{"id":4050,"date":"2022-04-05T09:14:22","date_gmt":"2022-04-05T09:14:22","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4050"},"modified":"2022-04-05T09:14:25","modified_gmt":"2022-04-05T09:14:25","slug":"vanliga-problem-med-bmw-x3","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-bmw-x3\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med BMW X3"},"content":{"rendered":"\n

BMW \u00e4r k\u00e4nt f\u00f6r att skapa bilar som erbjuder den ultimata k\u00f6rupplevelsen. BMW X3 \u00e4r inget undantag, men den har ocks\u00e5 flera problem som anv\u00e4ndarna b\u00f6r k\u00e4nna till. Vilka \u00e4r de vanligaste problemen med BMW X3?<\/p>\n\n\n\n

BMW X3 har en handfull problem som intresserade k\u00f6pare eller anv\u00e4ndare b\u00f6r k\u00e4nna till. Observera att de flesta av dessa problem varierar fr\u00e5n ett modell\u00e5r till ett annat, medan andra \u00e4r enhetliga mellan modellerna. N\u00e5gra av dessa problem \u00e4r oljel\u00e4ckage, \u00f6verhettning av motorn, motorstopp, skrammel i soltaket och mycket mer.<\/p>\n\n\n\n

Vilka \u00e4r de vanligaste problemen med BMW X3?<\/h2>\n\n\n\n

Oljel\u00e4ckage<\/h4>\n\n\n\n

Oljel\u00e4ckage \u00e4r ett vanligt problem i n\u00e4stan alla BMW-modeller. Detta orsakas vanligtvis av en sliten ventilk\u00e5papackning eller sprickor i ventilk\u00e5pan. Efter att ha k\u00f6rt din X3 under en tid kan ventilk\u00e5pspackningen slitas ut och b\u00f6rja l\u00e4cka olja. Bes\u00f6k en mekaniker f\u00f6r att byta din ventilk\u00e5pspackning.<\/p>\n\n\n\n

\u00d6verhettning av motorn<\/h4>\n\n\n\n

Ett annat vanligt problem som BMW X3-anv\u00e4ndare upplever \u00e4r \u00f6verhettning av motorn. Motorn \u00f6verhettas p\u00e5 grund av att det finns en kylmedelsl\u00e4cka. Om kylv\u00e4tskesystemet \u00e4r skadat eller \u00e4ventyras kommer det inte att kyla motorn som beh\u00f6vs, vilket resulterar i att motorn \u00f6verhettas. Kontrollera om det finns en kylv\u00e4tska eller en d\u00e5lig termostat.<\/p>\n\n\n\n

Soltak skramlar och l\u00e4cker<\/h4>\n\n\n\n

Problemet med skrammel och l\u00e4ckage i soltaket \u00e4r vanligt endast i f\u00f6rsta generationens BMW E83 X3. Vad som h\u00e4nder \u00e4r att n\u00e4r f\u00f6raren \u00f6ppnar eller spr\u00e4cker solluckan kommer olika trimdelar att skramla och sl\u00e5 runt, vilket skapar en del buller. Det h\u00e4r problemet kan dock l\u00e4tt \u00e5tg\u00e4rdas.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6nsterklappring och trasiga regulatorer<\/h4>\n\n\n\n

F\u00f6nsterklappring och trasiga regulatorer \u00e4r ocks\u00e5 vanligt f\u00f6rekommande p\u00e5 BMW X3. Detta intr\u00e4ffar vanligtvis n\u00e4r det finns en trasig f\u00f6nsterregulator. Observera att f\u00f6nstret kan misslyckas med att st\u00e4nga eller \u00f6ppna, vilket kan vara besv\u00e4rande. Reparationen \u00e4r enkel men kan bli kostsam p\u00e5 grund av kostnaden f\u00f6r reservdelar och reparationsservice.<\/p>\n\n\n\n

