{"id":4037,"date":"2022-03-24T13:01:56","date_gmt":"2022-03-24T13:01:56","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4037"},"modified":"2022-03-24T13:01:59","modified_gmt":"2022-03-24T13:01:59","slug":"bmw-i3-allt-du-behover-veta","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/bmw-i3-allt-du-behover-veta\/","title":{"rendered":"BMW i3 – Allt du beh\u00f6ver veta"},"content":{"rendered":"\n

Om du letar efter en kompakt, snygg, milj\u00f6v\u00e4nlig och lyxig elbil \u00e4r BMW i3 ett bra alternativ. Den h\u00e4r bilen \u00e4r dessutom l\u00e4tt att k\u00f6ra runt i stan och parkera. Trots sin kompakta design kan den ta med upp till fem passagerare.<\/p>\n\n\n\n

Du f\u00e5r dock betala en hel del f\u00f6r det vackra utseendet och de h\u00f6gteknologiska funktionerna som den h\u00e4r bilen erbjuder. Den \u00e4r dyrare \u00e4n till och med basbilen Tesla Model 3, som \u00e4r snabbare, mer p\u00e5litlig och presterar b\u00e4ttre. P\u00e5 det hela taget \u00e4r BMW i3 en utm\u00e4rkt bil f\u00f6r dem som vill ha det enkelt i stan.<\/p>\n\n\n\n

Med en r\u00e4ckvidd p\u00e5 cirka 97 mil \u00e4r BMW i3 inte den b\u00e4sta bilen f\u00f6r personer som vill resa l\u00e5nga str\u00e4ckor. Dess konkurrenter som Tesla Model 3, Nissan Leaf och Chevy Bolt har en b\u00e4ttre r\u00e4ckvidd. Bortsett fr\u00e5n det \u00e4r BMW i3 mindre p\u00e5litlig \u00e4n de flesta av sina konkurrenter.<\/p>\n\n\n\n

BMW i3:s historia<\/h2>\n\n\n\n

BMW i3 \u00e4r en hatchback med h\u00f6gt tak som tillverkas av BMW. Den har en elektrisk drivlina och har ett litiumjonbatteripaket under golvet. Dessutom \u00e4r den utrustad med ett bakhjulsdrivet system genom en enkelv\u00e4xlad v\u00e4xell\u00e5da. Det \u00e4r BMW:s f\u00f6rsta bil med nollutsl\u00e4pp.<\/p>\n\n\n\n

Till skillnad fr\u00e5n de flesta helelektriska bilar finns BMW i3 i tv\u00e5 trims, som inkluderar den helelektriska (BEV) trimmen och hybrid (REX) trimmen. Den sistn\u00e4mnda anv\u00e4nder batteriet men har ocks\u00e5 en valfri r\u00e4ckviddsf\u00f6rl\u00e4ngande motor som tillval. Dessutom b\u00f6rjade tillverkningen av BMW i3 2013 i Leipzig.<\/p>\n\n\n\n

Den h\u00e4r bilen kan stoltsera med flera utm\u00e4rkelser och \u00e4r en av de finaste helelektriska kompaktbilarna p\u00e5 marknaden. BMW i3 rankades p\u00e5 tredje plats bland de elbilar som s\u00e5ldes runt om i v\u00e4rlden mellan 2014 och 2016. Dessutom fick den tv\u00e5 utm\u00e4rkelser som \u00e5rets bil i v\u00e4rlden, och den uts\u00e5gs ocks\u00e5 till \u00e5rets b\u00e4sta bildesign i v\u00e4rlden 2014.<\/p>\n\n\n\n

Funktioner hos BMW i3<\/h2>\n\n\n\n

Utseende<\/h4>\n\n\n\n

BMW i3 \u00e4r en snygg och kompakt hatchback. Det \u00e4r en av de snyggaste bilarna i sin klass med en h\u00f6grodd design. Liksom de flesta elektriska BMW-modeller har den en liten njurgrill, placerad mellan tv\u00e5 LED-lampor.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6rutom att BMW i3 har en elegant exteri\u00f6r \u00e4r \u00e4ven interi\u00f6ren i BMW i3 f\u00f6rstklassig eftersom den har en rymlig kup\u00e9, h\u00f6gklassiga material och avancerad teknik. Den har ocks\u00e5 plats f\u00f6r upp till fem passagerare d\u00e4r det fr\u00e4mre benutrymmet och huvudutrymmet \u00e4r rymligare \u00e4n det andra benutrymmet och huvudutrymmet.<\/p>\n\n\n\n

Denna enast\u00e5ende hatchback har en hjulbas p\u00e5 101,2 tum, en l\u00e4ngd p\u00e5 158,1 tum, en bredd p\u00e5 70,5 tum och en h\u00f6jd p\u00e5 62,6 tum.<\/p>\n\n\n\n

Prestanda<\/h4>\n\n\n\n

Det h\u00e4r \u00e4r ett av de omr\u00e5den d\u00e4r BMW i3 har brister. Eftersom den levereras med ett litet batteri \u00e4r den h\u00e4r bilen inte s\u00e4rskilt kraftfull och har en liten r\u00e4ckvidd. Den \u00e4r baserad p\u00e5 en el\/gasmotortyp som levererar maximalt 181 hk och 199 lb-ft vridmoment. Den har ocks\u00e5 en r\u00e4ckvidd p\u00e5 upp till 97 mil, \u00e4ven om detta kan \u00e4ndras beroende p\u00e5 trim.<\/p>\n\n\n\n

