{"id":4035,"date":"2022-03-24T13:01:16","date_gmt":"2022-03-24T13:01:16","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4035"},"modified":"2022-03-24T13:01:19","modified_gmt":"2022-03-24T13:01:19","slug":"vanliga-problem-med-bmw-i3","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-bmw-i3\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med BMW i3"},"content":{"rendered":"\n

BMW i3 \u00e4r en av de roligaste el-\/hybridbilarna att k\u00f6ra. Den h\u00e4r bilen \u00e4r inte bara kompakt s\u00e5 att f\u00f6raren kan ta sig runt i staden med stor l\u00e4tthet, utan den \u00e4r ocks\u00e5 rymlig, milj\u00f6v\u00e4nlig och l\u00e4tt att parkera. Den har dessutom bakhjulsdrift vilket \u00e4r fantastiskt att k\u00f6ra.<\/p>\n\n\n\n

Men precis som de flesta BMW-modeller har BMW i3 ocks\u00e5 en del r\u00e4ttvisa problem att ta itu med. Beroende p\u00e5 vilket \u00e5rsmodell du v\u00e4ljer kan du f\u00e5 ett eller annat problem. N\u00e5gra av de vanligaste problemen som du sannolikt kommer att m\u00f6ta \u00e4r styrproblem, problem med range extender, l\u00e5ngsam laddning, fel p\u00e5 motorf\u00e4sten och mycket mer.<\/p>\n\n\n\n

Vilka \u00e4r de vanligaste problemen med BMW i3?<\/h4>\n\n\n\n

Styrningsproblem
BMW i3 har en kompakt design och \u00e4r l\u00e4tt att man\u00f6vrera p\u00e5 gatorna. Oavsett detta har m\u00e5nga i3-\u00e4gare uttryckt oro \u00f6ver bilens styrsystem. N\u00e5gra av de problem som de har tagit upp \u00e4r att styrningen producerar gnisslande ljud och att den blir stel n\u00e4r man vrider p\u00e5 styrningen \u00e4r vanligt.<\/p>\n\n\n\n

En av de saker som g\u00f6r att styrningen blir stel \u00e4r l\u00e5gt d\u00e4cktryck. En annan m\u00f6jlig orsak \u00e4r l\u00e5g niv\u00e5 p\u00e5 styrv\u00e4tskan. Om dessa inte \u00e4r orsaken kan du kontrollera bilens programvara eller elektronik. Medan om styrningen l\u00e5ter kan det bero p\u00e5 ett felaktigt sm\u00f6rjt plastlager i styrspindeln.<\/p>\n\n\n\n

Problem med det tryckta kretskortet<\/h4>\n\n\n\n

Det h\u00e4r problemet \u00e4r vanligt p\u00e5 BMW i3-modeller som tillverkats efter januari 2018. Det g\u00e4ller b\u00e5de BMW i3 Rex och Bev. Om din BMW i3 har det h\u00e4r problemet kan du m\u00e4rka en pl\u00f6tslig effektf\u00f6rlust eller till och med en fullst\u00e4ndig avst\u00e4ngning av motorn. Det h\u00e4r problemet uppst\u00e5r vanligtvis p\u00e5 grund av en kretskortsmodul som inte uppfyller de n\u00f6dv\u00e4ndiga specifikationerna.<\/p>\n\n\n\n

S\u00e5 n\u00e4r detta problem uppst\u00e5r kan det leda till brist p\u00e5 elektrisk kontakt, vilket g\u00f6r att elmotorns elektronik st\u00e4nger av h\u00f6gsp\u00e4nd elektrisk kraft.<\/p>\n\n\n\n

