{"id":4226,"date":"2022-04-27T10:47:19","date_gmt":"2022-04-27T10:47:19","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4226"},"modified":"2022-04-27T10:49:32","modified_gmt":"2022-04-27T10:49:32","slug":"vanliga-fel-problem-med-bmw-523i","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-fel-problem-med-bmw-523i\/","title":{"rendered":"Vanliga fel & problem med BMW 523i"},"content":{"rendered":"\n

BMW 523i-modellens b\u00e4st s\u00e4ljande egenskaper \u00e4r den rymliga kup\u00e9n, de bekv\u00e4ma s\u00e4tena och den snygga designen. Trots sin stora attraktionskraft f\u00f6r m\u00e5nga anv\u00e4ndare har BMW 523i ocks\u00e5 en myriad av problem som intresserade k\u00f6pare eller anv\u00e4ndare b\u00f6r bekanta sig med.<\/p>\n\n\n\n

BMW 523i har problem med styrkedjan, skadade sp\u00e4nnare, bromsar som l\u00e5ser sig, felaktigt kylsystem, motorfel och problem med luftkonditioneringen. Dessutom kan vissa modeller ha oljel\u00e4ckage, defekta soltak och mycket mer. Innan du f\u00f6rv\u00e4rvar en 523i-modell av valfritt slag b\u00f6r du allts\u00e5 ta reda p\u00e5 vilka problem den sannolikt har.<\/p>\n\n\n\n

\"\"
BMW 523i Touring M Sport (G31) – Wikimedia<\/a><\/figcaption><\/figure>\n\n\n\n

Vilka \u00e4r de vanligaste problemen med BMW 523i?<\/h2>\n\n\n\n

Problem med styrkedjan<\/h3>\n\n\n\n

N\u00e4r du skaffar en begagnad BMW 523i-modell \u00e4r det f\u00f6rsta du ska titta p\u00e5 styrningen av styrkedjan. De flesta underh\u00e5ller inte styrningskedjan ordentligt, vilket slutar med att den kn\u00e4cks. Utan r\u00e4tt underh\u00e5ll kommer styrkedjan att str\u00e4cka sig p\u00e5 grund av att de inre delarna slits ut.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e5gra av tecknen p\u00e5 en d\u00e5lig sp\u00e4nningsgivare \u00e4r en motor som inte t\u00e4nder, motorn stannar och ett skramlande ljud. Om du m\u00e4rker n\u00e5got av dessa tecken ska du ta bilen till ett BMW-servicecenter f\u00f6r reparation och byte av den skadade styrkedjan.<\/p>\n\n\n\n

Motorfel<\/h4>\n\n\n\n

Den fr\u00e4msta orsaken till motorfel p\u00e5 BMW 523i \u00e4r en felaktig termostat. Om termostaten \u00e4r d\u00e5lig hindrar den kylv\u00e4tskan fr\u00e5n att n\u00e5 kylaren, vilket g\u00f6r att motorn \u00f6verhettas. S\u00e5 innan du k\u00f6per en begagnad BMW 523i ska du se till att termostaten \u00e4r i gott skick. Om inte, byt ut den.<\/p>\n\n\n\n

Ett problem med kylsystemet<\/h4>\n\n\n\n

Kylsystemet uppr\u00e4tth\u00e5ller motorns temperatur hela tiden f\u00f6r optimal prestanda. S\u00e5 om en av kyldelarna \u00e4r d\u00e5lig eller skadad kommer det att f\u00e5 motorn att \u00f6verhettas. I BMW 523i slits termostaten och vattenpumpen snabbare, vilket p\u00e5verkar hur kylsystemet fungerar. Ta reda p\u00e5 vilken del som \u00e4r defekt och laga eller byta ut den.<\/p>\n\n\n\n

Defekt br\u00e4nslepump<\/h4>\n\n\n\n

En defekt br\u00e4nslepump kan leda till d\u00e5lig motorprestanda, grov tomg\u00e5ngsk\u00f6rning och l\u00e5g motoreffekt. Observera att de flesta problem med br\u00e4nslepumpen p\u00e5 BMW 523i b\u00f6rjar efter att ha g\u00e5tt 100 000 mil. Om bilen du t\u00e4nker k\u00f6pa har \u00f6ver 100 000 mil, se d\u00e4rf\u00f6r till att kontrollera br\u00e4nslepumpen innan du k\u00f6per den.<\/p>\n\n\n\n

