p\u00e5 att den registrerar flera problem som anv\u00e4ndarna har klagat p\u00e5 genom \u00e5ren. N\u00e5gra av de problem som N47 upplever \u00e4r felaktig styrkedja, felaktig vevaxelkugghjul, felande returfj\u00e4der, EGR-problem och fel p\u00e5 servostyrningspumpen.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r g\u00e5r N47:s styrkedjor s\u00f6nder?<\/h4>\n\n\n\n

Den fr\u00e4msta orsaken till att tidningskedjan g\u00e5r s\u00f6nder p\u00e5 BMW N47-motorn \u00e4r de svaga sp\u00e4nnarna som inte lyckas l\u00e4gga den ideala sp\u00e4nningen p\u00e5 kedjorna. Efter en tid blir kedjan slapp och lossnar. Detta leder till att styrkedjan kn\u00e4cks eller till och med g\u00e5r s\u00f6nder.<\/p>\n\n\n\n

Sammanfattning<\/h2>\n\n\n\n

Generellt sett \u00e4r BMW N47-motorn mycket kraftfull och ekonomisk. Den har ocks\u00e5 en utm\u00e4rkt arbetskultur eftersom den inte vibrerar s\u00e4rskilt mycket och ger upphov till ett behagligt ljud. Den enda utmaningen \u00e4r de allvarliga problem som den kommer med, till exempel problemet med styrkedjan, fel p\u00e5 servostyrningspumpen, defekt kugghjul p\u00e5 vevaxeln, EGR-problem och en sviktande returfj\u00e4der.<\/p>\n\n\n\n

Om du best\u00e4mmer dig f\u00f6r att skaffa BMW N47-motorn b\u00f6r du vara beredd att spendera mycket pengar p\u00e5 reparationer och underh\u00e5ll. Med r\u00e4tt sk\u00f6tsel och underh\u00e5ll kommer den h\u00e4r motorn \u00e4nd\u00e5 att h\u00e5lla \u00f6ver 250 000 mil.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

BMW grundades i M\u00fcnchen 1916. Sedan dess har detta m\u00e4rke producerat bilar som m\u00e5nga m\u00e4nniskor har f\u00f6r\u00e4lskat sig i. Dessutom har BMW producerat n\u00e5gra fantastiska motorer p\u00e5 v\u00e4gen som gett<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4263,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4262"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4262"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4262\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4264,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4262\/revisions\/4264"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4263"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4262"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4262"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4262"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}