{"id":4019,"date":"2022-03-24T12:53:57","date_gmt":"2022-03-24T12:53:57","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4019"},"modified":"2022-03-24T12:54:00","modified_gmt":"2022-03-24T12:54:00","slug":"vanliga-problem-med-bmw-528i","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-bmw-528i\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med BMW 528i"},"content":{"rendered":"\n

BMW 5-serien gjorde sitt f\u00f6rsta framtr\u00e4dande 1972. Den har allts\u00e5 funnits p\u00e5 marknaden i \u00f6ver 50 \u00e5r. Det \u00e4r dock instegsmodellen BMW 528i som f\u00f6r\u00e4ndrar 5-serien f\u00f6r gott. Den h\u00e4r bilen erbjuder en bekv\u00e4m, lyxig, h\u00f6gpresterande och smidig k\u00f6rning. Men vad \u00e4r n\u00e5gra av de vanligaste problemen med BMW 528i?<\/p>\n\n\n\n

\u00c4ven om BMW 528i har m\u00e5nga exceptionella funktioner har den ocks\u00e5 flera problem som intresserade k\u00f6pare b\u00f6r k\u00e4nna till. Efter att ha funnits p\u00e5 marknaden i \u00f6ver fem decennier har BMW:s tekniker och mekaniker st\u00f6tt p\u00e5 flera problem som BMW 528i vanligtvis st\u00e4lls inf\u00f6r.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e5gra av de vanligaste problemen som intresserade k\u00f6pare av BMW 528i b\u00f6r f\u00f6rv\u00e4nta sig \u00e4r kylmedelsl\u00e4ckage, v\u00e4tskel\u00e4ckage, l\u00e4ckage av ventilk\u00e5pspackningar, l\u00f6sryckning i den fr\u00e4mre upph\u00e4ngningen och \u00f6verhettning av motorn. Med r\u00e4tt reparation och underh\u00e5ll kan dock de flesta av dessa problem undvikas.<\/p>\n\n\n\n

Vilka \u00e4r de vanligaste problemen med BMW 528i?<\/h2>\n\n\n\n

Kylv\u00e4tska l\u00e4cker<\/h4>\n\n\n\n

Kylmedelsl\u00e4ckage \u00e4r mycket vanligt p\u00e5 BMW-modeller som har k\u00f6rt \u00f6ver 80 000 mil. Dessutom sker kylmedelsl\u00e4ckor p\u00e5 BMW 528i vanligtvis i vattenpumpen eller kylaren. En kylmedelsl\u00e4cka i kylaren orsakas normalt av korrosionsskador p\u00e5 kylarr\u00f6ren.<\/p>\n\n\n\n

V\u00e4tskel\u00e4ckage i servostyrningsslangen.<\/h3>\n\n\n\n

N\u00e4r din BMW 528i tar p\u00e5 sig flera mil kommer v\u00e4tskor att b\u00f6rja l\u00e4cka i servostyrningsslangen. Den fr\u00e4msta orsaken till detta beror p\u00e5 lossade O-ringar eller slitna t\u00e4tningar. Om O-ringarna och t\u00e4tningarna blir slitna m\u00e5ste du byta ut dem i tid f\u00f6r att undvika v\u00e4tskeutl\u00e4ckage.<\/p>\n\n\n\n

L\u00f6st l\u00e4ge i den fr\u00e4mre fj\u00e4dringen<\/h4>\n\n\n\n

BMW 528i drabbas ocks\u00e5 av l\u00f6sa framhjulsupph\u00e4ngningar. Detta \u00e4r efter att bilen lagt p\u00e5 flera mil och den inte f\u00e5r r\u00e4tt sm\u00f6rjning. Andra orsaker till en l\u00f6s framhjulsupph\u00e4ngning kan vara en l\u00f6s ratt eller slitna upph\u00e4ngningsdelar, till exempel dragst\u00e5ngs\u00e4ndan.<\/p>\n\n\n\n

Ventilk\u00e5pa packning l\u00e4cker<\/h4>\n\n\n\n

Detta \u00e4r ocks\u00e5 ett vanligt problem p\u00e5 BMW 528i-modeller som har k\u00f6rt flera mil. Efter att ha k\u00f6rt bilen ett tag kan ventilk\u00e5papackningen b\u00f6rja spricka, ruttna eller till och med bromsas. I vissa fall kan bultarna lossna och de l\u00e4cker. L\u00f6sningen \u00e4r att byta ut ventilk\u00e5pspackningen.<\/p>\n\n\n\n

