{"id":4212,"date":"2022-04-27T10:31:47","date_gmt":"2022-04-27T10:31:47","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4212"},"modified":"2022-04-27T10:31:51","modified_gmt":"2022-04-27T10:31:51","slug":"vanliga-fel-problem-med-bmw-f31","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-fel-problem-med-bmw-f31\/","title":{"rendered":"Vanliga fel & problem med BMW F31"},"content":{"rendered":"\n

BMW F31 m\u00e5 vara en trevlig, bekv\u00e4m och p\u00e5litlig turistvagn, men bilen har under \u00e5ren f\u00e5tt flera \u00e5terkallelser p\u00e5 grund av ett antal problem som bilarna hade. Men vilka \u00e4r de vanligaste problemen med BMW F31?<\/p>\n\n\n\n

Vanliga problem med BMW F31 \u00e4r problem med styrkedjan, olja, \u00f6verhettning av motorn, defekt bakre torkar, skramlande ljud, lampan f\u00f6r funktionsfel t\u00e4nds, defekt airbag och fel p\u00e5 bromsvakuumpumpen. Observera att de flesta av dessa problem kan \u00e5tg\u00e4rdas, men r\u00e4tt underh\u00e5ll kan f\u00f6rhindra att de flesta av dem uppst\u00e5r.<\/p>\n\n\n\n

Vilka \u00e4r de vanligaste problemen med BMW F31?<\/h2>\n\n\n\n

Problem med styrkedjan<\/h3>\n\n\n\n

H\u00f6gst upp p\u00e5 v\u00e5r lista st\u00e5r problemet med styrkedjan. Detta har varit ett st\u00e5ende problem bland BMW-bilar under l\u00e5ng tid. De flesta av de senaste BMW:erna har dock inga problem med styrkedjan. Det h\u00e4r problemet \u00e4r vanligt p\u00e5 BMW F31-modellerna med N47-motorn.<\/p>\n\n\n\n

Eftersom vevaxelns kugghjul har extremt vassa t\u00e4nder kan det skada eller bryta av styrkedjan n\u00e4r bilen k\u00f6rs h\u00e5rt och styrkedjan hoppar upp och ner. Om styrkedjan g\u00e5r s\u00f6nder eller skadas \u00e4r den enda l\u00f6sningen att byta ut den.<\/p>\n\n\n\n

\u00d6verhettning av motorn<\/h3>\n\n\n\n

Ett annat vanligt problem med BMW F31 \u00e4r \u00f6verhettning av motorn. Detta orsakas vanligtvis av en defekt vattenpump. En kylmedelsl\u00e4cka, en igensatt kylmedelslang eller en defekt kylarfl\u00e4kt kan dock ocks\u00e5 orsaka att motorn \u00f6verhettas. Ta din BMW F41 328i till en mekaniker f\u00f6r att identifiera det underliggande problemet och \u00e5tg\u00e4rda det.<\/p>\n\n\n\n

Rattlande ljud och f\u00f6rlust av motoreffekt<\/h4>\n\n\n\n

Rattlande ljud och effektf\u00f6rlust kan f\u00f6rv\u00e4xlas med andra problem. Om du har en BMW F31 \u00e4r det dock viktigt att uppm\u00e4rksamma VANOS-kugghjulet. BMW F31 byggd mellan 2009 och 2011 har haft detta problem. De BMW som byggdes under denna period har fyra monteringsbultar som kan lossna eller g\u00e5 s\u00f6nder och orsaka buller.<\/p>\n\n\n\n

Oljel\u00e4ckage<\/h3>\n\n\n\n

Oljel\u00e4ckage \u00e4r mycket vanligt bland BMW-modeller. Den fr\u00e4msta orsaken till oljel\u00e4ckage i BMW F31 \u00e4r en defekt ventilk\u00e5pa packning. Efter att ha k\u00f6rt din BMW F31 i flera mil kommer ventilk\u00e5papackningen att slitas ut och olja b\u00f6rjar l\u00e4cka. Det \u00e4r bara att byta ut den slitna ventilk\u00e5papackningen.<\/p>\n\n\n\n

Bromsvakuumpumpfel<\/h3>\n\n\n\n

Bromsvakuumpumpen g\u00e5r s\u00f6nder p\u00e5 grund av bristande vibrationer. I geng\u00e4ld f\u00f6rses inte den f\u00f6rst\u00e4rkta bromsenheten med tillr\u00e4cklig vakuump\u00e5verkan, vilket leder till att bromshj\u00e4lpsfunktionen blir mindre effektiv. Detta problem \u00e4r vanligt p\u00e5 BMW F31 touringmodeller som tillverkats f\u00f6re den 31 juli 2013.<\/p>\n\n\n\n

Lampan f\u00f6r funktionsfel t\u00e4nds<\/h4>\n\n\n\n

Detta problem \u00e4r vanligt p\u00e5 BMW F31 320i-modeller som tillverkats f\u00f6re 2014. F\u00f6rutom att lampan t\u00e4nds kan motorn ocks\u00e5 g\u00e5 in i ett l\u00e4ge med reducerad effekt med meddelandet ”Drivsystemfel” som visas p\u00e5 instrumentbr\u00e4dan. Den fr\u00e4msta orsaken till att kontrollampan t\u00e4nds \u00e4r dock VANOS-fel.<\/p>\n\n\n\n

Felaktig krockkudde<\/h4>\n\n\n\n

Det h\u00e4r problemet var vanligt p\u00e5 BMW F31 touringbilar tillverkade mellan 2012 och 2017. Krockkuddarna var felaktiga och kunde orsaka en olycka. Krockkuddarna inneh\u00f6ll drivmedelsskivor som kunde absorbera fukt med tiden.
S\u00e5 vid ett \u00f6verdrivet internt tryck som kunde f\u00e5 metallinflatorhuset att brista kunde dessa metallfragment slungas mot m\u00e4nniskor och var mycket farliga.<\/p>\n\n\n\n