Fel p\u00e5 styrningen av styrkedjan<\/h4>\n\n\n\n

\u00c4ven om BMW \u00e4r en lyxbil best\u00e5r den av m\u00e5nga plastdelar och styrningen av styrkedjan \u00e4r en av dem. Eftersom denna del \u00e4r tillverkad av billig plast h\u00e5ller den inte s\u00e4rskilt l\u00e4nge. Om plaststyrningen f\u00f6r styrningen av styrkedjan g\u00e5r s\u00f6nder p\u00e5 BMW X3 p\u00e5verkar det d\u00e4rf\u00f6r motorns timing. Allt du beh\u00f6ver g\u00f6ra \u00e4r att byta ut styrningen och korrigera tidpunkten.<\/p>\n\n\n\n

Tung styrning<\/h3>\n\n\n\n

Det h\u00e4r problemet \u00e4r vanligt p\u00e5 BMW X3-modeller med variabel sportstyrning. Personer med den h\u00e4r funktionen kan m\u00e4rka att styrningen har blivit tung och besv\u00e4rlig att kontrollera. Detta \u00e4r ett tecken p\u00e5 att den variabla sportstyrningen har misslyckats. Den enda l\u00f6sningen \u00e4r att byta ut den mot en ny.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6rlust av bromskraft<\/h4>\n\n\n\n

Bromsvakuumpumpen p\u00e5 BMW X3 kr\u00e4ver mycket sm\u00f6rjning. S\u00e5 om du misslyckas med att sm\u00f6rja den regelbundet eller enligt rekommendationerna kommer den att b\u00f6rja tappa kraft grepp. Detta kommer att kosta dig mer pengar eftersom du m\u00e5ste byta ut den skadade vakuumpumpen.<\/p>\n\n\n\n

Bilen drar \u00e5t sidan<\/h4>\n\n\n\n

Vissa anv\u00e4ndare av BMW X3 har rapporterat att deras bil drar \u00e5t sidan. Detta orsakas vanligtvis av feljusterad sp\u00e5rning. F\u00f6r att \u00e5tg\u00e4rda problemet m\u00e5ste du ta bilen till BMW:s servicecenter och f\u00e5 sp\u00e5rningen justerad.<\/p>\n\n\n\n

Motorn stannar<\/h3>\n\n\n\n

BMW X3 tillverkade mellan augusti 2016 och januari 2018 har problem med motorstopp. Motorn stannar eftersom br\u00e4nsletanken har ett problem som orsakar en begr\u00e4nsad br\u00e4nsletillg\u00e5ng till bilens motor, vilket g\u00f6r att den stannar. Ta bilen till ett BMW-servicecenter och l\u00e5t br\u00e4nslesystemet inspektera.<\/p>\n\n\n\n

Turboproblem<\/h4>\n\n\n\n

Om du m\u00e4rker att din bil ger ifr\u00e5n sig ett grynande ljud eller om det kommer r\u00f6k fr\u00e5n avgasen n\u00e4r olja droppar p\u00e5 den, \u00e4r detta ett tecken p\u00e5 en d\u00e5lig turbo. Det h\u00e4nder n\u00e4r turbot\u00e4tningen har bl\u00e5st. Detta \u00e4r ocks\u00e5 ett vanligt problem p\u00e5 BMW X3. \u00c4ndra problemet genom att byta ut den spr\u00e4ngda turbot\u00e4tningen.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

Vad \u00e4r h\u00f6g k\u00f6rstr\u00e4cka f\u00f6r BMW X3?<\/h4>\n\n\n\n

Det b\u00e4sta s\u00e4ttet att bed\u00f6ma en begagnad bil av h\u00f6g kvalitet innan man betalar f\u00f6r den \u00e4r att veta hur m\u00e5nga mil den har g\u00e5tt. BMW X3 kan vara en p\u00e5litlig bil, men om \u00e4garen var v\u00e5rdsl\u00f6s eller hade n\u00e5gra d\u00e5liga k\u00f6rvanor tenderar bilen att ha m\u00e5nga problem. Oavsett detta anses 100 000 mil vara en h\u00f6g k\u00f6rstr\u00e4cka f\u00f6r BMW X3 eftersom de flesta problem b\u00f6rjar h\u00e4rifr\u00e5n.<\/p>\n\n\n\n

