{"id":4077,"date":"2022-04-05T09:46:42","date_gmt":"2022-04-05T09:46:42","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4077"},"modified":"2022-04-05T09:46:45","modified_gmt":"2022-04-05T09:46:45","slug":"ar-volkswagen-arteon-en-bra-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-volkswagen-arteon-en-bra-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r Volkswagen Arteon en bra bil?"},"content":{"rendered":"\n

VW Arteon \u00e4r en snyggare version av VW Passat som snart kommer att sluta tillverkas. Detta inneb\u00e4r att Arteon kommer att vara den enda premium-sedanen som VW erbjuder, vilket inneb\u00e4r att den potentiellt kan samla mycket mer intresse fr\u00e5n k\u00f6pare av premium-sedaner.<\/p>\n\n\n\n

Vissa s\u00e4ger dock att Arteon inte \u00e4r v\u00e4rd sin premiumprislapp medan andra anser att den \u00e4r en snyggare och \u00f6verlag snyggare version av Audi A5. De drivlinor som Arteon har \u00e4r alla potenta, effektiva och sofistikerade, vilket definitivt f\u00e5r den att framst\u00e5 som en mer budgetv\u00e4nlig version av Audi A5.<\/p>\n\n\n\n

Arteons exteri\u00f6rdesign \u00e4r sannolikt den allra b\u00e4sta aspekten av Arteon eftersom bilen ser futuristisk och underbar ut. Inredningen \u00e4r lite mer \u00e5terh\u00e5llsam eftersom den inte skiljer sig s\u00e5 mycket fr\u00e5n till och med en VW Golf. Arteon \u00e4r en sportig 4-d\u00f6rrars coup\u00e9, men det \u00e4r egentligen ingen sportbil p\u00e5 n\u00e5got s\u00e4tt.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet \u00e4r Arteon hyfsad, men den lider \u00e4nd\u00e5 av ganska m\u00e4rkliga problem. Det \u00e4r ocks\u00e5 den sedan som har det st\u00f6rsta bagageutrymmet p\u00e5 marknaden, medan det inre utrymmet ocks\u00e5 \u00e4r \u00f6ver genomsnittet f\u00f6r sin klass. Man kan lugnt s\u00e4ga att Arteon verkligen \u00e4r en riktigt bra bil, men den konkurrerar med mer premiumriktiga rivaler.<\/p>\n\n\n\n

VW Arteon – Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

VW Arteons bensinmotorupps\u00e4ttning b\u00f6rjar med den fyrcylindriga TSI-motorn p\u00e5 1,5 liter med 1,5 liter och 150 h\u00e4stkrafter. N\u00e4sta i raden \u00e4r den 2,0L 4-cylindriga TSI-motorn med 190 hk medan den mest kraftfulla Arteon-bensinmotorn \u00e4r samma 2,0L 4-cylindriga motor med 280 hk i R-modellen. Arteons dieselmotorupps\u00e4ttning best\u00e5r av en 2,0L 4-cylindrig TDI-motor med 4 cylindrar och antingen 150 hk, 190 hk eller 240 hk.<\/p>\n\n\n\n

Arteon f\u00e5r ocks\u00e5 en enda hybridversion som drivs av en 4-cylindrig 1,4L TSI 4-cylinder och en elmotor f\u00f6r en kombinerad effekt p\u00e5 220 hk. Bensinbilen 2.0L Arteon kan ge upp till 35MPG, dieselbilen 2,0L kan ge upp till 45MPG medan hybridbilen 1.4L kan ge upp till 214MPG.<\/p>\n\n\n\n

Alla Arteon-versioner levereras med VW:s egen 7-v\u00e4xlade automatl\u00e5da DSG. Ing\u00e5ngsmodellerna av Arteon \u00e4r FWD-bilar medan de h\u00f6gre modellerna \u00e4ven kan f\u00e5s med VW 4Motion AWD-teknik. P\u00e5 det hela taget \u00e4r Arteons drivlinor effektiva, sofistikerade och p\u00e5litliga.<\/p>\n\n\n\n

VW Arteon – Design och chassi<\/h2>\n\n\n\n

Arteons starka sida \u00e4r f\u00f6rmodligen den yttre designen som utstr\u00e5lar sofistikering, lyx och futurism, vilket \u00e4r vad VW tenderar att portr\u00e4ttera b\u00e4st. Den aggressiva fronten matchad med fantastiska LED-lampor kommer garanterat att v\u00e4cka uppm\u00e4rksamhet, \u00e4ven i s\u00e4llskap med dyrare bilar. Arteon finns \u00e4ven som Shooting Brake-version, vilket ytterligare skiljer den fr\u00e5n n\u00e5gra av sina konkurrenter.<\/p>\n\n\n\n

Interi\u00f6rt \u00e4r Arteon inte s\u00e5 lovande eftersom m\u00e5nga anser att den \u00e4r alltf\u00f6r Golf-liknande. D\u00e4rmed inte sagt att VW Golf erbjuder en d\u00e5lig interi\u00f6r, men att Golf \u00e4r n\u00e4stan h\u00e4lften s\u00e5 dyr. Hur som helst finns det en del f\u00f6rstklassiga material h\u00e4r och d\u00e4r, men helhetsupplevelsen \u00e4r i h\u00f6g grad beroende av vilka alternativ du v\u00e4ljer.<\/p>\n\n\n\n

