{"id":4013,"date":"2022-03-24T12:45:30","date_gmt":"2022-03-24T12:45:30","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4013"},"modified":"2022-03-24T12:45:34","modified_gmt":"2022-03-24T12:45:34","slug":"vanliga-problem-med-volvo-v60","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-volvo-v60\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Volvo V60"},"content":{"rendered":"\n

Volvo V60 \u00e4r en kompakt, exklusiv premiumkombi baserad p\u00e5 Volvo S60 sedan. Den introducerades f\u00f6rsta g\u00e5ngen 2010 och fick en rej\u00e4l uppdatering 2014. Den andra generationen av V60 introducerades 2018 och s\u00e4ljs \u00e4n idag.<\/p>\n\n\n\n

V60 syftar till att erbjuda den sofistikerade och lyxiga stilen fr\u00e5n S60 sedan, samtidigt som den \u00f6kar den \u00f6vergripande praktiska anv\u00e4ndbarheten. Som s\u00e5dan konkurrerar V60 med bilar som Audi A4 Avant, BMW 3-serien Touring och Mercedes Benz C-Klass kombi.<\/p>\n\n\n\n

V60 har ett gott rykte n\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet, men den \u00e4r inte perfekt. De vanligaste V60-problemen \u00e4r f\u00f6rknippade med bilens elektronik, problem med br\u00e4nslesystemet, problem med luftkonditioneringen, problem med bromssystemet och motorrelaterade problem.<\/p>\n\n\n\n

De flesta av dessa kan l\u00f6sas relativt enkelt vilket inneb\u00e4r att din V60 b\u00f6r vara tillbaka p\u00e5 v\u00e4gen p\u00e5 nolltid. Hur som helst beh\u00f6ver alla bilar underh\u00e5ll, s\u00e4rskilt lyxbilar. M\u00e5nga Volvo-specialister anser att V60 \u00e4r en riktigt v\u00e4lbyggd bil, vilket inneb\u00e4r att den b\u00f6r h\u00e5lla n\u00e5gra hundra tusen mil utan att beh\u00f6va stora \u00f6versyner.<\/p>\n\n\n\n

Volvo V60 – problem med elektronik i bilen<\/h2>\n\n\n\n

Volvo V60 \u00e4r en relativt modern bil, men \u00e4ven de senaste V60-modellerna har ibland problem med bilens elektronik, t.ex. h\u00f6gtalare, GPS, ljudspelare och kommunikationssystem. Infotainmentsk\u00e4rmen \u00e4r ocks\u00e5 k\u00e4nd f\u00f6r att frysa d\u00e5 och d\u00e5 vilket g\u00f6r den helt oanv\u00e4ndbar.<\/p>\n\n\n\n

M\u00e5nga \u00e4gare har ocks\u00e5 rapporterat problem med backkameran och parkeringssensorerna. De flesta av dessa \u00e4r vanligtvis f\u00f6rknippade med programvaruproblem och kan l\u00f6sas genom att helt enkelt ta bilen till en Volvo\u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljare. Det \u00e4r s\u00e4llan som dessa ocks\u00e5 kr\u00e4ver reservdelar, men n\u00e4r de g\u00f6r det brukar de inte kosta s\u00e5 mycket pengar.<\/p>\n\n\n\n

Volvo V60 – Problem med br\u00e4nslesystemet<\/h2>\n\n\n\n

Volvo V60 ingick i en \u00e5terkallelse p\u00e5 grund av en felaktig 15A-s\u00e4kring f\u00f6r l\u00e5gtrycksbr\u00e4nsle som tenderar att g\u00e5 s\u00f6nder och g\u00f6r att motorn stannar eller inte kan starta. Den h\u00e4r s\u00e4kringen \u00e4r till f\u00f6r att reglera den str\u00f6m som beh\u00f6vs f\u00f6r att driva br\u00e4nslepumpen. N\u00e4r den g\u00e5r s\u00f6nder kan br\u00e4nslepumpen inte g\u00f6ra sitt jobb, vilket inneb\u00e4r att bilen inte kan f\u00e5 in n\u00e5got br\u00e4nsle i motorn.<\/p>\n\n\n\n

Vissa \u00e4gare har \u00e4ven rapporterat problem med br\u00e4nslesensorerna, br\u00e4nsleinsprutarna och O2-sensorerna. N\u00e4r n\u00e5gon av dessa brister \u00e4r det troligt att din bil stannar och f\u00f6rmodligen inte kommer att kunna starta.<\/p>\n\n\n\n

Volvo V60 – problem med luftkonditioneringen<\/h2>\n\n\n\n

M\u00e5nga \u00e4gare har ocks\u00e5 rapporterat olika problem med luftkonditioneringssystemet, n\u00e4rmare best\u00e4mt luftkonditioneringskondensatorn eller motorfl\u00e4kten. Om du k\u00e4nner att din luftkonditionering inte kan v\u00e4rma upp bilen tillr\u00e4ckligt snabbt \u00e4r det troligt att kondensatorn \u00e4r trasig. Omv\u00e4nt, om du inte kan kyla ner kup\u00e9n tillr\u00e4ckligt snabbt \u00e4r det troligen kondensatorn som \u00e4r problemet.<\/p>\n\n\n\n

Dessa problem kan \u00e5tg\u00e4rdas genom att byta ut A\/C-kondensorn helt och h\u00e5llet. Ibland kan du dock l\u00f6sa problemet med en enkel reparation.<\/p>\n\n\n\n

