{"id":4206,"date":"2022-04-27T10:27:49","date_gmt":"2022-04-27T10:27:49","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4206"},"modified":"2022-04-27T10:27:52","modified_gmt":"2022-04-27T10:27:52","slug":"vanliga-problem-med-bmw-f11","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-bmw-f11\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med BMW F11"},"content":{"rendered":"\n

BMW F11 5-serien \u00e4r en vagn eller touring, vilket g\u00f6r den till en perfekt bil f\u00f6r en familj. Den \u00e4r mycket praktisk, effektiv, rymlig och presterar enast\u00e5ende. Om du \u00e4nd\u00e5 t\u00e4nker investera i BMW F11 touring b\u00f6r du b\u00f6rja med att ta reda p\u00e5 n\u00e5gra av de vanligaste problemen som anv\u00e4ndarna upplever.<\/p>\n\n\n\n

Vanliga problem med BMW F11 touring \u00e4r fel p\u00e5 vakuumpumpen, problem med styrkedjan, defekta krockkuddar, effektf\u00f6rlust, ljud fr\u00e5n ratten, VANOS-oljel\u00e4ckage, \u00f6verhettning av motorn, lampan f\u00f6r funktionsfel som t\u00e4nds och mycket mer.<\/p>\n\n\n\n

Observera att n\u00e5gra av de belysta problemen var allvarliga och att m\u00e5nga bilar \u00e5terkallades och problemen \u00e5tg\u00e4rdades. S\u00e5 om du t\u00e4nker k\u00f6pa en begagnad BMW F11-modell, se till att de underliggande problemen har \u00e5tg\u00e4rdats, annars sl\u00f6sar du inte bort dina pengar. Trots \u00e5terkallelserna \u00e4r BMW F11 fortfarande en p\u00e5litlig bil eftersom de flesta problemen l\u00f6stes.<\/p>\n\n\n\n

Vilka \u00e4r de vanligaste problemen med BMW F11?<\/h2>\n\n\n\n

Fel p\u00e5 vakuumpumpen<\/h4>\n\n\n\n

Fel p\u00e5 vakuumpumpen p\u00e5verkade BMW F11-bilar som tillverkades mellan den 1 november 2012 och den 31 juli 2013. Vakuumpumpen gick s\u00f6nder p\u00e5 grund av bristande sm\u00f6rjning. P\u00e5 grund av detta fick inte den f\u00f6rst\u00e4rkta bromsstyrkan tillr\u00e4ckligt med vakuumkraft, vilket minskade effektiviteten hos bromsassistansfunktionen.<\/p>\n\n\n\n

BMW var tvunget att \u00e5terkalla dessa fordon eftersom de utgjorde en fara f\u00f6r bilister.<\/p>\n\n\n\n

VANOS-oljel\u00e4ckage<\/h3>\n\n\n\n

VANOS-oljel\u00e4ckage p\u00e5verkade F11-bilar med N51-, N52- och N55-motorer som ocks\u00e5 tillverkades mellan den 1 oktober 2009 och den 30 april 2012. Skruvf\u00f6rbindelsen p\u00e5 h\u00f6ljet till justeringarna f\u00f6r den variabla ventilstyrningsenheten i dessa bilar kunde lossna. Om detta sker kan enheterna utveckla en intern oljel\u00e4nk.<\/p>\n\n\n\n

Som en f\u00f6ljd av detta kunde den inte l\u00e4ngre justera tillr\u00e4ckligt snabbt p\u00e5 grund av det minskade oljetrycket. I slut\u00e4ndan skulle varningslampan kunna t\u00e4ndas och varna f\u00f6raren. \u00c4ven dessa bilar \u00e5terkallades och problemet \u00e5tg\u00e4rdades.<\/p>\n\n\n\n

