{"id":4163,"date":"2022-04-20T08:32:56","date_gmt":"2022-04-20T08:32:56","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4163"},"modified":"2022-04-20T08:33:00","modified_gmt":"2022-04-20T08:33:00","slug":"bmw-318d-allt-du-behover-veta","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/bmw-318d-allt-du-behover-veta\/","title":{"rendered":"BMW 318d – Allt du beh\u00f6ver veta"},"content":{"rendered":"\n

Inf\u00f6randet av BMW 3-serien i BMW:s sortiment var en enorm f\u00f6r\u00e4ndring f\u00f6r deras varum\u00e4rke och framg\u00e5ng. BMW 3-serien blev inte bara den ultimata BMW:n, utan den blev ocks\u00e5 varum\u00e4rkets ansikte ut\u00e5t. En av de mest anm\u00e4rkningsv\u00e4rda BMW 3-serien \u00e4r BMW 318d.<\/p>\n\n\n\n

BMW 318d \u00e4r en sedan med plats f\u00f6r fem personer. Den har ocks\u00e5 ett hyfsat lastutrymme med en cool interi\u00f6r och en h\u00e4rlig exteri\u00f6rdesign. Under sin introduktion 2005 var den en av de finaste mellanstora sedans p\u00e5 den tiden. Tack vare sin utm\u00e4rkta tillf\u00f6rlitlighet, s\u00e4kerhet, komfort och prestanda.<\/p>\n\n\n\n

BMW 318d:s historia<\/h2>\n\n\n\n

Sedan introduktionen 1975 har BMW 3-serien blivit den mest s\u00e5lda BMW-serien. Den f\u00f6rkroppsligar BMW:s anda och det \u00e4r d\u00e4rf\u00f6r m\u00e5nga BMW-\u00e4lskare f\u00f6redrar den framf\u00f6r andra serier. BMW 318d introducerades i den femte generationen och den har aldrig gjort n\u00e5gon besviken.<\/p>\n\n\n\n

BMW 318d tillverkades mellan 2005 och 2012. Precis som andra BMW 3-serier hade BMW 31d ocks\u00e5 sin bensinversion; BMW 318i, som var mer p\u00e5litlig. Men till skillnad fr\u00e5n 318i som bara hade tv\u00e5 \u00e4ndringar under den perioden, fick 318d tre \u00e4ndringar innan den lades ned.<\/p>\n\n\n\n

Idag \u00e4r BMW 318d fortfarande en av de mest p\u00e5litliga och eftertraktade begagnade BMW 3-serie-sedanerna p\u00e5 marknaden. Med r\u00e4tt underh\u00e5ll och sk\u00f6tsel \u00e4r BMW 318d fortfarande en bil att r\u00e4kna med.
Funktioner hos BMW 318d<\/p>\n\n\n\n

Utseende<\/h4>\n\n\n\n

Det som g\u00f6r att BMW 3-serie-modellerna sticker ut \u00e4r deras enkla men stilfulla design. BMW 318d \u00e4r inget undantag eftersom den fortfarande ser enast\u00e5ende ut \u00e4ven idag. Exteri\u00f6rdetaljer som vecklinjen l\u00e4ngs med karossen, njurgrillen som \u00e4r placerad mellan tv\u00e5 LED-str\u00e5lkastare och de stora 18-tums legeringsf\u00e4lgarna g\u00f6r att den ser spektakul\u00e4r ut.<\/p>\n\n\n\n

Dessutom \u00e4r interi\u00f6ren v\u00e4lgjord med f\u00f6rstklassiga material och ytbehandlingar. Den har till exempel aluminiumdetaljer, l\u00e4derkl\u00e4dsel, l\u00e4derratt och mycket mer. Den har ocks\u00e5 s\u00e4kerhetsfunktioner som krockkuddar, elektronisk bromsassistans, barns\u00e4kerhetssp\u00e4rrar, whiplashskydd och mycket mer.<\/p>\n\n\n\n