\u00d6verhettning av motorn<\/h3>\n\n\n\n

Ett annat vanligt problem som BMW 528i-k\u00f6pare b\u00f6r k\u00e4nna till \u00e4r \u00f6verhettning av motorn. Detta intr\u00e4ffar vanligtvis p\u00e5 grund av en kylmedelsl\u00e4cka, en trasig termostat i kylaren eller en trasig kylarfl\u00e4kt. Hitta den skadade delen och byt ut den.<\/p>\n\n\n\n

Br\u00e4nslepumpproblem<\/h3>\n\n\n\n

N\u00e4r din BMW 528i spottar vid h\u00f6g hastighet \u00e4r det ett tecken p\u00e5 ett br\u00e4nslepumpsfel. Detta problem orsakas vanligtvis av en trasig vattenpump som g\u00f6r att vatten l\u00e4cker in i br\u00e4nslepumpen. Andra m\u00f6jliga orsaker \u00e4r l\u00e4ckor i kylsystemet, lite eller ingen kylv\u00e4tska, l\u00e5g oljehalt eller termostatfel.<\/p>\n\n\n\n

Felaktiga hydrauliska ventilhissar<\/h4>\n\n\n\n

Det h\u00e4r problemet \u00e4r vanligare i BMW 528i-modeller tillverkade mellan 2004 och 2015. Dessa bilar tenderar ocks\u00e5 att ha N52-motorn. En felaktigt fungerande hydraulisk ventillyftare ger upphov till ett frustrerande tickande ljud. Den fr\u00e4msta orsaken till en felaktig hydraulisk ventillyftare \u00e4r brist p\u00e5 sm\u00f6rjning. Om du har ett s\u00e5dant problem m\u00e5ste du byta ut cylinderhuvudet eller sm\u00f6rja delen.<\/p>\n\n\n\n

Grov tomg\u00e5ngsk\u00f6rning och l\u00e5ngsam start<\/h4>\n\n\n\n

Liksom de flesta BMW:er slits \u00e4ven BMW 528i t\u00e4ndstift snabbare. Och om t\u00e4ndstiften \u00e4r slitna eller d\u00e5liga kommer bilen att b\u00f6rja g\u00e5 p\u00e5 tomg\u00e5ng grovt eller f\u00e5 en l\u00e5ngsam start. L\u00f6sningen \u00e4r att byta ut de d\u00e5liga t\u00e4ndstiften mot nya. Icke desto mindre b\u00f6r du ocks\u00e5 kontrollera br\u00e4nsleinsprutorna.<\/p>\n\n\n\n

Vattenpumpfel<\/h3>\n\n\n\n

Huvudorsaken till fel p\u00e5 vattenpumpen i BMW 528i \u00e4r korrosion av t\u00e4tningen mellan pumpen och motorblocket. Detta g\u00f6r att kylv\u00e4tskan l\u00e4cker ut ur utrymmet runt t\u00e4tningen, vilket ocks\u00e5 p\u00e5verkar vattenpumpen.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

Hur snabb \u00e4r BMW 528i?<\/h3>\n\n\n\n

Om du letar efter en snabb, h\u00f6gpresterande, lyxig och kraftfull bil med en smidig k\u00f6rning \u00e4r BMW 528i ett bra val. Den h\u00e4r bilen \u00e4r utrustad med en 2,0-liters inline-4-motor som levererar upp till 240 hk och 260 lb-ft vridmoment. Den har en topphastighet p\u00e5 147 mph och kan accelerera fr\u00e5n 0 till 60 p\u00e5 6,2 sekunder.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r BMW 528i p\u00e5litlig?<\/h4>\n\n\n\n

Det beror p\u00e5. Om du j\u00e4mf\u00f6r BMW 528i med vanliga bilar kommer du att uppt\u00e4cka att den h\u00e4r bilen \u00e4r mycket op\u00e5litlig. Om du d\u00e4remot j\u00e4mf\u00f6r den med liknande lyxbilar kommer du att uppt\u00e4cka att den h\u00e4r bilen \u00e4r mycket tillf\u00f6rlitlig. De flesta tillf\u00f6rlitlighetsbed\u00f6mningsinstitut ger BMW 528i 3 av 5, vilket inneb\u00e4r att den har en tillf\u00f6rlitlighet som ligger \u00f6ver genomsnittet.<\/p>\n\n\n\n

