{"id":4253,"date":"2022-05-03T11:16:56","date_gmt":"2022-05-03T11:16:56","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4253"},"modified":"2022-05-03T11:16:59","modified_gmt":"2022-05-03T11:16:59","slug":"vanliga-problem-med-bmw-116d","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-bmw-116d\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med BMW 116d"},"content":{"rendered":"\n

N\u00e4r du best\u00e4mmer dig f\u00f6r att investera i en BMW \u00e4r en av de saker som du m\u00e5ste t\u00e4nka p\u00e5 hur mycket du kommer att spendera p\u00e5 reparation och underh\u00e5ll. BMW \u00e4r n\u00e5gra av de dyraste bilarna att \u00e4ga p\u00e5 marknaden. D\u00e4rf\u00f6r \u00e4r det viktigt att k\u00e4nna till n\u00e5gra av de problem som du kommer att m\u00f6ta n\u00e4r du skaffar BMW 116d.<\/p>\n\n\n\n

BMW 116d \u00e4r en av de finaste sm\u00e5 hatchbacks p\u00e5 marknaden. Den h\u00e4r bilen \u00e4r rymlig, p\u00e5litlig, br\u00e4nslesn\u00e5l och praktisk. Dessutom \u00e4r den ganska billigare att skaffa och underh\u00e5lla j\u00e4mf\u00f6rt med sina st\u00f6rre syskon. Den har dock n\u00e5gra vanliga problem som anv\u00e4ndare och intresserade k\u00f6pare b\u00f6r vara beredda att hantera.<\/p>\n\n\n\n

Vilka \u00e4r de vanligaste problemen med BMW 116d?<\/h2>\n\n\n\n

Motorstopp<\/h4>\n\n\n\n

Det har f\u00f6rekommit flera \u00e5terkallelser p\u00e5 grund av motorstopp. \u00c5terkallelserna var kopplade till ett elektriskt problem som gjorde att motorn stannade n\u00e4r den var ig\u00e5ng. N\u00e4r detta intr\u00e4ffar t\u00e4nds lampan f\u00f6r kontroll av motorn. BMW uppt\u00e4ckte att en kabel som levererar str\u00f6m till distributionen kan bli felaktig och orsaka problemet.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r att \u00e5tg\u00e4rda problemet byter du ut den felaktiga kabeln. Detta \u00e4r n\u00e5got som kan g\u00f6ras snabbt av en certifierad tekniker.<\/p>\n\n\n\n

Bristande servostyrning<\/h4>\n\n\n\n

Ett annat vanligt problem som anv\u00e4ndare av BMW 116d m\u00f6ter \u00e4r problem med servostyrningen. Tv\u00e5 problem har uppt\u00e4ckts som orsak till problemet. Det f\u00f6rsta problemet var fel p\u00e5 servostyrningens ECU och det andra problemet var en d\u00e5lig styrbox. B\u00e5da dessa problem \u00e5tg\u00e4rdades och de senaste modellerna har inte dessa problem.<\/p>\n\n\n\n

Felaktig vevaxelsensor<\/h3>\n\n\n\n

En felaktig vevaxelsensor kan vara ganska kostsam att \u00e5tg\u00e4rda. Problemet som gjorde att vevaxelsensorn blev d\u00e5lig var felaktig programvara i vevaxelsensorn. N\u00e5gra av tecknen p\u00e5 en d\u00e5lig vevaxelgivare \u00e4r minskad motoreffekt, grov g\u00e5ng eller motorstopp. F\u00f6r att \u00e5tg\u00e4rda problemet byter du ut hela vevaxelgivaren.<\/p>\n\n\n\n

