{"id":4160,"date":"2022-04-20T08:31:49","date_gmt":"2022-04-20T08:31:49","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4160"},"modified":"2022-04-20T08:31:53","modified_gmt":"2022-04-20T08:31:53","slug":"vanliga-problem-med-bmw-318d","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-bmw-318d\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med BMW 318d"},"content":{"rendered":"\n

Lyxbilar som BMW 318d erbjuder inte bara lyx och enast\u00e5ende prestanda, utan de kr\u00e4ver ocks\u00e5 respekt fr\u00e5n andra bil\u00e4gare. Dessa bilar kan dock bli en huvudv\u00e4rk n\u00e4r de g\u00e5r s\u00f6nder p\u00e5 grund av deras h\u00f6ga kostnader f\u00f6r reparation och underh\u00e5ll. Men vad \u00e4r n\u00e5gra av de vanligaste problemen med BMW 318d?<\/p>\n\n\n\n

BMW 318d \u00e4r en snygg och h\u00e4rlig sedan som l\u00e4mpar sig b\u00e4st f\u00f6r en familj. Den h\u00e4r bilen \u00e4r rymlig, bekv\u00e4m, p\u00e5litlig, s\u00e4ker och har tillr\u00e4ckligt med lastutrymme f\u00f6r att f\u00f6rvara bagage. Men innan du investerar i den h\u00e4r bilen \u00e4r det viktigt att k\u00e4nna till n\u00e5gra av de problem som v\u00e4ntar dig.<\/p>\n\n\n\n

Vanliga problem som anv\u00e4ndare av BMW 318d kommer att st\u00f6ta p\u00e5 \u00e4r fel p\u00e5 styrkedjan, defekt turboladdare, kylv\u00e4tska som l\u00e4cker, besv\u00e4rliga d\u00f6rrhandtag, motorstopp, \u00f6verhettning av motorn, EGR-problem och mycket mer. Den goda nyheten \u00e4r att de flesta av dessa problem kan \u00e5tg\u00e4rdas av en certifierad BMW-tekniker eller fr\u00e5n ett BMW-servicecenter.<\/p>\n\n\n\n

Vilka \u00e4r de vanligaste problemen med BMW 31d?<\/h2>\n\n\n\n

Fel p\u00e5 styrkedjan<\/h3>\n\n\n\n

Det h\u00e4r problemet \u00e4r vanligt i alla BMW 3-serier tillverkade mellan 2007 och 2011. Bilens d\u00e5liga utformning gjorde att styrkedjan f\u00f6ll ur justering eller kn\u00e4cktes helt. Som ett resultat orsakade det allvarliga skador p\u00e5 motorn. S\u00e5 om du planerar att k\u00f6pa en begagnad bil med detta problem, se till att det har sorterats ut innan du betalar.<\/p>\n\n\n\n

Elektriska problem<\/h4>\n\n\n\n

Elektriska problem \u00e4r vanliga p\u00e5 alla BMW-modeller. F\u00f6r BMW 318d-modellen var det elektriska problemet kopplat till slot-in-key f\u00f6r t\u00e4ndning. Eftersom slot-in-nyckeln f\u00f6r t\u00e4ndningen var n\u00e5got felaktig, kr\u00e4vdes det att anv\u00e4ndarna anv\u00e4nde ett trick f\u00f6r att starta bilen. Efter att ha startat bilen var anv\u00e4ndaren tvungen att trycka p\u00e5 nyckeln f\u00f6r att sl\u00e4ppa den, i st\u00e4llet f\u00f6r att tvinga ut den.<\/p>\n\n\n\n

Besv\u00e4rliga d\u00f6rrhandtag<\/h3>\n\n\n\n

Felaktiga d\u00f6rrhandtag \u00e4r ett vanligt problem p\u00e5 BMW. M\u00e5nga BMW-anv\u00e4ndare, inklusive BMW 318d-anv\u00e4ndare, har ibland klagat p\u00e5 att deras d\u00f6rrhandtag fungerar okej men att de inte kan \u00f6ppna d\u00f6rren. Detta beror normalt p\u00e5 ett felaktigt l\u00e5s och sp\u00e4rr eller ett felaktigt d\u00f6rrst\u00e4lldon inuti d\u00f6rren. Byt ut dem f\u00f6r att f\u00e5 en smidig funktion.<\/p>\n\n\n\n

