{"id":4047,"date":"2022-04-05T09:08:53","date_gmt":"2022-04-05T09:08:53","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4047"},"modified":"2022-04-05T09:08:55","modified_gmt":"2022-04-05T09:08:55","slug":"bmw-225xe-allt-du-behover-veta","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/bmw-225xe-allt-du-behover-veta\/","title":{"rendered":"BMW 225xe – Allt du beh\u00f6ver veta"},"content":{"rendered":"\n

Det \u00e4r inte alla som \u00e4lskar en stor bil. Vissa f\u00f6redrar sm\u00e5 men effektiva och h\u00f6gpresterande bilar, som BMW 225xe active tourer plug-in hybridfordonet.<\/p>\n\n\n\n

Till skillnad fr\u00e5n de flesta MPV:er levererar BMW 225xe exceptionella prestanda, hantering och \u00e4r en av de snabbaste. Den har ocks\u00e5 gott om utrymme i kup\u00e9n och lastutrymmet, trots att den l\u00e4mnar lite utrymme f\u00f6r plug-in hybridmotorn. Som ett resultat av detta parar den den vanliga 1,5-liters trecylindriga turboladdade bensinmotorn med tre cylindrar med en liten elmotor.<\/p>\n\n\n\n

Kombinationen av elmotor och bensinmotor g\u00f6r inte bara bilen kraftfullare, utan ger den ocks\u00e5 b\u00e4ttre r\u00e4ckvidd, h\u00f6gre effektivitet och g\u00f6r den ekonomisk. Eftersom mindre br\u00e4nsle anv\u00e4nds sl\u00e4pper den dessutom ut f\u00e4rre gaser i atmosf\u00e4ren, vilket g\u00f6r den till ett milj\u00f6v\u00e4nligt alternativ.<\/p>\n\n\n\n

BMW 225xes historia<\/h2>\n\n\n\n

BMW:s aktiva tourer \u00e4r en plug-in hybridbil med en 1,5-liters turbo trecylindrig bensinmotor som h\u00e4rstammar fr\u00e5n de sexcylindriga motorerna och en synkron elmotor. Den \u00e4r ocks\u00e5 utrustad med ett litiumjonbatteripaket och \u00e4r mekaniskt besl\u00e4ktad med MINI Countryman.<\/p>\n\n\n\n

BMW 225xe active tourer PHEV har varit i produktion sedan 2015 till dags dato. Den tillverkas ocks\u00e5 i Leipzig Tyskland och den \u00e4r ocks\u00e5 sl\u00e4kt med BMW X1, BMW X2 och Mini Clubman. Med kombinationen av elmotor och motor levererar den h\u00e4r bilen enast\u00e5ende kraft och den kan t\u00e4cka en l\u00e4ngre str\u00e4cka \u00e4n BMW 225i.<\/p>\n\n\n\n

Funktioner hos BMW 225xe<\/h2>\n\n\n\n

Utseende<\/h4>\n\n\n\n

BMW 225xe PHEV \u00e4r en vacker aktiv tourer med en kort och l\u00e5ng form. Det \u00e4r en av de minsta MPV:erna p\u00e5 marknaden, men den \u00e4r elegant utformad. Dessutom har den en vacker och lyxig interi\u00f6r som ger dig BMW-k\u00e4nslan. Den har ocks\u00e5 fem d\u00f6rrar och m\u00e5nga fantastiska funktioner.<\/p>\n\n\n\n

Prestanda<\/h4>\n\n\n\n

H\u00e4pnadsv\u00e4ckande nog kommer BMW 225xe med samma elmotor och batteripaket som BMW i8. Motorn ger totalt 134 hk och 164 lb-ft vridmoment. Motsatsvis ger elmotorn totalt 87 hk och 122 lb-ft vridmoment.<\/p>\n\n\n\n

En kombination av de tv\u00e5 ger dock exceptionella 221 hk och 284 lb-ft vridmoment. Som ett resultat av detta kan den accelerera fr\u00e5n 0 till 60 p\u00e5 bara 6,7 sekunder med en topphastighet p\u00e5 126 mph. Det \u00e4r snabbare \u00e4n de flesta av dess konkurrenter som Skoda Yeti eller Toyota Prius+.<\/p>\n\n\n\n

Komfort och lastutrymme<\/h4>\n\n\n\n

Som tidigare n\u00e4mnts kan BMW 225xe rymma upp till fem personer. \u00c4ven om plug-in-hybridmotorn har tagit upp en del utrymme \u00e4r bilen fortfarande mycket bekv\u00e4m. Tack vare det 56,7 tum stora h\u00f6ftutrymmet fram och bak i bilen.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6rutom att ha en rymlig kup\u00e9 har bilen ocks\u00e5 ett gott lastutrymme som till och med \u00e4r st\u00f6rre \u00e4n BMW i3. Den har totalt 400 liter bakom baks\u00e4tet och 1350 liter med baks\u00e4tet uppf\u00e4llt. Du kan allts\u00e5 f\u00f6rvara ditt bagage i bagageutrymmet.<\/p>\n\n\n\n

Br\u00e4nsleeffektivitet<\/h3>\n\n\n\n

BMW 225xe \u00e4r en mycket ekonomisk och br\u00e4nslesn\u00e5l bil. Tack vare kombinationen av den 3-cylindriga bensinmotorn och elmotorn. Den har en br\u00e4nsleekonomi p\u00e5 142. Mpg, vilket \u00e4r utm\u00e4rkt. Det inneb\u00e4r att du sparar mycket br\u00e4nsle och f\u00f6rorenar milj\u00f6n mindre.<\/p>\n\n\n\n

