{"id":4218,"date":"2022-04-27T10:38:03","date_gmt":"2022-04-27T10:38:03","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4218"},"modified":"2022-04-27T10:38:07","modified_gmt":"2022-04-27T10:38:07","slug":"vanliga-fel-problem-med-bmw-520d","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-fel-problem-med-bmw-520d\/","title":{"rendered":"Vanliga fel & problem med BMW 520d"},"content":{"rendered":"\n

BMW 520d kombinerar lyx med klassisk stil och exceptionella prestanda. Men den har ocks\u00e5 n\u00e5gra vanliga problem som intresserade k\u00f6pare b\u00f6r k\u00e4nna till innan de investerar i den. S\u00e5 vilka \u00e4r de vanligaste problemen med BMW 520d?<\/p>\n\n\n\n

N\u00e5gra av de vanligaste problemen som BMW 520d har \u00e4r \u00f6verhettning av motorn, problem med styrkedjan, problem med vattenl\u00e4ckage, felaktig br\u00e4nslepump, fel p\u00e5 kylsystemet, fel p\u00e5 bakrutetorkaren, fel p\u00e5 kylsystemet och problem med luftkonditioneringen.<\/p>\n\n\n\n

S\u00e5 innan du investerar i BMW 520d b\u00f6r du vara beredd att hantera de flesta av dessa problem. Dessutom kanske du inte upplever alla dessa problem eftersom de flesta av dem f\u00f6rekommer p\u00e5 utvalda BMW 520d-modell\u00e5r.<\/p>\n\n\n\n

Vilka \u00e4r de vanligaste problemen med BMW 520d?<\/h2>\n\n\n\n

Problem med styrkedjan<\/h3>\n\n\n\n

Ett av de vanligaste problemen som BMW 520d-\u00e4gare b\u00f6r vara beredda att m\u00f6ta \u00e4r problemet med styrkedjan. Guiderna kan slitas ut och kedjan kan str\u00e4cka sig. Om detta h\u00e4nder kan du h\u00f6ra ett skramlande ljud och motorn kan f\u00e5 fel t\u00e4ndning. Du kommer att beh\u00f6va byta ut styrkedjan, vilket \u00e4r ganska dyrt.<\/p>\n\n\n\n

\u00d6verhettning av motorn<\/h3>\n\n\n\n

Den fyrcylindriga motorn som \u00e4r monterad p\u00e5 BMW 520d st\u00e5r inf\u00f6r m\u00e5nga problem. Ett vanligt problem med motorn \u00e4r \u00f6verhettning. Detta intr\u00e4ffar vanligtvis p\u00e5 grund av en d\u00e5lig termostat. B\u00f6rja alltid med att kontrollera termostaten n\u00e4r motorn \u00f6verhettas. Du kommer att vara tvungen att byta ut den.<\/p>\n\n\n\n

Ljud fr\u00e5n ratten<\/h4>\n\n\n\n

Ett annat vanligt problem som BMW 520d-anv\u00e4ndare kan r\u00e5ka ut f\u00f6r \u00e4r rattljud. Detta sker normalt n\u00e4r du vrider ratten fr\u00e5n full l\u00e5sning en sade till den andra vid l\u00e5ga hastigheter. Detta orsakas normalt av brist p\u00e5 sm\u00f6rjning. Se d\u00e4rf\u00f6r till att sm\u00f6rja rattst\u00e5ngen f\u00f6r att undvika s\u00e5dana ljud.<\/p>\n\n\n\n

Fel p\u00e5 bakrutetorkare<\/h3>\n\n\n\n

BMW 520d finns med en sedan- och touringkaross. \u00c4ven om b\u00e5da dessa bilar \u00e4r enast\u00e5ende har touringalternativet ett problem med bakrutetorkaren. Spindeln p\u00e5 bakrutan blir felaktig, vilket g\u00f6r att bakrutetorkaren inte fungerar. Om s\u00e5 \u00e4r fallet m\u00e5ste du byta ut spindeln.<\/p>\n\n\n\n

