{"id":4139,"date":"2022-04-18T10:59:18","date_gmt":"2022-04-18T10:59:18","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4139"},"modified":"2022-04-18T10:59:22","modified_gmt":"2022-04-18T10:59:22","slug":"ar-volkswagen-atlas-en-bra-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-volkswagen-atlas-en-bra-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r Volkswagen Atlas en bra bil?"},"content":{"rendered":"\n

VW Atlas \u00e4r en mellanstor lyxig SUV som tillverkats sedan 2016 d\u00e5 den ersatte den ber\u00f6mda VW Touareg. Atlas \u00e4r ocks\u00e5 k\u00e4nd som VW Teramont p\u00e5 vissa marknader, och den nuvarande Atlas\/Teramont har nyligen reviderats 2021 vilket gjorde att den ligger i linje med alla andra mellanstora lyxiga SUV:er.<\/p>\n\n\n\n

VW Atlas drivlinjesortiment b\u00f6rjar med n\u00e5gra 4-cylindriga motorer och det g\u00e5r hela v\u00e4gen upp till en stor V6. Atlas \u00e4r antingen en FWD- eller AWD-bil beroende p\u00e5 vilken motor du v\u00e4ljer. Dessutom \u00e4r Atlas ocks\u00e5 kopplad till en 8-v\u00e4xlad automatisk v\u00e4xell\u00e5da som kan maximera effektiviteten utan att lida i prestanda.<\/p>\n\n\n\n

Designm\u00e4ssigt ser Atlas ut som en mer amerikaniserad VW Touareg, vilket inneb\u00e4r att den l\u00e5nar vissa designm\u00f6nster som \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att s\u00e4lja p\u00e5 den amerikanska marknaden. Detta inneb\u00e4r att Atlas \u00e4r boxigare och fylld av krombitar. Fj\u00e4dringen och chassit har ocks\u00e5 anpassats f\u00f6r att vara bekv\u00e4ma och avslappnande.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet \u00e4r Atlas \u00f6verallt eftersom vissa exemplar verkar vara extremt problematiska medan andra \u00e4r mycket mer p\u00e5litliga. Dessutom \u00e4r Atlas ocks\u00e5 en praktisk bil samtidigt som den \u00e4r mer konkurrenskraftigt prissatt \u00e4n n\u00e5gra av sina viktigaste rivaler. P\u00e5 det hela taget \u00e4r Atlas verkligen en riktigt bra bil.<\/p>\n\n\n\n

VW Atlas – Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

VW Atlas motorupps\u00e4ttning b\u00f6rjar med den 4-cylindriga 2.0L-motorn med 235 hk och den mest kraftfulla och popul\u00e4raste motorn \u00e4r 3.6L V6 med 276 hk. B\u00e5da dessa \u00e4r kopplade till en v\u00e4lk\u00e4nd VAG 8-v\u00e4xlad Tiptronic-v\u00e4xell\u00e5da med vridmomentomvandlare som passar utm\u00e4rkt till Atlas avslappnade karakt\u00e4r.<\/p>\n\n\n\n

Atlas \u00e4r inte en bil som n\u00e5gonsin b\u00f6r konfigureras med FWD eftersom det \u00e4r lite konstigt att k\u00f6ra en mellanstor lyx-SUV som bara drivs av de tv\u00e5 fr\u00e4mre hjulen. VW Atlas \u00e4r trots allt en terr\u00e4ngk\u00f6rare vilket inneb\u00e4r att det \u00e4r lite till ingen mening att skaffa den med en FWD-drivlina.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller effektivitet kan den fyrcylindriga SE-modellen med 2,0 liter med fyrhjulsdrift ge upp till 23 MPG kombinerat medan den fyrcylindriga 4MOTION-modellen med 2,0 liter med fyrhjulsdrift kan ge 22 MPG, vilket g\u00f6r att de \u00e4r n\u00e4stan identiska, vilket ytterligare f\u00f6rnekar behovet av att bara v\u00e4lja en fyrhjulsdrift.<\/p>\n\n\n\n

Den kraftfullare V6-modellen kan ge 19MPG och finns \u00e4nd\u00e5 bara tillg\u00e4nglig med 4MOTION. P\u00e5 det hela taget borde Atlas ocks\u00e5 f\u00e5 en kraftfullare V8-modell, men VW hoppade \u00f6ver att g\u00f6ra det f\u00f6r att h\u00e5lla nere priset och f\u00f6r att inte reta upp n\u00e5gra fj\u00e4drar hos dyrare konkurrenter fr\u00e5n Audi, Porsche och Bentley.<\/p>\n\n\n\n

VW Atlas – Design och chassi<\/h2>\n\n\n\n

Den omdesignade VW Atlas ser mycket b\u00e4ttre ut j\u00e4mf\u00f6rt med den tidigare generationen som s\u00e5g ut som en uppbl\u00e5st VW Tiguan. Atlas \u00e4r utformad f\u00f6r att se futuristisk, \u00e5tr\u00e5v\u00e4rd och lyxig ut. Inredningen f\u00f6ljer ocks\u00e5 en liknande bana, \u00e4ven om skillnaden mellan Atlas och vissa mer prisv\u00e4rda VW-produkter \u00e4r minimal.<\/p>\n\n\n\n

