{"id":4003,"date":"2022-03-24T12:42:22","date_gmt":"2022-03-24T12:42:22","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4003"},"modified":"2022-03-24T12:42:24","modified_gmt":"2022-03-24T12:42:24","slug":"volvo-s80-allt-du-behover-veta","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/volvo-s80-allt-du-behover-veta\/","title":{"rendered":"Volvo S80 – Allt du beh\u00f6ver veta"},"content":{"rendered":"\n

Volvo S80 var Volvos flaggskeppssedan innan den ersattes av den nuvarande S90 f\u00f6r n\u00e5gra \u00e5r sedan. Den f\u00f6rsta generationen av S80 introducerades redan 1998 och var i produktion fram till 2006 d\u00e5 den ersattes av den uppdaterade versionen som stannade i produktion fram till 2016. S80 \u00e4r fortfarande en ganska konkurrenskraftig sedan p\u00e5 begagnatmarknaden.<\/p>\n\n\n\n

S80-utbudet best\u00e5r av n\u00e5gra bensinmotorer och 3 dieselmotorer. Den andra generationen finns till och med som en modell med l\u00e5ng hjulbas f\u00f6r att kunna konkurrera ordentligt med BMW 7-serien, Audi A8 och Mercedes Benz S-klass. Den andra generationen erbjuder ocks\u00e5 uppdaterade motorer som erbjuder mer kraft med b\u00e4ttre effektivitet.<\/p>\n\n\n\n

Designm\u00e4ssigt anv\u00e4nder S80 den klassiska boxiga l\u00e5nga sedan-silhuetten som passar perfekt till sina tyska rivaler. Den andra generationen ser mycket mer tilltalande ut p\u00e5 insidan eftersom den f\u00f6rsta generationen S80 nu \u00e4r en relativt gammal bil. K\u00f6rupplevelsen \u00e4r vad man kan f\u00f6rv\u00e4nta sig av en flaggskeppssedan, sofistikerad och bekv\u00e4m.<\/p>\n\n\n\n

V\u00e4rdem\u00e4ssigt \u00e4r den andra generationen av S80 fortfarande konkurrenskraftig medan den f\u00f6rsta generationen inte \u00e4r det. Praktiskt sett erbjuder S80 allt utrymme i v\u00e4rlden, s\u00e4rskilt LWB-modellen. Lastutrymmet \u00e4r ocks\u00e5 enormt, och det \u00e4r ocks\u00e5 antalet kubb- och f\u00f6rvaringsutrymmen p\u00e5 insidan.<\/p>\n\n\n\n

Volvo S80 – Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

Den f\u00f6rsta generationens S80-utbud b\u00f6rjar med en 1,9L 5-cylindrig motor i linje med 163 hk medan 2,4L 5-cylindrig motor i linje ger 140 hk. 2.5LT-modellen har 210 hk. Alla tre \u00e4r FWD-bilar med manuell v\u00e4xell\u00e5da. Den 6-cylindriga serien b\u00f6rjar med 2,9L-modellen som ger 200 hk och 2,8L-modellen som ger 272 hk.<\/p>\n\n\n\n

Dessa sexcylindriga modeller har en automatisk v\u00e4xell\u00e5da och FWD. Det finns ocks\u00e5 tre dieselmotorer i utbudet med en effekt som str\u00e4cker sig fr\u00e5n 130 hk till 163 hk, men dessa \u00e4r inte alls lika eftertraktade. S80 II levereras med mer \u00e4n 20 olika bensinalternativ och de flesta av dessa \u00e4r uppdaterade motorer fr\u00e5n den f\u00f6rsta generationens modell, med undantag f\u00f6r de nya V8-modellerna.<\/p>\n\n\n\n

Andra generationens S80 finns ocks\u00e5 med en AWD-drivlina medan de mest kraftfulla modellerna har mer \u00e4n 300 hk. S80 \u00e4r ganska effektiv, s\u00e4rskilt andra generationens modeller som kan ge n\u00e4ra 40MPG.<\/p>\n\n\n\n

Volvo S80 – Design och chassi<\/h2>\n\n\n\n

Den f\u00f6rsta generationen av Volvo S80 anv\u00e4nder sig av Volvos klassiska boxform medan den andra generationen \u00e4r lite mer rundad. Den andra generationens modell efter faceliftet ser ganska modern ut, \u00e4ven med dagens m\u00e5tt m\u00e4tt. Interi\u00f6rt sett ser och k\u00e4nns andra generationens S80 mycket trevligare och b\u00e4ttre utrustad.<\/p>\n\n\n\n

S80:s fj\u00e4dring och chassiinst\u00e4llning \u00e4r mestadels skr\u00e4ddarsydd f\u00f6r en bekv\u00e4mare k\u00f6rning och det \u00e4r ganska uppenbart i det \u00f6gonblick du sitter bakom ratten i S80. Kraften f\u00f6rdelas linj\u00e4rt och fj\u00e4dringen klarar av att ta emot de flesta st\u00f6tarna.<\/p>\n\n\n\n

