{"id":3987,"date":"2022-03-24T12:36:14","date_gmt":"2022-03-24T12:36:14","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=3987"},"modified":"2022-03-24T12:36:16","modified_gmt":"2022-03-24T12:36:16","slug":"volvo-c30-allt-du-behover-veta","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/volvo-c30-allt-du-behover-veta\/","title":{"rendered":"Volvo C30 – Allt du beh\u00f6ver veta"},"content":{"rendered":"\n

Volvo C30 \u00e4r en kompakt hatchback i premiumklass som tillverkades av Volvo mellan 2006 och 2013. Volvo C30 utformades f\u00f6r att konkurrera med bilar som Audi A3, BMW 1-serie, Mercedes A-klass och VW Golf. Volvo har dock slutat tillverka C30 eftersom de fokuserade p\u00e5 att tillverka SUV:er och crossover som nu \u00e4r de mest popul\u00e4ra bilarna p\u00e5 marknaden.<\/p>\n\n\n\n

Volvo C30 finns med n\u00e5gra olika motorkonfigurationer som b\u00f6rjar med en 1,6 liters fyrcylindrig motor med 101 h\u00e4stkrafter och g\u00e5r hela v\u00e4gen upp till de mest kraftfulla 2,5 liters motorerna med 230 h\u00e4stkrafter. Du kan f\u00e5 C30 med antingen manuell v\u00e4xell\u00e5da f\u00f6r de mindre motorerna eller automatisk v\u00e4xell\u00e5da f\u00f6r de nyare och kraftfullare modellerna.<\/p>\n\n\n\n

Designen p\u00e5 C30 ligger i linje med vad Volvo erbj\u00f6d n\u00e4r den h\u00e4r bilen kom ut, vilket inneb\u00e4r att vissa gillar den och andra helt enkelt inte. Interi\u00f6ren \u00e4r mer eller mindre densamma, men de material som anv\u00e4nds \u00e4r av h\u00f6g kvalitet vilket inneb\u00e4r att C30 \u00e4r helt i linje med tyska kompakta lyxiga hatchbacks.<\/p>\n\n\n\n

C30 \u00e4r en p\u00e5litlig bil, men det finns n\u00e5gra specifika C30-problem som vi kommer att n\u00e4mna i den h\u00e4r artikeln. Den erbjuder ocks\u00e5 ett stort v\u00e4rde p\u00e5 begagnatmarknaden. Praktiskt sett \u00e4r C30 tillr\u00e4ckligt bra f\u00f6r upp till fyra m\u00e5ttligt stora vuxna, medan lastutrymmet \u00e4r vad du f\u00f6rv\u00e4ntar dig av den h\u00e4r klassen.<\/p>\n\n\n\n

Volvo C30 – Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

C30:s motorupps\u00e4ttning b\u00f6rjar med den fyrcylindriga 1,6L-motorn med 101 hk, n\u00e4sta i raden \u00e4r den fyrcylindriga 1,8L-motorn med 125 hk, medan den efterf\u00f6ljande \u00e4r den fyrcylindriga 2,0L-motorn med 146 hk. Den f\u00f6rsta generationen av C30 kommer ocks\u00e5 med en 2,4L 5-cylindrig motor med 170 hk. Alla dessa \u00e4r f\u00f6rsta generationens motorer och \u00e4r vanligtvis kopplade till en manuell v\u00e4xell\u00e5da och FWD.<\/p>\n\n\n\n

Volvo C30-modellerna fr\u00e5n 2010 efter faceliftet har ocks\u00e5 en 2,5 liters 5-cylindrig motor med upp till 230 hk, en automatisk v\u00e4xell\u00e5da och FWD. C30 finns \u00e4ven med n\u00e5gra dieselmotorer p\u00e5 vissa marknader, men dessa \u00e4r inte lika popul\u00e4ra som gasmotorer.<\/p>\n\n\n\n

C30:s MPG-resultat sv\u00e4var \u00f6ver 30-40MPG-strecket beroende p\u00e5 motorns storlek och v\u00e4xell\u00e5dan. Alla dessa \u00e4r tysta, sofistikerade och passar perfekt f\u00f6r en kompakt lyxig hatchback.<\/p>\n\n\n\n

Volvo C30 – Design och chassi<\/h2>\n\n\n\n

Volvo C30:s design \u00e4r en blandad kompott d\u00e5 vissa gillar bilens utseende och andra inte \u00e4r s\u00e5 f\u00f6rtjusta i det. C30 finns bara som en tv\u00e5d\u00f6rrars coup\u00e9 vilket ocks\u00e5 \u00e4r en anledning till att C30 inte var s\u00e5 popul\u00e4r. 2-d\u00f6rrars kup\u00e9er \u00e4r inte s\u00e5 praktiska och det \u00e4r verkligheten.<\/p>\n\n\n\n

Inredningen i C30 utstr\u00e5lar kvalitet med m\u00e5nga h\u00f6gklassiga material som l\u00e4der, aluminium och h\u00f6gkvalitativ plast. Kontrollerna \u00e4r l\u00e4ttplacerade och sittst\u00e4llningen \u00e4r sportig och v\u00e4l genomt\u00e4nkt. Infotainmentsystemet \u00e4r l\u00e4tt att anv\u00e4nda \u00e4ven om det inte \u00e4r det mest omfattande, inte ens f\u00f6r den tiden.<\/p>\n\n\n\n