Arteons fj\u00e4dring och chassiinst\u00e4llning g\u00f6r den dynamisk, men inte alls lika mycket som vissa av dess bayerska kusiner. R-Line-modellerna med styvare fj\u00e4dring k\u00e4nns visserligen smidigare, men de kommer aldrig att kunna konkurrera med s\u00e5dana som BMW 4-serien.<\/p>\n\n\n\n

VW Arteon – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

VW Arteon verkar ocks\u00e5 vara en hyfsat p\u00e5litlig bil, men vissa problem \u00e4r v\u00e4rda att n\u00e4mna. Till att b\u00f6rja med tenderar Arteon att drabbas av problem med bromssystem, upph\u00e4ngningsproblem, problem med trim och utrustning, problem med soltak och problem med hybridsystemet.<\/p>\n\n\n\n

Man vet inte s\u00e5 mycket om Arteons tillf\u00f6rlitlighet eftersom Arteon inte \u00e4r lika popul\u00e4r som andra VW-modeller \u00e4r. Hur som helst uppger de flesta \u00e4gare att Arteon \u00e4r en p\u00e5litlig bil som troligen kommer att st\u00e5 emot tidens tand.<\/p>\n\n\n\n

VW Arteon – V\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

Du kan f\u00e5 en begagnad VW Arteon f\u00f6r mellan 29 000 och 50 000 dollar beroende p\u00e5 modell\u00e5r, motorer, utrustningslista och det allm\u00e4nna tillst\u00e5ndet. F\u00f6r detta pris konkurrerar Arteon direkt med Audi A5 vilket g\u00f6r det n\u00e5got sv\u00e5rt att betygs\u00e4tta Arteon.<\/p>\n\n\n\n

Praktiskt sett \u00e4r Arteon kung eftersom ingen annan 4-d\u00f6rrars sedan erbjuder ett lika stort bagageutrymme som det som finns i Arteon. Dessutom leder Arteon \u00e4ven n\u00e4r det g\u00e4ller benutrymme \u00e4ven om huvudutrymmet inte \u00e4r n\u00e5got att skryta med.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r VW Arteon v\u00e4rd det?<\/h4>\n\n\n\n

VW Arteon \u00e4r placerad i ett riktigt konkurrenskraftigt s\u00e4llskap eftersom den konkurrerar med bilar som Audi A5 Sportback, BMW 4-serie Gran Coupe och Mercedes Benz C-klass. Alla dessa tre kommer med ett mer premiumm\u00e4rke, starkare motorer och ett b\u00e4ttre \u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljningsv\u00e4rde.<\/p>\n\n\n\n

\u00c5 andra sidan underskrider VW Arteon alla dessa tre n\u00e5got n\u00e4r det g\u00e4ller priset, men inte f\u00f6r mycket f\u00f6r att g\u00f6ra en massiv skillnad. Som s\u00e5dan \u00e4r Arteon v\u00e4rd det om du verkligen \u00e4r f\u00f6rtjust i vad den levererar.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r VW Arteon s\u00e4ker?<\/h4>\n\n\n\n

Om du \u00e4r intresserad av att k\u00f6pa VW Arteon \u00e4r s\u00e4kerheten inte n\u00e5got du b\u00f6r vara alltf\u00f6r orolig f\u00f6r eftersom Arteon \u00e4r en riktigt s\u00e4ker bil \u00f6verlag. Arteon finns med alla moderna s\u00e4kerhetsfunktioner, men de flesta av dessa ing\u00e5r i ganska dyra tillvalspaket.<\/p>\n\n\n\n

Arteon \u00e4r en femstj\u00e4rnig bil n\u00e4r det g\u00e4ller krockskydd, vilket inneb\u00e4r att den borde uppfylla de flesta m\u00e4nniskors s\u00e4kerhetsbehov idag.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r VW Arteon b\u00e4ttre \u00e4n VW Passat?<\/h4>\n\n\n\n

VW Arteon \u00e4r f\u00f6r Passat vad Audi A5 \u00e4r f\u00f6r Audi A4, vilket inneb\u00e4r att de bygger p\u00e5 mer eller mindre samma plattform med den enda skillnaden i k\u00f6rupplevelse och styling. VW Arteon \u00e4r ett mer tillfredsst\u00e4llande paket j\u00e4mf\u00f6rt med Passat, men skillnaderna \u00e4r marginella.<\/p>\n\n\n\n

De flesta f\u00f6redrar Arteons utseende medan de som f\u00f6redrar Passat \u00e4r mer f\u00f6r en d\u00e4mpad exteri\u00f6rdesign som inte skriker s\u00e5 mycket.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

VW Arteon \u00e4r en snyggare version av VW Passat som snart kommer att sluta tillverkas. Detta inneb\u00e4r att Arteon kommer att vara den enda premium-sedanen som VW erbjuder, vilket inneb\u00e4r<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4078,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[18],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4077"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4077"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4077\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4079,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4077\/revisions\/4079"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4078"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4077"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4077"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4077"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}