Br\u00e4nslepumpfel<\/h3>\n\n\n\n

Detta problem uppst\u00e5r normalt p\u00e5 grund av produktionsfel fr\u00e5n fabriken. Br\u00e4nslepumpen g\u00e5r s\u00f6nder p\u00e5 grund av delar som inte har f\u00f6rnicklats v\u00e4l. N\u00e5gra av tecknen p\u00e5 en d\u00e5lig br\u00e4nslepump \u00e4r en varningslampa och ett meddelande som visas i kombiinstrumentet. Om br\u00e4nslepumpen har g\u00e5tt s\u00f6nder m\u00e5ste du byta ut den.<\/p>\n\n\n\n

Fel i VANOS-systemet<\/h3>\n\n\n\n

\u00c4ven om ett f\u00e5tal bilar \u00e5terkallades p\u00e5 grund av detta problem var det ett besv\u00e4r n\u00e4r man f\u00f6rs\u00f6kte byta v\u00e4xel. VANOS-systemet fungerade d\u00e5ligt p\u00e5 grund av en bult som lossnar i kopplingstryckplattan. Detta gjorde att bilen f\u00f6rlorade kraft. F\u00f6r att \u00e5tg\u00e4rda problemet m\u00e5ste du reparera VANOS-systemet.<\/p>\n\n\n\n

Problem med d\u00f6rrhandtaget<\/h4>\n\n\n\n

Detta \u00e4r ett vanligt problem i de flesta BMW-modeller. N\u00e4r du \u00f6ppnar d\u00f6rren kan det h\u00e4nda att d\u00f6rrhandtaget inte \u00e5terg\u00e5r till sitt normala l\u00e4ge. Detta orsakas av ett d\u00e5ligt handtag och en d\u00e5lig sp\u00e4rr. I vissa fall kan d\u00f6rrl\u00e5ssystemet och man\u00f6verdonet ha problem som g\u00f6r att d\u00f6rren inte \u00f6ppnas. Oavsett vad problemet \u00e4r, uppt\u00e4ck det och byt ut den n\u00f6dv\u00e4ndiga delen.<\/p>\n\n\n\n

Problem med kopplingsplattan<\/h3>\n\n\n\n

M\u00e5nga anv\u00e4ndare har rapporterat att kopplingsplattan har problem som p\u00e5verkar hur v\u00e4xell\u00e5dan fungerar. Detta p\u00e5verkar i sin tur v\u00e4xling av v\u00e4xlar. Det orsakas av en l\u00f6s bult i kopplingstryckplattan. S\u00e5 om kopplingsplattan inte fungerar bra p\u00e5verkar det \u00e4ven v\u00e4xell\u00e5dan och transmissionen. Byt ut den d\u00e5liga kopplingsplattan.<\/p>\n\n\n\n

EGR-modulen kan l\u00e4cka<\/h4>\n\n\n\n

BMW 116d \u00e4r utrustad med en EGR-modul. Efter en tids anv\u00e4ndning kan EGR-modulen bli felaktig och b\u00f6rja l\u00e4cka. Ta bilen till mekanikern och l\u00e5t den \u00e5tg\u00e4rdas.<\/p>\n\n\n\n

Kardanled f\u00f6r kardanaxeln kan g\u00e5 s\u00f6nder<\/h3>\n\n\n\n

Detta g\u00e4ller endast andra generationens BMW 116d och inte de senaste modellerna med framhjulsdrift. Eftersom BMW 116d \u00e4r en bakhjulsdriven bil med kardanknut tar den kraften fr\u00e5n motorn framtill och leder den till bakhjulen. Efter en tid kan en koppling framtill bli d\u00e5lig och beh\u00f6va bytas ut.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r BMW 116d tillf\u00f6rlitlig?<\/h4>\n\n\n\n

\u00c4ven om BMW har ett d\u00e5ligt rykte n\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet \u00e4r BMW 116d en ganska tillf\u00f6rlitlig bil. Den f\u00e5r ett betyg n\u00e5got \u00f6ver genomsnittet eftersom den registrerar f\u00e4rre problem j\u00e4mf\u00f6rt med familjebilar i 5-serien. Endast BMW 3-serien har mer tillf\u00f6rlitliga modeller \u00e4n BMW 116d.<\/p>\n\n\n\n

