{"id":4083,"date":"2022-04-18T10:28:47","date_gmt":"2022-04-18T10:28:47","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4083"},"modified":"2022-04-18T10:28:52","modified_gmt":"2022-04-18T10:28:52","slug":"vanliga-problem-med-bmw-116i","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-bmw-116i\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med BMW 116i"},"content":{"rendered":"\n

BMW 116i \u00e4r en del av BMW 1-serien. Denna 5-d\u00f6rrars hatchback \u00e4r kompakt, p\u00e5litlig, prisv\u00e4rd och br\u00e4nslesn\u00e5l. \u00c4nd\u00e5 \u00e4r den ocks\u00e5 rolig att k\u00f6ra och l\u00e4tt att hantera. Men som de flesta BMW har \u00e4ven denna bil olika problem som intresserade k\u00f6pare b\u00f6r k\u00e4nna till.<\/p>\n\n\n\n

BMW 116i upplever flera problem som br\u00e4nslepumpsfel, motorstopp, fel p\u00e5 vevaxelsensor, transmissionsproblem, fel p\u00e5 servostyrning, problem med kallstart p\u00e5 tomg\u00e5ng, br\u00e4nslepumpsfel, l\u00e4ckande EGR-modul och mycket mer. Observera att dessa problem varierar fr\u00e5n ett modell\u00e5r BMW 116i till ett annat.<\/p>\n\n\n\n

Vilka \u00e4r de vanligaste problemen med BMW 116i?<\/h2>\n\n\n\n

Br\u00e4nslepumpfel<\/h3>\n\n\n\n

Br\u00e4nslepumpsfel i BMW 116i orsakas vanligtvis av br\u00e4nslef\u00f6roreningar, elektriska fel eller \u00e5lderdom. Om f\u00f6roreningarna \u00e4r \u00f6verv\u00e4ldigande kommer br\u00e4nslepumpen inte att fungera. Som ett resultat kan du tvingas byta ut den, vilket \u00e4r ganska kostsamt men n\u00f6dv\u00e4ndigt. Men om du schemal\u00e4gger underh\u00e5llsservice kan du undvika s\u00e5dana kostsamma reparationer i f\u00f6rv\u00e4g.<\/p>\n\n\n\n

Fel p\u00e5 vevaxelsensor<\/h3>\n\n\n\n

Om du m\u00e4rker att din 116i hatchback har minskad motoreffekt, att motorn g\u00e5r p\u00e5 tomg\u00e5ng eller stannar, \u00e4r detta en indikation p\u00e5 att vevaxelsensorn \u00e4r felaktig eller skadad. Detta \u00e4r vanligt p\u00e5 alla BMW-modeller med mer \u00e4n 100 000 mil. S\u00e5 om din 116i n\u00e5r 100 000 miles b\u00f6r du vara redo f\u00f6r den h\u00e4r typen av reparation.<\/p>\n\n\n\n

Fel p\u00e5 servostyrningen<\/h4>\n\n\n\n

BMW 116i har haft n\u00e5gra \u00e5terkallelser p\u00e5 grund av fel p\u00e5 servostyrningen. En del av bilarna hade fel p\u00e5 servostyrningen p\u00e5 grund av ett komponentfel, medan andra hade fel p\u00e5 servostyrningens ECU.<\/p>\n\n\n\n

Motorn stannar<\/h4>\n\n\n\n

F\u00f6rutom att vissa bilar \u00e5terkallats p\u00e5 grund av fel p\u00e5 servostyrningen har andra \u00e5terkallats p\u00e5 grund av motorstopp. Problemet l\u00e5g i den elektriska ledningen som inte bara p\u00e5verkade motorn utan \u00e4ven bilens elektriska delar.<\/p>\n\n\n\n

L\u00e4ckande EGR-modul<\/h3>\n\n\n\n

EGR-ventilen \u00e4r den viktigaste delen av EGR-systemet (avgas\u00e5tercirkulation). Om EGR-modulen \u00e4r felaktig eller skadad kan den d\u00e4rf\u00f6r orsaka l\u00e4ckage, vilket inte bara h\u00e4mmar bilen utan \u00e4ven kan starta en brand. Detta \u00e4r mycket farligt och den defekta EGR-anl\u00e4ggningen b\u00f6r bytas ut omedelbart.<\/p>\n\n\n\n