Felaktiga krockkuddar<\/h3>\n\n\n\n

Ett annat vanligt problem som BMW F11-anv\u00e4ndare genomgick var felaktiga Takata-f\u00f6rarairbags. Detta problem upplevdes av F11-modeller som tillverkades mellan 2013 och 2017. Problemet var att drivmedelsskivorna i krockkuddarna kunde absorbera fukt med tiden.<\/p>\n\n\n\n

S\u00e5 om krockkuddarna anv\u00e4ndes kunde ett alltf\u00f6r h\u00f6gt inre tryck f\u00e5 metallinflatorhuset att rasa och metalldelar kunde projiceras mot passagerarna och orsaka en farlig risk.<\/p>\n\n\n\n

\u00d6verhettning av motorn<\/h3>\n\n\n\n

BMW F11 5-serien touring drabbas ocks\u00e5 av \u00f6verhettning av motorn. Om bilens motor \u00f6verhettas ska du kontrollera termostaten och se om den har ett problem. En felaktig termostat och br\u00e4nslepump g\u00f6r sannolikt att motorn \u00f6verhettas. Byt ut dem om de \u00e4r skadade.<\/p>\n\n\n\n

Problem med styrkedjan<\/h4>\n\n\n\n

Detta \u00e4r ett vanligt problem i BMW-fordon. S\u00e5 det \u00e4r ingen tillf\u00e4llighet att BMW F11 ocks\u00e5 har detta problem. Det h\u00e4r problemet p\u00e5verkade dock endast BMW F11-modeller med N47-motor tillverkade mellan 2007 och 2011. De alltf\u00f6r vassa t\u00e4nderna p\u00e5 vevaxelns kugghjul kan bryta eller f\u00f6rst\u00f6ra styrkedjan.<\/p>\n\n\n\n

L\u00f6sningen var att byta ut denna styrkedja innan den kunde g\u00e5 s\u00f6nder och orsaka sv\u00e5ra konsekvenser. Dessa bilar \u00e5terkallades ocks\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

Rattlande ljud fr\u00e5n motorn<\/h4>\n\n\n\n

BMW F11 535i touringmodeller tillverkade fr\u00e5n september 2009 till augusti 2011 med N55-motorn hade detta s\u00e4rskilda problem. BMW uppt\u00e4ckte felaktiga monterade bultar som gav upphov till det skramlande ljudet, f\u00f6rlust av motoreffekt och flera fel i DME. De var tvungna att byta ut den felaktiga VANOS-v\u00e4xelaggregatet.<\/p>\n\n\n\n

Rattljud<\/h4>\n\n\n\n

Om du k\u00f6r i l\u00e5ga hastigheter n\u00e4r du vrider ratten fr\u00e5n en sida till en annan och h\u00f6r ratten g\u00f6ra ett knackande ljud \u00e4r detta ett tecken p\u00e5 bristande sm\u00f6rjning. Se till att sm\u00f6rja rattst\u00e5ngen f\u00f6r att bli av med problemet.<\/p>\n\n\n\n

Bristf\u00e4llig bakrutetorkare<\/h4>\n\n\n\n

Ett annat problem som alla F11 5-serie touringbilar st\u00e5r inf\u00f6r \u00e4r den sviktande bakrutetorkarspindeln. Detta problem orsakas av att bakrutetorkarna inte fungerar som de ska. Det b\u00e4sta s\u00e4ttet att ta itu med detta problem \u00e4r att byta ut den skadade spindeln.<\/p>\n\n\n\n

Lampan f\u00f6r felindikatorn t\u00e4nds.<\/h4>\n\n\n\n

Felindikatorlampan brukade t\u00e4ndas \u00e4ven n\u00e4r det inte finns n\u00e5got problem p\u00e5 BMW F11 535i touring som tillverkades f\u00f6re juli 2014. Senare uppt\u00e4ckte BMW att bilens DME-programvara skulle omprogrammeras med den aktuella versionen av ISTA\/P.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r BMW F11 tillf\u00f6rlitlig?<\/h3>\n\n\n\n

