{"id":4169,"date":"2022-04-20T08:36:15","date_gmt":"2022-04-20T08:36:15","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4169"},"modified":"2022-04-20T08:36:19","modified_gmt":"2022-04-20T08:36:19","slug":"vanliga-problem-med-mercedes-450sl","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-mercedes-450sl\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Mercedes 450SL"},"content":{"rendered":"\n

Mercedes 450SL tillverkades mellan 1972 och 1989, vilket gjorde den till den n\u00e4st l\u00e4ngsta modellen i Mercedes Benz historia, strax efter Mercedes Benz G-klass. 450SL anv\u00e4nder en 8-cylindrig motor i olika deplacement som \u00e4r hyfsad n\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet.<\/p>\n\n\n\n

Man kan lugnt s\u00e4ga att 450SL \u00e4r ganska p\u00e5litlig, men efter n\u00e4stan 50 \u00e5rs liv \u00e4r bilar som dessa k\u00e4nda f\u00f6r att utveckla alla slags problem. Det st\u00f6rsta och kanske farligaste problemet som pl\u00e5gar dessa bilar \u00e4r korrosion, s\u00e5 se till att kontrollera alla k\u00e4nsliga st\u00e4llen innan du g\u00f6r n\u00e5got med bilen.<\/p>\n\n\n\n

450SL lider ocks\u00e5 av problem i samband med underramen, kylsystemet, motorns timing och problem med slitna f\u00e4sten. Med tanke p\u00e5 att 450SL \u00e4r s\u00e5 gammal \u00e4r det dock troligt att du kommer att st\u00f6ta p\u00e5 m\u00e5nga problem l\u00e4ngre fram.<\/p>\n\n\n\n

Det b\u00e4sta du kan g\u00f6ra \u00e4r att hitta ett exemplar som har varit mycket v\u00e4lsk\u00f6tt genom \u00e5ren, \u00e4ven om det kostar mycket mer pengar till att b\u00f6rja med. Om dessa har underh\u00e5llits genom \u00e5ren betyder det att de troligen kommer att h\u00e5lla l\u00e4nge. Om de inte har varit det \u00e4r de tickande tidsinst\u00e4llda bomber.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes 450SL – Korrosion<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes 450SL \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r att drabbas av rost, vilket \u00e4r fallet med m\u00e5nga \u00e4ldre Mercedes-modeller. Oavsett vilket b\u00f6r du rikta din uppm\u00e4rksamhet mot nyare 450SL-modeller eftersom de anv\u00e4nder st\u00e5l av h\u00f6gre kvalitet medan de allra senaste modellerna efter 1986 till och med drar nytta av galvaniserat st\u00e5l som ger det b\u00e4sta korrosionsskyddet.<\/p>\n\n\n\n

De mest s\u00e5rbara rostst\u00e4llena \u00e4r karossens tr\u00f6sklar, runt str\u00e5lkastarna, bagageutrymmet, d\u00f6rrarna, bilens undersida, den fr\u00e4mre underramen, hjulhusen, st\u00f6tf\u00e5ngarna, runt soltaket, huven och de nedre sidokjolarna. Att laga en rostig bil \u00e4r otroligt sv\u00e5rt och tidskr\u00e4vande vilket inneb\u00e4r att det bara \u00e4r vettigt att g\u00f6ra det p\u00e5 en riktigt v\u00e4rdefull bil.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes 450SL – problem med underramen<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes 450SL \u00e4r ocks\u00e5 k\u00e4nd f\u00f6r att drabbas av vanliga problem med fr\u00e4mre underramen d\u00e4r ramen b\u00f6rjar spricka efter ett tag. Dessa problem \u00e4r s\u00e4rskilt vanliga med \u00e4ldre modeller eftersom de inte var byggda s\u00e5 stabilt. Du kan bara f\u00f6rest\u00e4lla dig vad som skulle h\u00e4nda om underramen spricker helt och h\u00e5llet, s\u00e5 h\u00e5ll alltid ett \u00f6ga p\u00e5 dessa.<\/p>\n\n\n\n

M\u00e5nga \u00e4ldre 450SL-modeller har nu ersatta underramar med eftermarknadsmodeller som \u00e4r tillverkade med h\u00f6gre produktionsstandard. P\u00e5 det hela taget, om du k\u00e4nner att bilen har en l\u00f6s styrning \u00e4r chansen stor att det \u00e4r subramen som b\u00e4r skulden. K\u00f6r inte bilen eftersom ett s\u00e5dant problem l\u00e4tt kan sluta i en olycka.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes 450SL – problem med motorens timing<\/h2>\n\n\n\n

Timingkedjan i 450SL har till uppgift att synkronisera ventilerna och vevaxeln f\u00f6r att bilen ska kunna k\u00f6ras som avsett. \u00c4ven om motorerna i dessa 450SL-modeller \u00e4r ganska robusta har bristf\u00e4lligt underh\u00e5ll gjort dem ben\u00e4gna att drabbas av problem med timingkedjan.<\/p>\n\n\n\n

Om dessa uppst\u00e5r m\u00e5ste du byta ut kedjan helt och h\u00e5llet. Om du k\u00e4nner att motorn \u00e4r tveksam, har fel t\u00e4ndningar eller till och med stannar, \u00e4r det troligen kedjan som b\u00e4r skulden. Se till att l\u00f6sa dessa problem s\u00e5 snart som m\u00f6jligt, annars kan kedjan potentiellt orsaka alla m\u00f6jliga skador p\u00e5 motorn.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes 450SL – Problem med kylsystemet<\/h2>\n\n\n\n