Problem med v\u00e4xell\u00e5dan<\/h4>\n\n\n\n

Transmissionsproblem \u00e4r vanligt f\u00f6rekommande p\u00e5 n\u00e4stan alla BMW. BMW 116i har ocks\u00e5 detta problem eftersom den har en liten bult som sitter l\u00f6st i kopplingens tryckplatta. Om bultarna allts\u00e5 hindrar hur tryckplattan fungerar kommer det ocks\u00e5 att p\u00e5verka bilens prestanda och leda till en f\u00f6rlust i drivningen. Se till att skruven \u00e4r \u00e5tdragen.<\/p>\n\n\n\n

Problem med d\u00f6rrhandtag<\/h4>\n\n\n\n

Ett annat vanligt problem med BMW 116i \u00e4r ett d\u00f6rrhandtag som inte \u00e5terg\u00e5r till sitt idealiska l\u00e4ge efter anv\u00e4ndning. Detta problem orsakas av ett d\u00e5ligt handtag och en d\u00e5lig sp\u00e4rr. Du m\u00e5ste ta bilen till ett servicecenter och f\u00e5 b\u00e5da utbytta.<\/p>\n\n\n\n

Men om d\u00f6rren inte \u00f6ppnas helt kan det handla om ett d\u00e5ligt d\u00f6rrl\u00e5ssystem. \u00c5terigen m\u00e5ste du k\u00f6pa ett nytt d\u00f6rrl\u00e5ssystem och f\u00e5 det d\u00e5liga utbytt.<\/p>\n\n\n\n

Problem med kallstart och tomg\u00e5ngsk\u00f6rning<\/h4>\n\n\n\n

N\u00e4r du startar 116i hatchback fr\u00e5n kyla och den inte startar \u00e4r det ett tecken p\u00e5 att ECU:n har ett problem. Motorstyrenheten eller ICU beh\u00f6ver uppdateras f\u00f6r att fungera optimalt. S\u00e5 om du inte har uppdaterat den p\u00e5 ett tag m\u00e5ste du g\u00f6ra det.<\/p>\n\n\n\n

Kylv\u00e4tskeexpansionsflaska spricka<\/h4>\n\n\n\n

Efter att ha k\u00f6rt flera mil i denna kompakta hatchback kan kylv\u00e4tskans expansionsflaska spricka. Om detta h\u00e4nder kan motorn \u00f6verhettas och leda till andra problem. Det b\u00e4sta du kan g\u00f6ra \u00e4r att byta ut den skadade kylv\u00e4tskeexpansionsflaskan.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r BMW 116i tillf\u00f6rlitlig?<\/h4>\n\n\n\n

Ja, BMW 116i \u00e4r bland de mest tillf\u00f6rlitliga BMW 1-serien. Endast BMW 3-serien \u00e4r mer tillf\u00f6rlitlig. Dessutom rankas 116i normalt n\u00e5got \u00f6ver genomsnittet av de flesta tillf\u00f6rlitlighetsinstitut. P\u00e5 det hela taget \u00e4r den tillf\u00f6rlitlig men inte den mest tillf\u00f6rlitliga bilen i sin klass p\u00e5 grund av den h\u00f6ga underh\u00e5llskostnaden.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r BMW 116i dyr att underh\u00e5lla?<\/h4>\n\n\n\n

Ja, alla BMW-modeller \u00e4r dyra att underh\u00e5lla. Vissa modeller som 1-serien och 3-serien \u00e4r dock billigare att underh\u00e5lla eftersom de \u00e4r mer tillf\u00f6rlitliga \u00e4n andra BMW-serier. Trots detta \u00e4r BMW 116i fortfarande dyr att underh\u00e5lla eftersom b\u00e5de BMW servicecenter och en certifierad BMW-tekniker tar ut mycket pengar.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6rutom deras orimliga avgifter \u00e4r kostnaden f\u00f6r att skaffa BMW:s originalutrustningsproducent ocks\u00e5 h\u00f6g. P\u00e5 grund av detta \u00e4r den totala kostnaden f\u00f6r att reparera och underh\u00e5lla en BMW 116i h\u00f6g.<\/p>\n\n\n\n

