{"id":4232,"date":"2022-04-27T10:51:45","date_gmt":"2022-04-27T10:51:45","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4232"},"modified":"2022-04-27T10:51:49","modified_gmt":"2022-04-27T10:51:49","slug":"bmw-523i-allt-du-behover-veta","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/bmw-523i-allt-du-behover-veta\/","title":{"rendered":"BMW 523i – Allt du beh\u00f6ver veta"},"content":{"rendered":"\n

BMW 523i \u00e4r en h\u00f6gpresterande bil med m\u00e5nga lyx- och s\u00e4kerhetsfunktioner. Den \u00e4r ocks\u00e5 rymlig, snygg och br\u00e4nslesn\u00e5l. BMW erbjuder 523i i antingen sedan- eller touringkaross. D\u00e4rf\u00f6r har k\u00f6parna m\u00f6jlighet att v\u00e4lja en bil som passar deras behov b\u00e4st.<\/p>\n\n\n\n

BMW 523i kan erbjuda m\u00e5nga enast\u00e5ende funktioner, men den har ocks\u00e5 flera problem som intresserade k\u00f6pare och anv\u00e4ndare b\u00f6r k\u00e4nna till. Den har till exempel motorproblem, problem med styrkedjan, ett felaktigt soltak och skadade sp\u00e4nnare.<\/p>\n\n\n\n

Bortsett fr\u00e5n de vanliga problemen som den h\u00e4r bilen har \u00e4r den ocks\u00e5 op\u00e5litlig och ganska dyr att underh\u00e5lla. Dessutom har den en h\u00f6g startkostnad, vilket kan avskr\u00e4cka vissa k\u00f6pare. P\u00e5 det hela taget \u00e4r BMW 523i en trevlig bil och har mycket att erbjuda.<\/p>\n\n\n\n

BMW 523is historia<\/h2>\n\n\n\n

BMW 5-serien lanserades 1972 och har n\u00e5gra av de mest exceptionella BMW-modellerna genom tiderna. BMW 523i introducerades 2010 och \u00e4r en del av den sj\u00e4tte generationen BMW 5-serien. BMW erbjuder den h\u00e4r modellen i tv\u00e5 karossvarianter; F10 BMW 523i sedan och BMW F11 523i touring.<\/p>\n\n\n\n

B\u00e5de sedanen och touring \u00e4r stilfullt byggda och har f\u00f6rstklassiga funktioner. De \u00e4r ocks\u00e5 rymliga, br\u00e4nslesn\u00e5la och lyxiga. Dessa bilar tillverkades mellan 2010 och 2017. Dessutom har de b\u00e5da ett bakhjulsdrivet system som standard, vilket \u00e4r bra f\u00f6r dragkraft.<\/p>\n\n\n\n

\"BMW
BMW 523i Touring M Sport (G31) – Wikimedia<\/a><\/figcaption><\/figure>\n\n\n\n

Funktioner hos BMW 523i<\/h2>\n\n\n\n

Utseende<\/h4>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller yttre utseende \u00e4r BMW 523i en av de snyggaste bilarna i sin klass. Den konkurrerar p\u00e5 ett f\u00f6rdelaktigt s\u00e4tt med Audi A6 och Mercedes-Benz E-klass. N\u00e5gra av de egenskaper som sticker ut \u00e4r den h\u00f6gglanssvarta aktiva luftstr\u00f6mmande njurgrillen med aktiv luftstr\u00f6m och de trapezoidala synliga avgasr\u00f6ren.<\/p>\n\n\n\n

Dessutom har den stora hjul med BMW-m\u00e4rke som ger bilen ett sportigt utseende. Andra anm\u00e4rkningsv\u00e4rda egenskaper \u00e4r dynamiska bromsljus med LED-dagsljus, d\u00f6rrhandtag i karosserif\u00e4rg och ett helt\u00e4ckande korrosionsskydd.<\/p>\n\n\n\n

