{"id":4196,"date":"2022-04-20T08:53:16","date_gmt":"2022-04-20T08:53:16","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4196"},"modified":"2022-04-20T08:53:19","modified_gmt":"2022-04-20T08:53:19","slug":"ar-volkswagen-passat-en-bra-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-volkswagen-passat-en-bra-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r Volkswagen Passat en bra bil?"},"content":{"rendered":"\n

Volkswagen Passat introducerades f\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen p\u00e5 1970-talet och efter fem generationer i rad och lika m\u00e5nga ansiktslyftningar kommer VW Passat att l\u00e4ggas ned efter att ha s\u00e5lts i mer \u00e4n 29 miljoner exemplar v\u00e4rlden \u00f6ver. St\u00e4ller detta fr\u00e5gan om Volkswagen Passat \u00e4r en bra bil?<\/p>\n\n\n\n

Faktum \u00e4r att Passat \u00e4r en av de b\u00e4sta VW-modellerna genom tiderna. Anledningen till att VW beslutade att dumpa Passat sedan \u00e4r inte att bilen \u00e4r d\u00e5lig, utan snarare f\u00f6r att Arteon \u00e4r en snyggare Passat. Alla Passat-modeller \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att ha bra motorer som balanserar kraft och effektivitet utan anstr\u00e4ngning.<\/p>\n\n\n\n

Designm\u00e4ssigt har Passat alltid varit en mer d\u00e4mpad limousin gjord f\u00f6r dem som vill njuta av en premiumupplevelse utan att sticka ut s\u00e5 mycket. Passats fj\u00e4dring och chassi \u00e4r b\u00e5da inst\u00e4llda p\u00e5 komfort och enkel k\u00f6rning.<\/p>\n\n\n\n

Passat har alltid varit en ganska p\u00e5litlig bil, men de senaste Passat-modellerna \u00e4r de b\u00e4sta. De vanligaste problemen \u00e4r listade nedan, men du b\u00f6r inte oroa dig s\u00e5 mycket. Passat kan f\u00e5s i praktiskt taget alla prisklasser samtidigt som praktiska egenskaper \u00e4r s\u00e5 bra som det bara g\u00e5r i en fyrd\u00f6rrars sedan.<\/p>\n\n\n\n

VW Passat – Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

De tre senaste generationerna av VW Passat kommer med liknande bensinmotorer som b\u00f6rjar med 1,4 liters enheter och g\u00e5r hela v\u00e4gen upp till 2,0 liters fyrcylindriga enheter. Effekten varierar fr\u00e5n 122 hk och g\u00e5r upp till 288 hk f\u00f6r de mest kraftfulla modellerna. Passat \u00e4r ocks\u00e5 k\u00e4nd f\u00f6r sin 2,0 liters TDI-dieselmotor som verkar vara den mest popul\u00e4ra i Europa och Storbritannien.<\/p>\n\n\n\n

VW Passat \u00e4r en effektiv bil vilket inneb\u00e4r att de mest effektiva Passat-modellerna b\u00f6r kunna k\u00f6ra omkring 45MPG medan dieselmotorerna kan k\u00f6ra n\u00e4ra 60MPG. Passat \u00e4r b\u00e4st n\u00e4r den \u00e4r kopplad till en dubbelkopplad v\u00e4xell\u00e5da medan andra Tiptronic-modeller \u00e4r hyfsade, men inte alls lika raffinerade.<\/p>\n\n\n\n

Dessutom m\u00e5ste en perfekt Passat ha VW:s egenutvecklade 4MOTION AWD-system som ser till att du \u00e4r s\u00e4ker i alla typer av milj\u00f6er. Hela k\u00f6rupplevelsen k\u00e4nnetecknas av smidig acceleration, obehindrat drag och allm\u00e4n anv\u00e4ndarv\u00e4nlighet.<\/p>\n\n\n\n

VW Passat – Design och chassi<\/h2>\n\n\n\n

VW Passat har alltid varit den lugna sedanen medan Audi A6, Mercedes E-klass och BMW 5-serie \u00e4r de skrikiga. De senaste Passat-modellerna verkar dock se tvekl\u00f6st b\u00e4ttre ut \u00e4n n\u00e5gra av dessa tre, vilket inneb\u00e4r att VW har gjort den senaste Passat s\u00e5 att den ska vara lika bra som sina dyrare rivaler.<\/p>\n\n\n\n

D\u00e4r Passat brister \u00e4r interi\u00f6ren eftersom den ser alldeles f\u00f6r likadan ut som VW Golf och f\u00f6reg\u00e5ende VW Passat-modeller. VW Passat \u00e4r ocks\u00e5 starkt beroende av vilka optionspaket du v\u00e4ljer vilket inneb\u00e4r att den kan se b\u00e5de fantastisk och ganska billig ut.<\/p>\n\n\n\n

K\u00f6rupplevelsen \u00e4r d\u00e4mpande vilket inneb\u00e4r att Passat har en hyfsad balans mellan tystnad, komfort och \u00f6vergripande feedback fr\u00e5n f\u00f6raren. Passat isolerar dig inte lika mycket som A6 g\u00f6r, men vissa m\u00e4nniskor f\u00f6redrar detta eftersom de k\u00e4nner sig mer i kontroll \u00f6ver fordonet.<\/p>\n\n\n\n