Problem med r\u00e4ckviddsf\u00f6rl\u00e4ngaren<\/h4>\n\n\n\n

Range Extender eller REX \u00e4r en extra kraftaggregat som hj\u00e4lper till att f\u00f6rl\u00e4nga r\u00e4ckvidden f\u00f6r BMW i3 eller till n\u00e4sta laddningsstation. Observera att r\u00e4ckviddsf\u00f6rl\u00e4ngaren levereras med en liten bensinmotor som hj\u00e4lper till att sl\u00e5 till n\u00e4r batteriet sjunker under 5 %.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4ven om r\u00e4ckviddsf\u00f6rl\u00e4ngaren \u00e4r t\u00e4nkt att hj\u00e4lpa till att \u00f6ka r\u00e4ckvidden har den vissa komplikationer. Flera BMW i3-modeller tillverkade f\u00f6re 2016 har rapporterats ha problem med range extender-funktionen. Anv\u00e4ndare s\u00e4ger att den h\u00e4mmar bilens acceleration n\u00e4r man v\u00e4xlar fr\u00e5n batteridrift till gas.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r detta h\u00e4nder kan det g\u00f6ra att bilen g\u00e5r in i halt l\u00e4ge under k\u00f6rning eller att bromsljusen slutar fungera.<\/p>\n\n\n\n

L\u00e5ngsam laddning<\/h3>\n\n\n\n

Ett annat vanligt problem som m\u00e5nga BMW i3-anv\u00e4ndare m\u00f6ter \u00e4r l\u00e5ngsam laddning. Detta orsakas fr\u00e4mst av en misslyckad laddningskrets. Vissa BMW i3 har tre 16 ampere laddningskretsar som kan fungera oberoende av varandra f\u00f6r 16 ampere laddningskretsar eller i par f\u00f6r 32 ampere enfasig laddning.<\/p>\n\n\n\n

Om n\u00e5gon av 16 ampere-kretsarna eller enheten g\u00e5r s\u00f6nder kommer BMW i3:an endast att ladda med 16 ampere, vilket orsakar l\u00e5ngsam laddning.<\/p>\n\n\n\n

Fel p\u00e5 motorf\u00e4stet<\/h4>\n\n\n\n

De flesta BMW i3-\u00e4gare med i3-modeller tillverkade f\u00f6re 2016 har rapporterat det h\u00e4r problemet. Problemet orsakas vanligtvis av det billiga motorf\u00e4stet av plast som anv\u00e4nds i bilen. N\u00e4r f\u00f6rh\u00e5llandena \u00e4r h\u00e5rda kan den h\u00e4r plastdelen l\u00e4tt skadas eller till och med g\u00e5 s\u00f6nder, vilket leder till fel p\u00e5 motorf\u00e4stet.<\/p>\n\n\n\n

I vissa situationer kan motorf\u00e4stet skadas sv\u00e5rt och det p\u00e5verkar ledningar och andra elektroniska delar.<\/p>\n\n\n\n

Br\u00e4nsle\u00e5ngestproblem<\/h3>\n\n\n\n

Det h\u00e4r problemet \u00e4r vanligt i BMW i3 REX-modeller tillverkade mellan 2014 och 2017. BMW i3 REX-modellerna har en liten bensinmotor som hj\u00e4lper till att ladda batteripaketet f\u00f6r att \u00f6ka r\u00e4ckvidden. Dessutom har den ocks\u00e5 en avluftningsledning i br\u00e4nsletanken som gnider mot den ribbade tr\u00e5dskyddshylsan p\u00e5 batteriets positiva kabel.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 grund av det st\u00e4ndiga gnidandet kan ventilationsledningen skadas och utveckla n\u00e5gra sprickor eller \u00e4nnu v\u00e4rre, h\u00e5l. Som ett resultat av detta kan h\u00e5len eller sprickorna g\u00f6ra att br\u00e4nsle\u00e5ngor kan flyga ut i motorrummet och att l\u00e4ckande br\u00e4nsle kan starta en brand. Om du har en av dessa BMW i3-modeller b\u00f6r du se till att byta ut ventilationsledningen i tid f\u00f6r att undvika fara.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

Vilket \u00e5rsmodell av BMW i3 \u00e4r det mest tillf\u00f6rlitliga?<\/h4>\n\n\n\n

