{"id":4015,"date":"2022-03-24T12:46:14","date_gmt":"2022-03-24T12:46:14","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4015"},"modified":"2022-03-24T12:46:18","modified_gmt":"2022-03-24T12:46:18","slug":"volvo-v60-allt-du-behover-veta","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/volvo-v60-allt-du-behover-veta\/","title":{"rendered":"Volvo V60 – Allt du beh\u00f6ver veta"},"content":{"rendered":"\n

Volvo V60 \u00e4r en kompakt lyxkombi baserad p\u00e5 Volvo S60 sedan som introducerades 2010. Den f\u00f6rsta generationen av V60 fick en rej\u00e4l uppdatering 2014 och ersattes senare 2018 av den nuvarande, andra generationen av Volvo V60.<\/p>\n\n\n\n

Volvo V60:s motorupps\u00e4ttning b\u00f6rjar med 4-cylindriga motorer och g\u00e5r hela v\u00e4gen upp till 6-cylindriga motorer i vissa varianter. V60 kommer ocks\u00e5 med n\u00e5gra dieselmotorer ocks\u00e5, men dessa \u00e4r bara n\u00e5got popul\u00e4ra i Europa. Den andra generationen av V60 kommer ocks\u00e5 med en uppsj\u00f6 av hybridmotorer som \u00e4r b\u00e5de effektiva och kraftfulla.<\/p>\n\n\n\n

Designm\u00e4ssigt \u00e4r andra generationens V60 mycket b\u00e4ttre eftersom den ser fantastisk ut b\u00e5de p\u00e5 insidan och utsidan. De tidigare V60-modellerna \u00e4r inte alls lika sp\u00e4nnande men anv\u00e4nder sig av Volvos klassiska boxdesign. V60:s fj\u00e4dring och chassiinst\u00e4llning \u00e4r skr\u00e4ddarsydda f\u00f6r en bekv\u00e4mare k\u00f6rning, vilket inneb\u00e4r att V60 inte \u00e4r n\u00e5gon sportbil.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet tenderar V60 att landa i kategorin tillf\u00f6rlitlighet \u00f6ver genomsnittet, men det finns n\u00e5gra problem som \u00e4r v\u00e4rda att n\u00e4mna. V\u00e4rdem\u00e4ssigt verkar den f\u00f6rsta generationens faceliftmodell erbjuda det b\u00e4sta v\u00e4rdet av dem alla. N\u00e4r det g\u00e4ller praktiska egenskaper erbjuder V60 mycket interi\u00f6rutrymme och lastutrymme eftersom det \u00e4r en kombibil.<\/p>\n\n\n\n

Volvo V60 – Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

F\u00f6rsta generationens Volvo V60-linje b\u00f6rjar med en 2,0 l fyrcylindrig motor med 200 hk som senare \u00f6kades till 240 hk. F\u00f6rsta generationens V60 finns ocks\u00e5 med en 3,0L V6 med 305 hk. Andra generationens V60 erbj\u00f6d samma motorer, men med till\u00e4gget V60 Polestar, en h\u00f6gpresterande version med 370 hk. Alla dessa har antingen FWD eller AWD och kan f\u00e5s med en automatisk v\u00e4xell\u00e5da.<\/p>\n\n\n\n

Den andra generationen av V60 kommer uteslutande med olika iterationer av en 4-cylindrig motor p\u00e5 2,0 liter med effekt fr\u00e5n 160 hk till 300 hk. De verkligt lysande stj\u00e4rnorna i andra generationens V60 \u00e4r hybridmodellerna som ocks\u00e5 anv\u00e4nder 2,0L-motorn med elektrisk assistans f\u00f6r att erbjuda upp till 455 hk med Polestar-modellerna.<\/p>\n\n\n\n

Dieselmotorer finns ocks\u00e5 tillg\u00e4ngliga genomg\u00e5ende men \u00e4r inte s\u00e5 kraftfulla eller popul\u00e4ra. Alla dessa drivlinor \u00e4r effektiva och ganska potenta, vilket g\u00f6r V60 till en fantastisk motorv\u00e4gskryssare. De mest effektiva V60-modellerna kan ge upp till 150MPGe.<\/p>\n\n\n\n

Volvo V60 – Design och chassi<\/h2>\n\n\n\n

Den f\u00f6rsta generationen av V60 anv\u00e4nder sig av Volvos klassiska boxy estate-design som g\u00f6r att den ligger helt i linje med alla andra modeller fr\u00e5n den tiden. Interi\u00f6ren i den uppfr\u00e4schade versionen \u00e4r mycket modernare medan modellen f\u00f6re faceliftet b\u00f6rjar visa sin \u00e5lder lite grann.<\/p>\n\n\n\n

Den nuvarande V60-generationen \u00e4r en riktigt stilig bil vilket g\u00f6r att den lyckas h\u00e4vda sig \u00e4ven mot sina tyska premiumkonkurrenter. Interi\u00f6ren i andra generationens V60 \u00e4r stilren, sofistikerad och fylld med alla m\u00f6jliga lyxfunktioner och h\u00f6gklassiga material.<\/p>\n\n\n\n

Fj\u00e4dring och chassiavst\u00e4mning \u00e4r enbart avst\u00e4md f\u00f6r att erbjuda en bekv\u00e4m k\u00f6rning vilket inneb\u00e4r att V60 inte \u00e4r utformad f\u00f6r att vara en sportbil. Polestar-modellerna erbjuder en styvare chassiupps\u00e4ttning som g\u00f6r V60 Polestar mycket mer dynamisk, men den beh\u00e5ller fortfarande den bekv\u00e4ma inst\u00e4llningen.<\/p>\n\n\n\n

