{"id":4071,"date":"2022-04-05T09:37:53","date_gmt":"2022-04-05T09:37:53","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4071"},"modified":"2022-04-05T09:37:57","modified_gmt":"2022-04-05T09:37:57","slug":"vanliga-problem-med-volvo-v90","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-volvo-v90\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Volvo V90"},"content":{"rendered":"\n

Volvo V90 \u00e4r en mellanstor lyxig Volvo Estate som syftar till att kombinera lyxen och sofistikeringen fr\u00e5n S90 sedanen med en mer anv\u00e4ndbar och praktisk plattform. S90 har varit i produktion sedan 2016 och kommer sannolikt att antingen uppdateras eller helt ers\u00e4ttas under de kommande \u00e5ren.<\/p>\n\n\n\n

Hur som helst \u00e4r Volvo S90 den nuvarande toppmodellen bland Volvos kombibilar, vilket inneb\u00e4r att den b\u00f6r kunna h\u00e4vda sig mot Audi A6 Avant, Mercedes Benz E-Klass kombi och BMW 5-serie Touring. M\u00e5nga f\u00f6redrar S90 framf\u00f6r sina tyska rivaler eftersom den ser mer minimalistisk ut, men l\u00e4gger samma vikt vid kvalitet och f\u00f6rfining.<\/p>\n\n\n\n

V90 visar sig vara en hyfsat p\u00e5litlig bil, men de nyare modellerna \u00e4r faktiskt mer p\u00e5litliga som helhet. De vanligaste problemen med Volvo S90 beror p\u00e5 ECM (motorstyrningsmodulen), den hydrauliska bromsaggregaten, problem med br\u00e4nslesystemet, elektroniken och \u00f6kade niv\u00e5er av vibrationer vid k\u00f6rning i h\u00f6gre hastigheter.<\/p>\n\n\n\n

Vissa av dessa \u00e4r mer problematiska \u00e4n andra, s\u00e4rskilt de intrikata elektriska problemen som vi kommer att prata om i den h\u00e4r artikeln. Hur som helst \u00e4r V90 en stark utmanare till en av de b\u00e4sta lyxiga kombibilarna nuf\u00f6rtiden, och som s\u00e5dan f\u00f6rtj\u00e4nar den definitivt din uppm\u00e4rksamhet.<\/p>\n\n\n\n

Volvo V90 – ECM-problem<\/h2>\n\n\n\n

Motorstyrningsmodulen \u00e4r ett intrikat stycke ingenj\u00f6rskonst som \u00e4r utformad f\u00f6r att \u00f6vervaka och sl\u00e4ppa det tryck som bildas i br\u00e4nsletanken. Ibland b\u00f6rjar ECM:n orsaka problem som g\u00f6r att den inte kan sl\u00e4ppa trycket, vilket g\u00f6r att br\u00e4nsletanken deformeras. Om detta l\u00e4mnas or\u00f6rt kommer det sannolikt att orsaka en br\u00e4nslel\u00e4cka som kan orsaka en myriad av s\u00e4kerhetsproblem och kan till och med leda till brand.<\/p>\n\n\n\n

Volvo har utf\u00e4rdat en \u00e5terkallelse p\u00e5 grund av detta som omfattar b\u00e5de S90 och V90. Om du funderar p\u00e5 att k\u00f6pa n\u00e5gon av dessa, se d\u00e4rf\u00f6r till att kontrollera om dessa problem har l\u00f6sts p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt.<\/p>\n\n\n\n

Volvo V90 – Hydraulisk bromsenhet<\/h2>\n\n\n\n

V90 lider ocks\u00e5 av en svetsning av l\u00e5g kvalitet som sitter mellan motorns rotoraxel och bromshydraulikenheten. Detta \u00e4r ett k\u00e4nt tillverkningsproblem som Volvo ocks\u00e5 \u00e5terkallar 2021. Om svetsen g\u00e5r s\u00f6nder kommer det sannolikt att orsaka alla m\u00f6jliga problem, som t.ex. inoperativ ABS, inoperativ ESC och m\u00e5nga fler problem.<\/p>\n\n\n\n

Detta kan uppenbarligen vara en stor s\u00e4kerhetsrisk och det \u00e4r d\u00e4rf\u00f6r du b\u00f6r fokusera din uppm\u00e4rksamhet p\u00e5 att \u00e5tg\u00e4rda det. Om dessa svetspunkter misslyckas under k\u00f6rning kan de praktiskt taget s\u00e4tta dina bromsar ur funktion, vilket verkligen \u00e4r n\u00e5got som ingen vill uppleva.<\/p>\n\n\n\n

Volvo V90 – Problem med br\u00e4nslesystemet<\/h2>\n\n\n\n

B\u00e5de V90 kombi och S90 sedan \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att drabbas av ett problem som orsakas av en trasig 15A-s\u00e4kring i br\u00e4nslesystemet, vilket i slut\u00e4ndan leder till att bilen stannar och inte kan starta. N\u00e4r denna s\u00e4kring g\u00e5r s\u00f6nder betyder det att br\u00e4nslepumpen slutar fungera.<\/p>\n\n\n\n

Att inte kunna k\u00f6ra bilen alls \u00e4r inte heller n\u00e5got som n\u00e5gon vill uppleva och d\u00e4rf\u00f6r b\u00f6r du unders\u00f6ka dessa problem om du \u00e4r intresserad av att k\u00f6pa n\u00e5gon av dessa tv\u00e5. Volvo har ocks\u00e5 utf\u00e4rdat en \u00e5terkallelse redan 2021 f\u00f6r just detta problem, vilket inneb\u00e4r att m\u00e5nga bilar har p\u00e5verkats av detta problem.<\/p>\n\n\n\n