Volvo V60 – Problem med bromssystemet<\/h2>\n\n\n\n

Volvo V60 \u00e4r ibland k\u00e4nd f\u00f6r att ha problem med bromsarna, vilket kan vara ett stort s\u00e4kerhetsproblem eftersom dina bromsar \u00e4r en viktig del av en s\u00e4ker upplevelse p\u00e5 v\u00e4gen. De vanligaste bromsproblemen \u00e4r en felande hjulhastighetssensor som vanligtvis sl\u00e5r ut ABS-systemet, vilket i sin tur orsakar problem med en m\u00e4ngd aktiva s\u00e4kerhetssystem som kollisionsf\u00f6rebyggande system.<\/p>\n\n\n\n

Om du drabbas av dessa problem ska du se till att ta bilen till en mekaniker s\u00e5 snart som m\u00f6jligt f\u00f6r att undvika att beh\u00f6va betala mycket mer pengar f\u00f6r att l\u00f6sa fler problem som kan orsakas av detta i framtiden.<\/p>\n\n\n\n

Volvo V60 – Motorproblem<\/h2>\n\n\n\n

ECM (Engine control module) \u00e4r en liten elektronisk enhet som har till uppgift att reglera n\u00e4r och hur trycket som finns i br\u00e4nsletanken ska sl\u00e4ppas ut. V60 \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r att ha ECM-moduler som ibland tenderar att g\u00e5 s\u00f6nder, vilket oundvikligen leder till att br\u00e4nsletanken inte kan sl\u00e4ppa ut trycket som byggts upp.<\/p>\n\n\n\n

Detta kan leda till att tanken drar ihop sig och senare deformeras. Detta problem kommer ocks\u00e5 sannolikt att leda till att motorn stannar eftersom tryckuppbyggnaden i br\u00e4nsletanken tenderar att leta sig in i motorn.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Volvo V60 en p\u00e5litlig bil?<\/h4>\n\n\n\n

Enligt de flesta tillf\u00f6rlitlighetstabeller och unders\u00f6kningar p\u00e5 n\u00e4tet lyckas Volvo V60 erbjuda en tillf\u00f6rlitlighet som ligger \u00f6ver genomsnittet, vilket mer eller mindre \u00e4r i linje med de mest tillf\u00f6rlitliga moderna Volvomodellerna. Vissa l\u00e4gen som S90 hamnar under den genomsnittliga tillf\u00f6rlitlighetskategorin medan V60\/S60-modellerna kontinuerligt erbjuder en relativt problemfri upplevelse.<\/p>\n\n\n\n

De flesta av de problem som pl\u00e5gar V60 \u00e4r inte s\u00e5 skadliga vilket inneb\u00e4r att du b\u00f6r kunna njuta av en V60 under ganska l\u00e5ng tid utan att beh\u00f6va spendera orimliga summor p\u00e5 reparationer.<\/p>\n\n\n\n

Hur mycket kostar det att underh\u00e5lla Volvo V60?<\/p>\n\n\n\n

Enligt m\u00e5nga onlinesajter brukar Volvo V60 kosta runt 10-11 000 dollar i b\u00e5de underh\u00e5lls- och reparationskostnader under de f\u00f6rsta 10 \u00e5ren som \u00e4gare. Dessa k\u00e4llor uppger ocks\u00e5 att V60 har 30 % chans att beh\u00f6va en st\u00f6rre reparation under de f\u00f6rsta 10 \u00e5ren av \u00e4gande.<\/p>\n\n\n\n

Dessa siffror \u00e4r n\u00e5got b\u00e4ttre j\u00e4mf\u00f6rt med m\u00e5nga av dess tyska rivaler. P\u00e5 det hela taget \u00e4r V60 inte s\u00e5 dyr att underh\u00e5lla och reparera med tanke p\u00e5 marknadspositionen och konkurrensen.<\/p>\n\n\n\n

Hur l\u00e4nge kan Volvo V60 h\u00e5lla?<\/h4>\n\n\n\n

Det beror p\u00e5 hur v\u00e4l bilen har sk\u00f6tts. Vissa k\u00e4llor uppger att V60 l\u00e4tt ska kunna h\u00e5lla i ungef\u00e4r 20 \u00e5r eller 200 000 mil. Dessa kan dock h\u00e5lla mycket l\u00e4ngre \u00e4n s\u00e5 om de underh\u00e5lls p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt. Volvos i allm\u00e4nhet \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att h\u00e5lla ganska l\u00e4nge, s\u00e4rskilt de med ett tillf\u00f6rlitlighetsresultat \u00f6ver genomsnittet.<\/p>\n\n\n\n

Volvo S60 \u00e4r mer eller mindre likadan som V60 med den enda skillnaden \u00e4r interi\u00f6ren och lastutrymmet. De tidigare generationerna av Volvo V60 \u00e4r lite mer bekymmersamma, men de tycks ocks\u00e5 kunna h\u00e5lla \u00f6ver 200 000 mil om de underh\u00e5lls tillr\u00e4ckligt bra.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Volvo V60 \u00e4r en kompakt, exklusiv premiumkombi baserad p\u00e5 Volvo S60 sedan. Den introducerades f\u00f6rsta g\u00e5ngen 2010 och fick en rej\u00e4l uppdatering 2014. Den andra generationen av V60 introducerades 2018<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[17],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4013"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4013"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4013\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4014,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4013\/revisions\/4014"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4013"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4013"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4013"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}