{"id":4199,"date":"2022-04-20T08:54:44","date_gmt":"2022-04-20T08:54:44","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4199"},"modified":"2022-04-20T08:54:48","modified_gmt":"2022-04-20T08:54:48","slug":"vanliga-problem-med-volkswagen-tiguan","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-volkswagen-tiguan\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Volkswagen Tiguan"},"content":{"rendered":"\n

Volkswagen Tiguan presenterades f\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen 2007 och har sedan dess varit en ganska popul\u00e4r kompakt SUV\/crossover. Tiguan \u00e4r n\u00e5got av ett mer prisv\u00e4rt alternativ till Audi Q5, vilket inneb\u00e4r att den delar m\u00e5nga av sina grundstommar b\u00e5de med Q5 och med Porsche Macan.<\/p>\n\n\n\n

Detta \u00e4r bra med tanke p\u00e5 att Tiguan \u00e4r mycket mer prisv\u00e4rd \u00e4n de andra tv\u00e5. P\u00e5 det hela taget \u00e4r Tiguan en n\u00e5gorlunda p\u00e5litlig bil tv\u00e5, men den lider av n\u00e5gra problem som verkligen \u00e4r v\u00e4rda att prata om. De vanligaste VW Tiguan-problemen \u00e4r relaterade till motorns timing, felaktiga MAF- och O2-sensorer, problem med klockfj\u00e4drar, problem med vattenpumpen och problem med t\u00e4ndspolarna.<\/p>\n\n\n\n

De flesta av dessa kan l\u00f6sas med r\u00e4tt underh\u00e5ll i r\u00e4tt tid, vilket inneb\u00e4r att de flesta av dem inte direkt beror p\u00e5 tillverkning av l\u00e5g kvalitet. \u00c5 andra sidan beror problemet med klockfj\u00e4dringen n\u00e4stan helt och h\u00e5llet p\u00e5 VW:s of\u00f6rm\u00e5ga att g\u00f6ra det p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt, \u00e4ven efter n\u00e5gra \u00e5terkallelser.<\/p>\n\n\n\n

Om du \u00e4r intresserad av att k\u00f6pa Tiguan b\u00f6r du fokusera din uppm\u00e4rksamhet p\u00e5 de tv\u00e5 senaste generationerna eftersom dessa b\u00e5da \u00e4r tillr\u00e4ckligt moderna samtidigt som de inte \u00e4r \u00f6verdrivet dyra.<\/p>\n\n\n\n

VW Tiguan – problem med motorstyrningen<\/h2>\n\n\n\n

Timingkedjan \u00e4r ett v\u00e4ldokumenterat problem med m\u00e5nga VW-modeller. Mer specifikt tenderar sp\u00e4nnaren att lossna efter ett tag vilket g\u00f6r att tidningskedjan tappar. Om du inte tar hand om detta problem i r\u00e4tt tid har det potential att helt f\u00f6rst\u00f6ra din motor.<\/p>\n\n\n\n

Syftet med styrkedjan \u00e4r att alltid h\u00e5lla ventilerna i synk med injektorerna, vilket inneb\u00e4r att om de inte \u00e4r det kommer en hel del motorskador att uppst\u00e5. P\u00e5 det hela taget, se till att f\u00f6lja alla VW:s rekommenderade intervaller n\u00e4r det g\u00e4ller service och inspektion av kedjan, s\u00e5 borde du vara n\u00f6jd.<\/p>\n\n\n\n

VW Tiguan – Felaktig MAF-sensor och O2-sensorproblem<\/h2>\n\n\n\n

Mass airflow-sensorn (MAF) \u00e4r utformad f\u00f6r att st\u00e4ndigt \u00f6vervaka m\u00e4ngden syre som kommer in i motorn f\u00f6r att skapa en perfekt balans mellan syre och br\u00e4nsle. Om MAF b\u00f6rjar orsaka problem \u00e4r det ocks\u00e5 troligt att det p\u00e5verkar O2-sensorn, vilket kan leda till att b\u00e5da sensorerna g\u00e5r s\u00f6nder.<\/p>\n\n\n\n

Om du k\u00e4nner att din Tiguan tvekar att accelerera, har problem med att starta, stannar och eventuellt till och med har fel t\u00e4ndning, \u00e4r det troligen ett av dessa tv\u00e5 eller b\u00e5da problemen. Se d\u00e4rf\u00f6r till att ta din Tiguan till en \u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljare om du upplever n\u00e5got av detta.<\/p>\n\n\n\n

VW Tiguan – Problem med klockfj\u00e4drar<\/h2>\n\n\n\n

Ett av de mest stressande VW-problemen av alla \u00e4r problemen med rattens klockfj\u00e4der som har till uppgift att styra alla styrsystemsrelaterade funktioner som krockkuddar, rattkontroller, adaptiv farth\u00e5llare och s\u00e5 vidare. VW har till och med utf\u00e4rdat en \u00e5terkallelse p\u00e5 grund av detta, men NHTSA uppger att mer \u00e4n 1,2 miljoner VW-modeller (inklusive Tiguan) fortfarande lider av dessa problem.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget \u00e4r problemet med klockfj\u00e4dringen fortfarande till st\u00f6rsta delen ol\u00f6st, vilket verkligen \u00e4r ett problem eftersom det \u00e4r relaterat till vissa viktiga s\u00e4kerhetsfunktioner som t.ex. krockkudden.<\/p>\n\n\n\n

