{"id":4136,"date":"2022-04-18T10:58:28","date_gmt":"2022-04-18T10:58:28","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4136"},"modified":"2022-04-18T10:58:32","modified_gmt":"2022-04-18T10:58:32","slug":"vanliga-problem-med-volkswagen-atlas","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-volkswagen-atlas\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Volkswagen Atlas"},"content":{"rendered":"\n

Volkswagen Atlas\/Teramont \u00e4r VW:s st\u00f6rsta SUV som byggs p\u00e5 VAG:s egen MQB-plattform. Atlas \u00e4r n\u00e5got av en ers\u00e4ttare f\u00f6r VW Touareg eftersom 2016 \u00e5rs Atlas nu \u00e4r den enda stora VW SUV som erbjuds i Nordamerika.<\/p>\n\n\n\n

Atlas ska konkurrera med Mercedes GLE, BMW X5, Audi Q7 och alla andra lyxiga SUV:er i mellanstora och stora storlekar. Atlas utnyttjar den klassiska boxiga stora SUV-formen och finns i m\u00e5nga olika utf\u00f6randen. VW har \u00e4ven uppdaterat Atlas f\u00f6r modell\u00e5ret 2021, vilket inneb\u00e4r att den \u00e4r nyproducerad.<\/p>\n\n\n\n

VW Atlas verkar vara \u00f6verallt n\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet, men det \u00e4r ofta fallet med stora komplexa lyxiga SUV:er. De vanligaste VW Atlas-problemen \u00e4r defekta br\u00e4nsleinjektorer, problem med motoravst\u00e4ngning, kylv\u00e4tska som l\u00e4cker, problem med br\u00e4nslepumpen och defekta klockfj\u00e4drar.<\/p>\n\n\n\n

Vissa VW Atlas-problem kan kosta n\u00e5gra tusen dollar att \u00e5tg\u00e4rda medan andra inte \u00e4r lika \u00f6verdrivna. P\u00e5 det hela taget b\u00f6r du vara f\u00f6rsiktig om du \u00e4r p\u00e5 marknaden f\u00f6r en av dessa eftersom bristande underh\u00e5ll \u00e4r k\u00e4nt f\u00f6r att g\u00f6ra dessa extremt dyra att \u00e4ga i l\u00e4ngden.<\/p>\n\n\n\n

VW Atlas – problem med br\u00e4nsleinsprutning<\/h2>\n\n\n\n

Eftersom Atlas anv\u00e4nder en uppsj\u00f6 av motorer med direktinsprutning beh\u00f6ver den korrekt fungerande br\u00e4nsleinsprutare. Insprutarna i Atlas \u00e4r dock ben\u00e4gna att spricka eller till och med l\u00e4cka. N\u00e4r detta h\u00e4nder rubbas f\u00f6rh\u00e5llandet mellan syre och br\u00e4nsle helt och h\u00e5llet, vilket kan orsaka antingen mindre eller extremt allvarliga motorskador.<\/p>\n\n\n\n

Se till att inspektera insprutarna b\u00e5de visuellt och med ett h\u00f6gkvalitativt diagnostikverktyg eftersom det ofta \u00e4r sv\u00e5rt vilken injektor som orsakar alla problem. Hur som helst m\u00e5ste du agera snabbt eftersom l\u00e5ngvariga problem med injektorerna potentiellt kan f\u00f6rst\u00f6ra motorn helt och h\u00e5llet.<\/p>\n\n\n\n

VW Atlas – problem med motoravst\u00e4ngning<\/h2>\n\n\n\n

M\u00e5nga VW Atlas-\u00e4gare har rapporterat att deras bilar lider av slipande ljud n\u00e4r du st\u00e4nger av motorn, vilket \u00e4r riktigt orov\u00e4ckande med tanke p\u00e5 att Atlas \u00e4r en relativt ny bil. M\u00e5nga \u00e4gare har kontaktat VW, men VW har svarat att det \u00e4r normalt att h\u00f6ra dessa ljud, vilket definitivt inte \u00e4r sant.<\/p>\n\n\n\n

Det visar sig att problemet har sp\u00e5rats till m\u00e4rkliga problem med fj\u00e4dern som sitter i vridmomentomvandlaren. Vissa VW-specialister h\u00e4vdar att detta egentligen inte \u00e4r ett problem som kan orsaka n\u00e5gon form av skada, men det \u00e4r inte n\u00e5got som n\u00e5gon vill uppleva fr\u00e5n en stor, dyr och relativt ny bil.<\/p>\n\n\n\n

VW Atlas – L\u00e4ckage av kylv\u00e4tska<\/h2>\n\n\n\n

M\u00e5nga VW Atlas-\u00e4gare har ocks\u00e5 rapporterat att deras Atlas-modeller lider av kylv\u00e4tska som l\u00e4cker. Kylv\u00e4tska \u00e4r en viktig v\u00e4tska som har till uppgift att se till att motorn alltid fungerar vid r\u00e4tt temperatur. Den sm\u00f6rjer ocks\u00e5 motorn och reng\u00f6r den. Om kylv\u00e4tskan l\u00e4cker f\u00f6rlorar man alla dessa skyddande egenskaper, vilket uts\u00e4tter motorn f\u00f6r stor fara.<\/p>\n\n\n\n

Vissa VW-mekaniker kommer att s\u00e4ga att detta \u00e4r normalt, men i verkligheten \u00e4r det inte s\u00e5. VW \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att \u00e5tg\u00e4rda detta om din Atlas omfattas av en garanti. Som s\u00e5dan b\u00f6r du se till att kontrollera om kylv\u00e4tskeniv\u00e5erna \u00e4r konstanta. Om inte, ta bilen till en verkstad s\u00e5 fort som m\u00f6jligt.<\/p>\n\n\n\n

