{"id":4007,"date":"2022-03-24T12:43:39","date_gmt":"2022-03-24T12:43:39","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4007"},"modified":"2022-03-24T12:43:42","modified_gmt":"2022-03-24T12:43:42","slug":"volvo-s90-allt-du-behover-veta","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/volvo-s90-allt-du-behover-veta\/","title":{"rendered":"Volvo S90 – Allt du beh\u00f6ver veta"},"content":{"rendered":"\n

Volvo S90 \u00e4r en mellanstor lyxsedan som ska konkurrera med Mercedes Benz E-klass, BMW 5-serien och Audi A6. S90 \u00e4r produktion sedan 2016 och verkar ha f\u00e5ngat fantasin hos m\u00e5nga annars tyska lyxbilsk\u00f6pare. S90 \u00e4r verkligen ett v\u00e4lkommet tillskott i detta h\u00e5rt konkurrensutsatta segment.<\/p>\n\n\n\n

S90 kommer med n\u00e5gra olika motorkonfigurationer med effekt fr\u00e5n 200 hk upp till 320 hk hybridversionerna kan till och med leverera upp till 455 hk. S90 finns ocks\u00e5 med n\u00e5gra dieselmotorer, men dessa \u00e4r inte s\u00e5 popul\u00e4ra.<\/p>\n\n\n\n

Designm\u00e4ssigt verkar S90 vara en riktigt snygg bil b\u00e5de inv\u00e4ndigt och utv\u00e4ndigt. Den lyckas erbjuda sofistikering p\u00e5 ett s\u00e4tt som tyskarna inte g\u00f6r. Interi\u00f6ren \u00e4r ocks\u00e5 stilren och v\u00e4l genomt\u00e4nkt medan k\u00f6rupplevelsen \u00e4r mjuk och d\u00e4mpande tack vare en sofistikerad fj\u00e4dring och chassiavst\u00e4mning.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitligheten verkar S90 lida d\u00e5 den \u00e4r en under genomsnittlig tillf\u00f6rlitlig bil. Den v\u00e4rderas fortfarande relativt h\u00f6gt eftersom den bara kom ut f\u00f6r n\u00e5gra \u00e5r sedan medan praktiska egenskaper inte \u00e4r n\u00e5got problem tack vare mycket sittplatser och ett stort lastutrymme, s\u00e4rskilt om du v\u00e4ljer V90 kombiversionen.<\/p>\n\n\n\n

Volvo S90 – Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

Volvo S90:s motorutbud b\u00f6rjar med den 4-cylindriga 2,0L-r\u00e4temotorn med 197 h\u00e4stkrafter medan den 5-cylindriga 2,0L-r\u00e4temotorn ger 250 h\u00e4stkrafter. S90 finns \u00e4ven med en 4-cylindrig motor som ger 320 hk med R-Design-paketet. Alla hybridmodeller av S90 \u00e4r utformade kring 2,0-litersmotorn med en effekt p\u00e5 mellan 400 hk och 455 hk.<\/p>\n\n\n\n

Alla dessa har antingen FWD eller AWD med Volvos standardiserade 8-stegade automatl\u00e5da. Dieselmotoralternativen varierar fr\u00e5n 4- till 5-cylindriga motorer med effekt p\u00e5 upp till 235 hk. Man kan lugnt s\u00e4ga att alla dessa motorer \u00e4r smidiga, effektiva och sofistikerade.<\/p>\n\n\n\n

Effektivitetsm\u00e4ssigt kan S90 leverera omkring 40-50 MPGe med de vanliga gasdrivna motorerna medan hybriderna lovar upp till 300 MPGe tack vare den elektriska drivlinan. P\u00e5 det hela taget verkar drivlinan i S90 vara passande f\u00f6r en s\u00e5dan lyxig bil.<\/p>\n\n\n\n

Volvo S90 – Design och chassi<\/h2>\n\n\n\n

S90 f\u00f6ljer Volvos traditionella boxdesign med n\u00e5got rundade kanter f\u00f6r att g\u00f6ra den sofistikerad och futuristisk. LED-ljusen g\u00f6r att bilen ser dyr ut och passar in i en f\u00f6retagsparkering fylld av tyska mellanstora lyxsedaner.<\/p>\n\n\n\n

Interi\u00f6ren i S90 \u00e4r ocks\u00e5 futuristisk och sofistikerad med m\u00e5nga h\u00f6gklassiga material och snyggt placerade reglage. S90 \u00e4r hyfsat utrustad fr\u00e5n fabrik vilket inneb\u00e4r att de allra flesta S90-modeller som finns d\u00e4r ute ser ut och k\u00e4nns som lyxbilar.<\/p>\n\n\n\n

Fj\u00e4dringen och chassiavst\u00e4mningen i S90 \u00e4r enbart anpassad f\u00f6r en bekv\u00e4m k\u00f6rning vilket inneb\u00e4r att S90 inte \u00e4r en sportbil. Den \u00e4r gjord f\u00f6r att utm\u00e4rka sig n\u00e4r den kryssar nerf\u00f6r motorv\u00e4gen i yttersta komfort och tystnad.<\/p>\n\n\n\n

Volvo S90 – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

Som n\u00e4mndes i b\u00f6rjan \u00e4r S90 inte riktigt en p\u00e5litlig bil. De vanligaste problemen som tenderar att drabba S90 \u00e4r f\u00f6rknippade med motorn, elektroniken, motorkontrollmodulen, hydraulenheten och br\u00e4nslesystemet. Vissa av dessa \u00e4r mer bekymmersamma \u00e4n andra, och de verkar ocks\u00e5 p\u00e5verka n\u00e4stan alla S90-modeller.<\/p>\n\n\n\n