Interi\u00f6ren i BMW 523i \u00e4r ocks\u00e5 vackert f\u00e4rdigst\u00e4lld med dyra material. Den har l\u00e4derstolar, en l\u00e4derratt, golvmattor i velour, lumbast\u00f6d och mycket mer. Den \u00e4r ocks\u00e5 rymlig och mycket avancerad.<\/p>\n\n\n\n

Den h\u00e4r bilen har en hjulbas p\u00e5 114 tum, en l\u00e4ngd p\u00e5 190,6 tum, en bredd p\u00e5 72,7 tum och en h\u00f6jd p\u00e5 58 tum. Det \u00e4r allts\u00e5 en medelstor bil som \u00e4r perfekt f\u00f6r daglig k\u00f6rning eller f\u00f6r familjebruk.<\/p>\n\n\n\n

Prestanda<\/h4>\n\n\n\n

BMW 523i F10 och F11 kommer med tv\u00e5 motoralternativ. Den f\u00f6rsta motorn \u00e4r N52B25 inline-6-motorn, medan den andra motorn \u00e4r N53B30 inline-6-motorn. Den f\u00f6rsta motorn producerar maximalt 201 hk och 184 lb-ft vridmoment, medan den andra motorn producerar maximalt 240 hk och 221 lb-ft vridmoment.<\/p>\n\n\n\n

Om du vill ha en prestandamodell m\u00e5ste du v\u00e4lja BMW 523i M Sport som producerar maximalt 201 hk och 199 lb-ft vridmoment. Den har ocks\u00e5 en topphastighet p\u00e5 148 mph och kan accelerera fr\u00e5n 0 till 60 p\u00e5 bara 7,6 sekunder.<\/p>\n\n\n\n

Komfort och lastutrymme<\/h4>\n\n\n\n

BMW 523i sedan och touring \u00e4r rymliga och rymmer upp till fem personer. De har ocks\u00e5 gott om bagageutrymme, \u00e4ven om BMW 523i har mer utrymme eftersom baks\u00e4tena kan f\u00e4llas ner. S\u00e5 om du \u00f6nskar en bil med mer lastutrymme \u00e4r 523i touring det b\u00e4sta valet.<\/p>\n\n\n\n

Br\u00e4nsleeffektivitet<\/h3>\n\n\n\n

\u00c4ven om BMW 523i \u00e4r en h\u00f6gpresterande bil f\u00f6rbrukar den inte mycket br\u00e4nsle. Den \u00e4r mycket br\u00e4nsleeffektiv eftersom den f\u00f6rbrukar cirka 6,1 liter per 100 km, vilket \u00e4r mycket enast\u00e5ende.<\/p>\n\n\n\n

Pris<\/h3>\n\n\n\n

Priset p\u00e5 BMW 523i beror p\u00e5 modell\u00e5ret och i vilket skick bilen \u00e4r. De flesta begagnade BMW 523i-modeller ligger mellan 20 000 och 40 000 dollar.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r BMW 523i en bra bil?<\/h4>\n\n\n\n

Ja, BMW 523i \u00e4r en utm\u00e4rkt bil. Den \u00e4r inte bara rymlig, lyxig, bekv\u00e4m och br\u00e4nslesn\u00e5l, utan den \u00e4r ocks\u00e5 praktisk. \u00c4nd\u00e5 har den h\u00e4r bilen flera problem och den \u00e4r inte s\u00e4rskilt p\u00e5litlig. Men med r\u00e4tt sk\u00f6tsel och underh\u00e5ll beh\u00f6ver du inte st\u00e5 med kostsamma reparationer. P\u00e5 det hela taget \u00e4r det en trevlig bil f\u00f6r dagliga f\u00f6rare.<\/p>\n\n\n\n

