{"id":4148,"date":"2022-04-18T11:03:04","date_gmt":"2022-04-18T11:03:04","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4148"},"modified":"2022-04-18T11:03:08","modified_gmt":"2022-04-18T11:03:08","slug":"vanliga-problem-med-volkswagen-golf","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-volkswagen-golf\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Volkswagen Golf"},"content":{"rendered":"\n

I mitten av 1970-talet kom Volkswagen med en liten och prisv\u00e4rd 4-d\u00f6rrars hatchback som hette VW Golf. \u00c4nda sedan dess har Golf lyckats vara en av de mest s\u00e5lda premiumbilarna p\u00e5 instegsniv\u00e5 i v\u00e4rlden. De allra f\u00f6rsta VW Golf-modellerna var enkla, kala och minimala medan de senaste Golf-modellerna Mk7 och Mk8 \u00e4r premiumbilar.<\/p>\n\n\n\n

VW Golf har alltid varit k\u00e4nd som en bil som \u00e4r billig att underh\u00e5lla och som inte beh\u00f6ver sk\u00f6tas som vissa av sina dyrare tyska rivaler. Under \u00e5rens lopp har dock Golf kontinuerligt uppgraderats och den konkurrerar nu med bilar som Audi A3, Mercedes Benz A-klass och BMW 1-serie.<\/p>\n\n\n\n

Som helhet har Golf visat sig vara p\u00e5litlig, men vissa generationer \u00e4r verkligen b\u00e4ttre \u00e4n andra. De vanligaste VW Golf-problemen \u00e4r motorfel och skrammel, fj\u00e4dringsproblem, transmissionsproblem, problem med turboladern och olika problem i samband med oljel\u00e4ckage.<\/p>\n\n\n\n

Inget av dessa b\u00f6r avskr\u00e4cka dig fr\u00e5n att \u00f6verv\u00e4ga Golf som ditt n\u00e4sta k\u00f6p eftersom det \u00e4r ett riktigt bra paket. VW Golf erbjuder m\u00e5nga olika generationer, motorer, trims och till och med karossvarianter, vilket inte \u00e4r n\u00e5got man kan s\u00e4ga om de flesta hatchbacks.<\/p>\n\n\n\n

VW Golf – problem med motorfel och skrammel<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4stan alla VW Golf-modeller \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att drabbas av olika motorrelaterade problem som vanligen manifesteras genom att motorn skramlar och ger felst\u00f6t. Motorns t\u00e4ndspolar tenderar att g\u00e5 s\u00f6nder ofta och m\u00e5ste bytas ut om du vill bevara motorns allm\u00e4nna h\u00e4lsa. Lyckligtvis \u00e4r dessa l\u00e4tta att f\u00e5 tag p\u00e5 vilket inneb\u00e4r att de inte \u00e4r s\u00e5 dyra.<\/p>\n\n\n\n

Den kamaxeldrivna h\u00f6gtrycksbr\u00e4nslepumpen \u00e4r ocks\u00e5 ett v\u00e4ldokumenterat VW Golf-problem som vanligtvis manifesterar sig genom h\u00f6gljudda och situationsbundna motorskrammel. Dessa kan ibland g\u00e5 s\u00f6nder var 20 000:e mil vilket inte \u00e4r n\u00e5got du vill ha, s\u00e4rskilt eftersom br\u00e4nslepumpen vanligtvis inte \u00e4r en f\u00f6rbrukningsdel i de flesta bilar.<\/p>\n\n\n\n

VW Golf – problem med fj\u00e4dringen<\/h2>\n\n\n\n

VW Golf \u00e4r ocks\u00e5 k\u00e4nd f\u00f6r att ha problem med de fr\u00e4mre antirollbar-bussningarna som m\u00e5ste bytas ut n\u00e4r du h\u00f6r gnisslande och skramlande ljud som kommer framifr\u00e5n. \u00c4ldre VW Golf-modeller \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att drabbas av problematiska bakaxlar som \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att orsaka slipande ljud efter ett tag.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4ldre VW Golf-modeller \u00e4r ocks\u00e5 k\u00e4nda f\u00f6r \u00f6kade korrosionsniv\u00e5er som vanligtvis angriper alla fj\u00e4dringskomponenter vilket g\u00f6r att bilen l\u00e5ngsamt b\u00f6rjar halta. Dessa m\u00e5ste bytas ut s\u00e5 fort som m\u00f6jligt eftersom de \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att fullst\u00e4ndigt splittras om de blir alltf\u00f6r korroderade.<\/p>\n\n\n\n

VW Golf – problem med v\u00e4xell\u00e5dan<\/h2>\n\n\n\n

Tidiga VW Golf-modeller \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att ha en l\u00e5ngvarig manuell v\u00e4xell\u00e5da som verkar kunna h\u00e5lla i evighet. Nyare manuella v\u00e4xell\u00e5dor \u00e4r dock k\u00e4nda f\u00f6r att vara mer f\u00f6rbrukningsbara, s\u00e4rskilt om du inte \u00e4r f\u00f6rsiktig med dem. Att k\u00f6ra p\u00e5 l\u00e5g v\u00e4xell\u00e5dsolja \u00e4r typiskt sett k\u00e4nt f\u00f6r att orsaka alla m\u00f6jliga transmissionsrelaterade problem, som att man inte kan l\u00e4gga i en v\u00e4xel.<\/p>\n\n\n\n

Nyare automatv\u00e4xlar verkar vara hyfsade som helhet, s\u00e4rskilt DSG-enheterna. \u00c4ldre automatv\u00e4xlar \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att drabbas av kedjeproblem som g\u00f6r v\u00e4xell\u00e5dan ytterst tr\u00f6g och ibland till och med helt ok\u00e4nslig.<\/p>\n\n\n\n

