{"id":4166,"date":"2022-04-20T08:34:28","date_gmt":"2022-04-20T08:34:28","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4166"},"modified":"2022-04-20T08:34:32","modified_gmt":"2022-04-20T08:34:32","slug":"basta-aret-for-mercedes-450sl","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/basta-aret-for-mercedes-450sl\/","title":{"rendered":"B\u00e4sta \u00e5ret f\u00f6r Mercedes 450SL"},"content":{"rendered":"\n

Mercedes R107 och Mercedes C107 \u00e4r nu klassiska Mercedes sportbilar som tillverkades mellan 1971 och 1989, vilket gjorde dem till den n\u00e4st l\u00e4ngsta modellserien i Mercedes historia, endast \u00f6vertrumfad av den gamla Mercedes Benz G-klassen.<\/p>\n\n\n\n

En av de mest popul\u00e4ra R107\/C107-modellerna \u00e4r SL450 som anv\u00e4nder en 4,5L V8 som \u00e4r b\u00e5de sp\u00e4nnande och kraftfull. Dessa motorer har mellan 220 och 243 hk och \u00e4r nu riktigt popul\u00e4ra Mercedes-klassiker eftersom de inte kostar s\u00e5 mycket men \u00e4r riktigt h\u00e4ftiga och roliga att k\u00f6ra.<\/p>\n\n\n\n

Den b\u00e4sta Mercedes Benz SL450 \u00e5rsmodellen \u00e4r 1972 \u00e5rs modell tack vare den renaste designen och en relativt barbone-plattform som inneb\u00e4r att tillf\u00f6rlitligheten ocks\u00e5 \u00e4r hyfsad. 450SL fr\u00e5n 1977 \u00e4r ocks\u00e5 en av de b\u00e4sta du kan f\u00e5 eftersom den \u00e4r en n\u00e5got mer uppdaterad version av 1972 \u00e5rs modell men dessutom med en 6,8L V8.<\/p>\n\n\n\n

Slutligen \u00e4r det ocks\u00e5 v\u00e4rt att n\u00e4mna 1979 \u00e5rs 450SL som ocks\u00e5 kommer med den tidigare n\u00e4mnda 4,5L V8:an och 243 hk. Det \u00e4r v\u00e4rt att n\u00e4mna att alla dessa \u00e4r extremt popul\u00e4ra nuf\u00f6rtiden eftersom de erbjuder en grundlig Mercedes veteranbilsupplevelse utan en orimlig prislapp.<\/p>\n\n\n\n

1972 Mercedes 450SL<\/h2>\n\n\n\n

M\u00e5nga \u00e4gare p\u00e5 n\u00e4tet ber\u00f6mmer 1972 450SL f\u00f6r att vara det b\u00e4sta valet i g\u00e4nget eftersom den kommer med en ren yttre design och \u00e4r relativt prisv\u00e4rd. 1972 \u00e5rs 450SL anv\u00e4nder en 4,5L V8 med 225 hk och 279 lb-ft vridmoment. Dessa motorer \u00e4r l\u00e5ngt ifr\u00e5n effektiva men \u00e4r p\u00e5litliga eftersom de \u00e4r ganska enkla i sin konstruktion.<\/p>\n\n\n\n

1972 \u00e5rs 450SL f\u00e5r allt ber\u00f6m f\u00f6r att den har mindre st\u00f6tf\u00e5ngare j\u00e4mf\u00f6rt med m\u00e5nga andra 450SL-generationer. Som s\u00e5dan f\u00f6redrar de flesta hur 1972 \u00e5rs modell ser ut till skillnad fr\u00e5n vissa \u00e4ldre modeller som anv\u00e4nder kraftigare st\u00f6tf\u00e5ngare som n\u00e5got f\u00f6rst\u00f6r bilens yttre utseende.<\/p>\n\n\n\n