Vi \u00e4r redan medvetna om att 450SL har stora och kraftfulla motorer vilket inneb\u00e4r att dessa avger mycket v\u00e4rme. Kylsystemet p\u00e5 450SL \u00e4r faktiskt ganska hyfsat, men motorerna kr\u00e4ver ocks\u00e5 mycket kylning. Detta inneb\u00e4r att om kylv\u00e4tskeniv\u00e5erna \u00e4r l\u00e5ga eller om kylaren \u00e4r n\u00e5got igensatt kommer din motor att \u00f6verhettas.<\/p>\n\n\n\n

Problem som dessa kan vanligtvis l\u00f6sas med underh\u00e5ll i r\u00e4tt tid s\u00e5 de \u00e4r inte s\u00e5 mycket problematiska. Men eftersom de flesta av dessa aldrig underh\u00e5llits s\u00e5 bra blir problem som dessa allt vanligare och vanligare.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes 450SL – Slitna f\u00e4sten<\/h2>\n\n\n\n

450SL \u00e4r en gammal bil vilket inneb\u00e4r att den lider av gott gammalt slitage. Vissa komponenter \u00e4r mer problematiska \u00e4n andra vilket inneb\u00e4r att de kr\u00e4ver mer underh\u00e5ll \u00e4n vanligt. Dessa komponenter \u00e4r motorf\u00e4sten, transmissionsf\u00e4sten och underramsf\u00e4sten i gummi.<\/p>\n\n\n\n

Alla dessa \u00e4r vanliga slitdelar p\u00e5 450SL vilket inneb\u00e4r att de ocks\u00e5 kan \u00e5tg\u00e4rdas med ett l\u00e4gligt och grundligt underh\u00e5ll. Vi har dock redan konstaterat att inte m\u00e5nga av dessa underh\u00e5lls p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt vilket kan leda till att dessa sviktar efter ett tag.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Mercedes 450SL v\u00e4rt det?<\/h4>\n\n\n\n

Det beror p\u00e5 hur bilen har underh\u00e5llits under hela sin livstid. L\u00e5t dig inte luras av ett l\u00e5gt ing\u00e5ngspris och tro inte att en 450SL f\u00f6r 12 000 dollar kommer att vara billig att k\u00f6ra p\u00e5 n\u00e5got s\u00e4tt. Det enda s\u00e4ttet f\u00f6r den h\u00e4r bilen att vara vettig \u00e4r att k\u00f6pa en med en v\u00e4ldokumenterad historia och en som har h\u00e5llits i optimalt skick i \u00e5rtionden.<\/p>\n\n\n\n

Om du sj\u00e4lv \u00e4r mekaniker och k\u00e4nner till klassiker kanske du kan k\u00f6pa en 450SL med h\u00f6gre k\u00f6rstr\u00e4cka och gazillion \u00e4gare som inte har n\u00e5gra servicejournaler alls. Men om du \u00e4r en vanlig d\u00f6dlig b\u00f6r du undvika att k\u00f6pa 450SL:an om den inte \u00e4r i gott skick.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r \u00e4r Mercedes 450SL s\u00e5 billig?<\/h3>\n\n\n\n

M\u00e5nga undrar varf\u00f6r 450SL inte kostar lika mycket som vissa andra klassiska bilar fr\u00e5n den h\u00e4r tiden. 450SL ser trots allt bra ut, \u00e4r en cabriolet, \u00e4r ganska p\u00e5litlig och anv\u00e4nder stora och sp\u00e4nnande motorer. Det \u00e4r ovanligt att bilar som dessa inte \u00e4r extremt eftertraktade och v\u00e4rdefulla, men varf\u00f6r \u00e4r 450SL s\u00e5 billig?<\/p>\n\n\n\n

Anledningen \u00e4r att det helt enkelt finns f\u00f6r m\u00e5nga av dessa. Vi har redan n\u00e4mnt att 450SL \u00e4r en av de l\u00e4ngsta singelmodellerna i MB:s historia, vilket inneb\u00e4r att utbudet \u00e4r mycket h\u00f6gre \u00e4n efterfr\u00e5gan p\u00e5 marknaden.<\/p>\n\n\n\n

Vilket Mercedes 450SL-modell\u00e5r \u00e4r b\u00e4st?<\/h4>\n\n\n\n

Enligt de flesta Mercedesentusiaster \u00e4r 1972 \u00e5rs 450SL den b\u00e4sta eftersom den inte har de fula fr\u00e4mre och bakre st\u00f6tf\u00e5ngarna. \u00c5rsmodell 1972 \u00e4r en riktig klassiker n\u00e4r det g\u00e4ller design, men den \u00e4r inte den b\u00e4sta n\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4ldre 450SL-modeller, som 1979 eller 1980 \u00e5rs modeller, \u00e4r mycket b\u00e4ttre n\u00e4r det g\u00e4ller rost som \u00e4r en gammal Mercedes v\u00e4rsta fiende.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Mercedes 450SL tillverkades mellan 1972 och 1989, vilket gjorde den till den n\u00e4st l\u00e4ngsta modellen i Mercedes Benz historia, strax efter Mercedes Benz G-klass. 450SL anv\u00e4nder en 8-cylindrig motor i<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4170,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4169"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4169"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4169\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4171,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4169\/revisions\/4171"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4170"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4169"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4169"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4169"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}