{"id":4025,"date":"2022-03-24T12:57:38","date_gmt":"2022-03-24T12:57:38","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4025"},"modified":"2022-03-24T12:57:41","modified_gmt":"2022-03-24T12:57:41","slug":"bmw-x1-allt-du-behover-veta","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/bmw-x1-allt-du-behover-veta\/","title":{"rendered":"BMW X1 – Allt du beh\u00f6ver veta"},"content":{"rendered":"\n

BMW X1 \u00e4r en av de b\u00e4sta kompakta premium-SUV:erna att k\u00f6ra. Den \u00e4r dessutom praktisk, br\u00e4nslesn\u00e5l och billigare att underh\u00e5lla \u00e4n de flesta bilar i sin klass.<\/p>\n\n\n\n

BMW X1 \u00e4r en subkompakt lyxig crossover-SUV med en snygg exteri\u00f6r, lyxig interi\u00f6r och exceptionella prestanda. \u00c4ven om den \u00e4r mycket praktisk \u00e4r det fortfarande dyrt att underh\u00e5lla den h\u00e4r bilen, precis som m\u00e5nga BMW:er. P\u00e5 det hela taget \u00e4r det en trevlig kompakt SUV f\u00f6r daglig k\u00f6rning.<\/p>\n\n\n\n

BMW X1:s historia<\/h2>\n\n\n\n

\u00d6verraskande nog \u00e4r BMW X1 en av de f\u00f6rsta subkompakta crossover-SUV:erna p\u00e5 marknaden. Den h\u00e4r bilen introducerades 2009 och den f\u00f6rsta generationen var baserad p\u00e5 BMW E90 3-serien. Den f\u00f6rsta generationen av BMW X1 har ocks\u00e5 bakhjulsdrift som standard. Den andra generationen BMW X1 bytte dock till en framhjulsdrift.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r BMW X1 introducerades av BMW var den den minsta SUV:n i BMW:s sortiment under BMW X3. Till skillnad fr\u00e5n de st\u00f6rre BMW SUV:erna \u00e4r X1 liten, br\u00e4nslesn\u00e5l och billigare att underh\u00e5lla. Efter introduktionen av BMW X2 \u00e4r X1 nu den n\u00e4st minsta BMW SUV:n p\u00e5 marknaden.<\/p>\n\n\n\n

Funktioner hos BMW X1<\/h2>\n\n\n\n

Utseende<\/h4>\n\n\n\n

BMW X1 \u00e4r kanske inte den snyggaste bilen i sin klass, men den har en sl\u00e4t och elegant design som lockar till sig \u00e5sk\u00e5dare n\u00e4r bilen kryssar fram p\u00e5 gatan. Tack vare de 18-tums Y-spokiga tv\u00e5f\u00e4rgade f\u00e4lgarna, den mattkromade exteri\u00f6rfinishen, takr\u00e4cken i satinaluminium och den icke-metalliska f\u00e4rgen. Dessutom ger den kromade grillen den ett agilt utseende.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller interi\u00f6rdesign och finish \u00e4r BMW X1 fortfarande v\u00e4lgjord med f\u00f6rstklassiga material och finish. Vissa material \u00e4r dock bristf\u00e4lliga, vilket g\u00f6r den mindre \u00e5tr\u00e5v\u00e4rd \u00e4n sina st\u00f6rre syskon som X3 eller X5 som har avancerade material.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e5gra av de anm\u00e4rkningsv\u00e4rda inredningsdetaljerna \u00e4r SensaTec-kl\u00e4dsel, golvmattor, antracitf\u00e4rgad innertaket, h\u00f6gblank svart inredningsdetalj med p\u00e4rlglansig kromh\u00f6jdpunkt, klassiskt m\u00e4tarkluster och en tunn d\u00f6rr till handskfacket.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget \u00e4r X1 en trevlig bil f\u00f6r personer som \u00f6nskar en p\u00e5litlig, kompakt, lyxig och avancerad SUV. Den har en hjulbas p\u00e5 105,1 tum, en l\u00e4ngd p\u00e5 175,5 tum, en bredd p\u00e5 71,7 tum och en h\u00f6jd p\u00e5 62,9 tum.<\/p>\n\n\n\n

