{"id":4023,"date":"2022-03-24T12:57:02","date_gmt":"2022-03-24T12:57:02","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4023"},"modified":"2022-03-24T12:57:05","modified_gmt":"2022-03-24T12:57:05","slug":"vanliga-problem-med-bmw-x1","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-bmw-x1\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med BMW X1"},"content":{"rendered":"\n

Att k\u00f6pa en begagnad bil \u00e4r en stor utmaning eftersom du inte vet vad du kan f\u00f6rv\u00e4nta dig. Det \u00e4r \u00e4nnu mer utmanande om du k\u00f6per bilar som kr\u00e4ver mycket underh\u00e5ll som BMW. S\u00e5 innan du investerar i en begagnad bil b\u00f6r du ta reda p\u00e5 dess historia och g\u00f6ra en seri\u00f6s inspektion. Bortsett fr\u00e5n detta, vilka \u00e4r n\u00e5gra av de vanligaste problemen med BMW X1?<\/p>\n\n\n\n

BMW X1 \u00e4r en snygg, kompakt, praktisk, lyxig och h\u00f6gpresterande bil. Men precis som de flesta BMW har \u00e4ven denna bil n\u00e5gra vanliga problem som intresserade k\u00f6pare b\u00f6r k\u00e4nna till. N\u00e5gra av dessa problem \u00e4r f\u00f6r tidigt slitage av bromsbel\u00e4gg, problem med d\u00f6rrhandtag, oljel\u00e4ckage, problem med styrkedjan och mycket mer.<\/p>\n\n\n\n

Vilka \u00e4r de vanligaste problemen med BMW X1?<\/h2>\n\n\n\n

Oljel\u00e4ckage<\/h4>\n\n\n\n

Oljel\u00e4ckage \u00e4r ett vanligt problem p\u00e5 alla BMW, inklusive BMW X1. Den fr\u00e4msta orsaken till oljel\u00e4ckage p\u00e5 BMW X1 \u00e4r en sliten ventilk\u00e5pspackning. P\u00e5 BMW ska ventilk\u00e5papackningen bytas ut efter 60 000 mil.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r tidigt slitage av bromsbel\u00e4gg<\/h3>\n\n\n\n

BMW rekommenderar att man byter bakre bromsbel\u00e4gg var 30 000:e mil. Observera att de bakre bromsbel\u00e4ggen p\u00e5 BMW X1 \u00e4r mjukare \u00e4n de fr\u00e4mre och att de d\u00e4rf\u00f6r slits snabbare. Detta \u00e4r allts\u00e5 n\u00e5got som du alltid b\u00f6r h\u00e5lla utkik efter.<\/p>\n\n\n\n

Problem med styrkedjan<\/h3>\n\n\n\n

Det h\u00e4r problemet \u00e4r vanligt f\u00f6rekommande p\u00e5 2012 \u00e5rs BMW X1. N\u00e5gra av de saker som p\u00e5verkar styrkedjans prestanda \u00e4r fel olja och en d\u00e5lig sp\u00e4nnare. Trots detta rekommenderar BMW att man byter styrkedjan efter 90 000 mil.<\/p>\n\n\n\n

Defekt p\u00e5 v\u00e4xelvredet som orsakar ett \u00f6verf\u00f6ringsfel<\/h3>\n\n\n\n

V\u00e4xelvredet \u00e4r en av de mest f\u00f6rbisedda delarna av bilen. Trots detta kan det, om v\u00e4xeln byts kraftigt, orsaka skador p\u00e5 bussningen i botten, vilket kan leda till slapphet i v\u00e4xelspaken. Dessutom kan detta leda till en defekt solenoid p\u00e5 v\u00e4xelspaken som kan orsaka transmissionsfel.<\/p>\n\n\n\n

Problem med fj\u00e4dringen<\/h4>\n\n\n\n

Ett annat vanligt problem med BMW X1 \u00e4r upph\u00e4ngningsproblem. Detta kan orsakas av ett antal saker och de inkluderar fel p\u00e5 den fr\u00e4mre nedre armkontrollen, d\u00e5ligt bumpstop f\u00f6r fr\u00e4mre st\u00f6td\u00e4mpare, fel p\u00e5 fr\u00e4mre st\u00f6td\u00e4mparens toppf\u00e4ste och h\u00f6jdfall i den fr\u00e4mre fj\u00e4dringen.<\/p>\n\n\n\n

