{"id":4157,"date":"2022-04-18T11:06:23","date_gmt":"2022-04-18T11:06:23","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4157"},"modified":"2022-04-18T11:06:26","modified_gmt":"2022-04-18T11:06:26","slug":"ar-volkswagen-id-4-en-bra-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-volkswagen-id-4-en-bra-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r Volkswagen ID.4 en bra bil?"},"content":{"rendered":"\n

VW ID.4 \u00e4r VW:s f\u00f6rsta elbil fr\u00e5n Volkswagens egen ID-serie av fordon. F\u00f6r n\u00e4rvarande har Volkswagen 5 olika ID-modeller i olika stadier av utveckling s\u00e5som ID.3, ID.4, ID.5, ID.6 och den b\u00e4sta av dem alla, ID. BUZZ.<\/p>\n\n\n\n

ID.4 \u00e4r den mest popul\u00e4ra av dem, men den \u00e4r t\u00e4tt f\u00f6ljd av ID.3. Alla VW ID-bilar kommer att ha samma drivlina, vilket inneb\u00e4r att de \u00e4r mer eller mindre identiska under skalet. Effektuttagen varierar fr\u00e5n 150 hk hela v\u00e4gen upp till 300 hk f\u00f6r de mest kraftfulla modellerna.<\/p>\n\n\n\n

Designm\u00e4ssigt anv\u00e4nder ID.4 ett futuristiskt formspr\u00e5k som hoppas \u00f6verbrygga klyftan mellan VW:s konceptbilar och de v\u00e4letablerade VW-modellerna som VW Golf. Interi\u00f6ren i ID.4 \u00e4r fullmatad med alla m\u00f6jliga funktioner och prylar som f\u00e5r bilen att k\u00e4nnas futuristisk och speciell.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet \u00e4r ID.4 hyfsat tillf\u00f6rlitlig, men den lider \u00e4nd\u00e5 av problem som r\u00f6r elsystemet, bromsarna, fj\u00e4dringen, vissa problem med byggkvaliteten samt problem med trim och utrustning. V\u00e4rdem\u00e4ssigt \u00e4r ID.4 dyr, men det \u00e4r alla elbilar i sitt segment ocks\u00e5. ID.4 \u00e4r ocks\u00e5 praktisk och b\u00f6r l\u00e4tt kunna uppfylla din familjs behov.<\/p>\n\n\n\n

VW ID.4 – Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

VW ID.4 kommer med 2 olika batteristorlekar, ett 52kWh-batteri och ett 77kWh-batteri. ID.4 med ett 52kWh-batteri har antingen 149 hk eller 170 hk. Modellerna med 77kWh-batteri har 204 hk eller 299 hk. Modellen med 52 kWh 149 hk kan k\u00f6ra h\u00f6gst 214 miles p\u00e5 en full laddning.<\/p>\n\n\n\n

ID.4-modellen med 52 kWh och 170 hk kan ocks\u00e5 k\u00f6ra h\u00f6gst 214 miles. ID.4 med 77 kWh-batteri och 204 hk kan ge maximalt 323 miles p\u00e5 en full laddning, medan den mest kraftfulla modellen med 77 kWh 299 hk kan ge 300 miles.<\/p>\n\n\n\n

Alla ID.4-modeller har en FWD-drivlina och det finns inga aktuella AWD-modeller. VW Kommer troligen att erbjuda en modell med h\u00f6gre prestanda s\u00e5 sm\u00e5ningom f\u00f6r att fullt ut kunna konkurrera med Tesla Model Y Performance. Hur som helst kommer alla dessa ocks\u00e5 med regenbromsning som \u00e4r utformad f\u00f6r att \u00e5tervinna f\u00f6rlorad energi vid inbromsning.<\/p>\n\n\n\n

ID.4 kan snabbladdas p\u00e5 cirka 30-60 minuter beroende p\u00e5 modell. L\u00e5ngsam laddning kommer sannolikt att ta 7-9 timmar respektive.<\/p>\n\n\n\n

VW ID.4 – Design och chassi<\/h2>\n\n\n\n

VW ID.4 ser ut i linje med alla andra VW ID. modeller, men ID.4 verkar vara den b\u00e4st proportionerade. Karossilhuetten \u00e4r str\u00f6mlinjeformad och aerodynamisk, vilket mer eller mindre \u00e4r fallet med alla EV:s nuf\u00f6rtiden.<\/p>\n\n\n\n

Interi\u00f6ren \u00e4r futuristisk och minimalistisk, vilket inneb\u00e4r att det knappt finns n\u00e5gra knappar. Detta utg\u00f6r n\u00e5got av ett problem eftersom m\u00e5nga system m\u00e5ste styras via pekpaneler vilket \u00e4r lite kr\u00e5ngligt att anv\u00e4nda under k\u00f6rning.<\/p>\n\n\n\n

Fj\u00e4dringen och chassiinst\u00e4llningen i ID.4 \u00e4r enbart inriktad p\u00e5 komfort och maximering av r\u00e4ckvidden. Som s\u00e5dan \u00e4r ID.4 ganska platt i kurvorna eftersom batterierna sitter s\u00e5 l\u00e5gt nere.<\/p>\n\n\n\n

