{"id":4241,"date":"2022-05-03T11:11:48","date_gmt":"2022-05-03T11:11:48","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4241"},"modified":"2022-05-03T11:11:51","modified_gmt":"2022-05-03T11:11:51","slug":"vanliga-problem-med-volvo-xc90","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-volvo-xc90\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Volvo XC90"},"content":{"rendered":"\n

Volvo XC90 \u00e4r en mellanstor lyxig familje-SUV som introducerades 2002 och \u00e4r nu inne p\u00e5 sin andra generation. XC90 \u00e4r Volvos flaggskepp bland SUV:erna vilket inneb\u00e4r att det borde vara en otroligt lyxig bil, och tack och lov \u00e4r den det. Detta inneb\u00e4r att XC90 konkurrerar med s\u00e5dana som BMW X5 och Mercedes GLE, och den lyckas till och med sl\u00e5 dem i m\u00e5nga avseenden.<\/p>\n\n\n\n

XC90 verkar vara en relativt p\u00e5litlig bil som helhet, men den lider av vissa problem som h\u00e4mmar den bilden ganska mycket. XC90 lider av problem med automatiska bromsar, problem med v\u00e4xell\u00e5dan, f\u00f6r tidigt d\u00e4ckslitage, problem med luftfj\u00e4dring och oljel\u00e4ckage i AWD-systemet.<\/p>\n\n\n\n

Vissa av dessa problem, som v\u00e4xell\u00e5dan och luftfj\u00e4dringen, tenderar att vara ganska kostsamma att \u00e5tg\u00e4rda, medan andra, som problemet med den automatiska bromsningen, kan l\u00f6sas lite l\u00e4ttare. P\u00e5 det hela taget \u00e4r XC90 inte n\u00f6dv\u00e4ndigtvis k\u00e4nd f\u00f6r att uppleva s\u00e5 m\u00e5nga problem, men de som intr\u00e4ffar kan vara lite av en huvudv\u00e4rk.<\/p>\n\n\n\n

Trots detta verkar XC90 erbjuda b\u00e4ttre tillf\u00f6rlitlighetsresultat \u00e4n vissa av sina tyska rivaler. Stora lyxiga familje-SUV:ar som dessa kostar mycket pengar att underh\u00e5lla vilket verkligen \u00e4r n\u00e5got v\u00e4rt att n\u00e4mna.<\/p>\n\n\n\n

Volvo XC90 – Problem med automatisk bromsning<\/h2>\n\n\n\n

Volvo XC90 fr\u00e5n 2014 \u00e4r den som oftast f\u00f6rknippas med problem med automatisk bromsning. N\u00e4rmare best\u00e4mt stannar bilen helt av sig sj\u00e4lv utan n\u00e5gon varning eller behov av att g\u00f6ra det. Problem som dessa intr\u00e4ffar p\u00e5 helt nya, begagnade, exemplar med h\u00f6g k\u00f6rstr\u00e4cka och exemplar med l\u00e5g k\u00f6rstr\u00e4cka, vilket verkligen \u00e4r orov\u00e4ckande.<\/p>\n\n\n\n

Under l\u00e5ng tid har detta problem inte \u00e5tg\u00e4rdats, men Volvo har s\u00e5 sm\u00e5ningom utf\u00e4rdat en \u00e5terkallelse som \u00e4ven omfattade XC90. Enligt vissa rapporter orsakades problemet av en saknad programkod. Allt som allt \u00e4r detta n\u00e5got som l\u00e4tt kan l\u00f6sas och de flesta XC90-modeller p\u00e5 v\u00e4garna har f\u00e5tt problemet \u00e5tg\u00e4rdat.<\/p>\n\n\n\n

Volvo XC90 – problem med v\u00e4xell\u00e5dan<\/h2>\n\n\n\n

B\u00e5de f\u00f6rsta och andra generationen av XC90 \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att drabbas av transmissionsrelaterade problem. F\u00f6rsta generationen XC90 \u00e4r dock mycket v\u00e4rre \u00e4n andra generationen eftersom dessa tenderar att intr\u00e4ffa i st\u00f6rre omfattning. Vissa rapporter tyder p\u00e5 att 1:a generationens Volvo XC90-problem tenderar att uppst\u00e5 vid cirka 100 000 mil och att de forts\u00e4tter att bli v\u00e4rre d\u00e4rifr\u00e5n.<\/p>\n\n\n\n

Om du upplever n\u00e5gra konstiga ljud fr\u00e5n din XC90, stanna bilen genast och f\u00f6rs\u00f6k att diagnostisera problemet s\u00e5 snart som m\u00f6jligt. Om du forts\u00e4tter att k\u00f6ra bilen kan du till och med beh\u00f6va byta ut hela transmissionssystemet och eventuellt \u00e4ven drivaxeln, vilket \u00f6kar reparationskostnaderna till n\u00e4stan 8 000 dollar.<\/p>\n\n\n\n

Volvo XC90 – F\u00f6r tidigt d\u00e4ckslitage<\/h2>\n\n\n\n

De tidigare XC90-modellerna \u00e4r ocks\u00e5 k\u00e4nda f\u00f6r att drabbas av m\u00e4rkliga problem som gjorde att d\u00e4cken bara h\u00f6ll 10 000-12 000 mil. Det f\u00f6r tidiga d\u00e4ckslitaget \u00e4r sannolikt f\u00f6rknippat med hjulens t\u00e5- och kammarprofiler som m\u00e5ste justeras ofta. Problem som dessa kan till och med orsaka olyckor eftersom d\u00e4cken inte kan bibeh\u00e5lla dragkraft s\u00e5 bra som de borde.<\/p>\n\n\n\n

