{"id":3999,"date":"2022-03-24T12:40:48","date_gmt":"2022-03-24T12:40:48","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=3999"},"modified":"2022-03-24T12:40:51","modified_gmt":"2022-03-24T12:40:51","slug":"volvo-s60-allt-du-behover-veta","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/volvo-s60-allt-du-behover-veta\/","title":{"rendered":"Volvo S60 – Allt du beh\u00f6ver veta"},"content":{"rendered":"\n

Volvo S60 \u00e4r en lyxsedan av h\u00f6gsta klass som \u00e4r skapad f\u00f6r att konkurrera med Mercedes Benz C-klass, BMW 3-serien och Audi A4. Detta inneb\u00e4r att S60 \u00e4r en del av den mest s\u00e5lda gruppen lyxsedaner och \u00e4r som s\u00e5dan en av de mest popul\u00e4ra Volvo-bilarna idag, bortsett fr\u00e5n SUV:erna f\u00f6rst\u00e5s.<\/p>\n\n\n\n

S60 introducerades f\u00f6rsta g\u00e5ngen redan \u00e5r 2000 och ersattes senare av den andra generationen, S60 II, \u00e5r 2006. Den nuvarande generationen av S60, S60 III, \u00e4r i produktion sedan 2019 och kommer troligen att vara den allra fr\u00e4msta i Volvos sortiment av kompakta executive-sedaner under n\u00e5gra \u00e5r fram\u00f6ver.<\/p>\n\n\n\n

S60 finns i en m\u00e4ngd olika motorer. Den f\u00f6rsta generationens S60-motorupps\u00e4ttning kretsar mestadels kring den 5-cylindriga inlinemotorn medan den andra generationen av S60 ocks\u00e5 har introducerat en 6-cylindrig motor och en 4-cylindrig motor. Den senaste S60 kommer med en 4-cylindrig inlinemotor uteslutande p\u00e5 grund av alla effektivitetsf\u00f6rdelar.<\/p>\n\n\n\n

Designm\u00e4ssigt \u00e4r den sista nuvarande generationen S60 den \u00f6verl\u00e4gset snyggaste, medan den f\u00f6rsta generationen S60 hamnar p\u00e5 andra plats. S60 \u00e4r ocks\u00e5 en relativt p\u00e5litlig bil, men den kommer med n\u00e5gra problem som \u00e4r v\u00e4rda att p\u00e5peka. V\u00e4rdem\u00e4ssigt \u00e4r den hyfsad, s\u00e4rskilt den andra och f\u00f6rsta generationen medan den praktiska funktionen \u00e4r som du f\u00f6rv\u00e4ntar dig av en kompakt sedan.<\/p>\n\n\n\n

Volvo S60 – Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

Som vi n\u00e4mnde i b\u00f6rjan kommer den f\u00f6rsta generationen av S60 med en uppsj\u00f6 av 5-cylindriga motorer i linje med effekt fr\u00e5n 140 till 300 hk. S60 I finns \u00e4ven med n\u00e5gra dieselmotorer ocks\u00e5, men dessa \u00e4r inte s\u00e5 popul\u00e4ra i USA. S60 I levereras med manuell v\u00e4xell\u00e5da och ett val mellan FWD och AWD f\u00f6r vissa modeller.<\/p>\n\n\n\n

Den andra generationen av S60 finns med antingen en 4-, 5- eller en enkel 6-cylindrig motor. Effekten str\u00e4cker sig fr\u00e5n 200 h\u00e4stkrafter hela v\u00e4gen upp till 350 h\u00e4stkrafter medan dieselmotorerna toppar p\u00e5 cirka 220 h\u00e4stkrafter. S60 II kan f\u00e5s med automatv\u00e4xel, FWD eller AWD.<\/p>\n\n\n\n

Den nuvarande S60 III erbjuder ett par 4-cylindriga motorer i rad med effekt fr\u00e5n 163 hk till 250 hk. Den levereras ocks\u00e5 med en automatisk v\u00e4xell\u00e5da d\u00e4r kraften skickas till antingen framhjulen eller alla fyra hjulen. S60 III erbjuder ocks\u00e5 en omfattande lista med hybridmotorer d\u00e4r Polestar T8 S60 \u00e4r den mest kraftfulla S60-modellen med upp\u00e5t 450 hk.<\/p>\n\n\n\n

De tv\u00e5 f\u00f6rsta generationerna \u00e4r inte s\u00e5 effektiva, men S60 III \u00e4r den mest effektiva bilen i sin klass.<\/p>\n\n\n\n

Volvo S60 – Design och chassi<\/h2>\n\n\n\n

Den f\u00f6rsta generationens S60 anv\u00e4nder sig av ett klassiskt Volvos boxiga formspr\u00e5k medan den andra \u00e4r mycket mer rundad. Detta gjorde S60 II lite tveksam n\u00e4r det g\u00e4ller designen, s\u00e4rskilt eftersom bilen inte \u00e5ldras s\u00e5 bra. S60 III \u00e4r utan tvekan den snyggaste av alla, b\u00e5de inv\u00e4ndigt och utv\u00e4ndigt.<\/p>\n\n\n\n

Chassi- och fj\u00e4dringsinst\u00e4llningen i S60 \u00e4r 100 procent anpassad f\u00f6r komfort. Detta inneb\u00e4r att \u00e4ven de mer kraftfulla S60-modellerna aldrig riktigt k\u00e4nns s\u00e5 dynamiska. S60 \u00e4r utformad f\u00f6r att vara lugn, bekv\u00e4m och hemma p\u00e5 motorv\u00e4gen.<\/p>\n\n\n\n

