{"id":4151,"date":"2022-04-18T11:03:53","date_gmt":"2022-04-18T11:03:53","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4151"},"modified":"2022-04-18T11:03:57","modified_gmt":"2022-04-18T11:03:57","slug":"ar-volkswagen-golf-en-bra-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-volkswagen-golf-en-bra-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r Volkswagen Golf en bra bil?"},"content":{"rendered":"\n

Volkswagen Golf \u00e4r en av de mest k\u00e4nda bilarna som n\u00e5gonsin har tillverkats. Sedan 1970-talet har VW kontinuerligt lyckats uppgradera Golf s\u00e5 att den har blivit den viktigaste bilen i VW:s sortiment. Nu, mer \u00e4n 50 \u00e5r senare, har VW lyckats s\u00e4lja mer \u00e4n 35 miljoner Golf-modeller \u00f6ver hela v\u00e4rlden.<\/p>\n\n\n\n

VW Golf-familjetr\u00e4det \u00e4r fullt av fantastiska Golf-modeller som GTI, Golf R, R32 Golf, GTD Golf och s\u00e5 vidare. Det \u00e4r ganska om\u00f6jligt att s\u00e4ga att Golf inte \u00e4r en bra bil eftersom den \u00e4r s\u00e5 v\u00e4lk\u00e4nd och framg\u00e5ngsrik att det \u00e4r l\u00e4tt att besvara denna fr\u00e5ga med ren statistik.<\/p>\n\n\n\n

Designm\u00e4ssigt ser Golf ut som en ganska stor hatchback som inte \u00e4r s\u00e4rskilt speciell. Inredningen \u00e4r snygg i alla Golfmodeller, s\u00e4rskilt i de senaste generationerna. Golf \u00e4r ocks\u00e5 en relativt p\u00e5litlig bil som helhet, men bara om du underh\u00e5ller den tillr\u00e4ckligt.<\/p>\n\n\n\n

En VW Golf g\u00e5r att f\u00e5 i n\u00e4stan alla prisklasser samtidigt som VW Golfs praktiska egenskaper \u00e4r bara lite b\u00e4ttre \u00e4n de flesta av dess konkurrenter. Golf erbjuder m\u00e5nga sittplatser, mycket lastutrymme, bra sikt runtomkring och en ergonomisk kup\u00e9 som ocks\u00e5 \u00e4r fylld med m\u00e5nga fack och f\u00f6rvaringsutrymmen.<\/p>\n\n\n\n

VW Golf – Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

VW Golfs sortiment best\u00e5r fr\u00e4mst av 4-cylindriga 2,0L-motorer vilket inneb\u00e4r att du kan f\u00e5 en 1,2L, en 1,4L, en 1,6L, en 1,8L eller en 2,0L 4-cylindrig motor i de senaste VW Golf-generationerna. Den 4-cylindriga 2.0L-motorn \u00e4r den mest popul\u00e4ra motorn av alla medan 1.6TDI- och 2.0L TDI-motorerna \u00e4r de mest popul\u00e4ra dieselvarianterna.<\/p>\n\n\n\n

Den 4-cylindriga 2,0L Golf-motorn \u00e4r GTI\/Golf R-modellen, vilket inneb\u00e4r att den kan erbjuda cirka 320 hk. Golf har alltid varit en FWD-bil, men vissa modeller har VW:s egenutvecklade 4MOTION AWD-teknik, till exempel Golf R. Golfens standardv\u00e4xell\u00e5da \u00e4r en manuell v\u00e4xell\u00e5da, men du kan uppgradera till en 7-v\u00e4xlad DSG-l\u00e5da i de nyare modellerna.<\/p>\n\n\n\n

Alla VW Golf-motorer \u00e4r utformade f\u00f6r att vara mjuka, kraftfulla och framf\u00f6r allt effektiva. Den senaste VW Golf finns \u00e4ven med en hybriddrift som kombinerar den fyrcylindriga 1,4L-motorn med en elmotor f\u00f6r en kombinerad effekt p\u00e5 205 hk.<\/p>\n\n\n\n

VW Golf – Design och chassi<\/h2>\n\n\n\n

VW Golf anv\u00e4nder sig av ett ganska igenk\u00e4nnbart formspr\u00e5k vilket inneb\u00e4r att det \u00e4r ganska sv\u00e5rt att f\u00f6rv\u00e4xla Golf med n\u00e5gon annan bil. Mk7.5 verkar vara den snyggaste VW Golf hittills, men m\u00e5nga anser ocks\u00e5 att Mk8 \u00e4r den snyggaste Golf n\u00e5gonsin. Inredningsm\u00e4ssigt verkar Mk7.5 ha det material av h\u00f6gsta kvalitet medan Mk8 \u00e4r den mest tekniskt kunniga.<\/p>\n\n\n\n

Fj\u00e4dringen och chassiavst\u00e4mningen i en Golf \u00e4r omissk\u00e4nnligt skr\u00e4ddarsydd f\u00f6r komfort och anv\u00e4ndarv\u00e4nlighet. VW Golf \u00e4r ingen sportbil, men Golf GTI och Golf R \u00e4r det. Det betyder att du b\u00f6r \u00f6verv\u00e4ga GTI och R om du \u00e4r intresserad av en bil som \u00e4r b\u00e5de bekv\u00e4m, l\u00e4tt att k\u00f6ra och relativt dynamisk i kurvorna.<\/p>\n\n\n\n