VW ID.4 – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

VW ID.4 \u00e4r en relativt p\u00e5litlig bil av tv\u00e5 sk\u00e4l. Det f\u00f6rsta sk\u00e4let \u00e4r att det \u00e4r en elbil och elbilar tenderar att vara mer tillf\u00f6rlitliga \u00e4n bilar med f\u00f6rbr\u00e4nningsmotorer eftersom de \u00e4r enklare till sin konstruktion. Oavsett vilket s\u00e5 beror de vanligaste problemen med ID.4 p\u00e5 bromsarna, elsystemen, trim och utrustning samt byggkvaliteten i vissa omr\u00e5den.<\/p>\n\n\n\n

Fj\u00e4dringen \u00e4r ocks\u00e5 tvivelaktig i vissa fall, men det \u00e4r inte n\u00e5got som \u00e4r lika utbrett som alla andra problem som listas h\u00e4r. P\u00e5 det hela taget \u00e4r ID.4:s l\u00e5ngsiktiga tillf\u00f6rlitlighet fortfarande ett mysterium eftersom de flesta av dessa bilar fortfarande \u00e4r alldeles f\u00f6r nya.<\/p>\n\n\n\n

VW ID.4 – V\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

VW ID.4 kan f\u00e5s f\u00f6r mellan 35 000 och 45 000 dollar vilket g\u00f6r den dyr, men konkurrenskraftig i EV-segmentet. Begagnade modeller har bara b\u00f6rjat bli tillg\u00e4ngliga s\u00e5 v\u00e4rdet \u00e4r \u00f6verallt. Praktiskt sett \u00e4r ID.4 extremt rymlig f\u00f6r bakre passagerare, vilket g\u00f6r den \u00e4nnu mer eftertraktad.<\/p>\n\n\n\n

Lastutrymmet \u00e4r inget att skryta om men \u00e4r riktigt bra. ID.4 \u00e4r perfekt f\u00f6r familjeanv\u00e4ndning eftersom den \u00e4r s\u00e4ker, rymlig, tyst och rimligt praktisk.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r VW ID.4 v\u00e4rd det?<\/h4>\n\n\n\n

VW ID.4 \u00e4r ett \u00f6verv\u00e4gande v\u00e4rt f\u00f6r alla som vill hoppa in i en halvpremium EV. ID.4 \u00e4r ett konkurrenskraftigt och \u00f6nskv\u00e4rt alternativ till n\u00e5got som en Tesla Model Y. Audi Q4 \u00e4r ganska lik ID.4, men Q4 \u00e4r lite dyrare och lyxigare.<\/p>\n\n\n\n

Om du vill ha en elbil och \u00e4r villig att g\u00f6ra alla de kompromisser som f\u00f6ljer med den \u00e4r ID.4 ett hyggligt alternativ. Med tanke p\u00e5 att EV-segmentet st\u00e4ndigt \u00f6kar finns det en hel del logik i att helt enkelt v\u00e4nta lite f\u00f6r att se hur ID.4 klarar sig mot alla kommande EV:er i \u00e5r.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r VW ID.4 s\u00e4ker?<\/h4>\n\n\n\n

Precis som alla seri\u00f6sa moderna elbilar \u00e4r ID.4 ocks\u00e5 en femstj\u00e4rnig bil \u00f6ver hela linjen. Det inneb\u00e4r att ID.4 har alla n\u00f6dv\u00e4ndiga s\u00e4kerhetsfunktioner som assistent f\u00f6r d\u00f6da vinklar, backkameror, n\u00e4rhetssensorer, lane keep assist, cross-traffic alert, kollisionsundvikande och adaptiv farth\u00e5llare.<\/p>\n\n\n\n

Men som det \u00e4r fallet med alla tyska bilar finns dessa endast tillg\u00e4ngliga som en del av dyra tillvalspaket. Oavsett om du f\u00e5r dem eller inte finns ID.4s passiva s\u00e4kerhetssystem alla d\u00e4r oavsett trimniv\u00e5 och tillvalslista.<\/p>\n\n\n\n

Har VW ID.4 ett bagageutrymme?<\/h4>\n\n\n\n

VW ID.4 \u00e4r byggd p\u00e5 ett frist\u00e5ende EV-chassi vilket inneb\u00e4r att den borde ha ett bagageutrymme framtill, men tyv\u00e4rr \u00e4r det inte fallet. VW ID.4 har ingen bagageutrymme och det \u00e4r d\u00e4rf\u00f6r den inte kan konkurrera med Tesla Model Y.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4nd\u00e5 kan det bakre lastutrymmet i ID.4 rymma s\u00e5 mycket som 30 kubikmeter bakom baks\u00e4tena och maximalt 64 kubikmeter med baks\u00e4tena nedf\u00e4llda.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

VW ID.4 \u00e4r VW:s f\u00f6rsta elbil fr\u00e5n Volkswagens egen ID-serie av fordon. F\u00f6r n\u00e4rvarande har Volkswagen 5 olika ID-modeller i olika stadier av utveckling s\u00e5som ID.3, ID.4, ID.5, ID.6 och<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4158,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[18],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4157"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4157"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4157\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4159,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4157\/revisions\/4159"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4158"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4157"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4157"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4157"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}