{"id":4238,"date":"2022-05-03T11:10:17","date_gmt":"2022-05-03T11:10:17","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4238"},"modified":"2022-05-03T11:10:20","modified_gmt":"2022-05-03T11:10:20","slug":"ar-volvo-xc70-en-bra-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-volvo-xc70-en-bra-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r Volvo XC70 en bra bil?"},"content":{"rendered":"\n

Volvo XC70 \u00e4r en mellanstor familjebil i premiumklass som introducerades f\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen \u00e5r 2000. Den andra generationen av XC70 introducerades 2007 medan modellen efter faceliftet var i produktion fram till 2016. Under denna tid har Volvo lyckats s\u00e4lja ett ton av dessa eftersom.<\/p>\n\n\n\n

XC70:s motorupps\u00e4ttning best\u00e5r av linje 5- och linje 6-motorer med ganska mycket effekt. XC70 finns tillg\u00e4nglig som en bil med fyrhjulsdrift. Designen p\u00e5 XC70 f\u00f6ljer Volvos klassiska boxy estate-design som verkar ha f\u00e5ngat den h\u00e4r eran av Volvo-bilar och som \u00e4r n\u00e5got n\u00e4rvarande \u00e4n idag.<\/p>\n\n\n\n

XC70 har en ganska respektabel tillf\u00f6rlitlighet, \u00e4ven om vissa modell\u00e5r \u00e4r s\u00e4mre \u00e4n andra. De vanligaste XC70-problemen \u00e4r f\u00f6rknippade med krockkuddar, s\u00e4kerhetsb\u00e4lten, motorkylning, problem med drivlinan och v\u00e4xell\u00e5dor.<\/p>\n\n\n\n

V\u00e4rdem\u00e4ssigt \u00e4r XC70 numera en riktigt l\u00e4ttillg\u00e4nglig bil och \u00e4r som s\u00e5dan en mycket popul\u00e4r begagnad familjebil. XC70 \u00e4r ocks\u00e5 en riktigt praktisk bil tack vare ett stort sittutrymme och en \u00e4nnu st\u00f6rre sittplats. P\u00e5 det hela taget \u00e4r XC70 verkligen en bra bil, s\u00e4rskilt den nyare modellen efter faceliftet.<\/p>\n\n\n\n

Volvo XC70 – Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

Den f\u00f6rsta generationens Volvo XC70-motorupps\u00e4ttning best\u00e5r av 2,5 l inline 5-cylindriga motorer med antingen 200 eller 210 hk. XC70 finns ocks\u00e5 i tv\u00e5 dieselvarianter av inline-5-motorer med antingen 163 eller 185 h\u00e4stkrafter. XC70 \u00e4r en AWD-bil vilket inneb\u00e4r att den nuvarande V90 Cross Country \u00e4r den andliga efterf\u00f6ljaren till XC70.<\/p>\n\n\n\n

Den andra generationen av XC70 erbjuder 3,0 l 6-cylindriga motorer med 305 hk, automatisk v\u00e4xell\u00e5da och AWD. Andra generationen XC70 finns ocks\u00e5 i m\u00e5nga dieselvarianter med effekt fr\u00e5n 163 hk hela v\u00e4gen upp till 200 hk. Dessa har ocks\u00e5 AWD och brukar vara kopplade till en automatisk v\u00e4xell\u00e5da.<\/p>\n\n\n\n

Den senaste XC70 efter faceliftet erbjuder exakt samma motorer som de som fanns f\u00f6re faceliftet, men med den extra f\u00f6rdelen att den kan ge upp till 25MPG. Alla XC70-motorer verkar vara p\u00e5litliga och riktigt sofistikerade vilket g\u00f6r att XC70 k\u00e4nns pigg och bekv\u00e4m att k\u00f6ra.<\/p>\n\n\n\n

Volvo XC70 – Design och chassi<\/h2>\n\n\n\n

Volvo XC70 anv\u00e4nder sig av Volvos klassiska boxiga kombi-design, s\u00e4rskilt den f\u00f6rsta generationens modell. Vissa s\u00e4ger att Volvo XC70 ser ut som en modernare version av den legendariska Volvo 740 kombi. Interi\u00f6rt sett ser den senaste XC70 hygglig ut medan de tidigare modellerna k\u00e4nns en aning daterade nuf\u00f6rtiden.<\/p>\n\n\n\n

XC70 \u00e4r utformad f\u00f6r mild terr\u00e4ngk\u00f6rning ocks\u00e5 vilket inneb\u00e4r att den konkurrerar med bilar som Audi A6 Allroad. Detta \u00e4r ganska uppenbart i det \u00f6gonblick du l\u00e4gger \u00f6gonen p\u00e5 XC70 eftersom den levereras med en n\u00e5got upph\u00f6jd fj\u00e4dring och extra st\u00f6ttning f\u00f6r att skydda bilen fr\u00e5n k\u00f6rning utanf\u00f6r de upptrampade v\u00e4garna.<\/p>\n\n\n\n

Upph\u00e4ngnings- och chassikonstruktionen i XC70 \u00e4r fr\u00e4mst inriktad p\u00e5 en bekv\u00e4m k\u00f6rning vilket inneb\u00e4r att XC70 inte \u00e4r n\u00e5gon sportbil. \u00c4ven om vissa modeller erbjuder upp\u00e5t 300 hk g\u00f6r detta inte att bilen kan g\u00e5 snabbt genom kurvorna.<\/p>\n\n\n\n