Prestanda<\/h4>\n\n\n\n

BMW 318 presterar bra men inte \u00f6verv\u00e4ldigande. Den finns med tv\u00e5 motoralternativ; ett f\u00f6r modell\u00e5ren 2005-2007 och ett annat f\u00f6r modell\u00e5ren 2007-2012. Den f\u00f6rsta motorn \u00e4r M47D20TU2 med fyrcylindriga motorer. Den levererar maximalt 121 hk och ett vridmoment p\u00e5 210 lb-ft.<\/p>\n\n\n\n

Den andra motorn \u00e4r den raka 4-cylindriga motorn N47D20 som anv\u00e4ndes mellan 2007 och 2012. Den h\u00e4r motorn ger maximalt 141 hk och 240 lb-ft vridmoment. N\u00e4r de h\u00e4r motorerna sl\u00e4pptes var de mycket kraftfulla, men de har \u00f6vertr\u00e4ffats av dagens \u00f6verl\u00e4gsna motorer.<\/p>\n\n\n\n

Komfort och lastutrymme<\/h4>\n\n\n\n

Om du \u00e4r en familj\u00e4r person eller bara vill ha en trevlig bil f\u00f6r daglig k\u00f6rning \u00e4r BMW 318d en perfekt bil f\u00f6r dig. Den h\u00e4r bilen rymmer upp till fem personer och har gott om lastutrymme. Med 480 liter lastutrymme kan du f\u00f6rvara n\u00e4stan allt du beh\u00f6ver f\u00f6r en picknick.<\/p>\n\n\n\n

Br\u00e4nsleeffektivitet<\/h3>\n\n\n\n

\u00c4ven om BMW 318d \u00e4r en gammal modell \u00e4r den fortfarande br\u00e4nslesn\u00e5l \u00e4ven enligt dagens standard. 318d har en effektivitet p\u00e5 mellan 55,4 mpg och 58,9 mpg n\u00e4r den \u00e4r utrustad med en manuell v\u00e4xell\u00e5da. Tv\u00e4rtom har den mellan 52,3 mpg och 55,4 mpg n\u00e4r den \u00e4r utrustad med en automatisk v\u00e4xell\u00e5da.<\/p>\n\n\n\n

Pris<\/h4>\n\n\n\n

Prisintervallet f\u00f6r BMW 318d ligger mellan 21 000 och 40 000 dollar. Detta \u00e4r rimligt med tanke p\u00e5 att bilen \u00e4r mycket p\u00e5litlig, bekv\u00e4m, rymlig och med avancerade funktioner. Trots detta \u00e4r det viktigt att g\u00f6ra due diligence innan man k\u00f6per den h\u00e4r bilen av en privatperson. Dessutom b\u00f6r du kontrollera de kilometer som klockats, om du inte vill tillbringa mer tid i garaget.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r BMW 318d tillf\u00f6rlitlig?<\/h4>\n\n\n\n

Ja, BMW 318d \u00e4r en mycket p\u00e5litlig bil, men dess kostnader f\u00f6r reparation och underh\u00e5ll g\u00f6r att den betraktas som mindre p\u00e5litlig. Dessutom \u00e4r kostnaden f\u00f6r att skaffa BMW-delar mycket h\u00f6gre \u00e4n de flesta konkurrenterna, vilket g\u00f6r den h\u00e4r bilen mindre tillf\u00f6rlitlig, totalt sett.<\/p>\n\n\n\n

Vad \u00e4r h\u00f6g k\u00f6rstr\u00e4cka f\u00f6r BMW 318d?<\/h4>\n\n\n\n

BMW 318d \u00e4r en bil fr\u00e5n 3-serien. Det inneb\u00e4r att den kan l\u00e4gga upp m\u00e5nga mil om den underh\u00e5lls ordentligt. Vissa \u00e4gare har sagt att de klockar \u00f6ver 300 000 miles. Men n\u00e4r BMW 318d n\u00e5r 150 000 mil anses det \u00e4nd\u00e5 vara h\u00f6g k\u00f6rstr\u00e4cka och bilen b\u00f6rjar utveckla allvarliga och kostsamma problem.<\/p>\n\n\n\n