Problem med vattenl\u00e4ckage<\/h4>\n\n\n\n

Om du m\u00e4rker att det l\u00e4cker vatten i bagageluckan \u00e4r det ett tecken p\u00e5 att reservhjulsbrunnen har ett problem. Om det l\u00e4mnas obevakat kan vatten tr\u00e4nga in i den elektroniska styrmodulen och skada den. Dessutom kan bagagebotten t\u00e4tningar vara trasiga och m\u00e5ste ocks\u00e5 bytas ut. Identifiera problemet och r\u00e4dda din bil fr\u00e5n ytterligare skador.<\/p>\n\n\n\n

Fel i kylsystemet<\/h4>\n\n\n\n

Som tidigare n\u00e4mnts kan en d\u00e5lig termostat p\u00e5verka hur bilens motor fungerar. F\u00f6rutom det kan en d\u00e5lig vattenpump ocks\u00e5 p\u00e5verka motorns prestanda. Om din motor b\u00f6rjar \u00f6verhettas ska du kontrollera termostaten och vattenpumpen. Om n\u00e5gon av delarna \u00e4r skadad eller defekt ska du byta ut den mot en ny.<\/p>\n\n\n\n

Problem med luftkonditionering<\/h4>\n\n\n\n

Ett annat irriterande problem som anv\u00e4ndare av BMW 520d st\u00e4lls inf\u00f6r \u00e4r problem med luftkonditioneringen. Detta orsakas normalt av en v\u00e4xlande fl\u00e4kthastighet utan aktiv kontroll fr\u00e5n f\u00f6raren. Som ett resultat tenderar fl\u00e4kten att \u00e4ndra sig sj\u00e4lv och bl\u00e5ser bara ut kall luft p\u00e5 l\u00e4gre inst\u00e4llningar. Ta bilen till ett BMW-servicecenter f\u00f6r en kontroll.<\/p>\n\n\n\n

Felaktig eller s\u00f6nderspr\u00e4ngd turbo<\/h4>\n\n\n\n

N\u00e4r din BMW 520d n\u00e5r \u00f6ver 40 000 mil b\u00f6r du se upp f\u00f6r din turbo eftersom den kan bli felaktig eller till och med bl\u00e5sa. N\u00e5gra av tecknen p\u00e5 en d\u00e5lig turbo \u00e4r \u00f6verdriven avgasr\u00f6k, d\u00e5lig acceleration och att kontrollampan f\u00f6r motorn t\u00e4nds. Den fr\u00e4msta orsaken till en defekt turbo \u00e4r oljef\u00f6rorening.<\/p>\n\n\n\n

Felaktig br\u00e4nslepump<\/h3>\n\n\n\n

Liksom de flesta BMW-modeller har \u00e4ven BMW 520d problem med br\u00e4nslepumpen. Om br\u00e4nslepumpen inte fungerar korrekt kan motorns prestanda p\u00e5verkas och motorn kan till och med stanna. Den fr\u00e4msta orsaken till en felaktig br\u00e4nslepump i BMW 520d \u00e4r trasiga tr\u00e5df\u00f6rbindelser som g\u00f6r att kontakterna sm\u00e4lter.<\/p>\n\n\n\n

\"\"
BMW 520d LCI – Wikimedia<\/a><\/figcaption><\/figure>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r BMW 520d tillf\u00f6rlitlig?<\/h4>\n\n\n\n

Nej, BMW 520d \u00e4r inte en tillf\u00f6rlitlig bil. Detta beror p\u00e5 att de flesta tillf\u00f6rlitlighetsorgan som J.D. Power rankar den under genomsnittet, vilket \u00e4r ganska orov\u00e4ckande. Den h\u00e4r bilen \u00e4r op\u00e5litlig eftersom den g\u00e5r s\u00f6nder oftare \u00e4n genomsnittet. Dessutom \u00e4r underh\u00e5llskostnaden n\u00e5got h\u00f6gre \u00e4n hos sina konkurrenter.<\/p>\n\n\n\n

