{"id":4095,"date":"2022-04-18T10:32:58","date_gmt":"2022-04-18T10:32:58","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4095"},"modified":"2022-04-18T10:33:03","modified_gmt":"2022-04-18T10:33:03","slug":"vanliga-problem-med-bmw-320d","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-bmw-320d\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med BMW 320d"},"content":{"rendered":"\n

BMW 3-serien \u00e4r en av de mest f\u00f6redragna BMW-modellerna p\u00e5 marknaden. Denna serie best\u00e5r av eleganta, bekv\u00e4ma, h\u00f6gpresterande och snygga bilar. BMW 320d \u00e4r inget undantag eftersom den \u00e4r en av de finaste sedans p\u00e5 marknaden. Med det sagt, vilka \u00e4r n\u00e5gra av de vanligaste problemen som BMW 320d st\u00e5r inf\u00f6r?<\/p>\n\n\n\n

BMW 320d st\u00e5r inf\u00f6r m\u00e5nga problem, till exempel kylmedelsl\u00e4ckage, fel p\u00e5 styrkedjan, bakljuset t\u00e4nds, effektf\u00f6rlust, skrammel fr\u00e5n bilens bakre del, motorproblem och elektriska problem. Oavsett problemet kan certifierade BMW-tekniker hantera allt som kastas mot dem.<\/p>\n\n\n\n

Vilka \u00e4r de vanligaste problemen med BMW 320d?<\/h2>\n\n\n\n

Felaktig styrkedja<\/h4>\n\n\n\n

Efter att ha anv\u00e4nt din BMW 320d under en l\u00e5ng tid b\u00f6rjar vissa delar som t.ex. styrkedjan ge upp p\u00e5 grund av slitage. Som ett resultat av detta kommer timingkedjan att str\u00e4cka sig p\u00e5 grund av f\u00f6r mycket sp\u00e4nning och misslyckas. N\u00e4r detta h\u00e4nder kommer motorn att ha fel t\u00e4ndning, motorn kommer inte att starta och kontrollampan f\u00f6r motorn kan till och med t\u00e4ndas.<\/p>\n\n\n\n

Om din bils styrkedja har g\u00e5tt s\u00f6nder eller slits ut \u00e4r det b\u00e4sta att byta ut den. Bes\u00f6k d\u00e4rf\u00f6r ett BMW-servicecenter eller en BMW-tekniker f\u00f6r att byta ut den slitna styrkedjan mot en ny.<\/p>\n\n\n\n

Bakljuset t\u00e4nds<\/h4>\n\n\n\n

Ibland kan du m\u00e4rka att bakljuset har t\u00e4nds utan n\u00e5gon f\u00f6rklaring. Om bakljuset t\u00e4nds utan anledning kan problemet vara ett trasigt kretskort inuti bakljusen. Du m\u00e5ste byta ut det trasiga kretskortet mot ett nytt.<\/p>\n\n\n\n

Kylv\u00e4tska l\u00e4cker<\/h4>\n\n\n\n

Kylmedelsl\u00e4ckage \u00e4r ocks\u00e5 ett annat vanligt problem som BMW 320d-anv\u00e4ndare m\u00f6ter. Det h\u00e4r problemet orsakas normalt av en f\u00f6rvr\u00e4ngd topppackning, ett fr\u00e4mmande f\u00f6rem\u00e5l i kylaren eller en s\u00f6nderspr\u00e4ngd kylarslang. N\u00e4r du har k\u00f6rt flera mil b\u00f6r du kontrollera kylsystemet och se till att ingen del \u00e4r skadad.<\/p>\n\n\n\n

Om kylsystemet \u00e4r skadat kan det orsaka en kylmedelsl\u00e4cka, vilket p\u00e5verkar motorns prestanda eftersom den \u00f6verhettas och leder till fler problem. Byt ut de skadade eller slitna delarna f\u00f6r att undvika allvarliga problem.<\/p>\n\n\n\n

Oljel\u00e4ckage<\/h4>\n\n\n\n

Liksom kylvattensystemet kommer den l\u00e4ckande oljefilterhuspackningen att bli f\u00f6r\u00e5ldrad efter flera mil. Om den h\u00e4r delen inte repareras eller \u00f6vervakas i god tid kommer den att orsaka oljel\u00e4ckage. Om det \u00e4r problemet kan du helt enkelt byta ut oljefilterpackningen mot en ny.<\/p>\n\n\n\n

Elektriska problem<\/h4>\n\n\n\n

BMW har alltid haft problem med sin elektronik. \u00c4ven om det finns olika elektriska problem som kan hittas p\u00e5 olika BMW, har BMW 320d problem med nyckeln, som kan sluta fungera i t\u00e4ndningen; vilket g\u00f6r att lampan f\u00f6r rattl\u00e5s aktiveras. Detta problem \u00e4r vanligt i 2005 \u00e5rs BMW 320d-modeller.<\/p>\n\n\n\n

Motorproblem<\/h4>\n\n\n\n

BMW 320d har ocks\u00e5 vissa motorproblem. I de flesta fall \u00e4r motorproblemen p\u00e5 den h\u00e4r bilen kopplade till br\u00e4nslepumpar och br\u00e4nsleinjektorer. N\u00e4r n\u00e5gon av dessa delar \u00e4r skadad eller sliten kommer motorn inte att prestera optimalt. Ett s\u00e5dant problem b\u00f6r \u00e5tg\u00e4rdas snabbt f\u00f6r att undvika eskalering eftersom motorproblem kan leda till kostsamma reparationer.<\/p>\n\n\n\n