Volvo V90 – Vibrationer under k\u00f6rning<\/h2>\n\n\n\n

Det finns en hel del Volvo-\u00e4gare som har rapporterat att deras Volvo-modeller lider av m\u00e4rkliga niv\u00e5er av vibrationer n\u00e4r de k\u00f6r i hastigheter \u00f6ver 60mph eller s\u00e5. Volvo anser att problemet fr\u00e4mst beror p\u00e5 d\u00e4cken, men \u00e4ven efter att ha bytt dem kvarst\u00e5r problemet i m\u00e5nga fall.<\/p>\n\n\n\n

Detta \u00e4r ett av de problem som fortfarande \u00e4r ett mysterium med V90. Vissa Volvo-specialister anser dock att problemet orsakas av slitna motorf\u00e4sten eller problem med v\u00e4xell\u00e5dan.<\/p>\n\n\n\n

Volvo V90 – Elektriska problem<\/h2>\n\n\n\n

V90 tenderar ocks\u00e5 att drabbas av m\u00e5nga elektriska problem. De mest framtr\u00e4dande \u00e4r f\u00f6rknippade med det elektriska soltaket, fel och brister i instrumentklustret och start\/stopp-systemet. Det mest framtr\u00e4dande av dem alla \u00e4r start\/stopp-systemet som ibland tenderar att starta eller stoppa bilen utan trolig orsak.
En \u00e4gare rapporterade till och med att deras S90 sedan startade p\u00e5 egen hand och till och med ryckte fram\u00e5t och kolliderade med en v\u00e4gg. Det finns n\u00e5gra \u00e4gare som har rapporterat liknande problem, men det verkar som om detta problem inte \u00e4r s\u00e5 vanligt, \u00e5tminstone inte p\u00e5 internet. Men om de \u00e4r det \u00e4r de verkligen farliga och m\u00e5ste l\u00f6sas s\u00e5 fort som m\u00f6jligt.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Hur mycket kostar det att underh\u00e5lla Volvo V90?<\/h4>\n\n\n\n

Enligt n\u00e5gra k\u00e4llor p\u00e5 n\u00e4tet ligger den genomsnittliga underh\u00e5llskostnaden f\u00f6r V90 p\u00e5 mellan 100 och 2 300 dollar i de flesta fall. Ju nyare bilen \u00e4r, desto l\u00e4gre brukar underh\u00e5llskostnaderna vara. Det \u00e4r \u00e4r \u00e4r sv\u00e5rt att peka ut den exakta siffran eftersom alla V90-modeller inte upplever samma typer av problem.<\/p>\n\n\n\n

Vissa av dem \u00e4r pl\u00e5gade av mer problematiska problem som vanligtvis kostar mycket mer att \u00e5tg\u00e4rda. Det \u00e4r nu som m\u00e5nga V90-modeller inte l\u00e4ngre omfattas av n\u00e5gon garanti. Detta inneb\u00e4r att vi sannolikt snart kommer att f\u00e5 en mer realistisk och exakt prognos f\u00f6r underh\u00e5llskostnaderna.<\/p>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa Volvo V90?<\/h4>\n\n\n\n

Om du \u00e4r ute efter en lyxig kombi b\u00f6r du definitivt kolla in Volvo V90 eftersom den erbjuder ett riktigt imponerande paket. V90 \u00e4r inte lika blingy som Mercedes Benz och inte heller lika teknisk som Audi A6. Den \u00e4r inte heller lika sportig som 5-serien. Vad den \u00e4r, \u00e4r en mer minimalistisk inst\u00e4llning till lyx som syftar till att tillfredsst\u00e4lla dem som helt enkelt vill njuta av en fantastisk bil.<\/p>\n\n\n\n

V90 \u00e4r ocks\u00e5 klassledande n\u00e4r det g\u00e4ller effektivitet och s\u00e4kerhet, som b\u00e5da \u00e4r oerh\u00f6rt viktiga aspekter av en riktig familjebil.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Volvo V90 b\u00e4ttre \u00e4n Volvo S90?<\/h4>\n\n\n\n

Volvo V90 och Volvo S90 \u00e4r mer eller mindre samma bilar med den enda skillnaden att den ena \u00e4r en sedan och den andra en kombi. Du b\u00f6r v\u00e4lja V90 om du vill ha en mer praktisk bil. \u00c5 andra sidan ska du satsa p\u00e5 S90 om du v\u00e4rdes\u00e4tter design h\u00f6gre \u00e4n praktiska egenskaper.<\/p>\n\n\n\n

Du kan ocks\u00e5 v\u00e4lja en V90 Cross Country-modell som konkurrerar med Audi A6 Allroad. Cross Country \u00e4r en mer terr\u00e4ngv\u00e4nlig V90-modell som \u00e4r perfekt f\u00f6r dem som bor p\u00e5 landsbygden.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Volvo V90 \u00e4r en mellanstor lyxig Volvo Estate som syftar till att kombinera lyxen och sofistikeringen fr\u00e5n S90 sedanen med en mer anv\u00e4ndbar och praktisk plattform. S90 har varit i<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4072,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[17],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4071"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4071"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4071\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4073,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4071\/revisions\/4073"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4072"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4071"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4071"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4071"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}