{"id":4259,"date":"2022-05-03T11:19:11","date_gmt":"2022-05-03T11:19:11","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4259"},"modified":"2022-05-03T11:19:14","modified_gmt":"2022-05-03T11:19:14","slug":"vanliga-problem-med-bmw-n47","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-bmw-n47\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med BMW N47"},"content":{"rendered":"\n

BMW har tillverkat n\u00e5gra av de b\u00e4sta motorerna genom \u00e5ren. Vissa motorer har dock visat sig vara mer problematiska \u00e4n andra. Till exempel har BMW N47-motorn flera problem som anv\u00e4ndare har klagat p\u00e5 genom \u00e5ren.<\/p>\n\n\n\n

Det mest anm\u00e4rkningsv\u00e4rda problemet med BMW N47 \u00e4r problemet med styrkedjan. Andra problem \u00e4r bland annat EGR-problem, felande returfj\u00e4drar, defekt vevaxelhjul, termostatfel, defekt kylsystem och problem med vattenpumpen. F\u00f6r att undvika de flesta av dessa problem b\u00f6r man se till att korrekt sk\u00f6tsel och underh\u00e5ll iakttas.<\/p>\n\n\n\n

Vilka \u00e4r de vanligaste problemen med BMW N47?<\/h2>\n\n\n\n

Problem med styrkedjan<\/h3>\n\n\n\n

Detta \u00e4r det st\u00f6rsta problemet med BMW N47-motorn. Det blir ocks\u00e5 mer problematiskt n\u00e4r din bil n\u00e5r runt 60 000 mil. N47-motorn \u00e4r k\u00e4nslig f\u00f6r extremt slitage av styrkedjan, vilket leder till f\u00f6rtida fel. N\u00e5gra av de vanligaste tecknen p\u00e5 en d\u00e5lig eller sviktande styrkedja \u00e4r skramlande ljud p\u00e5 baksidan av motorn och motorljus.<\/p>\n\n\n\n

En d\u00e5lig eller sviktande styrkedja \u00e4r kostsam att reparera eller byta ut. Beroende p\u00e5 hur allvarligt problemet \u00e4r kan du bli tvungen att byta ut motorn eller reparera styrkedjan. N\u00e5gra av de mest drabbade modellerna \u00e4r BMW med N47-motorer byggda mellan mars 2007 och januari 2009. Problem med styrkedjan \u00e4r ocks\u00e5 vanliga i BMW 1, 3 och 5-serien.<\/p>\n\n\n\n

Felaktig returfj\u00e4der<\/h4>\n\n\n\n

Detta var ett fel av BMW men de accepterade det aldrig. Returfj\u00e4dern p\u00e5 turboens wastegate var inte ursprungligen smord eller ens t\u00e4ckt. Detta ledde till ett tidigt fel som gjorde att wastegaten f\u00f6rblev n\u00e5got \u00f6ppen. Och med successiva kompressionsf\u00f6rluster \u00f6kade br\u00e4nslef\u00f6rbrukningen med mer \u00e4n 30 %.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r att \u00e5tg\u00e4rda problemet m\u00e5ste du ta bilen till en mekaniker f\u00f6r att byta ut den felande returfj\u00e4dern mot en ny.<\/p>\n\n\n\n

EGR-problem<\/h4>\n\n\n\n

EGR-systemets arbete \u00e4r att hj\u00e4lpa bilen att uppfylla de str\u00e4ngare utsl\u00e4ppen. Men om EGR-systemet blir defekt kommer det inte att utf\u00f6ra sin funktion p\u00e5 ett bra s\u00e4tt. N\u00e4r sensorn blir t\u00e4ckt av sot p\u00e5verkar det hur EGR-systemet fungerar. Som ett resultat g\u00f6r den att mer och mer avgasluft recirkuleras in i inloppet.<\/p>\n\n\n\n

I processen f\u00e5r de heta avgaserna plastintaget att sm\u00e4lta och i vissa fall l\u00e4cka ut insugningsr\u00f6ret. Ett annat EGR-problem kommer fr\u00e5n en skadad vakuumslang. Om denna slang har ett h\u00e5l kommer EGR-kylaren inte att kunna f\u00f6rbig\u00e5s under motorv\u00e4rmningen. I slut\u00e4ndan kommer det att orsaka en uppbyggnad som kan orsaka sm\u00e4ltningsh\u00e5l och l\u00e4ckor eller till och med brand.<\/p>\n\n\n\n

Defekt vevaxelhjul<\/h3>\n\n\n\n

Liksom den felande returfj\u00e4dern \u00e4r vevaxelhjulet ocks\u00e5 ett tillverkningsfel. Detta beror p\u00e5 att kugghjulen driver kedjan till tryckpumpen p\u00e5 kamaxeln p\u00e5 grund av ett fel fr\u00e5n fabriken under tillverkningen av N47-motorn. Detta leder till att kedjan bryts p\u00e5 mitten och orsakar allvarliga skador p\u00e5 motorn.<\/p>\n\n\n\n

Felaktigt kylsystem<\/h4>\n\n\n\n

Kylsystemet \u00e4r en av de mest vitala delarna i en bil eftersom det cirkulerar vatten och kylv\u00e4tska i hela motorn. Detta hj\u00e4lper motorn att fungera vid en optimal temperatur. Kylsystemet i BMW N47 blir dock defekt och p\u00e5verkar motorns prestanda. De fr\u00e4msta skyldiga \u00e4r vattnet och termostaten.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e5gra av tecknen p\u00e5 ett d\u00e5ligt kylsystem \u00e4r \u00f6verhettning av motorn, l\u00e5g bensinprestanda, vit avgasr\u00f6k, extern kylmedelsl\u00e4cka och r\u00f6kning. Kontrollera kylv\u00e4tskan och vattenpumpen och byt ut den felaktiga delen omedelbart.<\/p>\n\n\n\n

