{"id":3991,"date":"2022-03-24T12:37:40","date_gmt":"2022-03-24T12:37:40","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=3991"},"modified":"2022-03-24T12:37:43","modified_gmt":"2022-03-24T12:37:43","slug":"volvo-c70-allt-du-behover-veta","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/volvo-c70-allt-du-behover-veta\/","title":{"rendered":"Volvo C70 – Allt du beh\u00f6ver veta"},"content":{"rendered":"\n

Volvo C70 \u00e4r en 2-d\u00f6rrars lyxig coup\u00e9\/konvertibel som tillverkas i tv\u00e5 olika generationer. Den f\u00f6rsta generationen av C70 fanns fr\u00e5n 1996 till 2005 som coup\u00e9 eller cabriolet med mjukt tak. Den andra generationen av C70 fanns tillg\u00e4nglig under 2006 och 2013 som en utdragbar cabriolet med h\u00e5rd topp.<\/p>\n\n\n\n

C70 finns med n\u00e5gra olika motoralternativ p\u00e5 Volvos v\u00e4lbekanta plattform med 5-cylindrig inline-motor. C70 kommer med antingen en manuell v\u00e4xell\u00e5da f\u00f6r b\u00e5de den \u00e4ldre och nyare generationen och en automatl\u00e5da f\u00f6r den andra generationens C70.<\/p>\n\n\n\n

Den f\u00f6rsta generationens C70 \u00e4r en h\u00e4rlig cruiser som representerar en designperiod som inte l\u00e4ngre finns p\u00e5 den nuvarande marknaden. Den andra generationen av C70 ser mycket modernare ut och \u00e4r en av de mest Volvo-lookade Volvo-sedanerna n\u00e5gonsin.<\/p>\n\n\n\n

Tillf\u00f6rlitlighetsm\u00e4ssigt \u00e4r C70 hygglig, men det finns n\u00e5gra problem som \u00e4r v\u00e4rda att tala om. V\u00e4rdem\u00e4ssigt erbjuder b\u00e5de den f\u00f6rsta och andra generationen av C70 en tidskapselupplevelse f\u00f6r inte s\u00e5 mycket pengar medan praktiska egenskaper \u00e4r n\u00e5got h\u00e4mmade med cabrioletversionerna.<\/p>\n\n\n\n

Volvo C70 – Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

Volvo C70 finns med ett par motorer som \u00e4r byggda kring den v\u00e4lk\u00e4nda 5-cylindriga plattformen fr\u00e5n Volvo. Startmotorn \u00e4r den 5-cylindriga 2.0L-modellen med 163 hk medan 2.0L \u00e4ven finns med 225 hk. N\u00e4sta motor i sortimentet \u00e4r den 5-cylindriga 2,3L-motorn med antingen 240 hk eller 245 hk. C70 finns \u00e4ven med en 2,4L 5-cylindrig modell med cirka 200 hk.<\/p>\n\n\n\n

Den andra generationen av C70 finns med fler motoralternativ, fr\u00e5n en 2,4 liters 5-cylindrig motor med 140 hk, en 2,4 liters 5-cylindrig linje 5-cylindrig motor med 170 hk, en 2,5 liters 5-cylindrig motor med 230 hk, en myriad av dieselmotorer med effekter mellan 136 hk och 180 hk, men dessa \u00e4r inte s\u00e5 popul\u00e4ra.<\/p>\n\n\n\n

C70 \u00e4r en FWD-bil som finns med antingen manuell eller automatisk v\u00e4xell\u00e5da f\u00f6r den andra generationen. C70 \u00e4r ocks\u00e5 en relativt effektiv bil med tanke p\u00e5 sin storlek och \u00e5lder med vissa modeller som till och med kan ge n\u00e4ra 40MPG. Alla motorer som finns tillg\u00e4ngliga \u00e4r mjuka, sofistikerade och s\u00f6ml\u00f6sa, vilket \u00e4r precis vad du vill ha fr\u00e5n en konvertibel cruiser.<\/p>\n\n\n\n

Volvo C70 – Design och chassi<\/h2>\n\n\n\n

Den f\u00f6rsta generationen av Volvo C70 har \u00e5ldrats ganska bra, s\u00e4rskilt coup\u00e9versionen som verkar ha samlat n\u00e5got av en fanclub p\u00e5 senare tid. Stora, snabba kup\u00e9er har alltid varit snygga, men det \u00e4r inte s\u00e5 m\u00e5nga som \u00e4r villiga att k\u00f6pa dem eftersom de inte \u00e4r lika anv\u00e4ndbara som en 4-d\u00f6rrars sedan.<\/p>\n\n\n\n

Den andra generationen av C70 \u00e4r en av de mest Volvo-lookade Volvo-bilarna n\u00e5gonsin, vilket inneb\u00e4r att om du \u00e4r n\u00e5gon som \u00e4lskar Volvos formspr\u00e5k kommer du definitivt att uppskatta hur C70 ser ut. Interi\u00f6rt \u00e4r andra generationens C70 mycket mer raffinerad och finns med ett mer avancerat infotainmentsystem medan f\u00f6rsta generationens C70-interi\u00f6r \u00e4r ganska daterad.<\/p>\n\n\n\n

Designen och chassit i C70 \u00e4r n\u00e5got p\u00e5 den dynamiska sidan, s\u00e4rskilt f\u00f6rsta generationens coup\u00e9, medan cabrioletmodellerna \u00e4r mer inriktade p\u00e5 komfort. P\u00e5 det hela taget k\u00e4nns C70 bekv\u00e4m och v\u00e4l l\u00e4mpad f\u00f6r alla typer av k\u00f6rmilj\u00f6er, men cruising \u00e4r d\u00e4r dessa bilar tenderar att utm\u00e4rka sig.<\/p>\n\n\n\n