VW Passat – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

VW Passat \u00e4r ocks\u00e5 en p\u00e5litlig bil, s\u00e4rskilt de nyare modellerna. \u00c4ldre VW Passat-modeller har haft sin del av problem, s\u00e4rskilt modellerna fr\u00e5n mitten av 2000-talet. Sammantaget \u00e4r de vanligaste VW Passat-problemen problem med motorens timing-system, MAF-sensorn, felaktiga br\u00e4nsleinjektorer och styrsystemets klockfj\u00e4drar.<\/p>\n\n\n\n

Passat-modeller fr\u00e5n b\u00f6rjan till mitten av 2000-talet verkar vara de mest problematiska, medan de senaste Passat-generationerna verkar vara de b\u00e4sta. Detta beror p\u00e5 att den senaste Passat bara \u00e4r en forts\u00e4ttning p\u00e5 den f\u00f6rra, vilket inneb\u00e4r att m\u00e5nga problem har j\u00e4mnats ut genom m\u00e5nga modell\u00e5r som kom f\u00f6re den, med undantag f\u00f6r klockfj\u00e4drarna.<\/p>\n\n\n\n

VW Passat – v\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

Du kan f\u00e5 en VW Passat i s\u00e5 gott som alla prisklasser vilket g\u00f6r Passat till en s\u00e5 popul\u00e4r bil p\u00e5 andrahandsmarknaden. Den senaste Passat \u00e4r en riktig lyxbil, men det beror i h\u00f6g grad p\u00e5 vilka tillval du v\u00e4ljer eftersom instegsmodellerna saknar \u00e4ven de mest grundl\u00e4ggande premiumfunktionerna som parkeringssensorer eller l\u00e4ders\u00e4ten.<\/p>\n\n\n\n

VW Passat \u00e4r en enormt praktisk bil vilket inneb\u00e4r att den kan packa alla dina saker utan problem. Sittplatserna \u00e4r ocks\u00e5 gott om vilket inneb\u00e4r att den som \u00e4r intresserad av att k\u00f6pa en Passat l\u00e4tt kan anv\u00e4nda den som en chauff\u00f6rsbil.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

Vilken VW Passat \u00e4r b\u00e4st?<\/h4>\n\n\n\n

Den senaste B8 Passat-generationen \u00e4r den b\u00e4sta Passat av dem alla eftersom den \u00e4ntligen kan konkurrera med bilar som Audi A6, Mercedes Benz E-klass och BMW 5-serie, men bara om du v\u00e4ljer en h\u00f6gt specificerad modell. B8 \u00e4r den mest p\u00e5litliga, mest avancerade, mest bekv\u00e4ma och s\u00e4kraste Passat genom tiderna.<\/p>\n\n\n\n

Med tanke p\u00e5 att Passat g\u00e5r ut ur produktion i \u00e5r betyder det att denna B8-generation sannolikt kommer att h\u00e5lla sitt v\u00e4rde mycket bra. Som s\u00e5dan \u00e4r det nu ett utm\u00e4rkt tillf\u00e4lle att \u00f6verv\u00e4ga en om du inte redan hade gjort det.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r slutar VW Passat tillverkas?<\/h4>\n\n\n\n

Det finns n\u00e5gra tydliga sk\u00e4l som kommer i \u00e5tanke n\u00e4r det g\u00e4ller varf\u00f6r VW beslutade sig f\u00f6r att dumpa Passat. F\u00f6r det f\u00f6rsta upph\u00f6r produktionen av Passat sedan, men kombibilen stannar kvar eftersom majoriteten av de europeiska kunderna f\u00f6redrar kombibilen framf\u00f6r sedanen. Dessutom \u00e4r Arteon nu p\u00e5 v\u00e4g att bli VW:s flaggskepp som sedan.<\/p>\n\n\n\n

Slutligen har SUV:er och crossovers blivit s\u00e5 popul\u00e4ra att m\u00e4rkena nu l\u00e4gger st\u00f6rre delen av sin uppm\u00e4rksamhet p\u00e5 att tillverka b\u00e4ttre och f\u00f6rb\u00e4ttrade SUV:er. Detta inneb\u00e4r oundvikligen att sedans kommer att bli lidande.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r VW Arteon en b\u00e4ttre VW Passat?<\/h4>\n\n\n\n

Inte riktigt, \u00e4ven om den ser mycket mer tilltalande ut. Arteon \u00e4r i huvudsak en omformad VW Passat, vilket inneb\u00e4r att den inte tillverkas p\u00e5 ett frist\u00e5ende chassi. Interi\u00f6ren \u00e4r identisk, motorerna \u00e4r identiska och den \u00f6vergripande formen och storleken \u00e4r n\u00e4stan identiska.<\/p>\n\n\n\n

Dessa tv\u00e5 \u00e4r alldeles f\u00f6r lika f\u00f6r att de b\u00e5da ska kunna existera, och det \u00e4r troligen d\u00e4rf\u00f6r Passat bara kommer att finnas tillg\u00e4nglig som kombi.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Volkswagen Passat introducerades f\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen p\u00e5 1970-talet och efter fem generationer i rad och lika m\u00e5nga ansiktslyftningar kommer VW Passat att l\u00e4ggas ned efter att ha s\u00e5lts i mer<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4197,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[18],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4196"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4196"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4196\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4198,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4196\/revisions\/4198"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4197"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4196"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4196"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4196"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}