Felaktig bakre torkare<\/h4>\n\n\n\n

Detta \u00e4r ett annat vanligt problem med BMW F31. Om vatten kommer in i motorhuset kommer det att brinna ut. Som ett resultat av detta kommer det att leda till att bakre torkaren slutar fungera. Byt ut motorh\u00f6ljet f\u00f6r att \u00e5terst\u00e4lla din bakre torkare.<\/p>\n\n\n\n

Felaktig vevaxelsensor<\/h4>\n\n\n\n

N\u00e4r din BMW F31 har en felaktig vevaxelsensor eller en felaktig kamaxelsensor kommer du att m\u00e4rka en brist p\u00e5 kraft eller acceleration vid h\u00f6ga hastigheter. Kontrollera vevaxeln och kamaxeln. Om de \u00e4r skadade ska du byta ut dem.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

Har BMW F31 m\u00e5nga problem?<\/h4>\n\n\n\n

\u00c4ven om BMW F31 touring kommer med flera problem har den inte m\u00e5nga problem. Dessutom skiljer sig de problem som finns p\u00e5 BMW F31 mellan olika \u00e5rsmodeller, \u00e4ven om vissa \u00e5rsmodeller \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att ha fler problem \u00e4n andra. S\u00e5 ta reda p\u00e5 mer om den F31-modell du vill k\u00f6pa innan du skaffar en modell med m\u00e5nga problem.<\/p>\n\n\n\n

Vad \u00e4r h\u00f6g k\u00f6rstr\u00e4cka p\u00e5 BMW F31?<\/h4>\n\n\n\n

BMW F31 kommer fr\u00e5n en mycket p\u00e5litlig BMW-serie. Men n\u00e4r den h\u00e4r bilen n\u00e5r \u00f6ver 150 000 mil dyker det upp allvarligare problem som \u00e4r ganska sv\u00e5ra att hantera. S\u00e5 om du vill k\u00f6pa en begagnad BMW F31 av h\u00f6g kvalitet ska du h\u00e5lla dig borta fr\u00e5n en BMW F31 som har g\u00e5tt \u00f6ver 150 000 mil.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r BMW F31 dyr att underh\u00e5lla?<\/h4>\n\n\n\n

Ja, BMW F31 \u00e4r dyr att underh\u00e5lla. N\u00e4r bilen fortfarande \u00e4r under garanti kommer du inte att k\u00e4nna sm\u00e4rtan av att underh\u00e5lla den. Men n\u00e4r garantin l\u00f6per ut g\u00e5r kostnaden f\u00f6r att underh\u00e5lla BMW F31 \u00f6ver gr\u00e4nsen. Detta beror p\u00e5 att kostnaderna f\u00f6r service och ink\u00f6p av nya delar \u00e4r mycket kostsamma j\u00e4mf\u00f6rt med andra bilm\u00e4rken.<\/p>\n\n\n\n

Efter hur m\u00e5nga mil b\u00f6rjar BMW F31 f\u00e5 problem?<\/h4>\n\n\n\n

De flesta BMW-modeller b\u00f6rjar f\u00e5 mindre problem redan vid 60 000 mil. Men efter 100 000 miles som allvarliga och kostsamma problem b\u00f6rjar visa sig. Och n\u00e4r BMW:n n\u00e5r \u00f6ver 150 000 mil \u00e4r problemen extremt allvarliga och kostsamma i detta skede.<\/p>\n\n\n\n

Vad \u00e4r det vanligaste problemet med BMW?<\/h4>\n\n\n\n

Det vanligaste problemet med BMW \u00e4r oljel\u00e4ckage. \u00c4ven om detta problem inte \u00e4r s\u00e4rskilt vanligt p\u00e5 de senaste BMW-modellerna \u00e4r det utbrett p\u00e5 de gamla modellerna. Den fr\u00e4msta orsaken till oljel\u00e4ckage p\u00e5 BMW \u00e4r en sliten ventilk\u00e5pspackning. Denna del m\u00e5ste bytas ut varje 60 000 miles eller tidigare f\u00f6r att f\u00f6rhindra oljel\u00e4ckage.<\/p>\n\n\n\n

Sammanfattning<\/h2>\n\n\n\n

Efter att ha belyst n\u00e5gra av de vanligaste problemen med BMW F31 kan du slappna av med vetskapen om vad du kan f\u00f6rv\u00e4nta dig av denna enast\u00e5ende lyxiga och kraftfulla touringvagn. Dessutom kan de flesta av dessa problem \u00e5tg\u00e4rdas fr\u00e5n BMW:s servicecenter eller genom att bes\u00f6ka en BMW-certifierad tekniker eller mekaniker.<\/p>\n\n\n\n

Sammantaget \u00e4r BMW F31 3-serie Touring en trevlig familjebil eftersom den \u00e4r rymlig och erbjuder gott om lastutrymme. Den presterar ocks\u00e5 enast\u00e5ende och har m\u00e5nga avancerade funktioner. Framf\u00f6r allt \u00e4r den mycket p\u00e5litlig, \u00e4ven om underh\u00e5llskostnaden \u00e4r n\u00e5got h\u00f6g.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

BMW F31 m\u00e5 vara en trevlig, bekv\u00e4m och p\u00e5litlig turistvagn, men bilen har under \u00e5ren f\u00e5tt flera \u00e5terkallelser p\u00e5 grund av ett antal problem som bilarna hade. Men vilka \u00e4r<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4213,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4212"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4212"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4212\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4214,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4212\/revisions\/4214"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4213"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4212"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4212"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4212"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}