Problemet h\u00e4r \u00e4r att XC90 \u00e4r en lyxig SUV vilket inneb\u00e4r att XC90-d\u00e4ck l\u00e4tt kostar mellan 1 500 och 3 000 dollar f\u00f6r en hel upps\u00e4ttning.<\/p>\n\n\n\n

Volvo XC90 – Problem med luftfj\u00e4dring<\/h2>\n\n\n\n

Den andra generationen av Volvo XC90 finns med ett sofistikerat luftfj\u00e4dringssystem som f\u00e5r bilen att glida \u00f6ver oj\u00e4mna ytor. \u00c4ven om luftfj\u00e4dringssystemet f\u00e5r bilen att k\u00e4nnas mycket lyxigare g\u00f6r det ocks\u00e5 bilen mer problematisk.<\/p>\n\n\n\n

M\u00e5nga k\u00e4llor p\u00e5 n\u00e4tet uppger att luftkompressorn \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r att g\u00e5 s\u00f6nder, vilket kan leda till att din XC90 helt f\u00f6rlorar sin \u00e5kh\u00f6jd. Att byta ut en luftkompressor kostar en hel del pengar, men \u00e4r n\u00e5got du b\u00f6r g\u00f6ra om du inte vill att bilen ska drabbas av allt allvarligare luftfj\u00e4dringsproblem.<\/p>\n\n\n\n

Volvo XC90 – oljel\u00e4ckage i AWD-systemet<\/h2>\n\n\n\n

Det finns n\u00e5got av ett l\u00f6pande sk\u00e4mt om att alla dyra europeiska bilar gillar olja fr\u00e5n n\u00e5gonstans. I Volvo XC90:s fall \u00e4r det sannolikt drivaxeln. Dessa tenderar att uppst\u00e5 p\u00e5 grund av slitna t\u00e4tningar och slangar som blir spr\u00f6da och spricker med tiden.<\/p>\n\n\n\n

Tack och lov kan de flesta av dessa problem l\u00f6sas utan n\u00e5gra st\u00f6rre \u00f6versyner.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Volvo XC90 v\u00e4rd det?<\/h4>\n\n\n\n

Volvo XC90 \u00e4r v\u00e4rd det om du \u00e4r ute efter en mellanstor lyxig familje-SUV. XC90 \u00e4r en av de b\u00e4sta mellanstora lyxiga SUV:erna p\u00e5 den nuvarande marknaden, s\u00e4rskilt j\u00e4mf\u00f6rt med den tidigare generationen av XC90 som inte h\u00f6ll m\u00e5ttet med tyskarna. \u00c4ven om den nuvarande XC90 b\u00f6rjar bli lite \u00e4ldre nu \u00e4r det fortfarande en underbar lyxbil.<\/p>\n\n\n\n

De b\u00e4sta XC90-modellerna att k\u00f6pa \u00e4r troligen hybrider eftersom de kan spara pengar p\u00e5 l\u00e5ng sikt. Dessutom \u00e4r XC90 hybrider ocks\u00e5 de mest kraftfulla modellerna du kan f\u00e5. XC90 \u00e4r ingen dynamisk SUV, men faktum \u00e4r att knappast n\u00e5gon mellanstor SUV \u00e4r det.<\/p>\n\n\n\n

Hur mycket kostar det att underh\u00e5lla en Volvo XC90?<\/h4>\n\n\n\n

De flesta k\u00e4llor uppger att XC90 kostar cirka 800 dollar per \u00e5r i underh\u00e5llskostnader. De verkliga kostnaderna f\u00f6r \u00e4gande beror dock fr\u00e4mst p\u00e5 hur v\u00e4l du tar hand om din bil. Med det sagt har vissa \u00e4gare till och med f\u00f6rdubblat den n\u00e4mnda summan medan andra lyckats betala betydligt mindre.<\/p>\n\n\n\n

Hur som helst \u00e4r det m\u00e5nga faktorer som spelar in i hur dyr en bil verkligen blir, vilket inneb\u00e4r att du alltid b\u00f6r underh\u00e5lla den f\u00f6rr snarare \u00e4n senare n\u00e4r dessa kostnader tenderar att vara h\u00f6gre.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Volvo XC90 dyr att reparera?<\/h4>\n\n\n\n

Det beror p\u00e5 vad som beh\u00f6ver lagas. Om problemen \u00e4r f\u00f6rknippade med motorn, hybridsystemet eller str\u00e5lkastarna tenderar kostnaderna att stiga snabbt. \u00c5 andra sidan, om de reparationer som beh\u00f6ver g\u00f6ras \u00e4r en del av det vanliga slitaget b\u00f6r XC90 inte skada ditt bankkonto mer \u00e4n en premium hatchback.<\/p>\n\n\n\n

Den viktigaste slutsatsen \u00e4r att det \u00e4r sv\u00e5rt att s\u00e4ga hur mycket det kommer att kosta att \u00e4ga en bil innan du faktiskt b\u00f6rjar leva med den.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Volvo XC90 \u00e4r en mellanstor lyxig familje-SUV som introducerades 2002 och \u00e4r nu inne p\u00e5 sin andra generation. XC90 \u00e4r Volvos flaggskepp bland SUV:erna vilket inneb\u00e4r att det borde vara<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4242,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[17],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4241"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4241"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4241\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4243,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4241\/revisions\/4243"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4242"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4241"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4241"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4241"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}