Hur l\u00e4nge h\u00e5ller BMW 523i-motorn?<\/h4>\n\n\n\n

Om bilen \u00e4r v\u00e4l underh\u00e5llen b\u00f6r motorn h\u00e5lla \u00f6ver 200 000 mil. Om den tv\u00e4rtom inte \u00e4r v\u00e4l underh\u00e5llen blir det ganska sv\u00e5rt att klara \u00f6ver 150 000 miles. I genomsnitt klockar de flesta BMW 5-serier mellan 200 000 och 250 000 mil. Detta inneb\u00e4r att din BMW 523i-motor b\u00f6r h\u00e5lla i mer \u00e4n 15 \u00e5r.<\/p>\n\n\n\n

Vilken motor har BMW 523i?<\/h3>\n\n\n\n

BMW 523i finns med tv\u00e5 motoralternativ. Den f\u00f6rsta motorn \u00e4r N52B25 inline-6 bensinmotor, medan den andra motorn \u00e4r N53B30 inline-6 bensinmotor. Observera att den f\u00f6rsta motorn endast erbjuds till den asiatiska marknaden, medan den andra motorn \u00e4r gjord f\u00f6r den europeiska marknaden.<\/p>\n\n\n\n

Vilka \u00e4r de vanligaste problemen med BMW 523i?<\/h4>\n\n\n\n

Innan du investerar i BMW 523i \u00e4r det viktigt att ta reda p\u00e5 n\u00e5gra av de problem som du kommer att st\u00f6ta p\u00e5, s\u00e5 att du \u00e4r b\u00e4ttre f\u00f6rberedd. N\u00e5gra av dem \u00e4r motorfel, problem med styrkedjan, skadade sp\u00e4nnare, felaktigt soltak, problem med kylsystemet och problem med luftkonditioneringen.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4ven om ovanst\u00e5ende problem \u00e4r vanliga p\u00e5 BMW 523i \u00e4r det inte alla \u00e5rsmodeller som har dem. Ta d\u00e4rf\u00f6r reda p\u00e5 vilka problem som finns p\u00e5 det 523i-modell\u00e5r som du t\u00e4nker k\u00f6pa.<\/p>\n\n\n\n

Hur snabb \u00e4r BMW 523i?<\/h4>\n\n\n\n

BMW 523i M Sport-varianten har en topphastighet p\u00e5 148 mph och kan accelerera fr\u00e5n 0 till 60 p\u00e5 7,6 sekunder. Tack vare 201 hk och 199 lb-ft vridmoment. Basversionen av 523i \u00e4r n\u00e5got l\u00e5ngsammare d\u00e5 den har en toppfart p\u00e5 146 mph och kan accelerera fr\u00e5n 0 till 60 p\u00e5 7,5 sekunder.<\/p>\n\n\n\n

Bottom line<\/h2>\n\n\n\n

Om du vill ha en elegant, bekv\u00e4m, rymlig, br\u00e4nslesn\u00e5l, s\u00e4ker och praktisk bil \u00e4r BMW 523i ett utm\u00e4rkt val. Men som de flesta BMW:er har den ocks\u00e5 flera problem som kan minimeras genom r\u00e4tt sk\u00f6tsel och underh\u00e5ll. Dessutom \u00e4r bilen inte s\u00e4rskilt p\u00e5litlig och den \u00e4r ganska dyr att underh\u00e5lla.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget kommer den att spara dig en del pengar p\u00e5 br\u00e4nsle eftersom den \u00e4r effektivare \u00e4n sina rivaler. Generellt sett \u00e4r detta en trevlig familjebil och den \u00e4r idealisk f\u00f6r dem som vill ha lyx och prestanda i en och samma bil.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

BMW 523i \u00e4r en h\u00f6gpresterande bil med m\u00e5nga lyx- och s\u00e4kerhetsfunktioner. Den \u00e4r ocks\u00e5 rymlig, snygg och br\u00e4nslesn\u00e5l. BMW erbjuder 523i i antingen sedan- eller touringkaross. D\u00e4rf\u00f6r har k\u00f6parna m\u00f6jlighet<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4233,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4232"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4232"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4232\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4234,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4232\/revisions\/4234"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4233"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4232"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4232"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4232"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}