1972 \u00e5rs 450SL \u00e4r en 2-d\u00f6rrars roadster cabriolet gjord f\u00f6r cruising i stil och komfort. Den 4,5L V8:an l\u00e5ter fantastiskt, s\u00e4rskilt om den \u00e4r kopplad till ett anst\u00e4ndigt avgassystem. Visst kostar de h\u00e4r bilarna en hel del pengar att underh\u00e5lla, men s\u00e5 \u00e4r ofta fallet med klassiska V8-Mercedesbilar.<\/p>\n\n\n\n

1977 Mercedes 450SL<\/h2>\n\n\n\n

450SL fr\u00e5n 1972 j\u00e4mf\u00f6rs ofta med 1977 \u00e5rs modell som erbjuder en n\u00e5got reviderad upplevelse \u00f6verlag. 1977 \u00e5rs 450SL kommer med kraftigare st\u00f6tf\u00e5ngare fram och bak vilket inte \u00e4r det f\u00f6redragna alternativet f\u00f6r de flesta Mercedes-klassikerentusiaster. 1977 \u00e5rs 450SL erbjuder dock en 6,8 l V8 som \u00e4r en av de st\u00f6rsta motorerna som n\u00e5gonsin erbjudits av en Mercedes.<\/p>\n\n\n\n

Den h\u00e4r motorn ger 250 hk vilket inte \u00e4r s\u00e5 mycket b\u00e4ttre j\u00e4mf\u00f6rt med 1972 \u00e5rs modell, men vridmomentet p\u00e5 360 lb-ft \u00e4r en rej\u00e4l \u00f6kning. 1977 \u00e4r inte den mest popul\u00e4ra modellen av alla, men den kommer med en l\u00e4gre prislapp j\u00e4mf\u00f6rt med 1972 \u00e5rs modell vilket inneb\u00e4r att den kan vara ett b\u00e4ttre alternativ.<\/p>\n\n\n\n

Designm\u00e4ssigt \u00e4r dessa verkligen lika genomg\u00e5ende, men de mest uppenbara skillnaderna \u00e4r st\u00f6tf\u00e5ngarna. P\u00e5 det hela taget \u00e4r 1977 \u00e5rs 450SL-motor den mer sp\u00e4nnande att k\u00f6ra, \u00e4ven om den \u00e4r \u00e4nnu mindre effektiv. Hur som helst \u00e4r det ingen som k\u00f6per en Mercedes sportklassiker fr\u00e5n 1970-talet av effektivitetssk\u00e4l.<\/p>\n\n\n\n

1977 \u00e5rs modell saknar luftkonditionering vilket \u00e4r b\u00e5de bra och d\u00e5ligt. Det goda \u00e4r att dessa kostar mycket pengar att laga om de b\u00f6rjar orsaka problem, och det g\u00f6r de. Den ”d\u00e5liga” nyheten \u00e4r att du m\u00e5ste h\u00e5lla dig kall genom att h\u00e5lla taket nere.<\/p>\n\n\n\n

1979 Mercedes 450SL<\/h2>\n\n\n\n

Om du vill ha den billigaste Mercedes 450SL, \u00e5tminstone n\u00e4r det g\u00e4ller underh\u00e5lls- och driftskostnader, ska du leta efter en modell fr\u00e5n 1979. 1979 \u00e5rs modell kommer med en 4,5L V8 med 180 hk och 220lb-ft vridmoment som lyckas ge b\u00e4ttre effektivitetsresultat j\u00e4mf\u00f6rt med de tv\u00e5 tidigare modellerna.<\/p>\n\n\n\n

1979 \u00e5rs modell ser n\u00e4stan identisk ut med 1977 \u00e5rs modell, vilket inneb\u00e4r att det fr\u00e5n utsidan \u00e4r om\u00f6jligt att se skillnaden. 1979 \u00e5rs 450SL verkar vara den mest p\u00e5litliga av alla eftersom den \u00e4r avst\u00e4md av livsl\u00e4ngdssk\u00e4l.<\/p>\n\n\n\n