Detta \u00e4r en n\u00e5got nedsl\u00e5ende insikt eftersom S90 annars \u00e4r en oerh\u00f6rt kapabel bil. Niv\u00e5erna av komfort och lyx \u00e4r lika bra som i E-Klass, A6 och 5-serien. Det \u00e4r ocks\u00e5 v\u00e4rt att n\u00e4mna att den tyska trion ocks\u00e5 \u00e4r ganska op\u00e5litlig, vilket g\u00f6r att de alla \u00e4r ganska n\u00e4ra varandra.<\/p>\n\n\n\n

Volvo S90 – V\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

Volvo S90 \u00e4r fortfarande en ganska ny bil vilket inneb\u00e4r att den fortfarande \u00e4r relativt dyr, s\u00e4rskilt de nyare modellerna med h\u00f6gre motorer. Som s\u00e5dan kommer S90 sannolikt att vara mycket mer l\u00e4ttillg\u00e4nglig om n\u00e5gra \u00e5r, s\u00e4rskilt n\u00e4r den kommande uppdateringen av S90 sl\u00e4pps.<\/p>\n\n\n\n

Praktiskt sett \u00e4r S90 vad man kan f\u00f6rv\u00e4nta sig av en bil fr\u00e5n det h\u00e4r segmentet. Det r\u00e5der ingen brist p\u00e5 sittplatser medan det tillg\u00e4ngliga lastutrymmet \u00e4r mer \u00e4n anst\u00e4ndigt. Sikten kunde vara lite b\u00e4ttre men \u00e4r tillr\u00e4cklig f\u00f6r en bil av den h\u00e4r storleken.<\/p>\n\n\n\n

FAQ avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Hur l\u00e4nge kan Volvo S90 h\u00e5lla?<\/h4>\n\n\n\n

Volvo S90 \u00e4r en ganska ny bil, vilket inneb\u00e4r att det inte finns s\u00e5 m\u00e5nga bilar med h\u00f6g k\u00f6rstr\u00e4cka p\u00e5 marknaden. Hur som helst b\u00f6r du r\u00e4kna med att S90 kan leverera mer \u00e4n 200 000 mil med r\u00e4tt underh\u00e5ll. Om du inte underh\u00e5ller den ordentligt kommer den sannolikt att d\u00f6 mycket tidigare \u00e4n s\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

Volvobilar \u00e4r inte fr\u00e4mmande f\u00f6r att ackumulera hundratusentals mil p\u00e5 v\u00e4gm\u00e4taren, men bara om de underh\u00e5lls p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt. Det \u00e4r komplexa precisionsmaskiner som \u00e4r fulla av all den senaste tekniken och kr\u00e4ver st\u00e4ndig sk\u00f6tsel.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Volvo V90 b\u00e4ttre \u00e4n Volvo S90?<\/h4>\n\n\n\n

Volvo S90 och Volvo V90 \u00e4r i princip likadana, den enda skillnaden \u00e4r att V90 \u00e4r en n\u00e5got mer praktisk bil. K\u00f6pbeslutet mellan dessa tv\u00e5 faller mest p\u00e5 dina krav p\u00e5 lastutrymme och designpreferenser eftersom V90 bara erbjuder en mer praktisk upplevelse.<\/p>\n\n\n\n

V90 finns \u00e4ven i trimmet V90 Cross Country som g\u00f6r V90 mer terr\u00e4ngv\u00e4nlig. Cross Country erbjuder en n\u00e5got mer utilitaristisk design som till exempel Audi A6 Allroad. Som s\u00e5dan b\u00f6r ditt val fr\u00e4mst baseras p\u00e5 praktiska egenskaper och design.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Volvo S90 en s\u00e4ker bil?<\/h4>\n\n\n\n

Volvo S90 \u00e4r verkligen en riktigt s\u00e4ker bil eftersom den har alla n\u00f6dv\u00e4ndiga toppmoderna s\u00e4kerhetsfunktioner och det fina \u00e4r att m\u00e5nga av dessa ing\u00e5r som standard. Volvo \u00e4r ett m\u00e4rke som \u00e4r k\u00e4nt f\u00f6r att t\u00e4nja p\u00e5 gr\u00e4nserna f\u00f6r bils\u00e4kerhet eftersom det var de som var pionj\u00e4rer n\u00e4r det g\u00e4ller m\u00e5nga s\u00e4kerhetsfunktioner som vi alla v\u00e4rnar om och uppskattar nuf\u00f6rtiden.<\/p>\n\n\n\n

Om s\u00e4kerhet \u00e4r ditt prim\u00e4ra m\u00e5l kommer S90 sannolikt att tillfredsst\u00e4lla dig \u00e4nnu b\u00e4ttre \u00e4n sina tyska rivaler som oftast erbjuder samma funktioner, men dessa finns inte som standard och tenderar att vara dyrare eftersom de ing\u00e5r i omfattande tillvalspaket.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Volvo S90 \u00e4r en mellanstor lyxsedan som ska konkurrera med Mercedes Benz E-klass, BMW 5-serien och Audi A6. S90 \u00e4r produktion sedan 2016 och verkar ha f\u00e5ngat fantasin hos m\u00e5nga<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[17],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4007"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4007"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4007\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4008,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4007\/revisions\/4008"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4007"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4007"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4007"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}