{"id":4044,"date":"2022-04-05T09:07:35","date_gmt":"2022-04-05T09:07:35","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4044"},"modified":"2022-04-05T09:07:39","modified_gmt":"2022-04-05T09:07:39","slug":"vanliga-problem-med-bmw-225xe","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-bmw-225xe\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med BMW 225xe"},"content":{"rendered":"\n

BMW 225xe \u00e4r en perfekt familjebil eftersom den rymmer upp till fem personer. Trots sin kompakta design k\u00e4nns 225xe som en BMW bakom ratten. Men vilka \u00e4r n\u00e5gra av de vanligaste problemen som BMW 225xe har?<\/p>\n\n\n\n

BMW 225xe Active Tourer PHEV kommer med flera problem som enkelt kan hanteras av BMW servicecenter eller en certifierad tekniker. N\u00e5gra av problemen \u00e4r elektriska problem, problem med br\u00e4nsleklappen, svagt batteri, kortslutning av h\u00f6g batterisp\u00e4nning och problem med EVAP-systemet.<\/p>\n\n\n\n

Vilka \u00e4r de vanligaste problemen med BMW 225xe?<\/h2>\n\n\n\n

Problem med br\u00e4nsleklappen<\/h3>\n\n\n\n

Det f\u00f6rsta och vanligaste problemet som BMW 225xe-\u00e4gare drabbas av \u00e4r problemet med br\u00e4nsleklappslocket. \u00c4ven om BMW 225xe levereras med ett handtag som du ska dra i f\u00f6r att automatiskt \u00f6ppna br\u00e4nsleklappen, \u00e4r det inte alltid fallet. Flera 225xe har fastnat och tvingat f\u00f6raren att ta saken i egna h\u00e4nder.<\/p>\n\n\n\n

Br\u00e4nsleklaffens lock kommer med en gr\u00f6n tr\u00e5d p\u00e5 sidan som kan hj\u00e4lpa dig att dra ut locket och tanka din bil. Den fr\u00e4msta orsaken till att locket fastnar beror p\u00e5 skador eller d\u00e5lig utformning. Om det finns en mekanisk skada m\u00e5ste du anv\u00e4nda extra kraft f\u00f6r att dra upp locket.<\/p>\n\n\n\n

Problem med drivlinan<\/h4>\n\n\n\n

\u00c4ven om drivlinsproblemet \u00e4r vanligt p\u00e5 BMW 330e kan det \u00e4ven f\u00f6rekomma p\u00e5 BMW 225xe. Drivlinan best\u00e5r av flera delar, till exempel v\u00e4xell\u00e5da, axel, hjul och drivaxlar som kan g\u00e5 fel n\u00e4r som helst. S\u00e5 n\u00e4r du h\u00f6r n\u00e5got konstigt ljud fr\u00e5n din bil eller n\u00e4r v\u00e4xell\u00e5dan l\u00e4cker beh\u00f6ver drivlinan uppm\u00e4rksammas av en tekniker.<\/p>\n\n\n\n

Fel i drivlinan intr\u00e4ffar normalt vid kraftig acceleration, branta lutningar eller snabb acceleration. Det b\u00e4sta s\u00e4ttet att diagnostisera en drivlina \u00e4r att f\u00e5 den skannad och problemet \u00e5tg\u00e4rdat.<\/p>\n\n\n\n

Elektriska problem<\/h4>\n\n\n\n

BMW \u00e4r synonymt med elektriska problem. BMW 225xe PHEV har ocks\u00e5 sina egna elektriska problem. Ett av de vanligaste elektriska problemen som \u00e4gare av denna PHEV sannolikt kommer att st\u00f6ta p\u00e5 \u00e4r att n\u00e4r de k\u00f6r och flyttar v\u00e4xelspaken till R eller D, kan de m\u00e4rka ett felmeddelande ”P har inte valts” och v\u00e4grar att v\u00e4xla.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6rutom detta felmeddelande har vissa anv\u00e4ndare ocks\u00e5 sagt att r\u00f6ststyrningssystemet utl\u00f6ser sig sj\u00e4lvt upprepade g\u00e5nger. Detta kan dock enkelt \u00e5tg\u00e4rdas korrekt genom att st\u00e4nga av allting och starta bilen p\u00e5 nytt. Se till att ha uppdaterad programvara f\u00f6r att undvika s\u00e5dana mindre problem.<\/p>\n\n\n\n

Svagt batteri<\/h4>\n\n\n\n

En av de st\u00f6rsta utmaningarna med att \u00e4ga en plug-in hybridbil \u00e4r att de har svaga batterier. BMW 225xe \u00e4r inget undantag eftersom dess batteri ocks\u00e5 \u00e4r svagt. Flera anv\u00e4ndare har klagat p\u00e5 att batteriet tappar laddning efter att ha k\u00f6rt flera kilometer. En anv\u00e4ndare citerade att hans r\u00e4ckvidd hade minskat fr\u00e5n 30 miles till 24 miles p\u00e5 n\u00e5gra \u00e5r.<\/p>\n\n\n\n

Plug-in hybridbilar som BMW 225xe hj\u00e4lper f\u00f6rarna att spendera mindre p\u00e5 bensin. N\u00e4r batteriets r\u00e4ckvidd b\u00f6rjar minska \u00e4r det dock viktigt att byta batteri f\u00f6r att forts\u00e4tta att njuta av mindre utgifter f\u00f6r br\u00e4nsle. Det enda problemet \u00e4r att kostnaden f\u00f6r att byta ut ett plug-in hybridbatteri \u00e4r dyrare \u00e4n f\u00f6r ett standardbatteri.<\/p>\n\n\n\n