VW Atlas – Problem med br\u00e4nslepumpen<\/h2>\n\n\n\n

Br\u00e4nslepumpen har till uppgift att st\u00e4ndigt f\u00f6rse motorn med det br\u00e4nsle som beh\u00f6vs f\u00f6r att bilen ska kunna r\u00f6ra sig. Om br\u00e4nslepumpen b\u00f6rjar orsaka problem kommer du inte att kunna starta bilen, eller s\u00e5 kommer bilen sannolikt att stanna. I vilket fall som helst g\u00f6r en defekt br\u00e4nslepump bilen oduglig.<\/p>\n\n\n\n

Br\u00e4nslepumpen \u00e4r inte n\u00f6dv\u00e4ndigtvis en f\u00f6rbrukningsdel i de flesta bilar d\u00e4r ute, vilket inneb\u00e4r att en s\u00e5dan inte b\u00f6r g\u00e5 s\u00f6nder p\u00e5 en bil som bara \u00e4r n\u00e5gra \u00e5r gammal.<\/p>\n\n\n\n

VW Atlas – Problem med klockfj\u00e4drar<\/h2>\n\n\n\n

Klockfj\u00e4derproblemet \u00e4r ett relativt vanligt problem p\u00e5 m\u00e5nga VAG-produkter d\u00e4r styrsystemet b\u00f6rjar drabbas av knarrande ljud n\u00e4r du sl\u00e5r in full rattl\u00e5sning. Problemet h\u00e4r \u00e4r att om klockfj\u00e4dern verkligen g\u00e5r s\u00f6nder kommer det sannolikt att st\u00e4lla till det f\u00f6r alla dina styrrelaterade system som farth\u00e5llare, krockkuddar och m\u00e5nga andra komponenter.<\/p>\n\n\n\n

Det verkar som om en utbytesklockfj\u00e4der kostar runt 600 dollar, vilket inte \u00e4r n\u00e5got som n\u00e5gon vill spendera p\u00e5 en relativt ny bil. Om din bil \u00e4r under garanti, se till att fr\u00e5ga om du kan byta ut klockfj\u00e4dern under garantin. Om de inte \u00e4r villiga att g\u00f6ra det b\u00f6r du pressa dem lite innan de g\u00f6r det eftersom detta inte \u00e4r en normal h\u00e4ndelse.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r VW Atlas en bra bil?<\/h4>\n\n\n\n

Det beror p\u00e5 vem du fr\u00e5gar. Vissa anser att VW Atlas \u00e4r en bra bil och att den erbjuder ett stort v\u00e4rde, s\u00e4rskilt i j\u00e4mf\u00f6relse med n\u00e5gra av sina dyrare tyska rivaler. \u00c5 andra sidan s\u00e4ger vissa att Atlas inte \u00e4r v\u00e4rd pengarna eftersom den kostar mindre \u00e4n vissa av sina tyska rivaler, men kostar mer att underh\u00e5lla.<\/p>\n\n\n\n

Hur som helst \u00e4r det om\u00f6jligt att s\u00e4ga att Atlas \u00e4r en d\u00e5lig bil eftersom det \u00e4r VW:s flaggskepp inom SUV. Problem med stora SUV:er \u00e4r vanliga, vilket inneb\u00e4r att Atlas inte skiljer sig fr\u00e5n bilar som X5, GLE eller Q7.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r VW Atlas underh\u00e5llsintensiv?<\/h4>\n\n\n\n

VW Atlas \u00e4r verkligen underh\u00e5llsintensiv, men det \u00e4r m\u00e5nga bilar i detta segment ocks\u00e5. F\u00f6r att en stor lyxig SUV ska vara fullt fungerande \u00e4ven efter \u00e5rtionden av anv\u00e4ndning beh\u00f6ver den ett konstant och grundligt underh\u00e5ll. Det \u00e4r inte l\u00e4tt att s\u00e4ga hur dyr Atlas kan vara, men den ligger s\u00e4kert d\u00e4r uppe.<\/p>\n\n\n\n

Icke desto mindre b\u00f6r du underh\u00e5lla din Atlas tidigt f\u00f6r att inte spendera enorma summor pengar l\u00e4ngre fram. Bilar som dessa \u00e4r h\u00f6ga underh\u00e5llskostnader eftersom de erbjuder mer \u00e4n de flesta bilar.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r VW Atlas s\u00e4ker?<\/h4>\n\n\n\n

VW Atlas \u00e4r en femstj\u00e4rnig bil n\u00e4r det g\u00e4ller s\u00e4kerhet. Praktiskt taget alla moderna mjukvarus\u00e4kerhetssystem finns i Atlas, men m\u00e5nga av dem ing\u00e5r i dyra paket. Atlas \u00e4r mer eller mindre p\u00e5 samma niv\u00e5 som alla andra lyxiga SUV:er, vilket inneb\u00e4r att s\u00e4kerheten inte alls \u00e4r ett problem.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Volkswagen Atlas\/Teramont \u00e4r VW:s st\u00f6rsta SUV som byggs p\u00e5 VAG:s egen MQB-plattform. Atlas \u00e4r n\u00e5got av en ers\u00e4ttare f\u00f6r VW Touareg eftersom 2016 \u00e5rs Atlas nu \u00e4r den enda stora<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4137,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[18],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4136"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4136"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4136\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4138,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4136\/revisions\/4138"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4137"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4136"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4136"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4136"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}