Volvo V60 – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

V60 verkar vara en bil med en tillf\u00f6rlitlighet som ligger \u00f6ver genomsnittet, men den lider av problem med bilens elektronik, bromssystemet, problem med motorstyrmodulen, br\u00e4nslesystemet och luftkonditioneringssystemet. De flesta av dessa kan l\u00f6sas enkelt, vilket verkligen \u00e4r bra eftersom V60 inte kommer att tillbringa s\u00e5 mycket tid i verkstaden.<\/p>\n\n\n\n

Volvo V60 – V\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

En begagnad Volvo V60 kostar mellan 15 000 och 50 000 dollar beroende p\u00e5 modell, k\u00f6rstr\u00e4cka, skick och utrustningslista. Andra generationens V60 \u00e4r mycket b\u00e4ttre \u00e4n f\u00f6rsta generationens modell medan den uppfr\u00e4schade f\u00f6rsta generationens modell verkar erbjuda b\u00e4st v\u00e4rde f\u00f6r pengarna av dem alla.<\/p>\n\n\n\n

Praktiskt sett \u00e4r V60 utm\u00e4rkt eftersom den erbjuder mycket sitt- och lastutrymme, s\u00e4rskilt eftersom det \u00e4r en kombibil. Sikten \u00e4r ocks\u00e5 bra medan interi\u00f6ren \u00e4r fylld med alla sorters cubby-utrymmen och f\u00f6rvaringsenheter. Det \u00e4r l\u00e4tt att montera en barnstol eftersom d\u00f6rrarna \u00f6ppnas ganska brett.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Volvo V60 s\u00e4ker?<\/h4>\n\n\n\n

Volvo V60 \u00e4r verkligen en s\u00e4ker bil eftersom den trots allt \u00e4r tillverkad av Volvo. Volvo \u00e4r k\u00e4nt f\u00f6r att tillverka n\u00e5gra av de s\u00e4kraste bilarna som finns, vilket inte kommer som n\u00e5gon \u00f6verraskning eftersom Volvo \u00e4r ett m\u00e4rke som var pionj\u00e4r f\u00f6r m\u00e5nga s\u00e4kerhetsfunktioner som finns i dagens bilar, t.ex. s\u00e4kerhetsb\u00e4lten.<\/p>\n\n\n\n

De tidiga V60-modellerna \u00e4r inte lika s\u00e4kra som de senare, s\u00e4rskilt inte som den andra generationen av V60 som \u00e4r klassledande n\u00e4r det g\u00e4ller s\u00e4kerhet. Det som \u00e4r bra \u00e4r att Volvo tenderar att inkludera m\u00e5nga s\u00e4kerhetsutrustningar som standard, vilket inte \u00e4r fallet med de tyska rivalerna.<\/p>\n\n\n\n

Vilken Volvo V60 \u00e4r den b\u00e4sta att k\u00f6pa?<\/h4>\n\n\n\n

Den b\u00e4sta Volvo V60 du kan k\u00f6pa \u00e4r definitivt andra generationens bil eftersom den \u00e4r en enorm uppgradering j\u00e4mf\u00f6rt med de tidigare modellerna. Den faceliftade f\u00f6rsta generationens V60 \u00e4r ocks\u00e5 en trevlig bil, men den kan inte konkurrera med V60 II. N\u00e4r det g\u00e4ller motorer \u00e4r det b\u00e4sta att skaffa T5-motorn som brukar ge den b\u00e4sta upplevelsen \u00f6verlag.<\/p>\n\n\n\n

Du kan ocks\u00e5 v\u00e4lja en hybridenhet ocks\u00e5 eftersom dessa \u00e4r de mest ekonomiska samtidigt som de ocks\u00e5 \u00e4r de mest kraftfulla. Vissa s\u00e4ger att det inte \u00e4r meningsfullt att k\u00f6pa en modern Volvo om det inte \u00e4r en hybrid.<\/p>\n\n\n\n

Hur l\u00e4nge kan en Volvo V60 h\u00e5lla?<\/h4>\n\n\n\n

Enligt de flesta k\u00e4llor p\u00e5 n\u00e4tet kan en Volvo V60 h\u00e5lla i mer \u00e4n 20 \u00e5r eller 200 000 mil utan problem. Internet \u00e4r dock fullt av stolta \u00e4gare som s\u00e4ger att deras V60 av f\u00f6rsta generationen kan h\u00e5lla mer \u00e4n dubbelt s\u00e5 l\u00e4nge.<\/p>\n\n\n\n

Verkligheten \u00e4r att r\u00e4tt underh\u00e5ll eller brist p\u00e5 r\u00e4tt underh\u00e5ll antingen g\u00f6r eller f\u00f6rst\u00f6r bilen. Om du underh\u00e5ller den tillr\u00e4ckligt bra kommer du sannolikt att ha gl\u00e4dje av en V60 under l\u00e5ng tid fram\u00f6ver.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Volvo V60 \u00e4r en kompakt lyxkombi baserad p\u00e5 Volvo S60 sedan som introducerades 2010. Den f\u00f6rsta generationen av V60 fick en rej\u00e4l uppdatering 2014 och ersattes senare 2018 av den<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[17],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4015"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4015"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4015\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4016,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4015\/revisions\/4016"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4015"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4015"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4015"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}