Problem med bussningar f\u00f6r den nedre styrarmen<\/h3>\n\n\n\n

Eftersom de nedre styrarmsbussningarna \u00e4r kopplade till fj\u00e4dringen \u00e4r det l\u00e4ttare att se varf\u00f6r det \u00e4r ett vanligt problem p\u00e5 BMW X1. Men i de flesta fall rekommenderar BMW att den h\u00e4r delen byts ut efter 90 000 mil. Icke desto mindre kan de som k\u00f6r p\u00e5 d\u00e5liga v\u00e4gar beh\u00f6va byta delen mycket snabbare.<\/p>\n\n\n\n

\u00d6verdrivet vindljud fr\u00e5n bakre d\u00f6rrf\u00f6nstret<\/h4>\n\n\n\n

Detta \u00e4r ett annat vanligt problem p\u00e5 n\u00e4stan alla BMW. X1 \u00e4r allts\u00e5 inget undantag. Den fr\u00e4msta orsaken till detta \u00e4r att d\u00f6rr- eller f\u00f6nstert\u00e4tningarna slits ut snabbare. S\u00e5 du b\u00f6r byta ut dem oftare.<\/p>\n\n\n\n

Luktar A\/C under sommaren<\/h4>\n\n\n\n

Tyv\u00e4rr \u00e4r detta ett vanligt problem p\u00e5 alla BMW:er. Det \u00e4r ett resultat av d\u00e5lig konstruktion; d\u00e4rf\u00f6r torkar inte vatten eller fukt som kommer in i bilens HVAC-system helt och h\u00e5llet. S\u00e5 under sommaren eller i varma temperaturomr\u00e5den som Kalifornien kommer luftkonditioneringen att lukta n\u00e4r den s\u00e4tts p\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

Problem med d\u00f6rrhandtaget<\/h4>\n\n\n\n

De flesta BMW har problem med d\u00f6rrhandtagen. N\u00e4r bilen blir \u00e4ldre brukar d\u00f6rrl\u00e5ssystemet b\u00f6rja utveckla problem och kan till och med sluta fungera. N\u00e5gra av de viktigaste orsakerna \u00e4r ett felaktigt d\u00f6rrl\u00e5ssystem, felaktigt d\u00f6rrl\u00e5sman\u00f6verdon, d\u00e5lig kabeldragning eller trasiga s\u00e4kringar.<\/p>\n\n\n\n

Tr\u00e5ngt passagerars\u00e4te fram<\/h4>\n\n\n\n

BMW X1 m\u00e5 vara praktisk, men den \u00e4r inte s\u00e4rskilt rymlig. Som ett resultat av detta kan l\u00e5nga personer tycka att det \u00e4r obekv\u00e4mt att sitta p\u00e5 de fr\u00e4mre s\u00e4tena. Detta beror p\u00e5 att platsen \u00e4r tr\u00e5ng och inte tillr\u00e4ckligt bekv\u00e4m.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

Vilken bil \u00e4r mer br\u00e4nsleeffektiv – BMW X1 eller Mercedes-Benz GLA?<\/h4>\n\n\n\n

BMW X1 och Mercedes-Benz GLA \u00e4r bilar i samma klass. Dessutom har de liknande prestanda och \u00e4r lyxiga med h\u00f6gteknologiska funktioner. N\u00e4r det g\u00e4ller br\u00e4nslef\u00f6rbrukning \u00e4r Mercedes-Benz GLA \u00e4nd\u00e5 mer br\u00e4nsleeffektiv \u00e4n BMW X1. Detta beror p\u00e5 att den har ett b\u00e4ttre EPA-betyg.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes-Benz GLA har ett EPA-betyg p\u00e5 24 mpg i staden, 34 mpg p\u00e5 motorv\u00e4gen och ett kombinerat 28 mpg. \u00c5 andra sidan har BMW X1 ett EPA-v\u00e4rde p\u00e5 23 mpg i staden, 31 mpg p\u00e5 motorv\u00e4gen och ett kombinerat v\u00e4rde p\u00e5 26 mpg.<\/p>\n\n\n\n