Skadade sp\u00e4nnare<\/h4>\n\n\n\n

F\u00f6rutom att styrkedjan g\u00e5r s\u00f6nder kan \u00e4ven kedjesp\u00e4nnarna eller styrningarna som \u00e4r kopplade till styrkedjan slitas ut om de inte underh\u00e5lls ordentligt. Som ett resultat av detta kan sp\u00e4nnarna g\u00e5 s\u00f6nder och \u00e4ven orsaka att styrkedjan g\u00e5r helt s\u00f6nder.
Om du har en d\u00e5lig sp\u00e4nnare kommer du att h\u00f6ra sp\u00e4nningsljud, remskive\u00f6ron, rostbl\u00f6dningar och sprickor p\u00e5 sp\u00e4nnaren samt feljustering av sp\u00e4nnarmen. Se till att byta ut en d\u00e5lig eller skadad sp\u00e4nnare s\u00e5 snabbt som m\u00f6jligt innan det p\u00e5verkar styrkedjan.<\/p>\n\n\n\n

Felaktigt soltak<\/h4>\n\n\n\n

Ett annat vanligt problem som anv\u00e4ndare av BMW 523i upplever \u00e4r ett defekt soltak. Dessa bilar har en felaktig gummit\u00e4tning som g\u00f6r att vatten l\u00e4cker in i bilens bagageutrymme. Detta verkar vara ett produktionsfel men det g\u00e5r att \u00e5tg\u00e4rda. Bes\u00f6k en certifierad BMW-mekaniker eller tekniker som hj\u00e4lper dig att \u00e5tg\u00e4rda problemet.<\/p>\n\n\n\n

Problem med luftkonditioneringen<\/h4>\n\n\n\n

Detta \u00e4r ett mycket vanligt problem i alla BMW 5-serie modeller. M\u00e5nga anv\u00e4ndare har klagat p\u00e5 att fl\u00e4kten \u00e4ndrar hastighet utan att f\u00f6raren initierar n\u00e5got. Dessutom bl\u00e5ser systemet bara ut kall luft p\u00e5 de l\u00e4gre inst\u00e4llningarna.<\/p>\n\n\n\n

Bromsen l\u00e5ser sig<\/h3>\n\n\n\n

Bromssystemet p\u00e5 BMW 523i \u00e4r inte heller s\u00e4rskilt h\u00e5llbart eftersom m\u00e5nga anv\u00e4ndare har rapporterat problem efter att ha k\u00f6rt \u00f6ver 40 000 mil. D\u00e4rf\u00f6r b\u00f6r du inspektera bromsbel\u00e4gg, bromskoppar och rotorer efter varje 40 000 miles f\u00f6r att se till att de byts ut eller repareras vid behov.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r BMW 523i tillf\u00f6rlitlig?<\/h4>\n\n\n\n

Nej, BMW 523i \u00e4r inte en tillf\u00f6rlitlig bil. M\u00e5nga tillf\u00f6rlitlighetsbed\u00f6mningsinstitut som J.D. Power rankar den under genomsnittet. Detta inneb\u00e4r att den registrerar m\u00e5nga fler problem \u00e4n de flesta av sina konkurrenter. Dessutom \u00e4r det dyrare att underh\u00e5lla BMW 523i \u00e4n att underh\u00e5lla en Mercedes-Benz E-klass.<\/p>\n\n\n\n

Vad \u00e4r h\u00f6g k\u00f6rstr\u00e4cka f\u00f6r BMW 523i?<\/h4>\n\n\n\n

Om du letar efter en begagnad BMW 523i att investera i, \u00e4r det mycket viktigt att titta p\u00e5 k\u00f6rstr\u00e4ckan. Detta beror p\u00e5 att BMW 523i \u00e4r en lyxbil och de tenderar att ha m\u00e5nga problem n\u00e4r de \u00e5ldras. S\u00e5 ju h\u00f6gre k\u00f6rstr\u00e4cka desto mer riskfylld \u00e4r bilen.<\/p>\n\n\n\n