Bristande styrpump<\/h4>\n\n\n\n

Ett annat anm\u00e4rkningsv\u00e4rt problem som kan m\u00e4rkas p\u00e5 BMW N47-motorer \u00e4r ett fel p\u00e5 servostyrningspumpen. Om en servostyrningspump \u00e4r d\u00e5lig eller skadad kommer du att m\u00e4rka oljespill runt locket p\u00e5 oljereservoaren f\u00f6r styrningen. Byt ut denna del s\u00e5 snabbt som m\u00f6jligt f\u00f6r att undvika ytterligare problem.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r BMW N47-motorn tillf\u00f6rlitlig?<\/h4>\n\n\n\n

Nej, BMW N47-motorn \u00e4r inte tillf\u00f6rlitlig. Detta beror p\u00e5 att m\u00e5nga anv\u00e4ndare har rapporterat flera problem under \u00e5ren. Dessutom \u00e4r dess problem mycket allvarliga och kan kosta tusentals dollar. Till exempel kan ett allvarligt problem med styrkedjan kr\u00e4va att hela motorn byts ut.<\/p>\n\n\n\n

Vilka BMW-modell\u00e5r \u00e4r utrustade med N47-motorn?<\/h4>\n\n\n\n

Det finns m\u00e5nga BMW-modell\u00e5r som \u00e4r utrustade med BMW-motorn. De flesta bilar med BMW N47-motorer byggdes mellan 2007 och 2009. N\u00e5gra av dem \u00e4r BMW 1-serie E81, E82, E87 och E88. I 5-serien har vi E60, E61 och M47. Medan vi i 3-serien har E90, E91, E92, E93 och X3.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r det dyrt att underh\u00e5lla en BMW med N47-motor?<\/h4>\n\n\n\n

Ja, det \u00e4r mycket dyrt att underh\u00e5lla en BMW-modell med N47-motorn. Detta beror p\u00e5 att den h\u00e4r motorn \u00e4r f\u00f6rknippad med m\u00e5nga problem. Dessutom \u00e4r dessa problem ganska kostsamma att hantera och besv\u00e4rliga att \u00e5tg\u00e4rda. Dessutom \u00e4r BMW-delarna mycket dyra, vilket g\u00f6r att den totala kostnaden f\u00f6r att underh\u00e5lla denna bil blir mycket kostsam.<\/p>\n\n\n\n

I genomsnitt kan du beh\u00f6va spendera \u00f6ver 1 100 dollar f\u00f6r att underh\u00e5lla en BMW med N47-motor. Men om den utvecklar ett allvarligt problem kan denna kostnad till och med n\u00e5 upp till 8 000 dollar. Att till exempel byta ut en d\u00e5lig sp\u00e4nnare f\u00f6r styrkedjan kan kosta dig minst 830 dollar.<\/p>\n\n\n\n

Hur l\u00e4nge h\u00e5ller BMW N47-motorer?<\/h4>\n\n\n\n

Det beror p\u00e5 hur v\u00e4l du underh\u00e5ller bilen. BMW N47-motorn \u00e4r mycket op\u00e5litlig och b\u00f6rjar f\u00e5 problem redan vid 40 000 mil. Saker som styrkedjor m\u00e5ste bytas efter 60 000 miles. Oavsett detta kan r\u00e4tt sk\u00f6tsel och underh\u00e5ll g\u00f6ra att motorn h\u00e5ller \u00f6ver 250 000 mil.<\/p>\n\n\n\n

Kostnaden f\u00f6r underh\u00e5llet \u00e4r dock ganska h\u00f6g eftersom denna bil har m\u00e5nga problem som du m\u00e5ste ta itu med under \u00e5rens lopp.<\/p>\n\n\n\n

Bottom line<\/h2>\n\n\n\n

Om du \u00e4ger en BMW-modell med N47-motor b\u00f6r du alltid ta v\u00e4l hand om din bil f\u00f6r att undvika de flesta av ovanst\u00e5ende problem. Byt styrkedja var 60 000 till 100 000 mil. Reng\u00f6r dessutom bilens EGR-sensor vid oljebyten i r\u00e4tt tid f\u00f6r att f\u00f6rhindra on\u00f6dig sotbildning.<\/p>\n\n\n\n

Sammantaget m\u00e5ste du h\u00e5lla ett \u00f6ga p\u00e5 motordelarna och f\u00f6lja det schemalagda serviceunderh\u00e5llet. Men om m\u00f6jligt ska du undvika att investera i en BMW-modell med N47 eftersom det \u00e4r en av de minst tillf\u00f6rlitliga BMW-motorer som n\u00e5gonsin byggts.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

BMW har tillverkat n\u00e5gra av de b\u00e4sta motorerna genom \u00e5ren. Vissa motorer har dock visat sig vara mer problematiska \u00e4n andra. Till exempel har BMW N47-motorn flera problem som anv\u00e4ndare<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4260,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4259"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4259"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4259\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4261,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4259\/revisions\/4261"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4260"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4259"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4259"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4259"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}