Prestanda<\/h4>\n\n\n\n

F\u00f6rsta generationens BMW X1-modell har bakhjulsdrift som standard, medan andra generationens modell har framhjulsdrift som standard. Oavsett detta kommer BMW X1 endast med ett motoralternativ. Den \u00e4r utrustad med en 2,0-liters inline-4-motor.<\/p>\n\n\n\n

BMW X1 m\u00e5 ha en enda motor, men motorn \u00e4r tillr\u00e4ckligt kraftfull f\u00f6r att ge en kraftfull och smidig k\u00f6rning. Dessutom \u00e4r den l\u00e4tthanterlig och bra i kurvtagning p\u00e5 grund av sin vikt. Motorn kan leverera upp till 228 hk och 258 lb-ft vridmoment. Den kan ocks\u00e5 accelerera fr\u00e5n 0 till 60 p\u00e5 bara 6,3 sekunder.<\/p>\n\n\n\n

BMW X1 2022 kommer med tv\u00e5 alternativ; BMW X1 sDrive28i eller xDrive28i. Observera att sDrive28i \u00e4r basmodellen och den \u00e4r utrustad med framhjulsdrift, medan xDrive28i kommer med fyrhjulsdrift. Dessutom \u00e4r BMW X1 med xDrive n\u00e5got dyrare.<\/p>\n\n\n\n

Komfort och lastutrymme<\/h4>\n\n\n\n

BMW X1 \u00e4r en vackert byggd bil med stor kup\u00e9 och gott om lastutrymme. \u00c4ven om den h\u00e4r bilen inte \u00e4r lika stor som BMW X3 kommer passagerarna \u00e4nd\u00e5 att k\u00e4nna sig bekv\u00e4ma eftersom den \u00e4r v\u00e4lbyggd med bekv\u00e4ma s\u00e4ten. Den har 40,4 tum benutrymme bak fram och 37 tum benutrymme p\u00e5 andra raden.<\/p>\n\n\n\n

Dessutom har den 41,9 tums huvudutrymme fram och 39,4 tums huvudutrymme p\u00e5 andra raden. Med en total passagerarvolym p\u00e5 101,2 kubikfot f\u00e5r dina v\u00e4nner eller barn plats bekv\u00e4mt i bilen. Den h\u00e4r SUV:n har totalt 58,7 kubikfot lastutrymme bakom den fr\u00e4mre raden, vilket \u00e4r exceptionellt.<\/p>\n\n\n\n

Br\u00e4nsleeffektivitet<\/h3>\n\n\n\n

Eftersom BMW X1 har en mindre motor j\u00e4mf\u00f6rt med BMW X3, X5 och X6 f\u00f6rbrukar den mindre br\u00e4nsle, vilket inneb\u00e4r att den \u00e4r mer br\u00e4nsleeffektiv. Den har ett EPA-v\u00e4rde p\u00e5 23 mpg i staden, 31 mpg p\u00e5 motorv\u00e4gen och ett kombinerat 26 mpg.<\/p>\n\n\n\n

Med en s\u00e5dan br\u00e4nslef\u00f6rbrukning kommer den h\u00e4r bilen att spara dig mycket eftersom du kommer att spendera mindre pengar p\u00e5 br\u00e4nsle j\u00e4mf\u00f6rt med andra bilar i sin klass. Trots detta \u00e4r den fortfarande praktisk eftersom den tar upp till fem passagerare och har gott om lastutrymme.<\/p>\n\n\n\n

Pris<\/h4>\n\n\n\n

Liksom de flesta BMW SUV:er \u00e4r BMW X1 visserligen billigare, men \u00e4nd\u00e5 dyrare j\u00e4mf\u00f6rt med vanliga bilar. Och om du l\u00e4gger till kostnaden f\u00f6r underh\u00e5ll kommer du att uppt\u00e4cka att det kan bli ganska dyrt att ha den h\u00e4r bilen i slut\u00e4ndan. Utg\u00e5ngspriset f\u00f6r BMW X1 ligger p\u00e5 cirka 36 200 dollar.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r BMW X1 tillf\u00f6rlitlig?<\/h3>\n\n\n\n