Volvo C70 – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

Det verkar som om Volvo C70 inte \u00e4r den mest p\u00e5litliga bilen som Volvo har tillverkat eftersom m\u00e5nga anser att den \u00e4r ganska op\u00e5litlig. C70 verkar ha en hel del problem i samband med elektroniken, motorn och kylningen, strukturen, alla slags utrustningsproblem och problem med turboladdaren.<\/p>\n\n\n\n

C70 har ganska m\u00e5nga defekta system som \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att f\u00f6rst\u00f6ra \u00e4garupplevelsen f\u00f6r de flesta C70-\u00e4gare. Som s\u00e5dan b\u00f6r du underh\u00e5lla din C70 p\u00e5 avsett s\u00e4tt, annars kommer du att st\u00f6ta p\u00e5 m\u00e5nga problem l\u00e5ngt innan bilen n\u00e5r en h\u00f6gre k\u00f6rstr\u00e4cka.<\/p>\n\n\n\n

Volvo C70 – V\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

Du kan k\u00f6pa en begagnad Volvo C70 mellan 10 000 och 26 000 dollar f\u00f6r en mer hygglig modell. Du kan k\u00f6pa en C70 f\u00f6r \u00e4nnu l\u00e4gre \u00e4n 10 000 dollar, men de bilarna b\u00f6r undvikas till varje pris. C70 \u00e4r en hyfsat prisv\u00e4rd bil om den verkligen fungerar utan n\u00e5gra st\u00f6rre problem, s\u00e5 se till att k\u00f6pa en v\u00e4lsk\u00f6tt modell om du vill ha den.<\/p>\n\n\n\n

Praktiskt sett \u00e4r C70 relativt rymlig f\u00f6r att vara en cabriolet, men det g\u00f6r den \u00e4nd\u00e5 inte praktisk. Lastutrymmet hindras av takmekanismen medan huvudutrymmet med taket p\u00e5 plats \u00e4r ganska begr\u00e4nsat f\u00f6r l\u00e4ngre personer.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa Volvo C70?<\/h4>\n\n\n\n

C70 \u00e4r en nischprodukt, vilket inneb\u00e4r att de som \u00e4r intresserade av en s\u00e5dan verkligen \u00e4r intresserade. Att k\u00f6pa en 20 \u00e5r gammal cabriolet med tvivelaktiga tillf\u00f6rlitlighetsreferenser \u00e4r inte n\u00e5got som de flesta \u00e4r intresserade av, men om du \u00e4r det ska du se till att hitta en modell med all n\u00f6dv\u00e4ndig servicehistorik och reparationsr\u00e4kningar.<\/p>\n\n\n\n

C70 kan vara ett bra k\u00f6p om du g\u00f6r din noggrannhet och hittar en v\u00e4lsk\u00f6tt modell. Att k\u00f6pa en C70 som helhet \u00e4r dock mer riskfyllt j\u00e4mf\u00f6rt med de flesta Volvomodeller som finns d\u00e4r ute. Sammantaget \u00e4r det upp till dig, om du gillar den och \u00e4r villig att ta risken kan C70 vara ett rimligt k\u00f6p.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r slutade Volvo att tillverka C70?<\/h4>\n\n\n\n

Volvo C70 har slutat tillverkas redan 2013 eftersom den n\u00e5dde slutet av sin f\u00f6rutsp\u00e5dda livsl\u00e4ngd. Volvo f\u00f6ljde inte upp den andra generationen av C70 eftersom f\u00f6rs\u00e4ljningen var lite nedsl\u00e5ende. Verkligheten \u00e4r att folk inte \u00e4r s\u00e5 intresserade av stora 2-d\u00f6rrars cabrioleter l\u00e4ngre.<\/p>\n\n\n\n

Tv\u00e5d\u00f6rrars kup\u00e9er i allm\u00e4nhet blir ocks\u00e5 alltmer s\u00e4llsynta eftersom de inte \u00e4r s\u00e5 vettiga ur praktisk synvinkel.<\/p>\n\n\n\n

Vilken generation av Volvo C70 \u00e4r b\u00e4st?<\/h4>\n\n\n\n

Enligt de flesta Volvo-forum \u00e4r f\u00f6rsta generationens C70 den snyggare av de tv\u00e5, s\u00e4rskilt coup\u00e9versionen, medan andra generationens C70 \u00e4r det mer rimliga k\u00f6pet. M\u00e5nga har klagat p\u00e5 att andra generationens C70 ser rolig ut, men \u00e4r riktigt tr\u00e5kig att k\u00f6ra.<\/p>\n\n\n\n

Som s\u00e5dan representerar 1:a generationens C70 en mer unik k\u00f6rupplevelse, och majoriteten av m\u00e4nniskor anser att 1:a generationens C70 \u00e4r det mer intressanta k\u00f6pet.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Volvo C70 \u00e4r en 2-d\u00f6rrars lyxig coup\u00e9\/konvertibel som tillverkas i tv\u00e5 olika generationer. Den f\u00f6rsta generationen av C70 fanns fr\u00e5n 1996 till 2005 som coup\u00e9 eller cabriolet med mjukt tak.<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[17],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3991"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3991"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3991\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3992,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3991\/revisions\/3992"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3991"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3991"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3991"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}