Vilka \u00e4r de vanligaste problemen med BMW 318d?<\/h4>\n\n\n\n

BMW 318d \u00e4r en lyxig och h\u00f6gpresterande sedan med enast\u00e5ende kabin- och lastutrymme. Den h\u00e4r bilen har dock flera problem som du m\u00e5ste ta itu med n\u00e4r den \u00e5ldras. N\u00e5gra av de vanligaste problemen \u00e4r fel p\u00e5 styrkedjan, kylmedelsl\u00e4ckage, elektriska problem, felaktig turboladdare, EGR-problem och mycket mer.<\/p>\n\n\n\n

Dessutom \u00e4r det ocks\u00e5 viktigt att veta att ju \u00e4ldre bilen blir, desto fler problem dyker upp och desto h\u00f6gre blir underh\u00e5llskostnaderna.<\/p>\n\n\n\n

Hur kan jag f\u00f6rl\u00e4nga livsl\u00e4ngden p\u00e5 BMW 318d?<\/h4>\n\n\n\n

Det b\u00e4sta s\u00e4ttet att f\u00f6rl\u00e4nga livsl\u00e4ngden p\u00e5 din BMW \u00e4r att f\u00f6lja tillverkarens rekommenderade schemalagda serviceunderh\u00e5ll. F\u00f6r det andra b\u00f6r du ut\u00f6va korrekta k\u00f6rvanor. F\u00f6r det tredje, h\u00e5ll ett \u00f6ga p\u00e5 instrumentpanelen och lyssna p\u00e5 din motor. Dessutom ska du fylla p\u00e5 v\u00e4tskorna vid behov och g\u00e5 p\u00e5 en kontroll om du misst\u00e4nker n\u00e5got.<\/p>\n\n\n\n

Hur snabb \u00e4r BMW 318d?<\/h4>\n\n\n\n

BMW 318d \u00e4r inte en av de snabbaste bilarna i sin klass. BMW 318d fr\u00e5n 2012 har till exempel en 2,0-liters 16v inline4-dieselmotor som levererar maximalt 141 hk. Dessutom kan den accelerera fr\u00e5n 0 till 60 p\u00e5 9,0 sekunder, vilket \u00e4r bra men inte imponerande. Den har ocks\u00e5 en topphastighet p\u00e5 132 mph.<\/p>\n\n\n\n

Sammanfattning<\/h2>\n\n\n\n

BMW 31d \u00e4r en dr\u00f6mbil f\u00f6r m\u00e5nga. F\u00f6rutom att den har en bekv\u00e4m och lyxig interi\u00f6r kan den h\u00e4r sedanen skryta med h\u00f6gklassig teknik, f\u00f6rstklassiga s\u00e4kerhetsfunktioner och enast\u00e5ende k\u00f6regenskaper. \u00c4nd\u00e5 har den ocks\u00e5 flera problem som anv\u00e4ndarna m\u00e5ste ta itu med som problem med styrkedjan, kylv\u00e4tska som l\u00e4cker, motorproblem och s\u00e5 vidare.<\/p>\n\n\n\n

Trots att den har flera problem kan r\u00e4tt sk\u00f6tsel och underh\u00e5ll h\u00e5lla bilen i schack och fungera smidigt. Du b\u00f6r dock vara beredd att spendera pengar eftersom det inte \u00e4r billigt att underh\u00e5lla en BMW.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Inf\u00f6randet av BMW 3-serien i BMW:s sortiment var en enorm f\u00f6r\u00e4ndring f\u00f6r deras varum\u00e4rke och framg\u00e5ng. BMW 3-serien blev inte bara den ultimata BMW:n, utan den blev ocks\u00e5 varum\u00e4rkets ansikte<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4164,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4163"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4163"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4163\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4165,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4163\/revisions\/4165"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4164"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4163"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4163"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4163"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}