Vad \u00e4r h\u00f6g k\u00f6rstr\u00e4cka f\u00f6r BMW 520d?<\/h4>\n\n\n\n

BMW 520d \u00e4r inte en p\u00e5litlig bil. Men om du underh\u00e5ller den p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt kan den h\u00e4r bilen h\u00e5lla i flera \u00e5r och l\u00e4gga p\u00e5 flera mil. I genomsnitt h\u00e5ller de flesta BMW 520d upp till 150 000 mil. Men om bilen underh\u00e5lls v\u00e4l kan den klockan \u00f6ver 250k miles, vilket \u00e4r exceptionellt.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r BMW 520d dyr att underh\u00e5lla?<\/h3>\n\n\n\n

BMW 520d m\u00e5 vara en v\u00e4lpresterande bil, men att underh\u00e5lla den h\u00e4r bilen \u00e4r ganska dyrt. Detta beror p\u00e5 att du kommer att spendera mer \u00e4n den genomsnittliga kostnaden f\u00f6r att underh\u00e5lla en normal bil. Dessutom \u00e4r BMW:s reservdelar och tj\u00e4nster kostsamma, vilket \u00f6kar den totala kostnaden f\u00f6r reparation och underh\u00e5ll.<\/p>\n\n\n\n

Har BMW 520d m\u00e5nga problem?<\/h4>\n\n\n\n

Ja, BMW 520d har m\u00e5nga problem. De flesta av BMW 520ds problem \u00e4r kopplade till motorproblem och elektriska problem. Dessutom. BMW 520d rankas under genomsnittet n\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet. D\u00e4rf\u00f6r ska du r\u00e4kna med att spendera mer tid i garaget \u00e4n en genomsnittlig bil.<\/p>\n\n\n\n

Hur ofta ska BMW 520d servas?<\/h4>\n\n\n\n

Om du \u00f6nskar att din BMW 520d ska ha en f\u00f6rl\u00e4ngd livsl\u00e4ngd m\u00e5ste du f\u00f6lja underh\u00e5llsplanerad service. N\u00e5gra av de viktiga tj\u00e4nster som du m\u00e5ste utf\u00f6ra \u00e4r olja, oljefilter, inspektion av motorn, unders\u00f6kning av bromssystemet, unders\u00f6kning av avgassystemet, byte av luftfilter och byte av t\u00e4ndstift.<\/p>\n\n\n\n

Olja och oljefilter b\u00f6r bytas var 10 000:e mil. \u00c5 andra sidan b\u00f6r motor, bromssystem och avgassystem unders\u00f6kas var 60 000:e mil. Slutligen ska luftfilter och t\u00e4ndstift bytas ut var 60 000:e mil.<\/p>\n\n\n\n

Slutsats<\/h2>\n\n\n\n

Efter att ha belyst n\u00e5gra av de vanligaste problemen med BMW 520d kan du nu slappna av med vetskapen om vad du kan f\u00f6rv\u00e4nta dig av den h\u00e4r bilen. De flesta av dessa problem kan \u00e5tg\u00e4rdas av en certifierad BMW-tekniker eller fr\u00e5n ett BMW-servicecenter.<\/p>\n\n\n\n

Trots att BMW 520d har flera problem \u00e4r den fortfarande en utm\u00e4rkt lyxbil med f\u00f6rstklassiga funktioner. Den \u00e4r ocks\u00e5 en trevlig familjebil och presterar exceptionellt bra. Med r\u00e4tt sk\u00f6tsel och underh\u00e5ll b\u00f6r BMW 520d klara \u00f6ver 250 000 mil.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

BMW 520d kombinerar lyx med klassisk stil och exceptionella prestanda. Men den har ocks\u00e5 n\u00e5gra vanliga problem som intresserade k\u00f6pare b\u00f6r k\u00e4nna till innan de investerar i den. S\u00e5 vilka<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4219,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4218"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4218"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4218\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4221,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4218\/revisions\/4221"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4219"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4218"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4218"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4218"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}