Detta \u00e4r en h\u00f6g k\u00e4rna med tanke p\u00e5 att de flesta BMW-modeller f\u00e5r en tillf\u00f6rlitlighet som ligger under genomsnittet.<\/p>\n\n\n\n

Vad anses vara h\u00f6g k\u00f6rstr\u00e4cka f\u00f6r BMW 528i?<\/h4>\n\n\n\n

BMW 528i \u00e4r en av de mest tillf\u00f6rlitliga BMW-serierna p\u00e5 marknaden. Tack vare sina exceptionella motorer som N52, som \u00e4r n\u00e5gra av de b\u00e4sta BMW-motorerna genom tiderna. Men om din BMW n\u00e5r \u00f6ver 200 000 mil anses den ha h\u00f6g k\u00f6rstr\u00e4cka.<\/p>\n\n\n\n

Om BMW 528i underh\u00e5lls p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt kan den dock n\u00e5 \u00f6ver 500 000 mil. Men om den inte underh\u00e5lls p\u00e5 ett bra s\u00e4tt kanske den inte ens klockar \u00f6ver 150 000 miles. Det kr\u00e4vs allts\u00e5 r\u00e4tt sk\u00f6tsel och underh\u00e5ll f\u00f6r att en bil ska kunna k\u00f6ra m\u00e5nga mil och h\u00e5lla l\u00e4ngre.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r BMW 528i br\u00e4nsleeffektiv?<\/h4>\n\n\n\n

Ja, BMW 528i \u00e4r en av de mest br\u00e4nslesn\u00e5la lyxsedanerna p\u00e5 marknaden. Den h\u00e4r bilen har ett EPA-v\u00e4rde p\u00e5 23 mpg i staden, 34 mpg p\u00e5 motorv\u00e4gen och ett kombinerat v\u00e4rde p\u00e5 27 mpg. D\u00e4rf\u00f6r \u00e4r den mycket br\u00e4nsleeffektiv och hj\u00e4lper anv\u00e4ndaren att spara lite pengar p\u00e5 br\u00e4nsle.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r BMW 5-serien mer tillf\u00f6rlitlig \u00e4n BMW 3-serien?<\/h4>\n\n\n\n

Nej, BMW 5-serien \u00e4r inte mer tillf\u00f6rlitlig \u00e4n BMW 3-serien. BMW 3-serien \u00e4r den mest tillf\u00f6rlitliga BMW-serien. Dessutom inneh\u00e5ller den ocks\u00e5 de mest p\u00e5litliga BMW-modellerna genom tiderna, som inkluderar BMW 318i, 325i och 328i. Trots detta \u00e4r BMW 5-serien den tredje mest tillf\u00f6rlitliga BMW-serien efter BMW 3-serien och 1-serien.<\/p>\n\n\n\n

Sammanfattning<\/h2>\n\n\n\n

Sammanfattningsvis \u00e4r BMW 528i en h\u00f6gpresterande bil, bekv\u00e4m, lyxig, kraftfull och br\u00e4nslesn\u00e5l. \u00c4nd\u00e5 har bilen ocks\u00e5 flera problem som anv\u00e4ndarna b\u00f6r f\u00f6rv\u00e4nta sig att st\u00f6ta p\u00e5. N\u00e5gra av dessa problem \u00e4r bland annat \u00f6verhettning av motorn, l\u00e4ckage av kylv\u00e4tska, l\u00e4ckage av ventilk\u00e5pspackningar och mycket mer.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

BMW 5-serien gjorde sitt f\u00f6rsta framtr\u00e4dande 1972. Den har allts\u00e5 funnits p\u00e5 marknaden i \u00f6ver 50 \u00e5r. Det \u00e4r dock instegsmodellen BMW 528i som f\u00f6r\u00e4ndrar 5-serien f\u00f6r gott. Den h\u00e4r<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4019"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4019"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4019\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4020,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4019\/revisions\/4020"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4019"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4019"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4019"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}