Om du vill k\u00f6pa en begagnad BMW 523i b\u00f6r du d\u00e4rf\u00f6r \u00f6verv\u00e4ga en bil med mindre \u00e4n 150 000 mil. Detta beror p\u00e5 att BMW 523i b\u00f6rjar utveckla allvarliga och kostsamma problem fr\u00e5n 150 000 miles.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r BMW 523i dyr att underh\u00e5lla?<\/h4>\n\n\n\n

Ja, BMW 523i \u00e4r ganska dyr att underh\u00e5lla. Detta beror p\u00e5 att den registrerar m\u00e5nga problem som kr\u00e4ver att anv\u00e4ndaren tillbringar mer tid i garaget \u00e4n de flesta bilar. Dessutom \u00e4r kostnaden f\u00f6r BMW:s reservdelar betydligt h\u00f6gre \u00e4n genomsnittet. Som ett resultat av detta \u00e4r den totala kostnaden f\u00f6r reparation och underh\u00e5ll ocks\u00e5 h\u00f6g.<\/p>\n\n\n\n

Vad \u00e4r BMW E39?<\/h4>\n\n\n\n

BMW E39 \u00e4r den fj\u00e4rde generationen av BMW 5-serien av lyxbilar. Den best\u00e5r av en BMW sedankaross och en kombi. Dessa bilar tillverkades mellan 1995 och 2004. Icke desto mindre introducerades sedankarosstilen 1995, medan vagnen introducerades 1996.<\/p>\n\n\n\n

Hur kan jag f\u00f6rl\u00e4nga livsl\u00e4ngden p\u00e5 BMW 523i?<\/h4>\n\n\n\n

Det b\u00e4sta s\u00e4ttet att f\u00f6rl\u00e4nga livsl\u00e4ngden p\u00e5 en BMW 523i \u00e4r att f\u00f6lja BMW:s schemalagda underh\u00e5llsservice. Dessutom b\u00f6r du vara uppm\u00e4rksam p\u00e5 instrumentbr\u00e4dan och bes\u00f6ka en tekniker varje g\u00e5ng kontrollampan f\u00f6r motorn t\u00e4nds. Slutligen b\u00f6r du ut\u00f6va goda k\u00f6rvanor.<\/p>\n\n\n\n

Andra s\u00e4tt att f\u00f6rl\u00e4nga livsl\u00e4ngden p\u00e5 din BMW 523i \u00e4r genom att f\u00f6lja bilens bruksanvisning, lyssna p\u00e5 motorn och byta bilens v\u00e4tskor vid behov.<\/p>\n\n\n\n

Sammanfattning<\/h2>\n\n\n\n

BMW 523i m\u00e5 vara en exceptionell bil, men den kommer ocks\u00e5 med flera problem att hantera. N\u00e5gra av dem \u00e4r bland annat problem med styrkedjan, defekt br\u00e4nslepump, motorfel, defekt soltak och problem med kylsystemet. Om du vill undvika de flesta av dessa problem ska du se till att underh\u00e5lla din bil ordentligt.<\/p>\n\n\n\n

Om du dessutom f\u00f6ljer BMW:s schemalagda underh\u00e5llsservice kommer de flesta av dessa problem att vara f\u00f6rbi. Oavsett dessa problem \u00e4r BMW 523i fortfarande en fantastisk bil med utm\u00e4rkta egenskaper.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

BMW 523i-modellens b\u00e4st s\u00e4ljande egenskaper \u00e4r den rymliga kup\u00e9n, de bekv\u00e4ma s\u00e4tena och den snygga designen. Trots sin stora attraktionskraft f\u00f6r m\u00e5nga anv\u00e4ndare har BMW 523i ocks\u00e5 en myriad av<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4227,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4226"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4226"}],"version-history":[{"count":2,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4226\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4231,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4226\/revisions\/4231"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4227"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4226"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4226"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4226"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}