Har BMW 116i m\u00e5nga problem?<\/h4>\n\n\n\n

\u00c4ven om BMW 116i kommer med flera problem \u00e4r de inte m\u00e5nga j\u00e4mf\u00f6rt med bilar som BMW X5. Med det sagt \u00e4r problemen ganska m\u00e5nga och kommer att f\u00e5 dig att k\u00e4nna ett kl\u00e4m p\u00e5 pl\u00e5nboken n\u00e4r du f\u00f6rs\u00f6ker \u00e5tg\u00e4rda allt som dyker upp. F\u00f6r att hj\u00e4lpa dig att spara pengar p\u00e5 l\u00e5ng sikt kr\u00e4vs r\u00e4tt underh\u00e5ll.<\/p>\n\n\n\n

Vad \u00e4r h\u00f6g k\u00f6rstr\u00e4cka f\u00f6r BMW 116i?<\/h4>\n\n\n\n

Om du f\u00f6rbereder dig f\u00f6r att k\u00f6pa en begagnad BMW 116i av h\u00f6g kvalitet \u00e4r det mycket viktigt att kontrollera milen p\u00e5 instrumentbr\u00e4dan. Liksom de flesta BMW 1-serie-modeller b\u00f6rjar 116i utveckla allvarliga problem efter att ha n\u00e5tt 100 000 mil. S\u00e5 allt \u00f6ver 100 000 mil \u00e4r h\u00f6g k\u00f6rstr\u00e4cka f\u00f6r BMW 116i. Detta inneb\u00e4r ocks\u00e5 fler problem och en \u00f6kad reparationskostnad.<\/p>\n\n\n\n

Hur m\u00e5nga mil h\u00e5ller BMW 116i?<\/h4>\n\n\n\n

Det beror p\u00e5 \u00e4garen. Om \u00e4garen f\u00f6ljer BMW:s schemalagda underh\u00e5llsservice och goda k\u00f6rvanor kommer bilen att h\u00e5lla \u00f6ver 150 000 mil eller till och med 200 000 mil. Men om bilen inte \u00e4r v\u00e4l underh\u00e5llen eller om f\u00f6raren har d\u00e5liga k\u00f6rvanor kanske bilen inte ens klarar 100 000 mil.<\/p>\n\n\n\n

Slutsats<\/h2>\n\n\n\n

BMW 116i kan vara en trevlig subkompaktbil, men den kommer ocks\u00e5 med m\u00e5nga problem. N\u00e5gra av dem \u00e4r br\u00e4nslepumpsfel, fel p\u00e5 servostyrning, l\u00e4ckande EGR-modul, problem med d\u00f6rrhandtag, fel p\u00e5 vevaxelsensor och mycket mer. Observera att i takt med att din BMW l\u00e4gger p\u00e5 sig flera mil kommer \u00e4ven problemen att \u00f6ka.<\/p>\n\n\n\n

Den b\u00e4sta l\u00f6sningen f\u00f6r att h\u00e5lla de flesta av dessa problem borta \u00e4r att se till att du h\u00e5ller dig till BMW:s schemalagda underh\u00e5llsservice. Generellt sett \u00e4r BMW 116i rolig att k\u00f6ra eftersom den kan man\u00f6vrera runt i stan med stor l\u00e4tthet.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

BMW 116i \u00e4r en del av BMW 1-serien. Denna 5-d\u00f6rrars hatchback \u00e4r kompakt, p\u00e5litlig, prisv\u00e4rd och br\u00e4nslesn\u00e5l. \u00c4nd\u00e5 \u00e4r den ocks\u00e5 rolig att k\u00f6ra och l\u00e4tt att hantera. Men som<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4084,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4083"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4083"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4083\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4085,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4083\/revisions\/4085"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4084"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4083"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4083"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4083"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}