Felaktig turboladdare<\/h3>\n\n\n\n

Ett annat vanligt problem i alla BMW 3-serier \u00e4r en defekt turboladdare. Det h\u00e4r problemet uppst\u00e5r normalt p\u00e5 grund av oljef\u00f6rorening, oljesv\u00e4lt eller skador orsakade av fr\u00e4mmande f\u00f6rem\u00e5l. En defekt turboladdare indikeras vanligtvis av gr\u00e5 r\u00f6k fr\u00e5n avgaserna. Du m\u00e5ste anv\u00e4nda ren olja eller byta ut turboladdaren om den har skadats.<\/p>\n\n\n\n

Kylmedelsl\u00e4ckage<\/h4>\n\n\n\n

Detta \u00e4r ett annat vanligt problem i de flesta BMW:er. Problemet uppst\u00e5r n\u00e4r plastbeh\u00e5llaren i BMW:n b\u00f6rjar slitas ut och l\u00e4cker kylv\u00e4tska. Efter att ha anv\u00e4nt bilen i flera \u00e5r och k\u00f6rt flera mil kan plastbeh\u00e5llaren spricka eller skadas och l\u00e4cka kylv\u00e4tskan. Byt ut den mot en ny reservoar.<\/p>\n\n\n\n

Motorn stannar<\/h3>\n\n\n\n

BMW 318d stannar vanligtvis p\u00e5 grund av problem med br\u00e4nslepumpen. Tecken p\u00e5 att din bil stannar \u00e4r bland annat att en varningslampa kommer p\u00e5 instrumentbr\u00e4dan och att ett felmeddelande visas. Se till att byta ut den felaktiga br\u00e4nslepumpen och dess delar.<\/p>\n\n\n\n

EGR-problem<\/h4>\n\n\n\n

Efter att ha k\u00f6rt din bil i flera kilometer kan avgas\u00e5terf\u00f6ringen bli igensatt, klibbig eller ha en felaktig temperatursensor. Om du inte kan reng\u00f6ra EGR:n, byt bara ut den f\u00f6r att undvika att problemet eskalerar.<\/p>\n\n\n\n

Felaktig vevaxelsensor<\/h3>\n\n\n\n

Om du m\u00e4rker att din bil inte har kraft eller inte kan accelerera har din bil en felaktig vevaxelsensor eller en d\u00e5lig kamaxelsensor. Ta bilen till en tekniker och ta reda p\u00e5 vilken sensor som \u00e4r d\u00e5lig. N\u00e4r du har identifierat den felaktiga sensorn ska du byta ut den.<\/p>\n\n\n\n

\u00d6verhettning av motorn<\/h4>\n\n\n\n

BMW 3-serie tenderar att ha motorproblem. Ett av de vanligaste motorproblemen \u00e4r \u00f6verhettning av motorn. N\u00e5gra av de fr\u00e4msta orsakerna till att motorn \u00f6verhettas \u00e4r p\u00e5 grund av en defekt br\u00e4nslepump, l\u00e4ckande kylv\u00e4tska, kylarproblem eller termostatfel.<\/p>\n\n\n\n

Skrammel fr\u00e5n bilens bakre del<\/h4>\n\n\n\n

Sist men inte minst kan du ocks\u00e5 h\u00f6ra ett skrammel fr\u00e5n bilens bakre del. Det h\u00e4r ljudet h\u00f6rs vanligtvis n\u00e4r du bromsar. Det \u00e4r ett tecken p\u00e5 att bromsbel\u00e4ggen och bromsskivorna \u00e4r slitna.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r BMW 318d v\u00e4rd att k\u00f6pa?<\/h4>\n\n\n\n

Sj\u00e4lvklart, ja. BMW 318d \u00e4r en av de mest p\u00e5litliga BMW-sedanerna p\u00e5 marknaden. Dessutom \u00e4r bilen rymlig med stort lastutrymme och exceptionell hantering. Dessutom \u00e4r den br\u00e4nslesn\u00e5l, vilket inneb\u00e4r mindre utgifter f\u00f6r br\u00e4nsle. Den \u00e4r dock inte idealisk f\u00f6r en person som vill ha en p\u00e5litlig och \u00f6verd\u00e5dig interi\u00f6r, eftersom den \u00e4r ganska bristf\u00e4llig.<\/p>\n\n\n\n