VW Golf – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

VW Golf \u00e4r en stabilt p\u00e5litlig bil, men bara om du underh\u00e5ller den ordentligt. Det finns m\u00e5nga av dessa runt om i v\u00e4rlden som lever sitt b\u00e4sta liv med extremt m\u00e5nga mil p\u00e5 klockan. D\u00e4rf\u00f6r anser m\u00e5nga att VW Golf \u00e4r of\u00f6rst\u00f6rbar, vilket inneb\u00e4r att den kommer att h\u00e5lla f\u00f6r evigt om du tar hand om den p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt.<\/p>\n\n\n\n

Hur som helst \u00e4r de vanligaste VW Golf-problemen f\u00f6rknippade med timing chain-systemet, alla sorters l\u00e4ckor, upph\u00e4ngningsfr\u00e5gor, utrustning och trimningsproblem samt problem med mass airflow-sensorn.<\/p>\n\n\n\n

VW Golf – v\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

Du kan f\u00e5 en begagnad VW Golf i n\u00e4stan alla prisklasser medan n\u00e5gonstans runt 15 000 dollar f\u00e5r du ett relativt hyggligt exemplar. Golf h\u00e5ller sitt v\u00e4rde relativt bra, s\u00e4rskilt i j\u00e4mf\u00f6relse med m\u00e5nga andra bilar i sitt segment. GTI och Golf R h\u00e5ller sitt v\u00e4rde b\u00e4st, s\u00e4rskilt de mer begr\u00e4nsade modellerna.<\/p>\n\n\n\n

VW Golf \u00e4r ocks\u00e5 en riktigt praktisk bil och det \u00e4r d\u00e4rf\u00f6r s\u00e5 m\u00e5nga \u00e4r intresserade av att k\u00f6pa den. VW Golf erbjuder mer utrymme \u00e4n n\u00e5gon annan tysk 4-d\u00f6rrars hatchback i premiumklass. Sikten \u00e4r ocks\u00e5 fantastisk och det \u00e4r \u00e4ven de inv\u00e4ndiga utrymmena. VW Golf \u00e4r ocks\u00e5 en utm\u00e4rkt familjebil.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Vilken \u00e4r den b\u00e4sta generationen av VW Golf?<\/h4>\n\n\n\n

VW Golf 7.5, eller Golf 7 efter faceliftet, \u00e4r sannolikt den b\u00e4sta VW Golfgenerationen som finns. Detta beror p\u00e5 att 7.5 ser mycket b\u00e4ttre ut \u00e4n Golf 7 samtidigt som den \u00e4r en produkt av h\u00f6gre kvalitet j\u00e4mf\u00f6rt med Golf 8. Golf 8 har nyligen bara kommit ut vilket inneb\u00e4r att det b\u00f6r ta n\u00e5gra \u00e5r innan vi kan bed\u00f6ma den ordentligt tillf\u00f6rlitlighetsm\u00e4ssigt.<\/p>\n\n\n\n

Hur som helst \u00e4r Golf 7,5 b\u00e4st f\u00f6ljt av Golf 5 efter faceliftet, Golf 3 och Golf 2. Detta \u00e4r de VW Golf-modeller som har lyckats flytta gr\u00e4nserna mest. D\u00e4rmed inte sagt att andra VW Golf-modeller inte \u00e4r bra, men de \u00e4r inte lika bra som dessa.<\/p>\n\n\n\n

Vilken \u00e4r den b\u00e4sta VW Golf-modellen?<\/h4>\n\n\n\n

VW GTI \u00e4r den b\u00e4sta VW-modellen eftersom den balanserar sp\u00e4nnande utseende och prestanda p\u00e5 ett vackert s\u00e4tt. GTI kompromissas inte f\u00f6r mycket f\u00f6r att vara snabb utan \u00e4r snarare perfekt trimmad. Golf R \u00e4r lite mer seri\u00f6s tack vare sin effekt p\u00e5 \u00f6ver 300 hk, 4MOTION AWD och fyra elaka avgasr\u00f6r.<\/p>\n\n\n\n

GTI \u00e4r bara en mer subtil, men lika rolig variant av Golf som sannolikt \u00e4r den b\u00e4sta Golfmodellen genom tiderna.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r VW Golf en s\u00e4ker bil?<\/h4>\n\n\n\n

VW Golf har alltid varit en femstj\u00e4rnig bil n\u00e4r det g\u00e4ller s\u00e4kerhet, vilket inneb\u00e4r att du inte beh\u00f6ver oroa dig f\u00f6r s\u00e4kerheten \u00f6verhuvudtaget. Golf kan f\u00e5s med alla moderna s\u00e4kerhetssystem, men de ing\u00e5r oftast i dyra tillvalspaket.<\/p>\n\n\n\n

Hur som helst har Golf alltid lyckats uppr\u00e4tth\u00e5lla sina s\u00e4kerhetsreferenser, s\u00e5 s\u00e4kerheten b\u00f6r inte vara ditt bekymmer om du tittar p\u00e5 en relativt modern VW Golf-modell.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Volkswagen Golf \u00e4r en av de mest k\u00e4nda bilarna som n\u00e5gonsin har tillverkats. Sedan 1970-talet har VW kontinuerligt lyckats uppgradera Golf s\u00e5 att den har blivit den viktigaste bilen i<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4152,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[18],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4151"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4151"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4151\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4153,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4151\/revisions\/4153"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4152"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4151"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4151"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4151"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}