Allt som allt \u00e4r b\u00e5de den yttre och inre designen av VW Atlas starkt beroende av vilka alternativ du v\u00e4ljer, vilket inneb\u00e4r att du m\u00e5ste spendera mer f\u00f6r att bilen ska se s\u00e5 bra ut som m\u00f6jligt. Med tanke p\u00e5 att de flesta videor och bilder p\u00e5 n\u00e4tet visar upp h\u00f6gt specificerade exemplar, \u00e4r chansen stor att du blir besviken p\u00e5 en som saknar all n\u00f6dv\u00e4ndig utrustning.<\/p>\n\n\n\n

Upph\u00e4ngnings- och chassiinst\u00e4llningen i Atlas \u00e4r helt inriktad p\u00e5 komfort, sofistikering och anv\u00e4ndarv\u00e4nlighet. Oavsett vilken utrustningsniv\u00e5 du v\u00e4ljer kan alla inte riktigt leverera s\u00e5 mycket i terr\u00e4ng. Faktum \u00e4r att de flesta VW Atlas-k\u00f6pare inte bryr sig om terr\u00e4ngk\u00f6rning.<\/p>\n\n\n\n

VW Atlas – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

VW Atlas \u00e4r \u00f6verallt n\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet eftersom vissa modeller \u00e4r mycket b\u00e4ttre \u00e4n andra. De vanligaste VW Atlas-problemen \u00e4r defekta injektorer, problem med motoravst\u00e4ngning, alla sorters l\u00e4ckor, problem med br\u00e4nslepumpen och defekta klockfj\u00e4drar i styrningen.<\/p>\n\n\n\n

Atlas \u00e4r ocks\u00e5 k\u00e4nd f\u00f6r att g\u00e5 igenom d\u00e4ck i en alarmerande takt. Hur som helst m\u00e5ste du underh\u00e5lla en Atlas om du vill att den ska vara hanterbar p\u00e5 l\u00e5ng sikt. Detta \u00e4r en stor lyxkomplex SUV som beh\u00f6ver konstant underh\u00e5ll, utan det kan m\u00e5nga saker g\u00e5 fel.<\/p>\n\n\n\n

VW Atlas – V\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

Du kan f\u00e5 en VW Atlas f\u00f6r s\u00e5 lite som 15 000 dollar om du \u00e4r villig att riskera det med en pre-facelift-modell med h\u00f6gre k\u00f6rstr\u00e4cka. H\u00f6gre modeller kostar ibland fyra g\u00e5nger s\u00e5 mycket vilket ytterligare upprepar det faktum att Atlas verkligen \u00e4r beroende av vilka alternativ du v\u00e4ljer.
Praktiskt sett har Atlas upp till sju sittplatser, vilket inneb\u00e4r att den maximerar sittutrymmet. Sikten \u00e4r utm\u00e4rkt och det \u00e4r \u00e4ven lastutrymmet.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r VW Atlas v\u00e4rd det?<\/h4>\n\n\n\n

VW Atlas saknar f\u00f6rvisso en del i j\u00e4mf\u00f6relse med m\u00e5nga andra mellanstora lyxiga SUV:er, men den kompenserar f\u00f6r det med sitt pris. Som s\u00e5dan \u00e4r Atlas verkligen v\u00e4rd det om du \u00e4r ute efter en s\u00e5dan bil. Det h\u00e4r segmentet \u00e4r h\u00e5rt konkurrensutsatt vilket inneb\u00e4r att det finns m\u00e5nga bra alternativ.<\/p>\n\n\n\n

Atlas \u00e4r dock extremt praktisk och den balanserar kostnad och lyx b\u00e4ttre \u00e4n de flesta bilar i detta segment.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r VW Atlas s\u00e4ker?<\/h4>\n\n\n\n

VW Atlas har ett stj\u00e4rnigt 5-stj\u00e4rnigt s\u00e4kerhetsbetyg vilket inneb\u00e4r att det \u00e4r en riktigt s\u00e4ker bil. VW vet att de flesta som k\u00f6per Atlas kommer att anv\u00e4nda den som familjefordon, och d\u00e4rf\u00f6r gjorde de sitt b\u00e4sta f\u00f6r att g\u00f6ra Atlas s\u00e5 s\u00e4ker som m\u00f6jligt.<\/p>\n\n\n\n

M\u00e5nga avancerade s\u00e4kerhetssystem i mjukvaran finns dock bara tillg\u00e4ngliga om du v\u00e4ljer toppversionerna. Utan dessa system kommer Atlas inte att vara p\u00e5 samma niv\u00e5 som vissa dyrare lyxiga SUV:er.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r VW Atlas b\u00e4ttre \u00e4n Touareg?<\/h4>\n\n\n\n

Nej, det \u00e4r den inte. \u00c4ven om Atlas verkar vara en relativt \u00e5tr\u00e5v\u00e4rd bil verkar Touareg vara ett b\u00e4ttre paket totalt sett. Touareg ser snyggare ut b\u00e5de inifr\u00e5n och ut och finns dessutom med kraftfullare motorer.<\/p>\n\n\n\n

Detta betyder inte att Atlas \u00e4r d\u00e5lig, men snarare att Touareg fortfarande befinner sig i toppen av VW:s n\u00e4ringskedja.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

VW Atlas \u00e4r en mellanstor lyxig SUV som tillverkats sedan 2016 d\u00e5 den ersatte den ber\u00f6mda VW Touareg. Atlas \u00e4r ocks\u00e5 k\u00e4nd som VW Teramont p\u00e5 vissa marknader, och den<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4140,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[18],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4139"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4139"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4139\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4141,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4139\/revisions\/4141"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4140"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4139"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4139"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4139"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}