Det mest tillf\u00f6rlitliga BMW i3-modell\u00e5ret \u00e4r 2017 \u00e5rs BMW i3. Den h\u00e4r bilen rankas n\u00e5got \u00f6ver genomsnittlig tillf\u00f6rlitlighet, vilket \u00e4r bra med tanke p\u00e5 att de flesta av dess syskon faller under genomsnittet. Den f\u00f6ljs t\u00e4tt av modell\u00e5ret 2015, som ocks\u00e5 har rapporterat f\u00e4rre problem \u00e4n andra modell\u00e5r.<\/p>\n\n\n\n

Vilket modell\u00e5r av BMW i3 \u00e4r minst tillf\u00f6rlitligt?<\/h4>\n\n\n\n

Om du vill k\u00f6pa en begagnad BMW i3 av h\u00f6g kvalitet ska du h\u00e5lla dig borta fr\u00e5n 2014 \u00e5rs BMW i3. M\u00e5nga anv\u00e4ndare har rapporterat flera problem med den h\u00e4r bilen. N\u00e5gra av dem \u00e4r problem med r\u00e4ckviddsf\u00f6rl\u00e4ngare, fel p\u00e5 motorf\u00e4sten och problem med br\u00e4nsle\u00e5ngor.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r BMW i3 dyr att underh\u00e5lla?<\/h4>\n\n\n\n

Den \u00e5rliga underh\u00e5llskostnaden f\u00f6r BMW i3 \u00e4r cirka 1 173 dollar, medan den \u00e5rliga underh\u00e5llskostnaden f\u00f6r en genomsnittlig bil \u00e4r 792 dollar. D\u00e4rf\u00f6r \u00e4r BMW i3 dyr att underh\u00e5lla. Dessutom utvecklar den fler problem \u00e4n sina konkurrenter och dess reservdelar \u00e4r ocks\u00e5 mycket kostsamma. Sammantaget \u00e4r i3 dyr att underh\u00e5lla.<\/p>\n\n\n\n

Vad \u00e4r skillnaden mellan BMW i3 REX och BEV?<\/h4>\n\n\n\n

BMW i3 BEV \u00e4r en vanlig elbil som Nissan Leaf, Chevy Bolt eller Tesla. BMW i3 REX d\u00e4remot har samma drivlina och r\u00e4ckvidd som BEV, men den har \u00e4ven en bensinmotor som genererar el f\u00f6r att \u00f6ka bilens r\u00e4ckvidd.<\/p>\n\n\n\n

Hur kan jag undvika kostsamma reparationer p\u00e5 BMW i3?<\/h4>\n\n\n\n

Det b\u00e4sta s\u00e4ttet att undvika kostsamma reparationer p\u00e5 din BMW i3 \u00e4r att se till att du f\u00f6ljer BMW:s planerade serviceunderh\u00e5ll. Det andra s\u00e4ttet \u00e4r att se till att du till\u00e4mpar korrekta k\u00f6rvanor s\u00e5 att du inte tillbringar mer tid i garaget \u00e4n p\u00e5 v\u00e4gen.<\/p>\n\n\n\n

Slutsats<\/h2>\n\n\n\n

Nu n\u00e4r du k\u00e4nner till n\u00e5gra av de problem som du sannolikt kommer att m\u00f6ta med BMW i3 \u00e4r det viktigt att ta hand om dem innan det \u00e4r f\u00f6r sent. De flesta av dessa problem kan hanteras p\u00e5 ett BMW-servicecenter mot en avgift. Men om du k\u00f6per en bil av en privatperson ska du se till att den har underh\u00e5llits ordentligt innan du betalar f\u00f6r den.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

BMW i3 \u00e4r en av de roligaste el-\/hybridbilarna att k\u00f6ra. Den h\u00e4r bilen \u00e4r inte bara kompakt s\u00e5 att f\u00f6raren kan ta sig runt i staden med stor l\u00e4tthet, utan<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4035"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4035"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4035\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4036,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4035\/revisions\/4036"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4035"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4035"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4035"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}