H\u00f6gsp\u00e4nningsbatteri kortslutning<\/h3>\n\n\n\n

Ett annat vanligt problem som BMW 225xe-anv\u00e4ndare m\u00f6ter \u00e4r h\u00f6gsp\u00e4nningsbatterikortslutningar. Detta orsakas normalt av orenheter som \u00e4r baserade inuti h\u00f6gsp\u00e4nningsbatteripaketet. Observera att h\u00f6gsp\u00e4nning i BMW 225xe beh\u00f6vs f\u00f6r att driva motorn. Dessutom \u00f6kar h\u00f6gsp\u00e4nningen ocks\u00e5 effektiviteten.<\/p>\n\n\n\n

Om din BMW 225xe har en h\u00f6gsp\u00e4nningsbatterikortslutning b\u00f6r du ta bilen till n\u00e4rmaste BMW-servicecenter f\u00f6r en kontroll. \u00c4ven om problemet g\u00e5r att reparera \u00e4r det ganska kostsamt.<\/p>\n\n\n\n

Problem med systemet f\u00f6r avdunstningsutsl\u00e4pp<\/h4>\n\n\n\n

Liksom de flesta plug-in hybridbilar kan BMW 225xe ocks\u00e5 ha problem med systemet f\u00f6r f\u00f6r\u00e5ngningsutsl\u00e4pp. Arbetet med systemet f\u00f6r evaporativa utsl\u00e4pp (EVAP) \u00e4r att lagra och g\u00f6ra sig av med br\u00e4nsle\u00e5ngor innan de sl\u00e4pps ut i atmosf\u00e4ren. Detta hj\u00e4lper inte bara milj\u00f6n utan \u00e4ven br\u00e4nsleeffektiviteten.<\/p>\n\n\n\n

Efter att ha k\u00f6rt din BMW 225xe i flera mil kan du dock b\u00f6rja f\u00e5 problem med EVAP. Detta beror normalt p\u00e5 en skadad slang eller ventil, eller en d\u00e5lig l\u00e4ckages\u00f6kningslampa. Men med r\u00e4tt underh\u00e5ll och reparation b\u00f6r det h\u00e4r problemet inte besv\u00e4ra dig ens efter att ha k\u00f6rt flera mil.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r BMW 225xe tillf\u00f6rlitlig?<\/h3>\n\n\n\n

Nej, BMW 225xe \u00e4r inte en p\u00e5litlig bil. BMW:s m\u00e5 vara h\u00f6gt rankade n\u00e4r det g\u00e4ller br\u00e4nsleeffektivitet, men de har m\u00e5nga problem och deras reservdelar \u00e4r dyra. Enligt m\u00e5nga tillf\u00f6rlitlighetsbyr\u00e5er rankas BMW l\u00e4ngst ner sist. BMW 225xe \u00e4r inget undantag och kan vara ganska kostsam att underh\u00e5lla.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r BMW:s plug-hybridbatterier h\u00e5llbara?<\/h4>\n\n\n\n

Ja, BMW:s plug-in-hybridbatterier \u00e4r h\u00e5llbara. De \u00e4r kanske inte p\u00e5 samma niv\u00e5 som Tesla, men de kan klara \u00f6ver 60 000 mil. Dessutom h\u00e4vdar BMW att deras batteripaket kan h\u00e5lla i \u00f6ver 10 \u00e5r, vilket \u00e4r en stor bedrift. Trots detta kan batteriet efter 10 \u00e5r minska sin r\u00e4ckvidd.<\/p>\n\n\n\n

Hur m\u00e5nga mil kan BMW 225xe k\u00f6ra p\u00e5 el?<\/h4>\n\n\n\n

\u00c4ven om 2021 BMW 225xe inte har ett s\u00e4rskilt kraftfullt batteripaket kan den klara upp till 34 miles, vilket \u00e4r exceptionellt. Detta \u00e4r samma r\u00e4ckvidd som BMW i8, som \u00e4r dyrare och kraftfullare. Observera att denna r\u00e4ckvidd kan vara l\u00e4gre p\u00e5 tidigare \u00e5rsmodeller.<\/p>\n\n\n\n

Bottom line<\/h2>\n\n\n\n

BMW 225xe m\u00e5 vara en exceptionell aktiv tourer med en plug-in hybriddrift, men den har ocks\u00e5 flera problem som intresserade k\u00f6pare b\u00f6r k\u00e4nna till. Den h\u00e4r bilen har ett svagt batteri, problem med EVAP-systemet, problem med br\u00e4nsleklaffen, problem med drivlinan, h\u00f6gsp\u00e4nningsbatterikortslutning och elektriska problem.<\/p>\n\n\n\n

Generellt sett \u00e4r BMW 225xe en praktisk bil eftersom den har \u00e4nnu mer lastutrymme \u00e4n BMW i3. Dessutom \u00e4r den tillr\u00e4ckligt rymlig f\u00f6r sin storlek och presterar enast\u00e5ende. Bilen \u00e4r ocks\u00e5 p\u00e5litlig och mycket effektiv. Med r\u00e4tt sk\u00f6tsel och underh\u00e5ll kan de flesta av ovanst\u00e5ende problem undvikas.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

BMW 225xe \u00e4r en perfekt familjebil eftersom den rymmer upp till fem personer. Trots sin kompakta design k\u00e4nns 225xe som en BMW bakom ratten. Men vilka \u00e4r n\u00e5gra av de<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4045,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4044"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4044"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4044\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4046,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4044\/revisions\/4046"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4045"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4044"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4044"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4044"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}