Volvo S80 – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

Den f\u00f6rsta generationen av S80 \u00e4r hyfsat tillf\u00f6rlitlig, men den andra generationen av S80 \u00e4r mycket mer tillf\u00f6rlitlig. Hur som helst \u00e4r de vanligaste S80-problemen f\u00f6rknippade med motor, fj\u00e4dring, k\u00f6rkontrollsystem, elsystem och tryckregleringssystem.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r v\u00e4rt att n\u00e4mna att vissa av dessa som k\u00f6rkontrollsystemen och motorrelaterade problem kan vara extremt farliga eftersom de kan f\u00f6rst\u00f6ra m\u00e5nga vitala bilkomponenter. Den goda nyheten \u00e4r att om du v\u00e4ljer en nyare modell kommer du sannolikt inte att uppleva dessa.<\/p>\n\n\n\n

Volvo S80 – V\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

Den f\u00f6rsta generationen av S80 kan f\u00e5s f\u00f6r cirka 10 000 dollar medan den andra generationen kan f\u00e5s f\u00f6r cirka 20 000 dollar. Om du fick f\u00f6r en modell med l\u00e4gre k\u00f6rstr\u00e4cka och b\u00e4ttre utrustad ska du r\u00e4kna med att betala n\u00e4stan som dubbelt s\u00e5 mycket. S80 \u00e4r inte s\u00e5 gammal, men den verkar vara mycket prisv\u00e4rd om du \u00e4r ute efter en s\u00e5dan bil.<\/p>\n\n\n\n

Praktiskt sett erbjuder S80 allt utrymme i v\u00e4rlden eftersom det \u00e4r en fullstor lyxsedan. S80 LWB \u00e4r gjord f\u00f6r chauff\u00f6rs\u00e4ndam\u00e5l, vilket inneb\u00e4r att den erbjuder rekordstort benutrymme. Lastutrymmet \u00e4r ocks\u00e5 fantastiskt och det \u00e4r ocks\u00e5 den \u00f6vergripande sikten, s\u00e4rskilt med tanke p\u00e5 bilens storlek.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

Hur mycket kostar det att underh\u00e5lla en Volvo S80?<\/h4>\n\n\n\n

Volvo S80 kostar cirka 700 dollar att underh\u00e5lla p\u00e5 \u00e5rsbasis enligt de flesta onlinek\u00e4llor. Det \u00e4r v\u00e4rt att n\u00e4mna att dessa underh\u00e5llskostnader kan sv\u00e4nga \u00e5t b\u00e5da h\u00e5llen beroende p\u00e5 bilens skick och hur villig du \u00e4r att underh\u00e5lla den ordentligt. P\u00e5 det hela taget \u00e4r 700 dollar vad man kan f\u00f6rv\u00e4nta sig av en bil fr\u00e5n det h\u00e4r segmentet.<\/p>\n\n\n\n

Oavsett om du anser att priset \u00e4r f\u00f6r h\u00f6gt eller f\u00f6r l\u00e5gt beh\u00f6ver du verkligen underh\u00e5lla S80 eftersom bilar som dessa tenderar att lida sv\u00e5rt av bristande underh\u00e5ll. Detta \u00e4r stora och komplexa maskiner som beh\u00f6ver \u00f6m k\u00e4rlek och omsorg, annars kommer de att fungera d\u00e5ligt.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Volvo S80 b\u00e4ttre \u00e4n Mercedes S-klass?<\/h4>\n\n\n\n

Volvo S80 utformades i f\u00f6rsta hand f\u00f6r att konkurrera med Mercedes Benz S-klass, men S-klassen har alltid varit den ledande lyxbilen i fullstorlek. Som s\u00e5dan, \u00e4ven om S80 erbjuder o\u00e4ndliga m\u00e4ngder av fantastiska egenheter och funktioner, \u00e4r S-klassen helt enkelt en niv\u00e5 \u00f6ver n\u00e4r det g\u00e4ller motorer, lyx och sofistikering.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r allt kommer omkring \u00e4r Mercedes-m\u00e4rket synonymt med lyx, vilket inneb\u00e4r att knappast n\u00e5got annat m\u00e4rke d\u00e4r ute kan konkurrera med det. Det betyder inte att S80 \u00e4r d\u00e5lig f\u00f6r det \u00e4r den verkligen inte.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Volvo S80 s\u00e4ker?<\/h3>\n\n\n\n

Volvo S80 \u00e4r en av de s\u00e4kraste fullstora lyxsedanerna p\u00e5 marknaden eftersom s\u00e4kerhet \u00e4r det omr\u00e5de d\u00e4r f\u00f6retaget Volvo tenderar att utm\u00e4rka sig. S80:s andra generation efter faceliftet erbjuder m\u00e5nga av de s\u00e4kerhetsfunktioner som du f\u00f6rv\u00e4ntar dig av bilar som bara \u00e4r ett eller tv\u00e5 \u00e5r gamla.<\/p>\n\n\n\n

Om du kombinerar det med effektiva skrynkelzoner, massor av krockkuddar och en v\u00e4ldesignad interi\u00f6r som klarar av att st\u00e5 emot m\u00e5nga slagkrafter \u00e4r det l\u00e4tt att f\u00f6rst\u00e5 varf\u00f6r S80 \u00e4r s\u00e5 s\u00e4ker som den \u00e4r.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Volvo S80 var Volvos flaggskeppssedan innan den ersattes av den nuvarande S90 f\u00f6r n\u00e5gra \u00e5r sedan. Den f\u00f6rsta generationen av S80 introducerades redan 1998 och var i produktion fram till<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[17],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4003"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4003"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4003\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4004,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4003\/revisions\/4004"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4003"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4003"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4003"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}