Volvo S60 – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h4>\n\n\n\n

F\u00f6rsta generationens S60 verkar klara sig s\u00e4mst n\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet medan andra generationens S60 inte \u00e4r s\u00e5 mycket b\u00e4ttre. Den nuvarande S60 III \u00e4r mycket mer tillf\u00f6rlitlig att d\u00f6ma av de f\u00f6rsta rapporterna, men vi f\u00e5r v\u00e4nta och se om tillf\u00f6rlitligheten kommer att h\u00e5lla i \u00e5rtionden fram\u00f6ver.<\/p>\n\n\n\n

De vanligaste S60-problemen beror p\u00e5 en felaktig MAF-sensor, upph\u00e4ngningsproblem, oljel\u00e4ckage, problem med drivlinan och problem med motorf\u00e4stena. \u00c4ldre S60-modeller var ocks\u00e5 k\u00e4nda f\u00f6r att drabbas av elektriska problem ocks\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

Volvo S60 – V\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

Priserna p\u00e5 begagnade S60 varierar fr\u00e5n under 10 000 dollar f\u00f6r den f\u00f6rsta modellen och hela v\u00e4gen upp till \u00f6ver 50 000 dollar f\u00f6r den nuvarande modellen. Du m\u00e5ste ocks\u00e5 t\u00e4nka p\u00e5 att s\u00e4llsyntare, b\u00e4ttre utrustade och b\u00e4ttre underh\u00e5llna modeller har en betydande pris\u00f6kning j\u00e4mf\u00f6rt med v\u00e4lanv\u00e4nda modeller.<\/p>\n\n\n\n

S60 \u00e4r en praktisk bil tack vare sina vid\u00f6ppna fyra d\u00f6rrar, ett fint och l\u00e4ttillg\u00e4ngligt bagageutrymme och m\u00f6jligheten att s\u00e4nka ner s\u00e4tena med en knapptryckning. S60 erbjuder ocks\u00e5 hyfsad sikt medan man\u00f6vrerbarheten och v\u00e4ndcirkeln \u00e4r i linje med resten av segmentet.<\/p>\n\n\n\n

FAQ avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Hur l\u00e4nge h\u00e5ller en Volvo S60?<\/h4>\n\n\n\n

Volvo S60 \u00e4r en viktig Volvo-sedanmodell, vilket inneb\u00e4r att Volvo g\u00f6r sitt b\u00e4sta f\u00f6r att g\u00f6ra S60 s\u00e5 l\u00e5nglivad som m\u00f6jligt. D\u00e4rf\u00f6r har m\u00e5nga onlineforum kommit fram till att S60 h\u00e5ller f\u00f6r minst 20 \u00e5rs anv\u00e4ndning, eller mer \u00e4n 200 000 mil.<\/p>\n\n\n\n

Men om du g\u00f6r allt n\u00f6dv\u00e4ndigt underh\u00e5ll och inte k\u00f6r som en fullst\u00e4ndig galning kommer alla tre generationerna av S60 sannolikt att h\u00e5lla s\u00e5 mycket som dubbelt s\u00e5 l\u00e4nge. Hur en individ behandlar en bil \u00e4r mycket viktigare n\u00e4r det g\u00e4ller livsl\u00e4ngd, mer \u00e4n vad forumet s\u00e4ger.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Volvo S60 en s\u00e4ker bil?<\/h4>\n\n\n\n

Varum\u00e4rket Volvo \u00e4r synonymt med s\u00e4kerhet och S60 \u00e4r en av de s\u00e4kraste premium executive compact sedans p\u00e5 den aktuella marknaden. Volvo har l\u00e4nge varit branschens standard n\u00e4r det g\u00e4ller s\u00e4kerhet och detta kommer troligen aldrig att f\u00f6r\u00e4ndras, inte vad Volvo betr\u00e4ffar.<\/p>\n\n\n\n

Hursomhelst \u00e4r den f\u00f6rsta generationen av S60 inte lika s\u00e4ker som de tv\u00e5 senare medan S60 III \u00e4r den \u00f6verl\u00e4gset s\u00e4kraste av alla. Praktiskt taget alla moderna s\u00e4kerhetssystem finns i S60 III och m\u00e5nga av dem \u00e4r till och med standard.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r k\u00f6per folk Volvo S60?<\/h4>\n\n\n\n

Segmentet f\u00f6r kompakta lyxsedaner \u00e4r fyllt med massor av fantastiska alternativ fr\u00e5n m\u00e5nga biltillverkare, fr\u00e4mst tyska. Volvo \u00e4r dock den enda biltillverkare som l\u00e4tt kan stj\u00e4la kunder fr\u00e5n den tyska trion eftersom Volvo erbjuder m\u00e5nga saker som tyskarna helt enkelt inte g\u00f6r.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r det f\u00f6rsta erbjuder S60 de mest avancerade hybriddrivlinorna samtidigt som den har en mer minimalistisk design b\u00e5de p\u00e5 insidan och utsidan. S60 \u00e4r inte \u00f6verdrivet stiliserad som vissa tyska kompakta lyxbilar \u00e4r, vilket inneb\u00e4r att den b\u00e5de sm\u00e4lter in och sticker ut, beroende p\u00e5 hur du specificerar den.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Volvo S60 \u00e4r en lyxsedan av h\u00f6gsta klass som \u00e4r skapad f\u00f6r att konkurrera med Mercedes Benz C-klass, BMW 3-serien och Audi A4. Detta inneb\u00e4r att S60 \u00e4r en del<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[17],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3999"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3999"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3999\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4000,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3999\/revisions\/4000"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3999"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3999"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3999"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}