Komfort och lastutrymme<\/h4>\n\n\n\n

BMW i3 m\u00e5 vara en kompakt hatchback med h\u00f6gt tak, men den h\u00e4r elbilen \u00e4r rymlig. Den har plats f\u00f6r upp till fem passagerare och har gott om utrymme. Den har totalt 84 kubikfot passagerarvolym, vilket \u00e4r bra. Dessutom har den 15,1 kubikmeter lastutrymme med baks\u00e4tena uppst\u00e4llda och 36,9 kubikmeter utrymme med baks\u00e4tena uppf\u00e4llda.<\/p>\n\n\n\n

Pris<\/h4>\n\n\n\n

Innan du k\u00f6per BMW i3 \u00e4r det viktigt att j\u00e4mf\u00f6ra priset med priset hos konkurrenterna, till exempel Nissan leaf (28 400), Tesla Model 3 (46 400) och Chevy Bolt (32 400). Du kommer att m\u00e4rka att BMW i3 \u00e4r betydligt dyrare \u00e4n dessa bilar samtidigt som de har b\u00e4ttre r\u00e4ckvidd, effekt och \u00e4r mer tillf\u00f6rlitliga. BMW i3 har ett grundpris p\u00e5 cirka 52 400 dollar.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

Vilka \u00e4r de vanligaste problemen med BMW i3?<\/h4>\n\n\n\n

Om du har f\u00f6r avsikt att skaffa en begagnad BMW i3 av h\u00f6g kvalitet, se till att k\u00e4nna till n\u00e5gra av de problem som du sannolikt kommer att st\u00f6ta p\u00e5 l\u00e4ngs v\u00e4gen. N\u00e5gra av de vanligaste BMW i3-problemen \u00e4r fel kretskort, styrproblem, problem med range extender, l\u00e5ngsam laddning, problem med br\u00e4nsle\u00e5ngor och fel p\u00e5 motorf\u00e4stet.<\/p>\n\n\n\n

Observera att dessa problem varierar fr\u00e5n ett BMW-modell\u00e5r till ett annat. Vissa problem finns endast p\u00e5 2014 \u00e5rs BMW i3, medan andra finns p\u00e5 2018 \u00e5rs BMW i3. S\u00e5 ta god tid p\u00e5 dig och ta reda p\u00e5 vilka problem som \u00e4r vanliga p\u00e5 den modell du t\u00e4nker skaffa.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r BMW i3 billig att underh\u00e5lla?<\/h4>\n\n\n\n

Ja, BMW i3 \u00e4r en av de dyraste elbilarna att underh\u00e5lla. Liksom de flesta BMW:er upplever den h\u00e4r bilen ocks\u00e5 m\u00e5nga problem som b\u00f6r \u00e5tg\u00e4rdas i tid f\u00f6r att undvika kostsamma reparationer. Dessutom \u00e4r dess reservdelar och BMW-tj\u00e4nster mycket kostsamma, vilket \u00f6kar underh\u00e5llskostnaden.<\/p>\n\n\n\n

Efter hur m\u00e5nga mil b\u00f6rjar BMW i3 utveckla problem?<\/h4>\n\n\n\n

Vissa BMW i3-anv\u00e4ndare har uppgett att de b\u00f6rjade f\u00e5 problem s\u00e5 snabbt som vid 40 000 mil. De allvarligaste problemen b\u00f6rjar dock efter att bilen n\u00e5tt ungef\u00e4r 80 000 mil. S\u00e5 om du vill f\u00f6rl\u00e4nga livsl\u00e4ngden p\u00e5 din batteri i3 ska du se till att r\u00e4tt sk\u00f6tsel och underh\u00e5ll f\u00f6ljs.<\/p>\n\n\n\n

Hur l\u00e4nge h\u00e5ller BMW i3?<\/h4>\n\n\n\n

BMW i3 har funnits p\u00e5 marknaden i minst 9 \u00e5r. Trots att den h\u00e4r bilen kan k\u00f6ra \u00f6ver 100 000 mil har den \u00e4nd\u00e5 visat att den \u00e4r ganska problematisk och kostsam att \u00e4ga i l\u00e4ngden. BMW i3 \u00e4r en av de dyraste helelektriska bilarna att \u00e4ga p\u00e5 grund av det antal problem som den st\u00e5r inf\u00f6r.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r BMW i3 fortfarande v\u00e4rd att k\u00f6pa?<\/h4>\n\n\n\n

Det beror p\u00e5 vad du letar efter. Om du vill ha en kompakt elektrisk hatchback som \u00e4r l\u00e4tt att \u00e5ka runt i stan, har en f\u00f6rstklassig interi\u00f6r och \u00e4r milj\u00f6v\u00e4nlig \u00e4r i3 det perfekta valet. Men om du vill ha en kompakt elbil med hyfsad r\u00e4ckvidd, som \u00e4r mer p\u00e5litlig, snabbare och billigare att underh\u00e5lla \u00e4r i3 inte den b\u00e4sta bilen.<\/p>\n\n\n\n

Sammanfattning<\/h2>\n\n\n\n

BMW i3 erbjuder en smidig k\u00f6rning, utm\u00e4rkt hantering, en exklusiv interi\u00f6r, h\u00f6gteknologiska funktioner och en rymlig kup\u00e9. Den har dock en liten r\u00e4ckvidd, \u00e4r mindre p\u00e5litlig och dyrare \u00e4n de flesta konkurrenter. D\u00e4rf\u00f6r \u00e4r den ett stort fynd med tanke p\u00e5 att konkurrenterna \u00e4r billigare, snabbare, kraftfullare och mer tillf\u00f6rlitliga.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Om du letar efter en kompakt, snygg, milj\u00f6v\u00e4nlig och lyxig elbil \u00e4r BMW i3 ett bra alternativ. Den h\u00e4r bilen \u00e4r dessutom l\u00e4tt att k\u00f6ra runt i stan och parkera.<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4037"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4037"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4037\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4038,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4037\/revisions\/4038"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4037"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4037"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4037"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}