Vilket \u00e5rsmodell av BMW X3 \u00e4r mest tillf\u00f6rlitlig?<\/h4>\n\n\n\n

M\u00e5nga tillf\u00f6rlitlighetsbed\u00f6mningsinstitut s\u00e4ger att 2017 \u00e5rs BMW X3 \u00e4r den mest tillf\u00f6rlitliga. Consumer Reports har till exempel gett BMW X3 ett 4-stj\u00e4rnigt betyg av 5 stj\u00e4rnor. Detta \u00e4r ett tecken p\u00e5 att detta \u00e4r en p\u00e5litlig bil med f\u00e4rre problem. Trots detta finns det n\u00e5gra fr\u00e5gor som \u00e4garen b\u00f6r vara uppm\u00e4rksam p\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r BMW X3 dyr att underh\u00e5lla?<\/h4>\n\n\n\n

Ja, det \u00e4r dyrt att underh\u00e5lla BMW X3. I genomsnitt kan du beh\u00f6va dela p\u00e5 \u00f6ver 900 dollar f\u00f6r att underh\u00e5lla bilen \u00e5rligen. Dessutom har BMW X3 m\u00e5nga problem som \u00f6kar kostnaderna f\u00f6r reparation och underh\u00e5ll. Och eftersom BMW-delar \u00e4r mycket kostsamma kommer den totala underh\u00e5llskostnaden ocks\u00e5 att stiga.<\/p>\n\n\n\n

Vilken bil har fler problem – BMW X3 eller X5?<\/h4>\n\n\n\n

BMW X5 m\u00e5 vara en st\u00f6rre, lyxigare, bekv\u00e4mare och mer avancerad bil \u00e4n BMW X3, men X3 \u00e4r fortfarande mer p\u00e5litlig \u00e4n sitt st\u00f6rre syskon. Medan BMW X3 \u00e4r den mest tillf\u00f6rlitliga BMW SUV:n \u00e4r BMW X5 den minst tillf\u00f6rlitliga BMW SUV:n i sortimentet. Den registrerar ocks\u00e5 fler problem \u00e4n X3.<\/p>\n\n\n\n

Vilket \u00e5rsmodell av BMW X3 b\u00f6r jag undvika?<\/h4>\n\n\n\n

BMW X3 m\u00e5 vara en exceptionell kompakt SUV, men om det finns ett modell\u00e5r som du b\u00f6r undvika \u00e4r det 2013 \u00e5rs BMW X3. Enligt NHTSA har den h\u00e4r bilen f\u00e5tt \u00f6ver 300 klagom\u00e5l, vilket \u00e4r exponentiellt mycket. Dessutom \u00e4r de flesta av de problem som den h\u00e4r modellen har mycket kostsamma att underh\u00e5lla.<\/p>\n\n\n\n

Ett av de utbredda problemen som 2013 \u00e5rs BMW X3 har \u00e4r fel p\u00e5 styrningen av styrkedjan. Icke desto mindre har den ocks\u00e5 flera problem som du b\u00f6r ta reda p\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

Slutsats<\/h2>\n\n\n\n

Nu n\u00e4r du k\u00e4nner till n\u00e5gra av de vanligaste problemen som BMW X3-anv\u00e4ndare m\u00f6ter \u00e4r det l\u00e4ttare att veta vad du kan f\u00f6rv\u00e4nta dig eller hur du ska ta hand om denna kompakta SUV. N\u00e5gra av de problem som BMW X3-anv\u00e4ndare m\u00f6ter \u00e4r oljel\u00e4ckage, motorstopp, motor\u00f6verhettning, turboproblem, f\u00f6rlust av bromskraft och mycket mer.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

BMW \u00e4r k\u00e4nt f\u00f6r att skapa bilar som erbjuder den ultimata k\u00f6rupplevelsen. BMW X3 \u00e4r inget undantag, men den har ocks\u00e5 flera problem som anv\u00e4ndarna b\u00f6r k\u00e4nna till. Vilka \u00e4r<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4051,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4050"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4050"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4050\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4052,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4050\/revisions\/4052"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4051"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4050"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4050"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4050"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}