Om du j\u00e4mf\u00f6r BMW X1 med andra bilar i sin klass kan du bli f\u00f6rv\u00e5nad \u00f6ver att den \u00e4r ganska p\u00e5litlig. Dessutom \u00e4r den den n\u00e4st mest tillf\u00f6rlitliga BMW-modellen efter BMW 3-serien. S\u00e5 om tillf\u00f6rlitlighet \u00e4r vad du letar efter i en kompakt lyxig SUV \u00e4r BMW X1 ett utm\u00e4rkt val.<\/p>\n\n\n\n

Vilka \u00e4r de vanligaste problemen med BMW X1?<\/h4>\n\n\n\n

Innan du investerar dina surt f\u00f6rv\u00e4rvade pengar i BMW X1 \u00e4r det viktigt att k\u00e4nna till n\u00e5gra av de utmaningar som du kommer att m\u00f6ta. De vanligaste problemen med BMW X1 \u00e4r problem med nedre styrarmar\/bussningar, f\u00f6r tidigt slitage av bromsbel\u00e4gg, \u00f6verdrivet vindbrus fr\u00e5n bakre d\u00f6rrf\u00f6nstret, defekt p\u00e5 v\u00e4xelspaken, problem med styrkedjan, oljel\u00e4ckage och upph\u00e4ngningsproblem.<\/p>\n\n\n\n

Observera att de flesta av dessa problem utvecklas efter att ha k\u00f6rt vissa mil. Dessutom \u00e4r vissa problem vanliga f\u00f6r vissa BMW X1-modeller. Men med r\u00e4tt underh\u00e5ll och reparation kanske du inte upplever n\u00e5gra av dessa problem.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r BMW X1 dyr att underh\u00e5lla?<\/h4>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller kostnaden f\u00f6r underh\u00e5ll av lyxbilar \u00e4r BMW en av de dyraste. Detta g\u00e4ller \u00e4ven f\u00f6r BMW X1. Den h\u00e4r bilen \u00e4r n\u00e5got dyrare att underh\u00e5lla j\u00e4mf\u00f6rt med andra bilar i sin klass. Bortsett fr\u00e5n det \u00e4r kostnaden f\u00f6r reservdelar och service ocks\u00e5 h\u00f6g; vilket driver upp den totala underh\u00e5llskostnaden.<\/p>\n\n\n\n

Bottom line<\/h2>\n\n\n\n

BMW X1 \u00e4r en subkompakt lyxig crossover SUV som byggdes fr\u00e5n 2009 till idag. Denna lilla men kraftfulla bil \u00e4r bekv\u00e4m, lyxig, br\u00e4nslesn\u00e5l och mycket prisv\u00e4rd. Den \u00e4r ocks\u00e5 mycket praktisk eftersom den rymmer upp till 5 passagerare och har gott om lastutrymme.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4nd\u00e5 har den h\u00e4r bilen, liksom m\u00e5nga BMW SUV:er, ocks\u00e5 flera problem, bland annat f\u00f6r tidigt slitage av bromsbel\u00e4gg, fel p\u00e5 v\u00e4xelspaken, problem med nedre styrarm\/bussning, \u00f6verdrivet vindljud fr\u00e5n bakre d\u00f6rrf\u00f6nstret, upph\u00e4ngningsproblem, problem med styrkedjan och mycket mer. P\u00e5 det hela taget \u00e4r det en trevlig bil och mer p\u00e5litlig \u00e4n sina st\u00f6rre syskon.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

BMW X1 \u00e4r en av de b\u00e4sta kompakta premium-SUV:erna att k\u00f6ra. Den \u00e4r dessutom praktisk, br\u00e4nslesn\u00e5l och billigare att underh\u00e5lla \u00e4n de flesta bilar i sin klass. BMW X1 \u00e4r<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4025"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4025"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4025\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4026,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4025\/revisions\/4026"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4025"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4025"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4025"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}