C30:s fj\u00e4dring och chassiinst\u00e4llning \u00e4r inriktad p\u00e5 en bekv\u00e4m k\u00f6rning medan R-Design-modellerna med en sportig fj\u00e4dring ocks\u00e5 klarar av att h\u00e5lla sig framme i kurvorna. Viktf\u00f6rdelningen \u00e4r balanserad och tyngdpunkten ligger relativt l\u00e5gt vilket g\u00f6r att C30 \u00e4r en dynamisk coup\u00e9-hatchback.<\/p>\n\n\n\n

Volvo C30 – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

Volvo C30 \u00e4r en p\u00e5litlig bil, s\u00e5 pass att den sl\u00e5r de flesta av sina tyska konkurrenter. De vanligaste och mest besv\u00e4rliga problemen som C30 tenderar att drabbas av \u00e4r dock de som \u00e4r f\u00f6rknippade med motorns kylsystem, ABS-pumpen, fj\u00e4dringsbussningarna, luftkonditioneringskondensatorn och kopplingsst\u00e5ngen.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e5gra av dessa, som kylslangarna och kopplingsst\u00e5ngen, \u00e4r mer oroande eftersom de kan leda till extremt h\u00f6ga reparationspriser medan andra, som problemet med luftkonditioneringskondensatorn, bara \u00e4r en pl\u00e5ga.<\/p>\n\n\n\n

Volvo C30 – V\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

Volvo C30 kan numera f\u00e5s f\u00f6r cirka 6 000-20 000 dollar beroende p\u00e5 modell\u00e5r, utrustning och skick. Dessa verkar verkligen vara mycket prisv\u00e4rda om du \u00e4r p\u00e5 marknaden f\u00f6r en 2-d\u00f6rrars premium hatchback. Det \u00e4r dock inte m\u00e5nga som \u00e4r det eftersom 2-d\u00f6rrars hatchbacks inte \u00e4r s\u00e5 popul\u00e4ra nuf\u00f6rtiden.<\/p>\n\n\n\n

Praktiken h\u00e4mmas med endast 2 d\u00f6rrar medan sitt- och lastutrymmet \u00e4r vad man kan f\u00f6rv\u00e4nta sig av segmentet. C30 kan ocks\u00e5 vara en hygglig familjebil eftersom den \u00e4r s\u00e4ker och ganska v\u00e4l v\u00e4rderad.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Volvo C30 v\u00e4rd det?<\/h4>\n\n\n\n

Volvo C30 \u00e4r verkligen v\u00e4rd det om du \u00e4r ute efter en 2-d\u00f6rrars premium lyxig hatchback. C30 \u00e4r faktiskt en av de b\u00e4sta bilarna fr\u00e5n detta segment, men sj\u00e4lva segmentet \u00e4r ganska impopul\u00e4rt just nu. Det \u00e4r d\u00e4rf\u00f6r Volvo har slutat tillverka C30 eftersom SUV:er och crossovers har tagit \u00f6ver v\u00e4rlden med storm.<\/p>\n\n\n\n

Den b\u00e4sta motorn att satsa p\u00e5 \u00e4r den 4-cylindriga 2,5 liter-motorn med 230 hk i T5-modellen efter faceliftet eftersom det \u00e4r en av de mest p\u00e5litliga motorerna i sortimentet. P\u00e5 det hela taget \u00e4r C30 v\u00e4rd det, men det praktiska problemet som f\u00f6ljer med en 2-d\u00f6rrars layout \u00e4r inte n\u00e5got att bortse fr\u00e5n.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Volvo C30 en s\u00e4ker bil?<\/h4>\n\n\n\n

Volvo \u00e4r ett m\u00e4rke som \u00e4r k\u00e4nt f\u00f6r att g\u00f6ra s\u00e4kra bilar, och C30 \u00e4r inget undantag. C30 har ett fantastiskt 5-stj\u00e4rnigt s\u00e4kerhetsbetyg vilket g\u00f6r den till en \u00f6verl\u00e4gset s\u00e4ker bil. C30 \u00e4r numera en relativt \u00e4ldre bil vilket inneb\u00e4r att den inte har alla de toppmoderna mjukvarus\u00e4kerhetssystemen som saknas j\u00e4mf\u00f6rt med nyare bilar.<\/p>\n\n\n\n

Hur l\u00e4nge kan en Volvo C30 h\u00e5lla?<\/h4>\n\n\n\n

Volvo \u00e4r ocks\u00e5 ett av de m\u00e4rken som tenderar att h\u00e5lla i hundratusentals mil om de underh\u00e5lls p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt. Det inneb\u00e4r att du b\u00f6r kunna f\u00e5 flera decennier av anv\u00e4ndning av C30 om du h\u00e5ller den i gott skick.<\/p>\n\n\n\n

M\u00e5nga av dessa har skrivits av i f\u00f6rtid p\u00e5 grund av bristande underh\u00e5ll. De \u00e4r relativt billiga att k\u00f6pa vilket inneb\u00e4r att folk inte \u00e4r h\u00e5rt ansatta av att underh\u00e5lla dem ordentligt.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Volvo C30 \u00e4r en kompakt hatchback i premiumklass som tillverkades av Volvo mellan 2006 och 2013. Volvo C30 utformades f\u00f6r att konkurrera med bilar som Audi A3, BMW 1-serie, Mercedes<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[17],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3987"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3987"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3987\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3988,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3987\/revisions\/3988"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3987"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3987"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3987"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}