{"id":3995,"date":"2022-03-24T12:39:22","date_gmt":"2022-03-24T12:39:22","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=3995"},"modified":"2022-03-24T12:39:24","modified_gmt":"2022-03-24T12:39:24","slug":"volvo-s40-allt-du-behover-veta","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/volvo-s40-allt-du-behover-veta\/","title":{"rendered":"Volvo S40 – Allt du beh\u00f6ver veta"},"content":{"rendered":"\n

Volvo S40 \u00e4r en premiumbil av h\u00f6gsta klass som tillverkas av Volvo mellan 1995 och 2012. Den f\u00f6rsta generationen av S40, S40 I, tillverkades mellan 1995 och 2004 medan S40 II tillverkades mellan 2004 och 2012. S40 upph\u00f6rde att tillverkas 2012 och ersattes av V40 hatchback.<\/p>\n\n\n\n

Under den tiden lyckades Volvo s\u00e4lja mer \u00e4n en miljon av dessa, \u00e4ven V40 kombiversionen inkluderad. S40 finns med n\u00e5gra olika motoralternativ som b\u00f6rjar med sm\u00e5 1,6L fyrcylindriga motorer med 101 h\u00e4stkrafter och g\u00e5r hela v\u00e4gen upp till S40 II S Automatica med upp\u00e5t 400 h\u00e4stkrafter.<\/p>\n\n\n\n

Den f\u00f6rsta generationen av S40 anv\u00e4nder sig av Volvos klassiska boxiga sedandesign medan den andra generationen av S40 \u00e4r mer eller mindre likadan, men med mer rundade kanter. Interi\u00f6rt \u00e4r S40 I lite daterad just nu medan S40 II \u00e4r lite modernare, men inte alls lika modern som dagens Volvo-sedaner.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet ligger S40 under det genomsnittliga tillf\u00f6rlitlighetsmediet, s\u00e4rskilt den f\u00f6rsta generationen av modellen. Trots detta erbjuder S40 II nu ett stort v\u00e4rde p\u00e5 begagnatmarknaden, men f\u00f6r att k\u00f6pa den kr\u00e4vs att du gr\u00e4ver djupare i bilens historia f\u00f6r att avg\u00f6ra om den verkligen \u00e4r v\u00e4rd det eller inte, eftersom kvaliteten p\u00e5 underh\u00e5llet spelar en stor roll f\u00f6r den totala \u00e4gandekostnaden.<\/p>\n\n\n\n

Volvo S40 – Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

Volvo S40 I-modellserien b\u00f6rjar med en 1,6 liters fyrcylindrig radmotor med 105 hk, medan versionen av den h\u00e4r motorn efter faceliftet ger 109 hk. N\u00e4sta i raden \u00e4r den fyrcylindriga 1,6L-motorn med 116 hk\/122 hk. Volvo S40 I 2.0L erbjuder en 2.0L 4-cylindrig motor med 136 hk och 160 hk f\u00f6r den turboladdade versionen. Toppmodellen T4 har en 1,9 liter l\u00e5ng radmotor med 200 h\u00e4stkrafter.<\/p>\n\n\n\n

S40 II-serien b\u00f6rjar ocks\u00e5 med en 1,6 liters 4-cylindrig motor med 100\/125 hk. 1,8L-motorn har 125 hk medan 2,0L-motorn finns tillg\u00e4nglig med 145 hk. S40 II finns ocks\u00e5 med n\u00e5gra 5-cylindriga motorer med effekter mellan 140 och 230 hk medan den mest kraftfulla S40-modellen hittills \u00e4r S40 II S Automatica med sin 4,7L V8-motor med 440 hk.<\/p>\n\n\n\n

S40 I finns med fyra dieselmotorer med effekter p\u00e5 mellan 90 och 115 hk medan S40 II finns med dieselmotorer p\u00e5 mellan 100 och 190 hk. S40 I levereras med manuell v\u00e4xell\u00e5da och FWD medan S40 II ocks\u00e5 kan f\u00e5s med automatisk v\u00e4xell\u00e5da, RWD eller AWD-drivlina.<\/p>\n\n\n\n

S40-serien \u00e4r inte s\u00e5 speciell n\u00e4r det g\u00e4ller effektivitet eftersom den h\u00f6gsta MPG som S40 f\u00e5r ligger runt 30 MPG i b\u00e4sta fall. P\u00e5 det hela taget \u00e4r motorerna sofistikerade men inte alltf\u00f6r tysta.<\/p>\n\n\n\n

Volvo S40 – Design och chassi<\/h2>\n\n\n\n

Den f\u00f6rsta generationen av S40 ser gammal ut b\u00e5de inv\u00e4ndigt och utv\u00e4ndigt, vilket \u00e4r v\u00e4ntat med tanke p\u00e5 bilens \u00e5lder. Den andra generationen \u00e4r lite modernare, men inte alls lika tidsenlig som nyare Volvomodeller \u00e4r. Interi\u00f6rdesignen \u00e4r ganska mycket b\u00e4ttre med den nyare modellen, men den saknar ocks\u00e5 flertalet toppmoderna funktioner.<\/p>\n\n\n\n