Vad \u00e4r den h\u00f6ga k\u00f6rstr\u00e4ckan f\u00f6r BMW 1X?<\/h4>\n\n\n\n

Om du t\u00e4nker k\u00f6pa en begagnad BMW X1 \u00e4r antalet k\u00f6rda mil mycket avg\u00f6rande. Detta beror p\u00e5 att du kan avg\u00f6ra om bilen kommer att ha m\u00e5nga problem att ta itu med eller inte. En BMW X1 med \u00f6ver 150 000 mil anses ha h\u00f6g k\u00f6rstr\u00e4cka. I det h\u00e4r skedet kan bilen b\u00f6rja utveckla riktigt allvarliga problem.<\/p>\n\n\n\n

Vilken bil \u00e4r billigare att underh\u00e5lla – BMW X1 eller Volvo XC40?<\/h4>\n\n\n\n

B\u00e5da bilarna \u00e4r billigare att underh\u00e5lla j\u00e4mf\u00f6rt med sina motsvarigheter, men Volvo XC40 \u00e4r mycket billigare att underh\u00e5lla \u00e4n BMW X1. Detta beror p\u00e5 att Volvo XC40 \u00e4r mer tillf\u00f6rlitlig \u00e4n BMW X1 och att dess reservdelar ocks\u00e5 \u00e4r billigare. Vidare \u00e4r servicekostnaden f\u00f6r Volvo XC40 ocks\u00e5 billigare \u00e4n BMW X1.<\/p>\n\n\n\n

Hur snabb \u00e4r BMW X1?<\/h4>\n\n\n\n

BMW X1 m\u00e5 vara en trevlig familjebil med en l\u00e4gre underh\u00e5llskostnad, men den h\u00e4r bilen \u00e4r inte s\u00e4rskilt snabb. Den har en topphastighet p\u00e5 upp till 144 mph och kan accelerera fr\u00e5n 0 till 60 p\u00e5 bara 6,3 sekunder. Observera att BMW X1 xDrive28i \u00e4r snabbare \u00e4n sDrive28i. Den senare kan accelerera fr\u00e5n 0 till 60 p\u00e5 6,6 sekunder, vilket \u00e4r ganska l\u00e5ngsammare.<\/p>\n\n\n\n

Efter hur m\u00e5nga mil b\u00f6rjar BMW X1 f\u00e5 problem?<\/h4>\n\n\n\n

BMW X1 \u00e4r en p\u00e5litlig och h\u00e5llbar bil som h\u00e5ller \u00f6ver 150 000 mil. Men som de flesta BMW:er b\u00f6rjar den h\u00e4r bilen utveckla allvarliga problem mellan 80 000 och 100 000 mil. Om du underh\u00e5ller din bil ordentligt och f\u00f6ljer det schemalagda serviceunderh\u00e5llet kommer du \u00e4nd\u00e5 kanske inte att uppleva de flesta av dessa problem.<\/p>\n\n\n\n

Slutliga tankar<\/h2>\n\n\n\n

BMW X1 \u00e4r en subkompakt och lyxig SUV med exceptionella funktioner och prestanda, men den har ocks\u00e5 n\u00e5gra vanliga problem som intresserade k\u00f6pare b\u00f6r k\u00e4nna till. N\u00e5gra av dessa \u00e4r f\u00f6r tidigt slitage av bromsbel\u00e4gg, upph\u00e4ngningsproblem, oljel\u00e4ckage, problem med styrkedjan, problem med d\u00f6rrhandtag, fel p\u00e5 v\u00e4xelvredet och mycket mer.<\/p>\n\n\n\n

Det som \u00e4r bra \u00e4r att de flesta av dessa problem kan hanteras av BMW-servicecentret eller certifierade BMW-tekniker. Icke desto mindre kan de flesta av dessa problem undvikas med r\u00e4tt sk\u00f6tsel och underh\u00e5ll.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Att k\u00f6pa en begagnad bil \u00e4r en stor utmaning eftersom du inte vet vad du kan f\u00f6rv\u00e4nta dig. Det \u00e4r \u00e4nnu mer utmanande om du k\u00f6per bilar som kr\u00e4ver mycket<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4023"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4023"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4023\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4024,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4023\/revisions\/4024"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4023"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4023"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4023"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}