BMW F11 5-serie Touring vagn \u00e4r kanske inte den mest tillf\u00f6rlitliga BMW-serien p\u00e5 marknaden, men den har en genomsnittlig tillf\u00f6rlitlighet. Detta \u00e4r b\u00e4ttre \u00e4n BMW X5- eller X6-modellerna, som har en tillf\u00f6rlitlighet som ligger under genomsnittet. Men eftersom kostnaden f\u00f6r reservdelar och service \u00e4r h\u00f6g \u00e4r den h\u00e4r bilen inte s\u00e5 p\u00e5litlig j\u00e4mf\u00f6rt med sina rivaler.<\/p>\n\n\n\n

Vad \u00e4r den h\u00f6ga k\u00f6rstr\u00e4ckan p\u00e5 BMW F11?<\/h4>\n\n\n\n

Den h\u00f6ga k\u00f6rstr\u00e4ckan p\u00e5 BMW F11 \u00e4r cirka 200 000 mil. Detta beror dock p\u00e5 hur bilen underh\u00e5lls v\u00e4l. Om bilen h\u00e5lls under god v\u00e5rd \u00e4r inte ens 250 000 mil en stor sak. Men om du vill k\u00f6pa en begagnad BMW F11 b\u00f6r du \u00f6verv\u00e4ga en med mindre \u00e4n 100 000 mil f\u00f6r att vara p\u00e5 den s\u00e4kra sidan.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r BMW F11 dyr att underh\u00e5lla?<\/h3>\n\n\n\n

Ja, BMW F11 \u00e4r ganska dyr att underh\u00e5lla. Det uppskattas att en BMW F11-\u00e4gare kommer att spendera minst 1 200 dollar f\u00f6r att underh\u00e5lla sin bil \u00e5rligen. Detta \u00e4r l\u00e5ngt \u00f6ver branschgenomsnittet p\u00e5 790 dollar per \u00e5r. Dessutom \u00e4r BMW-delar mycket kostsamma, vilket inneb\u00e4r att kostnaden till och med kan stiga om problemet \u00e4r allvarligt.<\/p>\n\n\n\n

Efter hur l\u00e5ng tid b\u00f6rjar BMW F11 f\u00e5 problem?<\/h4>\n\n\n\n

BMW F11 touring \u00e4r en p\u00e5litlig bil. Men n\u00e4r den blir \u00e4ldre kommer ocks\u00e5 fler problem att dyka upp. BMW F11 b\u00f6rjar f\u00e5 allvarliga problem n\u00e4r den n\u00e5r \u00f6ver 100 000 mil. Med r\u00e4tt sk\u00f6tsel och underh\u00e5ll kan BMW F11 b\u00f6rja f\u00e5 dessa problem efter att den har g\u00e5tt \u00f6ver 150 000 mil.<\/p>\n\n\n\n

Slutsats<\/h2>\n\n\n\n

Nu n\u00e4r du vet vilka problem du kan f\u00f6rv\u00e4nta dig p\u00e5 BMW F11 touring kan du g\u00e5 vidare och f\u00f6rv\u00e4rva bilen eller ta v\u00e4l hand om den om du redan har den. Oavsett hur m\u00e5nga problem som din bil upplever \u00e4r nyckeln till att f\u00f6rl\u00e4nga ett fordons livsl\u00e4ngd genom r\u00e4tt v\u00e5rd och underh\u00e5ll. Dessutom \u00e4r det viktigt med goda k\u00f6rvanor.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

BMW F11 5-serien \u00e4r en vagn eller touring, vilket g\u00f6r den till en perfekt bil f\u00f6r en familj. Den \u00e4r mycket praktisk, effektiv, rymlig och presterar enast\u00e5ende. Om du \u00e4nd\u00e5<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4207,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4206"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4206"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4206\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4208,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4206\/revisions\/4208"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4207"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4206"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4206"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4206"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}