S40:s chassi- och fj\u00e4dringsinst\u00e4llning \u00e4r anpassad f\u00f6r en bekv\u00e4m k\u00f6rning vilket inneb\u00e4r att S40 inte \u00e4r n\u00e5gon sportbil, inte ens n\u00e4r det g\u00e4ller S40 Automatica.<\/p>\n\n\n\n

Volvo S40 – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

S40 \u00e4r inte den mest p\u00e5litliga Volvo-bilen hittills vilket inneb\u00e4r att den lider av en hel del problem, b\u00e5de f\u00f6rsta och andra generationens modeller. De vanligaste problemen som tenderar att drabba S40 \u00e4r f\u00f6rknippade med katalysatorn, bristf\u00e4lliga bromsar, l\u00e4ckande soltak, oljel\u00e4ckage och ett fel p\u00e5 MAF-sensorn.<\/p>\n\n\n\n

Vissa av dessa \u00e4r lite mer bekymmersamma \u00e4n andra, till exempel problemet med bromsarna medan problem som det l\u00e4ckande soltaket kan \u00e5tg\u00e4rdas i ett tidigare skede om du \u00e4r uppm\u00e4rksam p\u00e5 det. S40 II \u00e4r lite mer tillf\u00f6rlitlig \u00e4n den f\u00f6rsta generationen, men inte tillr\u00e4ckligt f\u00f6r att g\u00f6ra en verklig skillnad.<\/p>\n\n\n\n

Volvo S40 – V\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

Volvo S40 kan f\u00e5s mellan 2 500 och 16 000 dollar beroende p\u00e5 modell, bygg\u00e5r, utrustning, skick och k\u00f6rstr\u00e4cka. En del av dessa kan vara av stort v\u00e4rde om de har underh\u00e5llits i hyfsad grad. Trots detta m\u00e5ste du vara mycket uppm\u00e4rksam p\u00e5 alla servicehistorikdokument.
Praktiskt sett \u00e4r S40 kanske inte den st\u00f6rsta sedanen som finns, men den erbjuder definitivt tillr\u00e4ckligt med utrymme f\u00f6r n\u00e5gon som inte planerar att transportera l\u00e4ngre personer s\u00e5 ofta. Lastutrymmet \u00e4r ocks\u00e5 hyfsat medan den \u00f6vergripande sikten \u00e4r medioker.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Vilken Volvo S40 ska jag k\u00f6pa?<\/h4>\n\n\n\n

Mellan de tv\u00e5 S40-generationerna b\u00f6r du fokusera din uppm\u00e4rksamhet p\u00e5 den som du gillar mest eftersom b\u00e5da \u00e4r relativt lika n\u00e4r det g\u00e4ller kvalitet. S40 II \u00e4r dock en mer avancerad bil, s\u00e4rskilt eftersom den finns i b\u00e5de RWD- och AWD-form samtidigt som den har en automatisk v\u00e4xell\u00e5da.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller motorerna verkar T4-motorerna vara de mest popul\u00e4ra, medan en del m\u00e4nniskor ocks\u00e5 ber\u00f6mmer 1,9-litersdieselmotorn f\u00f6r att vara en riktigt p\u00e5litlig enhet.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Volvo S40 s\u00e4ker?<\/h4>\n\n\n\n

Volvo-bilar \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r sina imponerande s\u00e4kerhetsreferenser och S40 \u00e4r ingen skillnad, s\u00e4rskilt inte den andra generationen. F\u00f6rsta generationen av S40 \u00e4r nu en relativt gammal bil, vilket inneb\u00e4r att den inte \u00e4r lika s\u00e4ker som S40 II.<\/p>\n\n\n\n

Men \u00e4ven S40 II saknar majoriteten av dagens s\u00e4kerhetsteknik eftersom de flesta av dessa inte var tillg\u00e4ngliga p\u00e5 den tiden. Trots detta \u00e4r den andra generationens S40 byggd h\u00e5rt vilket ger den ganska imponerande resultat i krocktesterna.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r slutade Volvo att tillverka S40?<\/h4>\n\n\n\n

Man skulle kunna tro att Volvo efter en miljon s\u00e5lda enheter motvilligt skulle l\u00e4gga ner S40. Men under de sista \u00e5ren av S40-f\u00f6rs\u00e4ljningen skedde en enorm nedg\u00e5ng i popularitet eftersom det tidiga 2010-talet var den tid d\u00e5 SUV:er och crossover b\u00f6rjade vinna snabbt i popularitet.<\/p>\n\n\n\n

Slutligen \u00e4r de femcylindriga motorerna i S40 varken ekonomiska eller snabba samtidigt som de \u00e4r f\u00f6r bullriga f\u00f6r segmentet. \u00c4garna klagade ocks\u00e5 p\u00e5 ergonomin ocks\u00e5, men den fr\u00e4msta anledningen till att S40 fick sparken \u00e4r att bilar som dessa b\u00f6rjade f\u00f6rlora uppm\u00e4rksamhet snabbt.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Volvo S40 \u00e4r en premiumbil av h\u00f6gsta klass som tillverkas av Volvo mellan 1995 och 2012. Den f\u00f6rsta generationen av S40, S40 I, tillverkades mellan 1995 och 2004 medan S40<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[17],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3995"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3995"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3995\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3996,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3995\/revisions\/3996"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3995"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3995"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3995"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}