VW Tiguan – Problem med vattenpumpen<\/h2>\n\n\n\n

Problemet med vattenpumpen \u00e4r vanligt f\u00f6rekommande f\u00f6r m\u00e5nga VW- och Audi-modeller, men Tiguan verkar lida mer \u00e4n de flesta VW- och Audi-modeller. Syftet med vattenpumpen \u00e4r att recirkulera vatten fr\u00e5n kylaren, genom kylsystemet och till motorn f\u00f6r att kyla ner motorn.<\/p>\n\n\n\n

Dessa tenderar att g\u00e5 s\u00f6nder p\u00e5 grund av spr\u00f6da plastpackningshus som vanligtvis utvecklar l\u00e4ckor efter ett tag. De flesta VW-specialister uppger att det \u00e4r mer \u00e4n troligt att du kommer att g\u00e5 igenom en eller tv\u00e5 vattenpumpar under Tiguanens livstid.<\/p>\n\n\n\n

VW Tiguan – Problem med t\u00e4ndspolen<\/h2>\n\n\n\n

Ett av de vanligaste VW Tiguan-problemen \u00e4r ocks\u00e5 relaterat till t\u00e4ndspolarna. Tiguan anv\u00e4nder vanligtvis en 4-cylindrig motor vilket inneb\u00e4r att den levereras med fyra t\u00e4ndspolar. N\u00e4r n\u00e5gra av dessa g\u00e5r s\u00f6nder blir motorn tr\u00f6g och relativt ovillig att accelerera, vilket inneb\u00e4r att du b\u00f6r ta din Tiguan till en \u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljare omedelbart.<\/p>\n\n\n\n

De flesta VW-specialister uppger att Tiguan sannolikt kommer att beh\u00f6va byta t\u00e4ndspole var 50 000-60 000 mil vilket verkligen \u00e4r vanligt. De tenderar ibland att misslyckas p\u00e5 en g\u00e5ng vilket inneb\u00e4r att reparationen kan kosta n\u00e5gra hundra dollar.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r VW Tiguan v\u00e4rd det?<\/h4>\n\n\n\n

VW Tiguan \u00e4r en av de mest popul\u00e4ra nuvarande VW-modellerna vilket inneb\u00e4r att m\u00e5nga anser att den \u00e4r v\u00e4rd det. Som s\u00e5dan \u00e4r det knappast n\u00e5gon som kan h\u00e4vda att Tiguan inte \u00e4r en bra bil, men m\u00e5nga m\u00e4nniskor \u00e4r \u00e4nd\u00e5 inte s\u00e5 intresserade av att k\u00f6pa en bil som Tiguan.<\/p>\n\n\n\n

Tiguan k\u00f6ps av b\u00e5de manliga, kvinnliga, gamla och unga f\u00f6rare vilket inneb\u00e4r att den erbjuder n\u00e5got f\u00f6r alla. Den \u00e4r starkt beroende av vilka tillval du v\u00e4ljer vilket inneb\u00e4r att en v\u00e4lutrustad Tiguan kan konkurrera med Q5 medan ett exemplar med l\u00e5g specifikation inte ens kan komma i n\u00e4rheten.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r VW Tiguan s\u00e4ker?<\/h4>\n\n\n\n

VW Tiguan \u00e4r en femstj\u00e4rnig s\u00e4kerhetsklassad bil, vilket inneb\u00e4r att den \u00e4r s\u00e5 s\u00e4ker som de flesta kompakta SUV:er\/crossovers kan vara. Tiguan kommer med alla n\u00f6dv\u00e4ndiga minimala s\u00e4kerhetssystem direkt fr\u00e5n fabriken. Men om du vill ha de senaste och b\u00e4sta mjukvarusystemen f\u00f6r s\u00e4kerhet m\u00e5ste du betala f\u00f6r dem.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r mer eller mindre det allm\u00e4nna temat f\u00f6r Tiguan eftersom det \u00e4r mycket beroende av vilka tillval du v\u00e4ljer.<\/p>\n\n\n\n

Hur l\u00e4nge kan en VW Tiguan h\u00e5lla?<\/h4>\n\n\n\n

VW Tiguan kan h\u00e5lla mer \u00e4n 200 000 mil med r\u00e4tt underh\u00e5ll som ett minimum. Om du tar v\u00e4l hand om en Tiguan, eller n\u00e5gon annan VW f\u00f6r den delen, kommer du sannolikt att ha gl\u00e4dje av den under l\u00e5ng tid fram\u00f6ver. Visst, vissa modeller upplever problem mer \u00e4n andra, men i allm\u00e4nhet \u00e4r Tiguan p\u00e5litlig.<\/p>\n\n\n\n

Det finns m\u00e5nga Tiguan-exemplar \u00f6ver hela v\u00e4rlden med mer \u00e4n 300 000 mil p\u00e5 klockan. P\u00e5 det hela taget kommer den att h\u00e5lla l\u00e4nge om du underh\u00e5ller den v\u00e4l.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Volkswagen Tiguan presenterades f\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen 2007 och har sedan dess varit en ganska popul\u00e4r kompakt SUV\/crossover. Tiguan \u00e4r n\u00e5got av ett mer prisv\u00e4rt alternativ till Audi Q5, vilket inneb\u00e4r<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4200,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[18],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4199"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4199"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4199\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4201,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4199\/revisions\/4201"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4200"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4199"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4199"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4199"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}