Pris<\/h4>\n\n\n\n

Om du j\u00e4mf\u00f6r BMW 225xe med konkurrenter som Skoda Yeti och Seat Alhambra kommer du att uppt\u00e4cka att den \u00e4r ganska dyr. Den har dock mer avancerade funktioner \u00e4n sina konkurrenter. Basbilen av BMW 225xe g\u00e5r f\u00f6r cirka 45 000 dollar. Om du v\u00e4ljer M Sport-versionen m\u00e5ste du d\u00e4rf\u00f6r betala mer.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r BMW 225xe v\u00e4rd att k\u00f6pa?<\/h4>\n\n\n\n

Det beror p\u00e5 vad du letar efter. Om du vill ha en plug-in hybrid MPV med stor effektivitet, f\u00e4rre utsl\u00e4pp, exceptionella prestanda och en utm\u00e4rkt r\u00e4ckvidd \u00e4r BMW 225xe ett utm\u00e4rkt val. Men om du vill ha en st\u00f6rre tourer som ocks\u00e5 \u00e4r mer tillf\u00f6rlitlig och l\u00e4ttare att underh\u00e5lla \u00e4r 225xe inte bilen f\u00f6r dig.<\/p>\n\n\n\n

Vilka \u00e4r de vanligaste problemen med BMW 225xe?<\/h4>\n\n\n\n

Innan du investerar i en begagnad BMW 225xe \u00e4r det viktigt att notera n\u00e5gra av de problem som du sannolikt kommer att st\u00f6ta p\u00e5 l\u00e4ngs v\u00e4gen. N\u00e5gra av de problem som du kan f\u00f6rv\u00e4nta dig att st\u00f6ta p\u00e5 \u00e4r problem med br\u00e4nsleklappen, kortslutningar med h\u00f6g batterisp\u00e4nning, elektriska problem, svagt batteri och problem med EVAP-systemet.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r det billigt att underh\u00e5lla BMW 225xe?<\/h4>\n\n\n\n

Nej, det \u00e4r ganska dyrt att underh\u00e5lla BMW 225xe. Detta beror p\u00e5 att den utvecklar fler problem \u00e4n andra bilar i sin klass. Dessutom \u00e4r BMW:s reservdelar n\u00e5gra av de dyraste, vilket driver upp underh\u00e5llskostnaden. Dessutom tar BMW:s servicecenter och tekniker mycket betalt, vilket ocks\u00e5 kan driva upp underh\u00e5llskostnaden.<\/p>\n\n\n\n

Hur fungerar BMW 225xe?<\/h4>\n\n\n\n

BMW 225xe fungerar antingen med hj\u00e4lp av batteridrift, bensindrift eller en kombination av dessa. Eftersom den h\u00e4r bilen \u00e4r en plug-in hybridbil har den BMW eDrive och en 1,5-liters trecylindrig TwinPower Turbo-motor med tre cylindrar som ger effektivitet och \u00f6kad r\u00e4ckvidd. Det \u00e4r bara att v\u00e4xla till den kraft du f\u00f6redrar beroende p\u00e5 bilens behov.<\/p>\n\n\n\n

Hur l\u00e5ng tid tar det f\u00f6r BMW 225xe att ladda?<\/h4>\n\n\n\n

I genomsnitt tar det 2,5 timmar att ladda. Men om du har en snabbare laddare laddas batteriet p\u00e5 7,7 kWh p\u00e5 mindre \u00e4n 2 timmar. Om du har en typ 2-kontakt kan du ladda bilen hemma eller p\u00e5 jobbet. Detta \u00e4r enast\u00e5ende eftersom vissa plug-in hybridbilar tar \u00f6ver 4 timmar att ladda fullt ut.<\/p>\n\n\n\n

Slutsats<\/h2>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget \u00e4r BMW 225xe en trevlig plug-in hybrid aktiv tourer MPV eftersom den \u00e4r rymlig, effektiv, kraftfull och mycket ekonomisk. Trots detta har den ocks\u00e5 n\u00e5gra problem som man b\u00f6r vara beredd att hantera, s\u00e5som ett svagt batteri, elektriska problem, problem med drivlinan och problem med br\u00e4nsleklappen.<\/p>\n\n\n\n

Om du vill minska f\u00f6roreningarna och spara lite pengar p\u00e5 br\u00e4nsle kan BMW 225xe PHEV hj\u00e4lpa dig att g\u00f6ra det. Dessutom \u00e4r den ocks\u00e5 kompakt och l\u00e4tt att k\u00f6ra i stan. Och om du \u00e4r en familjeperson \u00e4r den h\u00e4r bilen ocks\u00e5 praktisk och perfekt f\u00f6r picknickar eftersom den har gott om lastutrymme.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Det \u00e4r inte alla som \u00e4lskar en stor bil. Vissa f\u00f6redrar sm\u00e5 men effektiva och h\u00f6gpresterande bilar, som BMW 225xe active tourer plug-in hybridfordonet. Till skillnad fr\u00e5n de flesta MPV:er<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4048,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4047"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4047"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4047\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4049,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4047\/revisions\/4049"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4048"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4047"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4047"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4047"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}