VW Golf – problem med turboaggregat<\/h2>\n\n\n\n

VW Golf har tidigt anammat tv\u00e5ngsinduktion, vilket inneb\u00e4r att \u00e4ven \u00e4ldre VW Golf-modeller \u00e4r utrustade med en turboladdare. Det tr\u00e5kiga \u00e4r att \u00e4ven vissa nyare VW Golf-modeller som Mk7 GTI \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att drabbas av alla m\u00f6jliga problem med turboladdare som ibland kan leda till ett fullst\u00e4ndigt fel.<\/p>\n\n\n\n

Lyckligtvis uppt\u00e4ckte VW problemet tidigt och det \u00e5tg\u00e4rdades, men det finns fortfarande en hel del Mk7 GTI-modeller d\u00e4r ute med problem med turboladdare. \u00c4ldre Golf-modeller drabbas ocks\u00e5 ibland av problem med turboladdare, s\u00e4rskilt GTI- och R-modeller.<\/p>\n\n\n\n

VW Golf – oljel\u00e4ckage<\/h2>\n\n\n\n

Oljel\u00e4ckage \u00e4r ett typiskt tyskt bilproblem som tenderar att uppst\u00e5 fr\u00e4mst p\u00e5 bilar med h\u00f6gre k\u00f6rstr\u00e4cka, men vissa Golf-exemplar \u00e4r till och med k\u00e4nda f\u00f6r att drabbas av oljel\u00e4ckage relativt tidigt. En av anledningarna till detta \u00e4r att Golf vanligtvis anv\u00e4nder en oljepanna av plast som tenderar att degraderas efter ett tag och b\u00f6rjar orsaka l\u00e4ckor.
Vissa Golf-modeller anv\u00e4nder plastslangar och f\u00f6rbrukningsbara t\u00e4tningar som ocks\u00e5 f\u00f6rs\u00e4mras och orsakar oljel\u00e4ckage fr\u00e5n olika st\u00e4llen. Se till att kontrollera under golvet p\u00e5 den VW Golf du \u00e4r intresserad av eftersom de \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att l\u00e4mna oljep\u00f6lar var de \u00e4n g\u00e5r.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

Vilken VW Golf-modell \u00e4r den mest tillf\u00f6rlitliga?<\/h4>\n\n\n\n

Den mest tillf\u00f6rlitliga VW Golf-modellen \u00e4r Mk7.5 eller Mk7-modellen efter faceliftet. Dessa har g\u00e5tt in i produktion i slutet av 2016 och b\u00f6rjan av 2017 och de ser annorlunda ut j\u00e4mf\u00f6rt med modellerna f\u00f6re facelift. Golf 7.5 \u00e4rver m\u00e5nga funktioner fr\u00e5n sin \u00e4ldre bror f\u00f6re facelift, men den har ocks\u00e5 lyckats l\u00f6sa m\u00e5nga av de problem som pl\u00e5gade modellen f\u00f6re facelift.<\/p>\n\n\n\n

Vissa s\u00e4ger att Mk2 Golf \u00e4r of\u00f6rst\u00f6rbar vilket \u00e4r mer eller mindre sant, men mest f\u00f6r att det \u00e4r en s\u00e5 naken bil att det inte finns s\u00e5 m\u00e5nga saker som kan g\u00e5 fel \u00e4nd\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

Vilken VW Golf-modell \u00e4r den minst tillf\u00f6rlitliga?<\/h4>\n\n\n\n

Enligt m\u00e5nga k\u00e4llor p\u00e5 n\u00e4tet verkar modellerna Mk5 Golf och Mk6 Golf vara de modeller som har flest rapporterade problem. Det \u00e4r dock inte helt sant att dessa \u00e4r op\u00e5litliga eftersom de ocks\u00e5 kan vara riktigt p\u00e5litliga om de tas om hand p\u00e5 l\u00e4mpligt s\u00e4tt.<\/p>\n\n\n\n

Den nya Mk8 Golf har f\u00f6rst nyligen sl\u00e4ppts s\u00e5 det \u00e4r inte m\u00f6jligt att redan nu betygs\u00e4tta den n\u00e4r det g\u00e4ller l\u00e5ngsiktig tillf\u00f6rlitlighet, men de f\u00f6rsta rapporterna verkar placera den n\u00e5gonstans i mitten.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r VW Golf 8 en bra bil?<\/h4>\n\n\n\n

Den helt nya 8:e generationen av Golf kallad Golf 8 har utsatts f\u00f6r mycket kritik eftersom m\u00e5nga journalister anser att den \u00e4r av s\u00e4mre kvalitet j\u00e4mf\u00f6rt med Golf 7.5. Detta st\u00e4mmer till 100 % p\u00e5 vissa omr\u00e5den som materialkvaliteten, men Golf 8 kompenserar f\u00f6r detta med fantastiska motorer och en riktigt teknikorienterad interi\u00f6r.<\/p>\n\n\n\n

Golf 8 \u00e4r extremt beroende av vilka tillval du v\u00e4ljer vilket inneb\u00e4r att den b\u00e5de kan k\u00e4nnas som en lyxbil och en billig bil. P\u00e5 det hela taget \u00e4r VW 8 fortfarande en bra bil, men under ytan \u00e4r det inte ett kvalitetsspr\u00e5ng fr\u00e5n 7,5:an.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

I mitten av 1970-talet kom Volkswagen med en liten och prisv\u00e4rd 4-d\u00f6rrars hatchback som hette VW Golf. \u00c4nda sedan dess har Golf lyckats vara en av de mest s\u00e5lda premiumbilarna<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4149,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[18],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4148"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4148"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4148\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4150,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4148\/revisions\/4150"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4149"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4148"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4148"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4148"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}