Skrammel fr\u00e5n bilens bakre del<\/h4>\n\n\n\n

Tidigare har m\u00e5nga BMW 320d-anv\u00e4ndare rapporterat om ljud som kommer fr\u00e5n bilens motor. F\u00f6rutom det kan vibrationer och l\u00e5ngsamma skrammeljud ocks\u00e5 h\u00f6ras. Detta \u00e4r en indikation p\u00e5 att bromsbel\u00e4ggen och bromsskivorna \u00e4r slitna och m\u00e5ste bytas ut s\u00e5 snart som m\u00f6jligt.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6rlust av servostyrning<\/h4>\n\n\n\n

Flera anv\u00e4ndare av BMW 320d rapporterade att servostyrningen slutade fungera. I de flesta fall h\u00e4nde detta p\u00e5 grund av att servostyrningen var sliten och inte fungerade lika bra. L\u00f6sningen \u00e4r att byta ut den gamla servostyrningen mot en ny.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r BMW 320d en bra bil?<\/h4>\n\n\n\n

Ja, BMW 320d \u00e4r en utm\u00e4rkt bil. F\u00f6rutom sitt vackra utseende och sina enast\u00e5ende prestanda \u00e4r den h\u00e4r bilen ocks\u00e5 praktisk och kan bekv\u00e4mt rymma upp till fem personer. Den \u00e4r ocks\u00e5 br\u00e4nslesn\u00e5l och har gott om lastutrymme. Den \u00e4r dock inte s\u00e4rskilt p\u00e5litlig och kostnaden f\u00f6r att underh\u00e5lla den \u00e4r ganska h\u00f6g.<\/p>\n\n\n\n

Hur m\u00e5nga mil h\u00e5ller BMW 320d?<\/h4>\n\n\n\n

Eftersom BMW 320d kommer fr\u00e5n en av de mest p\u00e5litliga BWM-serierna \u00e4r den ocks\u00e5 mycket h\u00e5llbar. Den h\u00e4r bilen kan h\u00e5lla upp till 250 000 mil. Men f\u00f6r att din bil ska kunna l\u00e4gga p\u00e5 dessa mil m\u00e5ste du underh\u00e5lla den ordentligt och f\u00f6lja BMW:s schemalagda serviceunderh\u00e5ll.<\/p>\n\n\n\n

Vilken BMW-modell \u00e4r mest tillf\u00f6rlitlig – 320i eller 320d?<\/h4>\n\n\n\n

B\u00e5da modellerna \u00e4r tillf\u00f6rlitliga och erbjuder exceptionella funktioner. BMW 320i, som \u00e4r bensinversionen, \u00e4r dock mer tillf\u00f6rlitlig \u00e4n BMW 320d, som \u00e4r dieselversionen. Dessutom \u00e4r bensinversionen kraftfullare, medan dieselversionen \u00e4r mer br\u00e4nsleeffektiv.<\/p>\n\n\n\n

Efter hur m\u00e5nga mil b\u00f6rjar BMW 320d f\u00e5 problem?<\/h4>\n\n\n\n

De flesta BMW-modeller b\u00f6rjar utveckla problem efter att ha k\u00f6rt upp till 80 000 mil. Trots att den h\u00e4r bilen \u00e4r p\u00e5litlig kan du b\u00f6rja g\u00f6ra mindre reparationer vid 60 000 till 100 000 mil. Efter 100 000 mil kan reparationerna \u00f6ka eftersom de flesta BMW-delar \u00e4r tillverkade av plast och b\u00f6rjar slitas ut.<\/p>\n\n\n\n

Vilken \u00e4r dyrare att underh\u00e5lla – BMW 3-serie eller 5-serie?<\/h4>\n\n\n\n

Naturligtvis \u00e4r BMW 5-serien dyrare att underh\u00e5lla \u00e4n BMW 3-serien. 5-serien \u00e4r inte bara den st\u00f6rre bilen, utan den har ocks\u00e5 ett mer avancerat system, vilket inneb\u00e4r fler problem. Eftersom dess delar dessutom \u00e4r dyrare \u00e4n de i 3-serien kan du r\u00e4kna med att betala mer n\u00e4r det g\u00e4ller reparation eller underh\u00e5ll.<\/p>\n\n\n\n

Slutgiltiga tankar<\/h2>\n\n\n\n

Att planera f\u00f6r underh\u00e5llskostnaden f\u00f6r ditt fordon kan vara en skr\u00e4mmande uppgift om du inte vet vad du kan f\u00f6rv\u00e4nta dig. Men om du \u00e4ger en BMW 320d eller har f\u00f6r avsikt att skaffa en s\u00e5dan kan du planera dig d\u00e4refter eftersom du vet vilka problem du kan f\u00f6rv\u00e4nta dig n\u00e4r bilen \u00e5ldras.<\/p>\n\n\n\n

Med ovanst\u00e5ende information om vanliga problem med BMW 320d beh\u00f6ver du inte l\u00e4ngre gissa vilka problem som din bil kommer att m\u00f6ta i framtiden. Egentligen kan du reparera och underh\u00e5lla din bil p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt s\u00e5 att du inte beh\u00f6ver g\u00f6ra kostsamma reparationer.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

BMW 3-serien \u00e4r en av de mest f\u00f6redragna BMW-modellerna p\u00e5 marknaden. Denna serie best\u00e5r av eleganta, bekv\u00e4ma, h\u00f6gpresterande och snygga bilar. BMW 320d \u00e4r inget undantag eftersom den \u00e4r en<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4096,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4095"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4095"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4095\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4097,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4095\/revisions\/4097"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4096"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4095"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4095"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4095"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}