Efter hur m\u00e5nga mil b\u00f6rjar BMW 116d f\u00e5 problem?<\/h4>\n\n\n\n

Om bilen inte underh\u00e5lls ordentligt kan den b\u00f6rja f\u00e5 problem redan vid 40 000 mil. Men om den \u00e4r v\u00e4l underh\u00e5llen kan den klockan \u00f6ver 100 000 miles utan att ha allvarliga problem. Vissa 116d-varianter kan till och med k\u00f6ra \u00f6ver 200 000 mil. S\u00e5 hur v\u00e4l du underh\u00e5ller din bil spelar en avg\u00f6rande roll f\u00f6r hur snabbt du b\u00f6rjar f\u00e5 problem.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r BMW 116d dyr att underh\u00e5lla?<\/h4>\n\n\n\n

Ja, BMW 116d \u00e4r dyr att underh\u00e5lla. Detta beror p\u00e5 att den kommer med flera problem som kostar mycket att \u00e5tg\u00e4rda. Dessutom \u00e4r BMWs OEM-delar mycket dyra och ganska sv\u00e5ra att f\u00e5 tag p\u00e5. Dessutom \u00e4r arbetskostnaden mycket h\u00f6g, vilket g\u00f6r att den totala underh\u00e5llskostnaden blir riktigt h\u00f6g.<\/p>\n\n\n\n

H\u00e5ller BMW 116d sitt v\u00e4rde?<\/h4>\n\n\n\n

Nej, den h\u00e5ller inte sitt v\u00e4rde. Precis som andra lyxbilar f\u00f6rlorar BMW 1-serie 15 % av sitt v\u00e4rde s\u00e5 fort du k\u00f6r ut ur showroomet. Efter fem \u00e5r har BMW 1-serien f\u00f6rlorat minst 50 % av sitt v\u00e4rde. Dessutom har dess konkurrenter som Mercedes-Benz A-klass ett b\u00e4ttre \u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljningsv\u00e4rde.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r BMW 1-Series en bil f\u00f6r kvinnor?<\/h4>\n\n\n\n

Ja, BMW 1-serie \u00e4r mer feminin \u00e4n maskulin. Detta beror p\u00e5 att den h\u00e4r bilen \u00e4r kompakt, snygg och bekv\u00e4m. Den \u00e4r ocks\u00e5 l\u00e4ttare att hantera j\u00e4mf\u00f6rt med de kraftfullare BMW 3, 4 och 5-serierna. Dessutom har den en hyfsad hastighet och dess br\u00e4nsleeffektivitet.<\/p>\n\n\n\n

Slutliga tankar<\/h2>\n\n\n\n

BMW 116d \u00e4r en trevlig kompakt hatchback med exceptionella prestanda. Den \u00e4r ocks\u00e5 l\u00e4ttare att underh\u00e5lla \u00e4n de flesta BMW:er och den \u00e4r br\u00e4nslesn\u00e5l. Men den har ocks\u00e5 flera problem, bland annat de som vi har lyft fram ovan.<\/p>\n\n\n\n

Den goda nyheten \u00e4r att de flesta problem som den h\u00e4r bilen kommer med \u00e4r enkla att \u00e5tg\u00e4rda. Bes\u00f6k en certifierad BMW-mekaniker eller ett BMW-servicecenter om du upplever n\u00e5got av ovanst\u00e5ende problem. Generellt sett \u00e4r detta en trevlig bil f\u00f6r personer som vill ha en BMW men som inte har pengar att spendera p\u00e5 en h\u00f6gklassig modell.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

N\u00e4r du best\u00e4mmer dig f\u00f6r att investera i en BMW \u00e4r en av de saker som du m\u00e5ste t\u00e4nka p\u00e5 hur mycket du kommer att spendera p\u00e5 reparation och underh\u00e5ll.<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4254,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4253"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4253"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4253\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4255,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4253\/revisions\/4255"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4254"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4253"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4253"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4253"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}