Efter hur m\u00e5nga mil b\u00f6rjar BMW 318d f\u00e5 problem?<\/h4>\n\n\n\n

I de flesta fall kan mindre mekaniska problem visa sig redan vid 20 000 mil. Trots detta b\u00f6rjar allvarliga reparationer och underh\u00e5ll efter att bilen har k\u00f6rt \u00f6ver 100 000 mil. Det \u00e4r d\u00e4rf\u00f6r de flesta bilgarantier erbjuds upp till 80 000 mil.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r det dyrt att underh\u00e5lla BMW 318d?<\/h4>\n\n\n\n

Ja, det \u00e4r dyrt att underh\u00e5lla BMW 318d. Medan de flesta bilar kr\u00e4ver cirka 750 dollar f\u00f6r att underh\u00e5lla dem p\u00e5 \u00e5rsbasis kan du beh\u00f6va spendera \u00f6ver 1 500 dollar f\u00f6r att underh\u00e5lla din BNW 318d sedan. Om bilen \u00e4r i god status kan det dock sjunka ner till cirka 900 dollar, vilket fortfarande \u00e4r l\u00e5ngt \u00f6ver genomsnittet.<\/p>\n\n\n\n

Hur l\u00e4nge h\u00e5ller BMW:s v\u00e4xell\u00e5da?<\/h4>\n\n\n\n

Det beror p\u00e5 hur bil\u00e4garen har tagit hand om sin BMW. Om ingen ordentlig sk\u00f6tsel utf\u00f6rs kan en BMW-transmission h\u00e5lla i mindre \u00e4n 100 000 mil. Den perioden tredubblas dock till 300 000 mil om \u00e4garen tar v\u00e4l hand om sin BMW. Dessutom b\u00f6r man byta automatisk och manuell v\u00e4xell\u00e5dsv\u00e4tska var 30 000:e mil.<\/p>\n\n\n\n

Hur mycket kostar det att byta ut en BMW-v\u00e4xell\u00e5da?<\/h4>\n\n\n\n

Transmissioner \u00e4r n\u00e5gra av de dyraste delarna att byta ut p\u00e5 en bil. D\u00e4rf\u00f6r \u00e4r det viktigt att underh\u00e5lla bilen ordentligt s\u00e5 att du inte beh\u00f6ver genomg\u00e5 s\u00e5 kostsamma reparationer. Att byta ut en v\u00e4xell\u00e5da p\u00e5 en BMW kostar n\u00e5gonstans mellan 1 800 och 5 000 dollar, vilket \u00e4r ganska dyrt.<\/p>\n\n\n\n

Slutsats<\/h2>\n\n\n\n

Om du best\u00e4mmer dig f\u00f6r att investera i BMW 318d sedan, f\u00f6rv\u00e4nta dig att st\u00f6ta p\u00e5 de flesta av ovanst\u00e5ende vanliga problem. Observera att vissa problem endast \u00e4r vanliga f\u00f6r specifika \u00e5rsmodeller. De flesta av dessa problem f\u00f6rekommer dock i alla BMW 318d-modell\u00e5r.<\/p>\n\n\n\n

Allt \u00e4r dock inte f\u00f6rlorat eftersom du fortfarande kan undvika de flesta av dessa problem genom att se till att f\u00f6lja bruksanvisningen och den schemalagda underh\u00e5llsservicen. Om du dessutom ut\u00f6var korrekta k\u00f6rvanor kommer du att f\u00f6rl\u00e4nga din BMW och \u00e5dra dig mindre kostsamma reparationer och underh\u00e5ll.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Lyxbilar som BMW 318d erbjuder inte bara lyx och enast\u00e5ende prestanda, utan de kr\u00e4ver ocks\u00e5 respekt fr\u00e5n andra bil\u00e4gare. Dessa bilar kan dock bli en huvudv\u00e4rk n\u00e4r de g\u00e5r s\u00f6nder<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4161,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4160"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4160"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4160\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4162,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4160\/revisions\/4162"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4161"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4160"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4160"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4160"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}