Volvo XC70 – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

Som vi n\u00e4mnde i b\u00f6rjan \u00e4r XC70 en p\u00e5litlig bil som helhet, s\u00e4rskilt den senaste modellen som lyckas vara den mest p\u00e5litliga av alla. Detta betyder dock inte att XC70 \u00e4r helt utan fel d\u00e5 de vanligaste XC70-problemen \u00e4r f\u00f6rknippade med v\u00e4xell\u00e5dan, drivlinan, s\u00e4kerhetsb\u00e4ltena, krockkuddarna och kylsystemet.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget kommer XC70 l\u00e4tt att kunna h\u00e5lla i hundratusentals mil om du underh\u00e5ller den. Vissa av dessa problem \u00e4r allvarligare \u00e4n andra men kan l\u00f6sas om du m\u00e4rker dem tidigt.<\/p>\n\n\n\n

Volvo XC70 – V\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/p>\n\n\n\n

Den genomsnittliga kostnaden f\u00f6r en begagnad Volvo XC70 ligger nu n\u00e5gonstans runt 20 000 dollar f\u00f6r de nyare modellerna. Du kan dock hitta dessa som sv\u00e4var runt 10 000 dollar om du \u00e4r villig att riskera det med h\u00f6gre k\u00f6rstr\u00e4cka och \u00e4ldre modeller.<\/p>\n\n\n\n

Praktiskt sett \u00e4r XC70 s\u00e5 bra som en kombibil kan vara. Tack vare en ganska l\u00e5ng kaross kan XC70 rymma upp till fem vuxna medan lastutrymmet kan rymma \u00e4nnu fler \u00e4n s\u00e5. Sikten \u00e4r ocks\u00e5 bra och det g\u00e4ller \u00e4ven den familjev\u00e4nlighet som XC70 erbjuder.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-sektionen<\/h2>\n\n\n\n

Hur mycket kostar det att underh\u00e5lla Volvo XC70?<\/h4>\n\n\n\n

Enligt m\u00e5nga k\u00e4llor p\u00e5 n\u00e4tet kostar XC70 cirka 800 dollar per \u00e5r i underh\u00e5lls- och reparationskostnader. Dessa tenderar att variera beroende p\u00e5 bilens skick, modell\u00e5r, k\u00f6rstr\u00e4cka och utrustningslista. P\u00e5 det hela taget verkar XC70 vara ganska hygglig n\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet, vilket inneb\u00e4r att underh\u00e5llet inte b\u00f6r vara n\u00e5got st\u00f6rre problem.<\/p>\n\n\n\n

Tidigare XC70-modeller \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att kosta mer i underh\u00e5ll eftersom de \u00e4r mer ben\u00e4gna att g\u00e5 s\u00f6nder. Hur som helst \u00e4r 800 dollar ett f\u00f6rsvarbart pris med tanke p\u00e5 att XC70 \u00e4r en relativt modern stor executive familjekombi.<\/p>\n\n\n\n

Hur l\u00e4nge kan en Volvo XC70 h\u00e5lla?<\/h4>\n\n\n\n

Volvo XC70 \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r att h\u00e5lla n\u00e5gra hundra tusen mil utan n\u00e5gra st\u00f6rre problem eftersom det \u00e4r en p\u00e5litlig bil i sin helhet. Vissa k\u00e4llor uppger att XC70 bekv\u00e4mt kan h\u00e5lla runt 200 000 mil utan att beh\u00f6va n\u00e5gon st\u00f6rre \u00f6versyn medan andra menar att XC70 kan h\u00e5lla mycket l\u00e4ngre \u00e4n s\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

Vi f\u00e5r v\u00e4nta och se om XC70 verkligen \u00e4r lika l\u00e5nglivad som n\u00e5gra av de tidigare Volvo kombivagnarna, men det \u00e4r s\u00e4kert att s\u00e4ga att det finns en hel del \u00e4gare d\u00e4r ute som mer \u00e4n g\u00e4rna ber\u00e4ttar f\u00f6r v\u00e4rlden att deras XC70-modeller framg\u00e5ngsrikt har passerat 500 000 milsgr\u00e4nsen.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Volvo XC70 s\u00e4ker?<\/h3>\n\n\n\n

Den senaste Volvo XC70 \u00e4r verkligen en riktigt s\u00e4ker bil, vilket \u00e4r fallet med varje modern Volvo. XC70 \u00e4r dock k\u00e4nd f\u00f6r att lida av problem med s\u00e4kerhetsb\u00e4lten och krockkuddar, vilket h\u00e4mmar bilden ganska mycket. Volvo har till och med utf\u00e4rdat en \u00e5terkallelse f\u00f6r b\u00e5da dessa och om du hittar en XC70 med b\u00e5da dessa fixade ska du inte oroa dig f\u00f6r s\u00e4kerheten.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget \u00e4r XC70 en s\u00e4ker bil och det \u00e4r d\u00e4rf\u00f6r den har varit ett p\u00e5litligt val f\u00f6r s\u00e5 m\u00e5nga familjer runt om i v\u00e4rlden.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Volvo XC70 \u00e4r en mellanstor familjebil i premiumklass som introducerades f\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen \u00e5r 2000. Den andra generationen av XC70 introducerades 2007 medan modellen efter faceliftet var i produktion fram<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4239,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[17],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4238"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4238"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4238\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4240,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4238\/revisions\/4240"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4239"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4238"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4238"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4238"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}