Designm\u00e4ssigt kan 1979 \u00e5rs modell \u00e4ven f\u00e5s i en sl\u00e5ende guldf\u00e4rg som endast fanns tillg\u00e4nglig f\u00f6r senare modeller. Den st\u00f6rsta skillnaden mellan dessa modeller \u00e4r motorn, vilket inneb\u00e4r att du b\u00f6r v\u00e4lja beroende p\u00e5 vad du v\u00e4rdes\u00e4tter mest, kraft eller effektivitet.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa en Mercedes 450SL?<\/h4>\n\n\n\n

Mercedes 450SL \u00e4r en klassisk Mercedes vilket inneb\u00e4r att det inte \u00e4r s\u00e5 m\u00e5nga som \u00e4r intresserade av att k\u00f6pa den. Det kr\u00e4vs ganska mycket mer tid och engagemang f\u00f6r att underh\u00e5lla en klassisk bil som denna j\u00e4mf\u00f6rt med moderna Mercedes-modeller. Hur som helst, om du \u00e4r villig att prova p\u00e5 att \u00e4ga en klassisk Mercedes \u00e4r 1970 \u00e5rs 450SL en bra start.<\/p>\n\n\n\n

Alla tre \u00e4r likartade och har sina upp- och nedg\u00e5ngar. V\u00e4rdem\u00e4ssigt tar 1972 \u00e5rs bil kakan eftersom de flesta f\u00f6redrar hur den ser ut j\u00e4mf\u00f6rt med senare 450SL-modeller.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Mercedes 450SL tillf\u00f6rlitlig?<\/h4>\n\n\n\n

Mercedes 450SL \u00e4r konstruerad s\u00e5 enkelt som bilar kan vara, vilket inneb\u00e4r att den borde vara tillf\u00f6rlitlig. Dessa bilar \u00e4r dock nu n\u00e4stan 50 \u00e5r gamla vilket inneb\u00e4r att de inte kan ses som moderna bilar. De beh\u00f6ver konstant \u00f6mhet och omsorg vilket inneb\u00e4r att \u00e4ven om de \u00e4r p\u00e5litliga kommer de att kosta pengar att \u00e4ga.<\/p>\n\n\n\n

Alla motorer \u00e4r likadana n\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet, men det verkar som om de \u00e4ldre 1970-talsmodellerna \u00e4r de mest tillf\u00f6rlitliga enligt vissa Mercedes classic-specialister.<\/p>\n\n\n\n

Hur mycket kostar en Mercedes 450SL?<\/h4>\n\n\n\n

En Mercedes 450SL fr\u00e5n 1970-talet kostar i genomsnitt 15 000 dollar, men priserna varierar beroende p\u00e5 modell\u00e5r, skick, k\u00f6rstr\u00e4cka och specifikationer. Du kan hitta dessa till extremt \u00f6verkomliga priser, vilket inneb\u00e4r att det finns n\u00e5gra stycken som lurar under 10 000 dollar, men det \u00e4r inte dessa som du vill \u00e4ga eftersom de tenderar att kosta mest under \u00e4gandet.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r vid 20 000-25 000 dollar som det g\u00e4ller eftersom dessa 450SL-modeller tenderar att h\u00e5llas i hyfsat skick och inte \u00e4r lika s\u00f6nderslagna som vissa billigare modeller. Du m\u00e5ste vara extra uppm\u00e4rksam p\u00e5 problem som korrosion eftersom det bokstavligen kan d\u00f6da v\u00e4rdet p\u00e5 en Mercedes 450SL.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Mercedes R107 och Mercedes C107 \u00e4r nu klassiska Mercedes sportbilar som tillverkades mellan 1971 och 1989, vilket gjorde dem till den n\u00e4st l\u00e4ngsta modellserien i Mercedes historia, endast \u00f6vertrumfad av<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4167,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4166"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4166"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4166\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4168,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4166\/revisions\/4168"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4167"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4166"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4166"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4166"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}